Voor de ongelovigen onder ons!!

HansPeter van Ee

02-01-2003 17:48

Niet ver van Nederland in Noord Frankrijk,in het noorden van de streek Picardië, bij St. Quentin om precies te zijn, ligt "The Horselake". Een dode rivierarm. Volledig omgeven door bossen, woeste oevers, inhammen en eilandjes te over. De rivier stroomt nog wel gedeeltelijk door de kop van het meer echter is het meer afgesloten met stalen roosters. Deze doorstroom veroorzaakt echter wel een goede natuurlijk voedsel aanvoer hetgeen zichtbaar, reeds sinds jaar en dag, de vissen ten goede is gekomen. Zoals u op de rechts afgebeelde foto ziet loopt deze rivier vooraan van links naar rechts over de breedte in, en direkt weer uit het meer. Het meer is echter langgerekt, wel 1,8 kilometer en als u goed kijkt kunt u zien dat links achteraan het meer verder door loopt. Wat u hier ziet is slechts een kwart van het werkelijke meer! In totaal telt Horselake 54 hectare. Dat is veel voor noord Frankrijk. Daar dit meer sinds jaar en dag voor de eendenjacht gebruikt is heeft de karper zich ongestoord kunnen volvreten. Het enige dat de jagers interesseerde was een inham ter grootte van een voetbalveld, alwaar de vis in juni paaide. De formaten vissen, die de jagers aangaven logen er niet om maar verhalen blijven verhalen..of toch niet?"

Nieuwsbrief winter 2002.

2003 wordt al weer het vierde seizoen voor Carp Connections en Horselake. De afgelopen jaren hebben wij dit water, tesamen met onze trouwe klanten, leren kennen als geen ander. Afgelopen jaar heeft Horselake echter een groot probleem gehad. Er is in November 2001 veel vis aangekocht door de eigenaren. Carp Connections heeft ze gewaarschuwd dit niet te doen, het verplaatsen van vreemde Karper naar een water met een goed oorspronkelijk bestand is commercieel namelijk een groot risico wegens het overbrengen van ziektes. Vandaar dat wij nogal moeten lachen om de lang achterhaalde discussies op diverse web-forums, waarin wordt gesuggereerd dat Carp Connections voorstander is van het verplaatsen van vis puur uit winstbejag. Zo makkelijk maak je echter geen winst, sterker nog het geheim van rendement op de langere termijn ligt gevaarlijk veel dichter bij de filosofie van de tegenstanders van betaalwateren... Wij, Carp Connections, vonden het oorspronkelijke bestand op Horselake goed zo. Geen geld in het bestand investeren, conserveren voor een exclusief publiek en dan maar de prijs wat hoger houden.

Echter onnozelheid, eigenwijzigheid en winstbejag op korte termijn, heeft de eigenaren anders doen beslissen. De nieuwe vis zwom al rond voor wij ter plaatse waren. Vol trots werd ons verteld welke aantallen en gewichten er waren bijgestockt...
Het gevolg is geweest dat prompt het vroege voorjaar erop een ziekte is uitgebroken...

Wij hebben de eigenaren geadviseerd het meer direkt te sluiten, de dode vissen op te ruimen en door een dierenarts te laten onderzoeken wat er aan de hand was. Na lang twijfelen hebben ze besloten dat niet te doen. De vissen zijn uiteindelijk wel opgeruimd, er is echter niet besloten om het meer te sluiten.

met vomiterende groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: HansPeter van Ee op 2003-01-02 17:51 ]</font>
Martijn Schild

02-01-2003 17:53

Oh, laat maar...

Mvg,
Martijn

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Martijn Schild op 2003-01-02 17:53 ]</font>
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

02-01-2003 17:57

He hans,

Misschien snap ik het niet helemaal, of ik heb gewoon te weinig geslapen, maar ik dacht dat jij zo fel op betaalwateren was????????

Hoezo deze info dan, ik dacht dat er niets meer over geschreven mocht worden???

Maar thans denk ik dat er mensen zijn die aan deze info hun voldoening kunnen behalen.
Toc zonde om op die 40igers te vissen als ze al dood zijn bij wijze van spreken>

met vriendelijke groet,

jordy
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
HansPeter van Ee

02-01-2003 18:01

Jordy

Bovenstaande relaas geeft toch duidelijk weer dat er een aantal lieden uit winstbejag niets op hebben met een gezond en verantwoord waterbeheer.
Aangezien ik mijn mening over B-wateren niet meer wil verkondigen, laat ik graag een ander aan het woord :smile:

met ongewogen groet

HPE
Martijn Schild

02-01-2003 18:04

WALGELIJK!!!

