Frankrijk tips!

Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

13-03-2007 10:37

Het klinkt velen van ons vast wel bekend in de oren. De jaarlijkse of 2 jaarlijkse trip naar het mekka van de karpervisserij, Frankrijk!
Vele gingen ons voor en vele zullen er volgen. We lezen watertandend de artikelen in alle grote karpermagazines over de zoveelste big die er gevangen wordt, hoe makkelijk alles schijnbaar lijkt te gaan maar is dit ook zo?

Wat gaat er vooraf aan deze vangsten, hoeveel voorbereiding zit erin, en hoeveel tijd ben je bereid erin te steken.
Eén ding vooropgesteld, het vissen in Frankrijk is in wezen niet anders dan op onze thuiswateren, met dien verschil, een voercampagne opzetten wordt iets moeilijker.

Voor velen komt na het lezen van al die mooie verhalen toch de drang om die stap te zetten en naar Frankrijk af te reizen. Dus gooi je een balletje op bij je vismaten. Wat denken jullie ervan om eens een weekje een etang of een lac te bevissen?
Jolijt alom, de een wil morgen gaan de ander volgende week, maar we gaan mee. En dan?
Tsja en dan...


Waar, waar, waar...

Waar gaan we naartoe, een lac, een etang, een rivier, wat is het verschil? Zit er karper, en hoeveel?
Hoe groot is het water, hoe diep is het? Hoe lang rijden we voor we er zijn ? Wat hebben we nodig ? Voldoet mijn uitrusting?

Al deze vragen probeer ik hier te beantwoorden, op een dusdanige manier dat het nu eens voor alle beginnende frankrijkgangers duidelijk wordt waar op te letten en waar je zeker rekening mee dient te houden.


Waar gaan we heen?

Dit is uit eigen ervaring en ervaringen van vele kennissen de allerbelangrijkste en aller moeilijkste vraag. Besteed er dus veel tijd aan! Als je namelijk eenmaal weet waar je heen wilt kan je verder gaan met de planning. De bestemming is dus DE spil waar alles om draait.

Hoe kan je in mijn ogen het beste een water bepalen:


Hoever wil je rijden voor je aan het water bent?

Wil je eerst 8 tot 10 uur in de auto zitten of wil je in Noord Frankrijk je water zoeken? (ik ga uit van centraal Nederland, Utrecht dus)

Gaat er een gezin mee en moet er dus rekening worden gehouden met camping faciliteiten?


Na alle voorbereidingen... genieten!!

Gezin gaat niet mee, en je wilt een uurtje of 6 in de auto zitten. Dan komen we bij het volgende punt:
WAT gaan we bevissen ? Een rivier of een meer. De logische vraag die je jezelf dan stelt is : Heb ik ervaring op rivieren? Of vis ik thuis op cultuurwateren en kleiputjes?
Er vanuitgaande dat je geen rivier ervaring hebt wordt het dus een meer. Dan combineren we de vorige 2 vragen en komen we uit op een meer in bv departement 59.

http://www.google.nl - viswater departement 59. -> Resultaten 1 - 10 van circa 297 voor viswater departement 59

http://www.unpfr.fr - klik op departement 59-nord in het pull down menu rechtsboven -> en je krijgt alle info over het desbetreffende departement

Ja, fijn zal je zeggen, maar mijn Frans stop bij toilet, trottoir en paraplu.
Dan is de site http://babelfish.altavista.com/ een ware uitkomst. Deze vertaalt stukken tekst voor je of zelfs hele pagina's. De vertalingen zijn redelijk tot goed.

Dan wil je natuurlijk graag meer informatie hebben over de desbetreffende wateren die je via de Franse site hebt gevonden.

Via http://www.google.nl - een uurtje zoeken op deze site levert heel erg veel nuttige informatie op.

Via http://www.karperwereld.nl en het bijhorende forum - het Carpboard. Verwacht niet dat men op het Carpboard Forum alles vertelt, maar als je vriendelijk bent en je vraag op een normale manier stelt zijn er altijd wel mensen die je verder op weg willen helpen.

