Informatie Lac du Madine

Ronny Abbink
Berichten: 11
Lid geworden op: 22-02-2007 15:16

22-02-2007 15:24

Hallo,

Voorjaar 2007 ben ik van plan om met een paar collegavissers af te reizen naar Lac du Madine. Mijn eerste visstrip naar dit water is nu exact 10 jaar geleden en het heeft indruk op mij gemaakt. Nu zal er echter het nodige veranderd zijn in de afgelopen jaren. Wie kan mij van informatie voorzien, of waar kan ik up-to-date informatie vinden over dit water (stekkeuze, voer, dressuur et cetera). Alvast bedankt voor jullie medewerking!

Met vriendelijke groet,

Ronny Abbink.
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

22-02-2007 23:53

nachtvissen toegestaan vanaf 1 mei strengere controle zonder boot kansloos vanwege de vele stonken en voer en stekken moet je zelf maar uitzoeken dat is immers de charme van het grootwater vissen he
Gebruikersavatar
vincent apro
Berichten: 125
Lid geworden op: 02-04-2004 14:37
Locatie: zoetermeer

23-02-2007 17:09

dit is een betaalwater !!!
zo niet dan toch ja toch niet dan
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

23-02-2007 18:46

Echt geen betaalwater! Ben je er net geweest....nee, dus geen dingen verkondigen die niet waar zijn. Er waren betaalstekken, maar Madine is geen water voor "betaalwater-vissertjes" dus was er geen animo voor en is het dus afgeschaft.
Je kan gewoon een vergunning kopen en je krijgt er een kaartje bij waar je mag vissen bepaalde periode''s van het jaar en de nachtviszone's worden hier ook op aangegeven.
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Janus van de Nobelen
Berichten: 110
Lid geworden op: 10-11-2002 01:00
Locatie: eindhoven

23-02-2007 19:01

Hoi Henri,

Die stekken die eerst betaalstekken waren te weten het eiland en de oever nabij het eiland zijn deze nu toegevoegd aan de stukken waar al mocht worden nachtgevist.

Groeten,

Janus
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

23-02-2007 19:15

Vorig jaar wel ja.
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Marijn van den Hoogen
Berichten: 53
Lid geworden op: 13-11-2006 15:47
Locatie: Vortum-Mullem
Contacteer:

23-02-2007 20:03

Henri van der Wal schreef:Vorig jaar wel ja.


Hallo Henri, sinds waneer vorig jaar dan? Ben er begin Mei geweest en toen waren er 2 stekken op 't schiereiland en een strook achter de haven betaalplaatsen. Niet dat wij daar gezeten hebben hoor, maar er werd wel gezegd dat je daar niet mocht gaan zitten!

Marijn
Ronny Abbink
Berichten: 11
Lid geworden op: 22-02-2007 15:16

24-02-2007 00:46

Hallo Henri, sinds waneer vorig jaar dan? Ben er begin Mei geweest en toen waren er 2 stekken op 't schiereiland en een strook achter de haven betaalplaatsen. Niet dat wij daar gezeten hebben hoor, maar er werd wel gezegd dat je daar niet mocht gaan zitten!

Marijn[/quote]

Hoe zit het met deze stekken dan? Toen wij er het voor het eerst waren mocht je niet overal zitten, is dat nu veranderd dan?

Marijn, waar hebben jullie gezeten en hoe waren de vangsten. Wij zijn ook van plan om begin mei te gaan. Was het rond die periode trouwens nog druk? Er is op internet verrekte weinig informatie te vinden.
Alvast dank.

groeten,

Ronny Abbink
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

24-02-2007 14:15

Afbeelding

Zo om misverstanden uit de wereld te helpen dit zijn de betaalstekken vorig jaar onder toezicht van de viswachter en nu weer bij fishermanholydays.
over het algemeen niet de beste stekken behalve de eilandstekken dat zijn superstekken.
Voor de rest van de stekken die niet op deze kaart staan is het gewoon vrij om te vissen met de plaatselijke vergunning
Ronny Abbink
Berichten: 11
Lid geworden op: 22-02-2007 15:16

24-02-2007 16:08

Voor de rest van de stekken die niet op deze kaart staan is het gewoon vrij om te vissen met de plaatselijke vergunning[/quote]

Kijk aan, dis is mooie informatie. Dus voor de rest mag je nu overal zitten te vissen dan? Of zijn het niet allemaal nachtstekken?

PS, je had het over de eilandstekken. Welke bedoel je precies dan? 15, 16 of die anderen?

