Toestand Lac de la Raho (Villeneuve)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

13-09-2007 22:07

Sinds enige tijd heet het meer niet meer zoals het dorp, maar dus Lac de la Raho.
Ik vis hier sinds 1994 elk jaar een paar keer tijdens de vakantie en ben dit jaar erg geschrokken. Het waterpeil is de laatste jaren steeds verder gezakt maar de laatste twee jaar wel erg drastisch. Er wordt veel meer water ontrokken dan dat er door regen en smeltwater in komt. Dit is voor irrigatie in de nabije omgeving en een oplossing is volgens locals erg politiek gevoelig. Van de gemiddelde diepte van circa 6 meter is weinig meer over. Ik schat dat er nog maar een metertje of 4 staat! Het verschil met vorig jaar is zeker een halve meter! Voor de karpers is dit niet best. Het overgrote deel van de oevers bestaat namelijk uit gestorte keien waar erg veel voedsel aanwezig is. Momenteel is er al heel veel boven water komen te liggen, dus het voedselaanbod neemt sterk af. Aan de overkant van het dorp is de dam bloot komen te liggen en hier wordt nu gewoon gevist. Hier is de bodem dus al erg monotoon.
Het is alweer een paar jaar geleden dat ik er in augustus heb gevist, en dat viel me dus heel erg tegen! In andere periodes tref je gemiddeld zo`n 6 vissers aan, nu waren er iedere dag minstens 25 tenten, plus nog eens dagjesvissers! Er werd ook nog eens bijna niets gevangen. Ik ving vorig jaar nog een keer 10 vissen op een (lange) dag, nu had ik er in 3 dagen welgeteld eentje!
Het was niet alleen kommer en kwel bij de karperaars, maar ook bij de partners. Het speciale zwemmeer was dicht vanwege een of andere bacterie. Heel de regio die daar gaat zwemmen in rep en roer!

Ik hoorde gisteren dat de vangsten nog steeds heel slecht zijn.
Als er nog iemand van plan is naar toe te gaan, wees gewaarschuwd!

Simon
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

14-09-2007 12:12

Simon,