Canal de bourgogne.

Gebruikersavatar
Wouter Weetink
Berichten: 690
Lid geworden op: 28-04-2007 15:28
Locatie: Doetinchem

21-09-2009 11:26

haha ja inderdaad, op andere plekken hadden we wat minder geluk en dit lag in de buurt dus vandaar dat we nog maar een nachtje hier hebben gepakt :D
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

07-04-2010 19:16

Ben nog benieuwd naar hetverslag!
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

22-04-2010 17:47

Ik en mn maat zijn van plan volgende week een dag of 5 naar frankrijk te gaan, en waarschijnlijk wordt dit canal de bourgogne, is er iemand die me mischien wat info kan geven evt via pb?
bijv:

Welk plaatsje,
Aas nemen we zowiezo genoeg mee: boilies, tijgers, hennep, en mais.
alle info is welkom

Mvg Davy
Wannie Wedduh?!
Gebruikersavatar
michiel van willegen
Berichten: 224
Lid geworden op: 04-05-2004 17:27
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

14-03-2012 13:13

Kick up!

Goedemiddag allen!

Nog mensen leuke ervaringen gehad op het mooie kanaal?

We zitten te denken om eind april weer voor een week die kant op te gaan,..

heb afgelopen voorjaar nog 3 nachten gedaan,wel wat visjes gevangen maar niet de maat waar we naar op zoek waren :-)

Groetuh!
ik leef want ik vis
Leon Van Kooten
Berichten: 162
Lid geworden op: 04-01-2008 12:19
Locatie: krimpen aan den ijssel
Contacteer:

19-03-2012 00:55

valt.laatste tijd.tegeb heb het idee dat de groote vissen ruimte hebben moeten maken voor jonge vis daar waar we nornaal mooie maat vingen was het nu knolletikken en dan.bedoel ik visjes tot 15 pond denk dat dit.kanaal zijn beste tijd gehad heb zeker nu het er steeds drukker geworden is de afgelopen jaren
Gebruikersavatar
Boy Voeten
Berichten: 15
Lid geworden op: 25-11-2003 01:00
Locatie: bergen op zoom

19-03-2012 12:45

@michiel

Ik zat samen met een maatje van me toevallig met de zelfde gedachte. eind april ff een weekje pennen en struinen..
Maar dan moet het uiteraard wel enigsinds de moeite zijn,vissen rond de 10 kilo op een pennetje zou mooi zijn.
maar zelfs dat word lastig als ik het zo lees..

PM me gerust als ik er naast zit..
Gebruikersavatar
jasper de man
Berichten: 86
Lid geworden op: 27-02-2010 17:23

19-03-2012 13:12

Leon Van Kooten schreef:valt.laatste tijd.tegeb heb het idee dat de groote vissen ruimte hebben moeten maken voor jonge vis daar waar we nornaal mooie maat vingen was het nu knolletikken en dan.bedoel ik visjes tot 15 pond denk dat dit.kanaal zijn beste tijd gehad heb zeker nu het er steeds drukker geworden is de afgelopen jaren



Leon,

Je weet net zo goed als ik dat dit grote onzin is. Zoals op de meeste kanalen geldt dat er stukken zijn met betere vissen en stukken waar de wat kleinere de overhand hebben...

Het kanaal is 242 km lang en heeft 189 sluizen, tenzij je sluisstukken werkelijke allemaal bevist hebt lijkt het me nog al stellig om te zeggen dat alle grote vissen plaats hebben gemaakt voor de kleinere....
Krom!!
Gebruikersavatar
michiel van willegen
Berichten: 224
Lid geworden op: 04-05-2004 17:27
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

19-03-2012 19:03

Jasper,

Vind idd dat je gelijk hebt,

Heb daar nou op een aantal verschillende stukken gevist en het is idd zo',dat je op ieder stuk iets anders vangt,het meerendeel van de vissen zijn idd geen echt varkens,maar wel allemaal mooie vissen.Ook heb ik er verschillende "varkens"kunnen vangen en ik denk echt niet dat deze vissen nu in 1 keer van de aardbodem verdwenen zullen zijn.

@ Boy,..

Die vissen van 10KG of meer die zijn er zeker te vangen,...

@ Leon,..

Steeds drukker??? heb nog nooit een andere karpervisser gezien,..opo een fransman na,maar mag je die "maisdumpers" karpervissers noemen??

Daarnaast denk ik dat het plaats maken van grote vissen voor kleine vissen niet in 5 jaar gebeurd en ook niet door eventuele drukte,..

Daarnaast heeft ieder zijn eigen ervaring en zal dat gelukkig ook altijd zo blijven.

Wij gaan iig eind april en gaan er een super toffe 8dagen van maken!