Groeten,

Ronny Abbink
Gebruikersavatar
Marijn van den Hoogen
Berichten: 53
Lid geworden op: 13-11-2006 15:47
Locatie: Vortum-Mullem
Contacteer:

24-02-2007 16:57

Hoi Ronny, wij hebben de eerste 2 dagen op stek 40 gezeten. Voor ons zaten daar een Nederlander en Fransoos, die hadden de hele week geen karper gezien tot de laatste nacht. (28 pond) Daarom hebben wij t daar nog ff geprobeert, maar naar een paar platte en voor de rest niets verkast naar stek 33. (Trouwens volop keuze, in de week dat wij er waren was er verder niemand?!? Vonden wij trouwens raar na al die verhalen over topdrukte rond Madine, maar ja........) Daar heb ik nog een mooie 39 ponder en enkele lage 20 ponders gevangen, wel allemaal van dezelfde stek. Mijn maat heeft volgens ons het frans record platte verbeterd, elke dag op alle (4) hengels meerdere malen brasum, soms zelfs op alle 4 tegelijk. Veel succes in Mei, en misschien een tip; Als je met z'n 2en gaat zou j eevt. af kunnen spreken dat je om de run gaat ongeacht de hengel, dat doen wij vanaf toen ook. Dat maakt t voor beide toch net weer iets leuker.

suc6 Marijn :lol:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-02-2007 19:51

Ronny, je mag alleen nachtvissen op de nachtviszones en dus niet overal...
ronny geens
Berichten: 174
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: beverlo

24-02-2007 20:34

Kun je eigenlijk gewoon aan het water verblijven met de tent zonders snachts te vissen ?
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

24-02-2007 21:29

Ik heb een heel ander kaartje
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-02-2007 21:43

Henri, het kaartje van Remco is afkomstig van de site van Fishermans Holidays.
Ronny, dat ligt eraan wat de visrechthebbende of de gemeente waarin Lac de Madine ligt daarover hebben bepaald en dat weet ik zo niet.
arnoud janssen
Berichten: 12
Lid geworden op: 03-09-2002 02:00
Locatie: vortum mullem
Contacteer:

25-02-2007 09:37

Ik zie dat Fishermans Holidays inderdaad een aantal stekken doorverhuurt
Ik ben vorig jaar geweest
Madine is een heel mooi water en het op een schiereiland vissen is op zich al een mooie ervaring
Tenminste als je daar voor gaat
Toen wij er waren was er niemand dat maakte alles nog wel mooier alleen op zo n eiland
Maar het is wel een gok want je koopt de nodige vergunningen en dan vaar je naar dat eiland toe hopende dat er plaats is m.a.w als er geen plaats is heb je pech gehad
De plas is ontiegelijk groot dus vis op je voer krijgen is een utopie je moet t geluk hebben dat je net op een zwem route van de vis vist als dat zo is is de vang kans een stuk groter
Wat ik wel vind is als alle stekken bezet zijn dan denk ik dat je daar heel moeilijk een vis kunt vangen want dan is je visruimte minimaal en is t net een kanaal waar om de 50 m 8 hengels recht vooruit in t water liggen en dat is mooi als je op de kop dus stek 37 en 38 zit dan kun je als eerste de vis onderscheppen maar zit je daar achter dan zullen mijn inziens de vangkansen drastisch kleiner worden
Dus denk dat daarom ook de beste stekken naar Fishermans Holidays zijn gegaan en dat maakt de charme van dat water vind ik wel een stuk minder
daarnaast wordt er ook over een behoorlijke vissterfte gesproken maar wat daar nou daadwerkelijk van waar is zullen we nooit achterkomen
Laat dit alles je er niet van weerhouden om er naar toe te gaan want dit is alleen mijn ervaring en gedacht
Gr arnoud
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

25-02-2007 09:49

arnoud,

het aantal vissen wat gestorven is valt mee, echter de vissen die dood zijn gegaan zijn vrijwel allemaal 15kg +

tijdens deze sterfte die enkele weken duurde spoelden er elke dag een flink aantal grote karpers aan op het strand.

deze informatie heb ik van iemand die al een 10tal jaar vist op Madine. een aantal van deze grote vissen heeft hij ( of zijn zoon) gevangen. hij heeft zelfs een spiegel van 110 cm gevonden. enkele 20kg+ uit zijn fotoboek heeft hij ook doodgevonden.

de sterfte is waarschijnlijk te wijten aan een uizetting van kleine schubkarpers.
dus er is nog wel een visje te vangen hoor, echter de kans op een beer is flink kleiner geworden.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-02-2007 20:38

Mark, of het aantal dode grote vissen meevalt is niet alleen maar te zeggen aan het aantal dat boven komt drijven en aanspoelt. Grofweg kun je zeggen dat de helft van de dode vissen boven komt drijven en dus aanspoelt en de andere helft gewoon dood op de bodem ligt en daar langzaam maar zeker door o.a. bacteriën wordt opgeruimd. Vaak zijn het de oudste (dus gemiddeld genomen ook de grootste en zwakste) vissen die bij een calamiteit het loodje leggen en overleven met name de jongere sterkere vissen. Het valt te hopen dat daar dit jaar niet opnieuw vissterfte voorkomt, is helaas in ieder geval niet uit te sluiten.
Ronny Abbink
Berichten: 11
Lid geworden op: 22-02-2007 15:16

28-02-2007 12:10

Kijk aans, stukje bij beetje krijg ik steeds meer informatie. Dank jullie wel.