Mijn eerdere post heb ik aangepast, omdat de link niet helemaal klopte. Ik wist dus niet waar het om ging. Ik was dus NIET van plan om naar een betaalwater te gaan... hoor.
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

02-01-2003 18:05

ok, ik snap inderdaad dat je niet meer wilt reageren, er is al genoeg oorlog op de wereld.

goede vangst in 2003 toegewenst
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
HansPeter van Ee

02-01-2003 18:08

Jordy

Jij ook een vangstrijk en gezond 2003.

met wensende groet

HPE
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-01-2003 18:38

Sorry,maar ik begrijp even een paar dingen niet:
- wat houden de woorden 'gevaarlijk veel' in (Cor en Paul van CC volgen de discussies hier toch wel, kunnen dus net zo goed reageren)
- ondanks alles blijft CC dit water dus wel verhuren........
- Zeer grote kans dat er ook karpers op de rivier (openbaar water) door besmetting zijn gestorven (een stuk gaas houdt dat n.l. niet tegen!). Maar dat vermeldt het verhaal niet. Niet interessant wat er buiten de 'eigen parochie' gebeurt?.

Eens temeer leert ook dit verhaal ons om geen vissen uit te zetten die niet vooraf op ziektes zijn gecontroleerd en ook door 'visdumpingen' geen overbezetting te veroorzaken.
Wat in dit verhaal ook achterwege is gelaten is de vermelding waar deze vissen vandaan kwamen............!
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

02-01-2003 18:45

Probeert CC zich hier achteraf in te dekken op het commentaar wat uiteindelijk toch wel zal komen?

Lachen om de discussies? denk eerder het tegenovergestelde. Hierdoor worden zij aangevallen op hun broodwinning (of bijbaantje).

Met treurende groet,
Kiron
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

03-01-2003 11:39

Wauw!!!

Wat een prachtig meer. Ik heb even op de site van CC gekeken, en ben echt verkocht.

Citaat:

Een meer voor de echte avonturier... Op de foto hierboven ziet u hoe prachtig het uitzicht vanuit de bungalow is... en wat een uitdaging om hier de eerste voorjaarskanjers op je naam te mogen zetten en in de C.C. fotogalerie te mogen pronken!... De aantallen zijn niet groot en om straf te gaan vangen hier, moet u hard werken... Horselake vissen is echte sport... Hardcore zoals wij het wel eens noemen.

Volgend jaar effe wat records gaan verbreken, en dan toetreden tot de gallerij der groten. Yes!!!

Met sarcastische groeten, Mark
jan witter

03-01-2003 11:50

Sorry hoor maar ik vind het maar een triest verhaal en de enige dupe van het verhaal zijn de dode vissen. Heb afgelopen jaar zo'n 100 dode vissen van mijn thuiswater opgeruimd en dan doet het er niet toe of je nu wel of niet moet betalen :sad: Ik vind dit meer een slechte vorm van leedvermaak...Typisch !!!!!!!!!!!
HansPeter van Ee

03-01-2003 12:13

Jan

Het klopt wat jij zegt, of er nuu betaald moet worden of niet, wanbeleid voeren is heel triest voor de karpers die dit overkomt.
Dode vissen aanschouwen is nooit een pretje, zeker niet als men de oorzaak kan aanwijzen.
In dit geval ging het echter om nog meer geld te gaan verdienen, door het bestand aan te vullen met een flink aantal karpers.
Waarschijnlijk hebben er een aantal klanten geklaagd over de slechte vangsten.

Waarom men op zo'n water vist dat begrijp ik niet helemaal.
Ik ga maar eens een b-water boeken voor van de zomer, eens kijken wat ik niet precies begrijp...
Mijn hengels laat ik wel thuis, dat zou wel eens demotiverend kunnen werken voor de leeghoofden die vissen op dit soort wateren.

met pionerende groet

HPE
Remko Grit
Berichten: 62
Lid geworden op: 16-07-2002 02:00
Locatie: Apeldoorn

03-01-2003 14:10

HPE,

als ik het goed begrijp is de uitzetting op Horse Lake gebeurd buiten de schult van carpconnections om. Het valt wel op dat op het moment dat Horse Lake in het pakket van Fisherman Holidays komt er meteen een lading vis op gekiepert wordt. Ik zou carpconnections willen aanraden om gewoon dit water uit hun pakket te halen, want er blijven nog genoeg wateren over! Het is jammer, want het was volgens mij een erg mooi water dat een goede toekomst te gemoed leek te gaan.