Koop een Michelin gids ( te verkrijgen bij de betere boekwinkel ) hierin staat heel erg veel informatie over de omgeving waar je naartoe gaat.

Uiteraard zal het bepalen van je water ook afhangen van de bekendheid van een water. Ga hier niet de fout in door dan maar simpelweg voor dat water te kiezen, omdat dat de makkelijkste keuze is. Beter kan je, je afvragen: wat is het bestand op het water dat ik wil bevissen, is er recentelijk vis uitgezet, wil ik eerst lering op doen, of wil ik gelijk gedesillusioneerd terug komen. Ook deze informatie kan je het makkelijkste verkrijgen via google of via http://www.karperwereld.nl.

De eerste keer dat wij naar Frankrijk togen, hebben we gekozen voor een water in de Ardennen van een kleine 350 ha. Dit is nog een behoorlijke slok water, maar voor Frankrijk begrippen is dit een kleiner/middelgroot water. Uiteraard zijn er ook putjes te vinden die stukken kleiner zijn, putjes zoals je ze gewend bent in Nederland, wederom de michelingids openslaan en zoeken.
Tegenwoordig vissen we op de grote meren 1250 Ha en meer, maar dit is puur persoonlijk.




Resumé:
Ga uit van je eigen ervaring in Nederland met het kiezen van je water.
De websites van de Franse NVVS ( http://www.unpf.fr ), http://www.google.nl en http://www.karperwereld.nl/board kunnen je heel erg veel informatie verstrekken.
Trek voor dit alles een paar dagen uit, en je zult zien dat je er veel profijt van hebt.
Je gaat immers niet vissen op een water om de hoek, maar rijdt er toch een dikke 400 á 500 km voor.


Materiaal

Hengels - de hengels die ik gebruik zijn 3 LBS stokken. Deze bieden genoeg ruggengraat om ook op grote afstanden ( 150 - 300 meter ) nog goed contact te houden met de vis.

Molens - grote spoelen, hoge inhaal snelheid. Dat zijn de molens waar ik mee vis. Het is geen pretje als je 200 meter of meer lijn hebt uit staan en je moet deze binnendraaien om je haakaas te controleren na 24 uur, ben je blij als je dit met hoge snelheid kan doen zonder dat je, je arm uit de kom draait.
Ik gebruik de Ultimate Grand runners, en voor de minder verre afstanden de XTE 10000 van Shimano.
Perfecte molens, veel lijncapaciteit en een geweldige slip.

Lijn - Mijn keuze op deze afstanden is dyneema of fireline, om het doodsimpele feit dat een monifiele lijn een te grote rek heeft ( min 10% ) , lig je op afstanden van 200 meter heb je al 20 meter rek in je lijn. Ik heb ook 2 extra spoelen bij me, mocht ik een hoop lijn verspelen, wat natuurlijk niet te hopen is, heb je ten alle tijden reserve lijn.




Beetmelders - Ik ben in het bezit van de Fox Micron MX, deze voldoen ook in Frankrijk perfect. Samen met je extension box gewoon een goed systeem. Vergeet niet extra batterijtjes, je zou op een eiland terecht komen en na 4 dagen zijn je batterijen leeg....

Rigs - Kies voor een rig waar je in Nederland ook mee vist en vangt. De rigs die ik gebruik in Frankrijk zijn het simpelste van het simpelste, de boltrig.

Lood - ZWAAR, 130 tot 150 gram, kogellood of big grippa's. Deze blijven ook met veel lijn uit goed op hun plek liggen. Door invloed van wind op je lijn en golfslag gaat licht lood ( 80 of 100 gram) gewoon aan de wandel. Tevens bereik je met dit zware lood dat de vis zich al goed haakt op dit gewicht, iets wat zeker ook niet onbelangrijk is.

