Toestand Lac de la Raho (Villeneuve)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

13-09-2007 22:07

Sinds enige tijd heet het meer niet meer zoals het dorp, maar dus Lac de la Raho.
Ik vis hier sinds 1994 elk jaar een paar keer tijdens de vakantie en ben dit jaar erg geschrokken. Het waterpeil is de laatste jaren steeds verder gezakt maar de laatste twee jaar wel erg drastisch. Er wordt veel meer water ontrokken dan dat er door regen en smeltwater in komt. Dit is voor irrigatie in de nabije omgeving en een oplossing is volgens locals erg politiek gevoelig. Van de gemiddelde diepte van circa 6 meter is weinig meer over. Ik schat dat er nog maar een metertje of 4 staat! Het verschil met vorig jaar is zeker een halve meter! Voor de karpers is dit niet best. Het overgrote deel van de oevers bestaat namelijk uit gestorte keien waar erg veel voedsel aanwezig is. Momenteel is er al heel veel boven water komen te liggen, dus het voedselaanbod neemt sterk af. Aan de overkant van het dorp is de dam bloot komen te liggen en hier wordt nu gewoon gevist. Hier is de bodem dus al erg monotoon.
Het is alweer een paar jaar geleden dat ik er in augustus heb gevist, en dat viel me dus heel erg tegen! In andere periodes tref je gemiddeld zo`n 6 vissers aan, nu waren er iedere dag minstens 25 tenten, plus nog eens dagjesvissers! Er werd ook nog eens bijna niets gevangen. Ik ving vorig jaar nog een keer 10 vissen op een (lange) dag, nu had ik er in 3 dagen welgeteld eentje!
Het was niet alleen kommer en kwel bij de karperaars, maar ook bij de partners. Het speciale zwemmeer was dicht vanwege een of andere bacterie. Heel de regio die daar gaat zwemmen in rep en roer!

Ik hoorde gisteren dat de vangsten nog steeds heel slecht zijn.
Als er nog iemand van plan is naar toe te gaan, wees gewaarschuwd!

Simon
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

14-09-2007 12:12

Simon,

Het water heeft einde 90 ook erg laag gestaan...

Afbeelding

Dit jaar staat het idd erg laag... De reden is misschien dat er ook weinig neerslag is.. veel wateren in het zuiden van Frankrijk staan erg laag en op sommige heb je zelfs een geheel visverbod.

Druk, klopt met name in Engeland is het meer onder de aandacht geweest... vandaar de grote stroom vissers.

Een maatje van mij is dit jaar nog geweest enkele maanden geleden en ving erg goed. Zelfs een mooie dertiger erbij. Dus het kan nog steeds...

Groetjes
Alex
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

15-09-2007 09:25

Alex,

Wat ik juist opmerkelijk vond was dat er bijna alleen maar Fransen waren. Die vissers die ik sprak waren allemaal van Franse afkomst.
In mei 1994 stond het water tot aan het pad wat rondom het meer loopt, daarna is het nooit meer zo hoog geweest. Het is nu zo dat er ongeacht de hoeveelheid neerslag de waterstand ieder jaar verder daalt. De politieke partijen liggen hier met mekaar in de clinch hierover. Ik spreek geen vloeiend Frans, maar dat heb ik wel begrepen.

Gerard Raaphorst zit er momenteel 3 weken, hij klaagde tot aan gisteravond, toen ving hij een mooie 30er...
Gebruikersavatar
Rene Vermunt
Berichten: 269
Lid geworden op: 18-09-2004 20:47
Locatie: Zuid-Holland

15-09-2007 22:45

Simon,

Ik ben in Augustus op La Raho geweest.
Ik snap jullie echt niet hoor, waarom gaat iedereen toch bij die camping zitten ??? Ik telde in Augustus 23 bivy's op het strand voor de camping. Je moet het wel heel gezellig vinden, wil je hier tussen gaan zitten zeg.
Verder op het gehele meer helemaal niemand. En dit terwijl je toch overal mag vissen. Zelfs op de dam ! Als je wat verder had gekeken, had je ontdekt dat zo goed als alle vis tegenover de camping zat. Ik heb nog nooit zoveel karper gezien. En geloof mij, ik kom al wat jaartjes in La France en heb op veel wateren gevist, maar zoveel vis.... ze sprongen er zowat uit. Zeker als de wind aantrok en recht op de dam stond was vissen met 1 hengel wel genoeg ! Heb op een ochtend alle drie de hengels tegelijk af zien gaan. Ik viste van 07.00 tot 10.00 en dat was meer dan genoeg :lol: Wat mij opviel was dat iedereen er zo standaard vist. Met een beetje creativiteit vang je je helemaal scheel. Ik was geen uitzondering, want een karperkennis had vorig jaar hetzelfde. Die adviseerde al om twee schepnetten mee te nemen.... en terecht.

Voor een diapresentatie van deze sessie, zie website hieronder.
Banner klikken "Frankrijk 2007".

P.S Simon.
Ik ben ook nog op La Vinca wezen kijken.
Was erg laag water daar. Wel heel erg mooi water.

@Alex,
De meeste wateren waar ik dit jaar in Frankrijk geweest ben stond het water juist Sky High! Juist door de vele regenval van dit jaar....
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

16-09-2007 11:32

Rene,

Dan was ik blijkbaar te laat, want aan de overkant stonden iedere dag 12 tot 15 tenten! Ik ben 1 keer aan het begin van de dam geweest en 2 keer op de 2e punt.

Vinca was zeker laag!
Dickvan Bekkum
Berichten: 440
Lid geworden op: 23-05-2004 17:16
Locatie: ophemert

16-09-2007 12:23

Mooie site Rene.
carpe diem en laat geen rotzooi achter !!!!!!!
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

17-09-2007 10:51

Hey Rene,

Dat is goed nieuws! dat de meeste meren weer lekker vol staan.
Cassien bijvoorbeeld staat nu weer vrij laag, maar dat kan in 1 dag weer vol staan heb ik wel eens gemerkt :o dus dat zegt ook weinig.

Dat van Raho, beetje anders zijn dan de rest en idd de drukke lijnen vermijden kan al veel schelen. Een maatje van mij die er onlangs was ving gewoon goed overdag...

gr
Alex
Plaats reactie