Ik ben van plan om begin mei af te reizen naar dit mooie water. kijken of we er nog wat leuks kunnen vangen. Hoe zit het eigenlijk met de drukte momenteel? Was het er het afgelopen jaar nog druk? Of is het wel te doen?

Gr Ronny Abbink.
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

28-02-2007 12:28

Het lijkt me eeen zeer interressant water. Maar hoelang zijn in totaal de nachtviszone's?? Toch niet zoals op Orient, in verhouding tot het water, maar zeer gering. Waar praten we over op Madine>> 1 km. nachtviszone of veel meer?!! En zo ja, aaneengesloten stuk of verspreid over het water?

Groeten Etienne
carpangling rocks society sucks
Gebruikersavatar
frank verwijlen
Berichten: 45
Lid geworden op: 20-07-2003 02:00
Locatie: Ospel(Limburg)

28-02-2007 20:41

Etienne,

De nachtviszones zijn zeer beperkt. In 2005 was het alleen de strook bij nummer 20 (om het kaartje hierboven maar even te gebruiken). Dit is een strook van ongeveer 300/400 meter met een 4 tal stekken waar stek 20 er 1 van is. Eén nachtviszone is het schiereiland daar waar op bovenstaande kaart nummers 25,26 en 37 en 38 staan. De tussen liggende nummers liggen ook op deze zone maar zijn schijnbaar niet gereserveerd voor fisherman holidays. Deze zone is alleen met een (goede) boot te bereiken en betekent toch zeker een goede 400 a 500 meter varen. De overige nachtvizones zijn dus gereserveerd door fisherman holidays (kleine eiland + zone met steknummer 15) en daar zal wel wat dieper voor in de buidel moeten worden getast! Maar pin je niet vast op alleen nachtvisstekken. Overdag is het ook prima mogelijk om vis te vangen. Ga absoluut niet buiten de nachtstekken met je tent zitten want je bent de hannes! Ook als je de hengels s'nachts netjes binnenhaald. Als je je op het dagvissen toelegt is het goed mogelijk om 1 van de 2 campings die aan het meer liggen als uitvalsbasis te gebruiken. Kijk ook goed op het kaartje wat je bij de vergunning krijgt of je de door jouw gekozen stek uberhaupt mag bevissen want dat is ook niet overal toegestaan maar dat staat duidelijk op de kaart.

Veel succes.
Ronny Abbink
Berichten: 11
Lid geworden op: 22-02-2007 15:16

05-03-2007 22:09

Zo, de trip is geregeld. We gaan aardig vroeg, namelijk de tweede week in mei. Eens kijken of het dan al wil lukken. Hopelijk een beetje geluk met het weer. Eens kijken of we nog iets moois kunnen vangen. Ik zal een verslag geven van het water Madine, misschien dat er nog iets nieuws te vertellen is.

Mochten jullie nog tips, opmerkingen hebben...ik hoor ze natuurlijk graag!

Gr Ronny Abbink.
Ronny Abbink
Berichten: 11
Lid geworden op: 22-02-2007 15:16

02-04-2007 20:37

Het is nu alweer een tijdje geleden dat er wat gepost is in deze rubriek. Misschien hebben karpervissers nog informatie over Madine. Wij reizen de vijfde mei af. Ben benieuwd wat ons te verwachten staat/ Heb er wel zin in. Dus mochten jullie nog nieuws, tips et cetera hebben. Dan houd ik me natuurlijk aanbevolen!!

GR Ronny
ghgc ketels
Berichten: 38
Lid geworden op: 06-12-2004 16:43
Locatie: nieuw dijk

10-04-2007 18:47

hej ronny
laat maar ff weten hoe het was !!! wij gaan 3e week mei voor de 2e keer. dus hopen dat ze beetje los komen.!!!! succes
groeten gerben
Gebruikersavatar
Rene Kwadijk
Berichten: 190
Lid geworden op: 17-11-2003 01:00
Locatie: Tiel
Contacteer:

02-06-2007 22:14

[quote="Ronny Abbink"]Het is nu alweer een tijdje geleden dat er wat gepost is in deze rubriek. Misschien hebben karpervissers nog informatie over Madine. Wij reizen de vijfde mei af. Ben benieuwd wat ons te verwachten staat/ Heb er wel zin in. Dus mochten jullie nog nieuws, tips et cetera hebben. Dan houd ik me natuurlijk aanbevolen!!

GR Ronny[/quote]

En Ronny??
vertel eens hoe het er was?? ben wel benieuwd....

René
Als ze me missen. . . . . . . . . . . . . . . . . .