Haken - Ik gebruik de Ashima C887 maatje 4 of 2. perfecte haken, vlijmscherp en oersterk. Gebruik gewoon de haken die je op je thuiswateren gebruikt, maar neem voor de zekerheid wat sterkere mee voor als je je in zware omstandigheden terechtkomt.

Tent - De keuze voor mijn tent is gevallen op een Fox 2 man dome. Betaalbaar en groot.
Ik kan in deze tent al mijn spullen kwijt, en heb toch voldoende bewegingsruimte.
Een ander voordeel is dat je deze tent op veel manieren kan vastzetten, scheerlijnen, haringen in het grondzeil, en omdat deze tent een vast grondzeil heeft staat alles ook nog een keer lekker vast door het gewicht van het materiaal. Het kan in Frankrijk behoorlijk spoken, en dan ben je blij als je een goede degelijke tent hebt, bezuinig hier dan ook niet op, het bespaart je veel ellende.

Stretcher - Een goede stretcher is een must, niet alleen voor de Frankrijk trips maar ook voor de thuis sessies. Je hebt maar 1 rug ga er dan ook zorgvuldig mee om. Mijn stretcher is een Chub 6 poots, stabiel, sterk, en breed. Ik lig dus niet met mijn rug tegen de metalen buizen aan als ik mij omdraai.

Deze stretcher blijft ook staan als je er als een gek vanaf springt, hoe vaak is het niet gebeurd dat je met stretcher en al op je plaat ging als je een run had ? Deze stretcher blijft gewoon staan.

Reserve materiaal - Ik heb te allen tijde voldoende lood, haken, braid, wartels etc. bij me om bij materiaal verlies niet te hoeven klooien of improviseren. Een fox tacklebox is dan ideaal. Ik doe die fox doos open en heb het hele scala aan haken etc zo voor het pakken. Het is echt geen pretje als je een andere onderlijn moet knopen en je komt erachter dat je de haak die je wil gebruiken niet meer hebt. Het vertrouwen in je vissen wordt gelijk een stuk minder, en daarvoor zitten we niet 400 km van huis af. Lood kan je makkelijk meenemen in een nylon zakje, gewoon een stuk of 20 stukken lood of de maaskeitjes ( beter voor het milieu ) en je hoeft je nergens zorgen over te maken.




Boot en dieptemeter - Een goede boot en dieptemeter zijn voor mij onmisbaar. Ik vaar er mijn spullen mee over, zoek er de plateaus, obstakels, dieptes mee op, vaar er mijn lijnen mee uit, en dril er de vis mee af. Heb je geen goede boot, kijk dan eerst of een vismaat deze te leen heeft, een goede rubberboot type Zodiac is het mooiste, maar erg prijzig. Maak niet de fout om met een bart smit bootje op zo een water aan de slag te gaan, deze zijn erg snel lek, kunnen weinig gewicht hebben en laten we eerlijk zijn, stabiel zijn ze niet. De dieptemeter die ik gebruik is van Eagle, een goede betrouwbare dieptemeter waar me ik ook de bodemgesteldheid kan zien, modder of harde bodem, plantengroei etc. Ideaal om de mooie plekjes waar je de vis verwacht op te zoeken.


Aas

Over aas zijn alle vele dingen geschreven. Wat, hoeveel, welke smaken, vis of zoet.
Zorg ervoor dat je van alles een beetje hebt. Ja zul je denken lekker handig, vang je op het een als een gek op het ander niks zit je na 4 dagen zonder aas.
De oplossing is simpel, als je uitgaat van 10 kilo boilies voor een week, ja dit is echt meer dan genoeg is mijn ervaring, neem dan 10 kilo zoete boilies mee en 10 kilo visboillies. Mocht je maar op 1 smaak vangen dan heb je 10 kilo over die je weer gewoon op je thuiswateren kunt gebruiken.
Daarbij heb ik nog een kilo of 20 tijgernoten en een kilo of 10 hennep. Deze kook ik aan het viswater af. Ik vis altijd 2 hengels met zoet en 2 met vis. Het kan ineens omslaan dat je toch blij bent dat je 2 smaken hebt meegenomen.