Ik hoop je op één van de b-wateren tegen het lijf te lopen, al zal dat van mijn kant gezien (door toedoen van bovenstaande ontwikkelingen) niet Horse Lake zijn....

Met Leeghoofdige Groet,
Remco Grit
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

03-01-2003 18:08

hallo,
wat ik niet begrijp is dat er toch ook in frankrijk een ministerie van landbouw en visserij moet bestaan ,
zij hebben toch ook de wettelijke maatregelen hiervoor.
er waar is dan camou waar ik zoveel overlees?
niet begrijpend henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Jan Van Calenberg
Berichten: 136
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00
Locatie: Kalken (buurt van Gent in Belgie)
Contacteer:

03-01-2003 18:44

Tja, wat moet je daar nu weer op antwoorden. Lijkt idd wel erg sterk op een mooi verhaaltje om de commentaar van criticasters voor te zijn. Bovendien, als carpconnections niet meer vat heeft op de eigenaren van de door hen verhuurde wateren waar gaat het dan naartoe?
Zoals Aart zei, waar komen die vissen vandaan? Hoeveel vissen zijn er gestorven op de rivier?
Pff betaalwatervissers, man jij en ik mogen op een betaalwater in 1 week tijd 100 vissen netten, wel sommige van die prutsers zitten dan nog te blanken!! Daar mag je 100 000 kg karper per hectare steken, die kerels slagen er nog in om te blanken. (op zo'n water gelden dan omgekeerde wetten, hier is het een prestatie om te blanken terwijl het elders een prestatie is om die 100 karpers te vangen)
Ik heb ook op zo'n water gevist, ik viste nog geen twee jaar op karper en was nog een groter groentje dan ik nu ben, wel ik had 34 vissen op een week, en daar zaten ook sukkelaars te blanken zunne. Sommigen gingen zelfs zover dat ze achteraf beweerden dat ze me aas gegeven hadden omdat ik zogezegd zat te blanken....Pff en dat wordt dan achteraf nog 'wereldkampioen karpervissen' (één van de vijf kampioenschappen) ook hé...
Iedereen vit op betaalwateren omdat ze gestolen vissen bevatten, maar het gaat zoveel verder dan dat!!! Het feit dat er aan een hobby als karpervissen dik geld wordt verdient daar zit al een reukje aan!!! Zeker als het op de rug van de karpers gebeurt!!
Weet je wat ik deze week las op een site van één van die betaalwateren???
Read it and you won't believe it: "Vorige week zijn op put 1 en put 2 200 kg karper uitgezet, waaronder 2 vijftigers en meerdere veertigers en dertigers!!!!" En wie gaat mij wijsmaken dat die vissen van een kwekerij komen????

Mvg,
Jan Van Calenberg
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

03-01-2003 19:27

Als CC nu echt dit meende dat ze er niet mee eens zijn met het "bestand bijvullende gedoe" dan hadden ze alle banden met Horselake gebroken en dan had de eigenaar kunnen fluiten naar zijn inkomsten.
Vissie kump zo!
Remko Grit
Berichten: 62
Lid geworden op: 16-07-2002 02:00
Locatie: Apeldoorn

03-01-2003 19:42

Lukas,

dat is nou precies het trieste, als cc de banden breekt met Horse Lake (waar ik voorstander van ben), dan krijgt de eigenaar zijn centen wel van Fisherman Holidays.....

mvg,
Remco
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

03-01-2003 20:30

Een regelvan de reactie van Paul de Flines van Carpconnections van Maandag, 11 Juni 2001 - 12:53 uit de discussie "Zijn ze nou helemaal gek geworden??!!!" op het discussieboard van Carpweb.

ALS WIJ ONTEVREDEN ZIJN OVER HET VISSTANDBEHEER OF HET
MANAGEMENT LATEN WIJ HET DOMEIN VOOR WAT HET IS EN ZULLEN ER ZEKER GEEN
VISSERS NAARTOE STUREN.