Latorzz
ik leef want ik vis
Leon Van Kooten
Berichten: 162
Lid geworden op: 04-01-2008 12:19
Locatie: krimpen aan den ijssel
Contacteer:

31-03-2012 02:38

ben er nu 5 x geweest en.dit w as mijn ervaring heb 4 sluistukken bevist en.de laatste 2 x vingen we op.de sluistukken waar we normaal gemiddeld aarsig vingen was het gemidddelde.drastisch verlaagd er wordt hier om een.ervaring gevraagd en.die geef ik gewoon de laatste 2 x hebben we andere neserlandersgezien en de laatste x zelf begon er zelfs iemand 10 kg bollen te strooien 150 meter van onze stek diezelfde nacht geen vis meer gevangen was geen ramp want daarna een ander sluisdeel gepakt maar niet op elk sluisdeel mag er snachts gevist worden.Ook al begint hier diefstal plaats te vinden van visspullen. maarja dat is tegenwoordig overal.Dit is ook de reden dat ik afgelopen jaar niet geweest ben en ben wel weer van plan dit najaar te gaan voor een paar dagen.Mijn ervaring is dusiszone in de nachviszones waar wij geweest zijn dat het drukker geworden is en de vangsten achteruit gegaan zijn als een ander andere ervaringen hebben ook goed.Respecteer gewoon.de ervaring van een ander de alyisdelen die ik niet bevist heb kan ik niet over oordelen dus dan doe ik dat ook niet
Leon Van Kooten
Berichten: 162
Lid geworden op: 04-01-2008 12:19
Locatie: krimpen aan den ijssel
Contacteer:

31-03-2012 02:41

michiel trouwens mijn.ervaring is ook dat najaar beter is dan voorjaar mocht je de gelegenheid hebben in het najaar,paar dagen te gaan zou ik het je zeker aan raden vangse als je gaat in april
Merein Molenaar
Berichten: 11
Lid geworden op: 22-10-2009 15:58
Locatie: Arnhem / Aalten

11-07-2012 21:30

Beste allemaal,

Ik ben van plan om over 2 weken een week te gaan vissen op het kanaal.
Na wat stukken in wat visbladen te hebben gelezen lijkt me het vissen op zo'n klein frans kanaaltje een erg mooie manier van vissen.
Ik wil meerdere stekken aan gaan voeren en deze om de beurt afvissen, het hit en run idee.
Voor mij word dit wel de eerste keer dat ik op openbaar water ga vissen in Frankrijk en ik zal in mn eentje gaan (vismaat moet gewoon werken). Ik zit alleen nog met een aantal vragen.

Bij het zoeken via google maps zag ik dat heel veel paden langs het kanaal niet bedoeld zijn om met de auto te rijden. Hoe pakken jullie dit aan met voeren en vissen, parkeren jullie de auto langs de weg en lopen jullie naar alle stekken?

Is het aan te raden om een camping te boeken in de regio waar je verblijft?

Verdere tips zijn ook altijd welkom, PB mag ook.

Alvast bedankt.

Ooh en heeft iemand het artikel uit de karperwereld 59 voor me staat ergens in het begin van dit forum, lijkt me wel lache om een keer door te lezen.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

12-07-2012 00:46

Er is heel veel informatie over dit water te vinden en de visserij is zeker niet moeilijk. Welk departement heb je in gedachten?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Merein Molenaar
Berichten: 11
Lid geworden op: 22-10-2009 15:58
Locatie: Arnhem / Aalten

12-07-2012 19:02

Hey Daaf,

Waarschijnlijk 21: Côte d'Or maar zag net in het boekje nachtvissen in frankrijk dat je er weer een extra zegel bij moet hebben om te nachtvissen. Dus kan maar zo zijn dat ik in 89: Yonne ga vissen.
Martijn de Snaijer
Berichten: 63
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00

13-07-2012 10:00

Canal de bourgogne heb ik ook bevist, leuk kanaal niet moeilijk en heel sfeervol. Ik heb geen echte biggen kunnen vangen maar wel heerlijk gevist, en dat is ook belangrijk!

De site van de franse federatie:

http://www.federationpeche.fr/

Hierin staat alles wat je wil weten inc nachtviszones etc etc

succes
Martijn
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

13-07-2012 13:38

Hoi Merein,

Dit gaat over een stuk in departement Yonne. Ik vond zelf de mogelijkheden daar vrij beperkt, al ziet het er misschien al heel anders uit als als je wel een kruiwagen bij je hebt. Wees voorbereid om een flink eind te stappen. Voor de rest is het een vrij makkelijk watertje. Als je nog vragen hebt stuur maar een PB.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

16-07-2012 11:27

Ben er zelf volgens mij in 2010 geweest. Zeer leuk en redelijk gemakkelijk water om te bevissen.

Wij reden gewoon met de auto langs de paden.. Kregen sochtends wel een keer bezoek van een fransman, dat dat niet de bedoeling was! HAHA!

Wij vingen ook geen dikke vissen, maar ze zitten er wel!
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Martin de Zwart
Berichten: 232
Lid geworden op: 30-05-2006 14:24

30-07-2012 15:39

Begin Juli 3 nachtjes op Canal du Bourgogne gezeten in departement Yonne. Let er op dat hier een nachtvis zegel verplicht is.
Heerlijk rustig kanaaltje met af en toe en plezierjacht en een hoop fietsers. 6 vissen tot 33 pond gevangen onder eigen kant of tegen de overkant (met toploodje). Het moeilijkste was nog een plekje voor de tent te vinden zonder dat je half op het fietspad staat.