Eten en persoonlijke spullen

Tja, als je daar een week in de bos zit, zal je toch ook moeten eten. Er zijn er die nemen voor een week blikken mee van b.v. struik, en er zijn er die nemen complete koelkasten vol mee.
Voor wat betreft die blikken struik ben ik heel eerlijk, die doen hun naam eer aan. Ik heb ze een keer meegenomen en toen is de inhoud tussen de struiken terecht gekomen en de blikken in de vuilniszak. Dit koste me wel weer een rit naar de plaatselijke supermarkt maar dat had ik er graag voor over. Tegenwoordig neem ik pasta's mee, spaghetti, macaroni, rijst, een blik bonenmix, wat paprika's en uien, en je kunt zo een hele lekkere goede maaltijd in elkaar zetten die weinig kost en toch heel voedzaam is. Om dit hele spul te bereiden is een camping uitrusting pannen en potten ideaal. Ik gebruik om mijn eten te verwarmen een gasfles en een 2 pits gastoestel van Coleman. Ik heb ook een tijdje met die gasbelletjes zitten friemelen, maar deze zijn erg snel legen het is weer extra afval.
Een grote gasfles gaat lang mee, en je hebt er veel profijt van, ook voor het koken van je tijgers en je hennep!




Water, een eerste levensbehoefte en dus erg belangrijk. Ik ben in het bezit van diverse grote kans die ik thuis afvul en meeneem. Wat een gesleep zul je denken, ja inderdaad, maar zoals ik al zei broodnodig.
Ten eerste doe ik me hiermee opfrissen en mijn tandjes mee poetsen, en ten tweede gebruik ik het om de pastas die ik meeneem in te koken. Ik heb voor een week dan ook een kleine 40 liter water bij me.
Ga ik naar huis en ik heb over, kieper ik de rest gewoon weg, en heb ik alleen nog maar die 4 lege kans mee, die geen gewicht zijn.



-------------

het origenele artikel is hier te lezen, inclusief foto's :
http://www.karperwereld.nl/artikel/toine1.php
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

13-03-2007 11:30

Heb ik dit niet eens eerder gelezen ;)
Maar dat maakt het artikel niet minder!

Duidelijk en goed geschreven.

En ja, ik moet ook nog eens een keer de stap naar Frankrijk maken.
De drempel over stappen. Gaan pioneren. Gaan plannen. Etc Etc.
Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

13-03-2007 11:37

bedankt Bas,

het is nu eenmaal een hoop voorbereiding en planning als je naar Frankrijk gaat.
Ik hoop hiermee de mensen die er voor de eerste keer heen gaan een aantal tips en trics heb kunnen geven.

gr. Toine
Gebruikersavatar
Niek da Bont
Berichten: 456
Lid geworden op: 28-11-2005 10:32
Locatie: Uden

13-03-2007 12:00

Toine,

mooi artikel.

Het moeilijkste waar ik tegenaan loop is de hoeveelheid wateren in een departement. Welke zal ik kiezen?

Vaak vind je ook oude sfeerloze foto's van het water die mijn geest niet prikkelen en me dus niet aantrekken.

Ik ben nu zoekende en wil in Mei al gaan.

gr niek :roll:
Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

13-03-2007 12:07

Niek,

op de site http://www.unpf.fr vind je vaak mooie sfeer foto's van de wateren die daar opstaan, mooi gerangschikt per departement.

Het is inderdaad vaak dat de foto's die je op internet vindt sfeerloos zijn, maar hang hier je keuze niet aan op !
Ik kan je foto's laten zien die weinig sfeer uitademen, maar eenmaal aan het water is het adembenemend mooi.

gr. Toine
Gebruikersavatar
Niek da Bont
Berichten: 456
Lid geworden op: 28-11-2005 10:32
Locatie: Uden

13-03-2007 12:14

Oke Toine,

Ik geloof je zeker als je zegt dat het aan het water toch vaak wel adembenemend mooi is. Alleen kies je daar minder snel voor als je vooraf al een smakeloze impressie hebt. Ik weet dat je hier niet naar moet kijken.