Altijd al gedacht dat ook bij Carpconnections zaken voor het welzijn van de karper gaan.

Jos

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jos de Wit op 2003-01-03 20:32 ]</font>
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-01-2003 22:56

Jos,

Ondanks door CC gevraagde uitstel en belofte om de enquette in te vullen en op te sturen, is dit na verschillende herinneringen nog niet gebeurt. Tja... Die vragen waren toch niet zo moeilijk of???

Henk,

In Frankrijk hebben ze er wel 94, voor elk departement 1.
Zo ook als in Nederland is men daar dol op zelf regulering. Deze regulering neigt nu naar prive wateren. Zolang er geen klachten komen.. laten ze dat lekker rommelen.

MVG

Klaas
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-01-2003 23:03

Remko,Jan: Remko, naast CC en FH is er ook nog een Engelse verhuurder.........!
Tja,waar komen die grote vissen vandaan:
1 er zijn in Frankrijk twee viskwekerijen die ook grote(re) karpers leveren, dat zij aan de vraag naar grote karper bij lange na niet kunnen voldoen zal eenieder duidelijk zijn.
2 soms van vidanges van de grote stuwmeren
3 en... in hoofdzaak van de grote rivieren

Vooral het laatste is natuurlijk dieptriest, grote vissen van openbare wateren die op (veelal) overbezette betaalwateren hun laatste jaren mogen slijten (als ze al in leven blijven) om betaalwater vissers te 'plezieren'......
Ruim 5000 Franse karpervissers, verenigd in CAMOU, proberen hiertegen te doen wat ze kunnen. Het treurige is dat met name buitenlandse betaalwatervissers in essentie de oorzaak zijn van al deze ellende........
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

05-01-2003 13:46

Aart, volgens mij verhuren CC en FH geen wateren, ze zijn alleen tussenpersoon.. Zie het als een reisorganisatie. Die verhuren toch ook niet het hotel.

Jan van Calenberg, leuk gesuggereert dat op alle B-wateren gestolen vis zit, en dat iedereen daarom daar vist.. Dus jij viste daar ook omdat er gestolen vis zat?

Met afvragende groet
Rogier
Frank van Doorn
Berichten: 111
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Veenendaal

05-01-2003 14:21

Elke organiastie die zich op enige wijze dan ook bezig houd met het op deze manier exploiteren van betaalwateren mogen ze van mij op een grote hoop gooien, scheutje benzine een om het af te maken een lucifertje.
Het is gewoon een schande dat er nog mensen zijn die zich geroepen voelen om op zo'n excalibur put te gaan zitten terwijl er van alle kanten negatieve berichten komen binnendruppelen een de frans sportvissers moeten toekijken hoe er elk jaar weer hele horden (ramp-)karpertoeristen op dergelijke wateren neerstrijken.
Er zullen ongetwijfelt wel enige wateren zijn die op een correcte manier met hun visstand/uitzettingsbeleid omspringen, maar omdat het voor ons geen doen is om het kaf van het koren te scheiden, wil ik iedereen oproepen om NOOIT meer naar dergelijke k.t-wateren te gaan.
Jan Van Calenberg
Berichten: 136
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00
Locatie: Kalken (buurt van Gent in Belgie)
Contacteer:

05-01-2003 14:43

Hey Rogier,

Moet je me even uitleggen hoe jij tot die conclusie komt. Heb m'n eigen bericht nog eens herlezen...en ik snap dus niks van je vraag.

Mvg,
Jan Van Calenberg
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-01-2003 08:44

Rogier, verhuren, bemiddelen, boekingskantoor, what's in a name? Je moet toch bij hen betalen nietwaar?
Lid worden van de KSN of het VBK (indien mogelijk van beide verenigingen) is de beste optie om de belangen van de karpervisserij veilig te stellen / uit te kunnen breiden.
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

06-01-2003 21:45

Sorry jan ik las ZIT in plaats van VIT....Zal beter lezen ....

Volgens mij zit er een degelijk verschil in de drie dingen die jij noemt Aart. En als ik dat moet uitleggen ga dan maar eens naar de rechtbank als 1 van de drie dingen failliet gaat dan weet je haarfijn wat het verschil daartussen.... Om een voorschot te geven...

Als een hotel failliet gaat kun je fluiten naar je geld als je rechtstreeks daar geboekt hebt, via een bemiddelaar zoeken ze naar vervanging...

met vr gr
R.Koopal