Wil graag nog een keer terug, maar dan een camping als uitvalbasis en met een minimale uitrusting + fiets verschillende stukken bevissen.

Afbeelding
Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-08-2012 13:57

Juist terug van een sessie van 6 nachten op Canal de Bourgogne in het departement Yonne.Eerst een nachtje doorgebracht op een niet-nachtviszone waar ik een schubje van een kg of 7 wist te haken. Het kanaal zelf was in het midden ongeveer 1,5 meter diep. De vaargeul was bedekt met een dikke modderlaag van wel 50 cm, tegen de kant was er op sommige plaatsen een mooie grindstrook maar op andere plaatsen was dan weer veel wier te vinden. De 7 kg karper werd gevangen in de modder dmv een helicoptersysteem. Tegen 4 uur werden de stekken aangevoerd en de lijnen ververst om een uur later bezoek te krijgen van een medewerker van de visfederatie. Deze raadde ons aan om een nachtvisstuk op te zoeken om zo problemen met de politie te voorkomen. Bijgevolg zijn wij toen ook gelijk verkast naar een nachtviszone, enkele km's verder.

Op dit stuk was het kanaal een 20cm dieper en iets minder modderiger. Wij besloten 2 hengels tegen de overkant te leggen aangezien dit een grote grindstrook was en één hengel in de modder. De eerste nachten konden wij 3 vissen haken waarbij een 13.5 kg en een 10.5 kg franse kanaalspiegel met hangbuikje, allen afkomstig van de grindstrook. Na een gesprek met een lokale man, al dan niet visser, kregen wij te horen dat er een prachtexemplaar van 28kg rondzwemt en het gemiddeld gewicht tussen de 10 en 12 kg was. De volgende dagen/nachten wist ik nog een 8 karpers te vangen maar allemaal tussen de 7 en 9,5 kg. Mijn vismaat verspeelde zelf nog 4 karpers.

Samengevat was het een leuke sessie met zeer mooie en sterke franse kanaalspiegels met een mooie ronde bouw. Enkel de gewichten vielen wat tegen maar gevangen werd er en dat is wat uiteindelijk het meeste voldoening geeft. Wel zat er veel katvis op het kanaal waardoor de boilies 's morgens 'verdwenen' waren van de hair. Krimpkous hielp maar zorgde niet voor beten en 30mm'ers hielden iets langer stand maar ook hier werd niets op gehaakt.
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

11-08-2012 15:19

Apart dat het met de krimpkous niet werkte Lode. Heb er in het voorjaar met mijn maat goed gevangen en altijd krimpkous gebruikt!
Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-08-2012 18:48

Vistte er met 3 hengels en nooit een beet gehad op de hengels met krimpkous zelfs niet op stekken waar eerst wel gevangen werd.
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

31-08-2012 08:59

Heb daar ook nooit last van gehad!
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

01-09-2012 08:46

Ik ook niet, zowel in NL als in France dat spul regelmatig gebruikt en heb er prima mee gevangen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Sil Westerink
Berichten: 62
Lid geworden op: 21-07-2013 20:58

21-07-2013 21:06

Wil in september 10 dagen op dit kanaal gaan zitten. Heb me nu redelijk verdiept over het hoe en wat van dit kanaal en met name in wat oudere delen van de karperwereld interessante info opgedaan.
Ik wil proberen elke dag te verkassen en elke dag voor te voeren op de volgende stek. Nu loopt het kanaal door twee departementen, Yonne en Cote d'Or. Is er iemand die beide departementen bevist heeft? Welk deel van het kanaal is het best bevallen?

En oh ja...Ben (weer) nieuw hier; Jarenlang nauwelijks beziggehouden met karperen ivm werk. Nu in mei (op aandringen van oude vismaat) weer naar de Lot in Zuid Frankrijk geweest en ben (uiteraard) weer helemaal hooked!
Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-08-2013 10:48

Ongepland ben ik vorige week tijdens onze 2 week durende frankrijktrip nog beland aan Canal de Bourgogne in het departement Yonne.
Ten opzichte van vorig jaar was het er een stuk drukker met Franse vissers wat goed te merken was aan de vangsten. Vorig jaar op een week tijd geen Franse karpervisser gezien of gehoord, dit jaar zijn er op 3 nachten 2 keer een langs ons komen zitten en één keer eentje gestopt.
En qua vangsten bleef het bij 2 runs op 3 nachten.. dus dan maar verkast op de Yonne.
Gebruikersavatar
Hans Sluijter
Berichten: 413
Lid geworden op: 27-07-2006 11:57
Locatie: Steenderen

06-01-2014 15:38

Hallo,

Ben van plan dit jaar nog deze kant op te gaan. Iemand nog recente info over het kanaal? En heeft iemand misschien nog in over de andere lacs en etangs in dit departement waar je mag nachtvissen?

Alvast bedankt!