Vind het wel netjes dat je je gedachtes deelt met beginnende Frankrijk ANGLERS.

Groeten niek
Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

13-03-2007 12:19

Dit soort informatie hoort er gewoon bij Niek.
er was/is veel irritatie over nutteloze postings zoals welk water moet ik naartoe, wie weet een water etc.
Op deze manier hoop ik de beginnende Frankrijkganger te helpen en dee postings tot een minimum te beperken zodat we ons bezig kunnen houden op dit board met informatie uitwisselen zoals dat bedoeld is, zonder dat daar een hoop irritatie bij ontstaat. Zo blijft het gezellig en informatief.

gr. Toine
Gebruikersavatar
Niek da Bont
Berichten: 456
Lid geworden op: 28-11-2005 10:32
Locatie: Uden

13-03-2007 12:28

Perfect :wink:

Het is hier taboe om over betaalwater te praten. Maar als mensen dingen vragen over een openbaar water krijg je vaak geen respons. Op die manier blijven betaalwateren nog lang bestaan. Help elkaar zodat het voor mensen makkelijker word een bestemming te vinden

Ik blijf het topic zeker volgen voor mooie tips.

Gr niek
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

13-03-2007 12:59

Ik zie mezelf niet zo 1,2,3 naar Frankrijk gaan, maar ik vind dit wel een vreselijk handig topic en ook zeker niet onverstandig om over bovenstaande dingen na te denken voor je aan zo'n trip begint.
Wellicht dat ik in de toekomst ook eens die kant op ga, dan ben ik toch blij dat er zo'n topic bestaat met aandachtspunten.
Hier kan iedereen profijt van hebben!

Bedankt dus ;)
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

13-03-2007 18:33

Niek da Bont schreef:Het is hier taboe om over betaalwater te praten. Maar als mensen dingen vragen over een openbaar water krijg je vaak geen respons. Op die manier blijven betaalwateren nog lang bestaan. Help elkaar zodat het voor mensen makkelijker wordt een bestemming te vinden.


Niek, is wel erg makkelijk, zelf eens een keer moeite doen is zeker geen optie... Voor deze ene keer dé gouden tip: Men koopt een Michilinatlas, zoekt een leuk water op, gaat even met google spelen et voilä alle info is binnen een half uurtje binnen. Moet je helaas zelf er nog even heenrijden en ingooien. Hoop dat het niet teveel moeite is....

Mvg, Niels
Franca Dobbe
Berichten: 407
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

13-03-2007 18:38

Hoi Toine.

Erg goed op papier gezet zo.
ALs het nu nog niet duidelijk is,of als je nu de mensen niet geholpen hebt,lukt het nooit meer denk ik :lol:

Franca.
Gebruikersavatar
Niek da Bont
Berichten: 456
Lid geworden op: 28-11-2005 10:32
Locatie: Uden

14-03-2007 11:05

oke oke,

het jaar maakt niks uit he! water zal niet snel veranderen. :lol:

Niels: Zelf moeite doen is wel een optie. Ben ik ook mee bezig alleen dat zie jij niet door die datakabels heen. Dus niet zo snel conclusies trekken.

Bedankt voor je tip van de Michelin atlas.

Bedankt gr niek
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

14-03-2007 22:10

That's the spirit Niek!

Bon peche alvast

Niels :wink:
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

15-03-2007 20:02

Google maps :wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

10-04-2007 20:33

Dat van die 10 kg bollen is wel leuk gevonden zeg :P :P :P


Gr :wink:
Jürgen Brokelman
Berichten: 1
Lid geworden op: 25-09-2007 08:03
Locatie: Almelo

25-09-2007 08:20

Beste collega karpervissers,

na een jaar of 5 is het dan eindelijk weer zover. M'n vismaat en ik gaan voor een paar dagen weer eens een keer naar Frankrijk rond de 10e oktober.

Het plan is om een aantal dagen naar de Yonne tussen Cannes Ecluse en Misy te gaan. Uit het verleden hebben we goede ervaringen met dit stuk.

In 5 jaar kan er echter heel wat veranderen.

Mijn vraag is dan ook of iemand recente ervaringen heeft met dit gedeelte van de rivier en ons iets meer kan vertellen m.b.t. de vangsten, de vergunningen, aas en huidige situatie qua controle ed.

Ik hoor graag van jullie.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.
Groet,

Jürgen Brokelman
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

30-09-2007 16:05

Jürgen,

Grote delen zijn leeggejat, zie PB voor meer info.

Groeten Bart
Jens Dobbinga
Berichten: 559
Lid geworden op: 29-08-2007 20:08

07-11-2007 16:28

Toine,

Mooi artikel, Ik ga zelf over een half jaar naar frankrijk voor het eerst dus deze info is nooit mis! :D

Ik denk dat ik nog wel een deel van mn uitrusting moet veranderen :roll:

Groeten Jens
Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

12-11-2007 09:49

als ik je ergens mee kan helpen stuur je me maar een PB.

groet Toine
Edwin Gieske
Berichten: 27
Lid geworden op: 25-05-2006 13:54

27-11-2007 21:15

Water kan je daar ook gewoon in de supermarkt kopen kost bijna niks.
Scheelt weer ruimte in je auto is toch al vaak snel vol, en je moet toch ook nog op pad voor je vergunning.
Al kan je nog zo goed zwemmen je wordt nooit een vis ! ! !
bryan van hees
Berichten: 1
Lid geworden op: 06-06-2007 00:27
Locatie: zwijndrecht

03-04-2008 17:52

waarom komt er niemand met het idee van
Het boekje Frankrijk 2008 9,95 staat alles over in waar en of je er mag nachtvissen en welke vergunningen je nodig heb etc.
ik heb hem gekocht en ga ook voor het eerst naar Frankrijk ik wil in Noord Frankrijk op een meer geen rivier dus ben even op zoek,, misschien nog een tip??

bryan
Danny Mieremet

04-04-2008 00:02

Is zeker een goede tip.

Ik heb hem ook aangeschaft!
Het helpt met zoeken, en regelgeving.

Succes ermee.
Gebruikersavatar
sebastiaan de Roode
Berichten: 317
Lid geworden op: 09-12-2003 01:00
Locatie: Zwolle

04-05-2011 09:04

Je moet juist op de wateren en plekken zijn die niet in dat boekje staan, dus in die zin zie ik de toegevoegde waarde van dat boekje wel weer :)
Gebruikersavatar
ricow coolen
Berichten: 301
Lid geworden op: 06-07-2006 16:21
Locatie: Helmond

28-05-2011 19:40

En waarom is dat Sebastiaan?
Omdat dat overbeviste wateren zijn?
Zal in sommige gevallen ook wel zijn maar ik denk dat dat bij het merendeel niet zo is.
Er staan veel grote wateren in en er is keuze genoeg.
En zoon boekje is voor een nieuwkomer in het beloofde land een grote hulp!
MVG Ricow.

Afbeelding
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

31-07-2011 14:10

Een tip die ik ergens anders in een topic zag staan. (Van Alex Poot)

Voor mensen die in Frankrijk willen vissen en een vergunning nog moeten aanschaffen.
Dit kan dus online.


http://carte-de-peche-ehgo.fr

Account aanmaken en je kan je gewenste vergunning aanmaken. Pasfoto dient geupload te worden,1 maal ingevuld te hebben en opgeslapen te hebben als pdf kan deze niet meer gewijzigd worden. (Systeem Frankrijk heeft de jouwe dus al)

Voor de mensen die Frans niet kunnen lezen worden jullie doorverwezen naar 1 van de taalmachine's die Internet rijk is.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust