Vissterfte op Madine

John van Straten
Berichten: 9
Lid geworden op: 07-03-2006 11:20
Locatie: Rijswijk

25-08-2006 09:34

Goedemorgen,

Vannacht heeft mij het slechte nieuws bereikt dat er momenteel een vissterfte aan de gang is op Madine.
Wat ik gehoord heb is dat het enkele dagen geleden begonnen is.
Het is voor mij nu onduidelijk wat de omvang is van de sterfte, maar momenteel zouden er op plaatsen een 10-tal karpers per dag aanspoelen. Het zou hier niet alleen om kleine vis maar ook de grotere vissen gaan.
Van sterfte onder andere vissoorten is niets bekend, het zou alleen puur om de karper gaan.

Zijn er mensen die bovenstaand kunnen bevestigen of hopelijk juist kunnen ontkrachten?

Ik hoor het graag even.

Groeten John
Wouter Foezenek
Berichten: 9
Lid geworden op: 26-01-2006 22:21
Locatie: etten-leur

25-08-2006 13:08

hallo john

er is inderdaad een vissterfte daar. Van de omvang kan ik helaas niks zeggen. ben 5 dagen geleden teruggekomen van lac de madine. Toen wij er net ean paar dagen zaten spraken we Nederlanders en die vertelde ons van een dode vis van zeker boven de 20 kg. Ik ben dus gaan kijken en die vis was inderdaad groot alleen was hij al is verre staat van ontbinding(zie foto hieronder). Toen wij weggingen zagen wij een 4-tal dode karpers in het wier liggen, wij zijn met de boot gaan kijken het ging hier weer om een grote spiegel en 2 kleinere spiegels en een kleine schub en dat alleen al schuin voor onze stek waar de wind op stond. Ik hoop dat er andere mensen zijn die kunnen vertellen hoe groot de omvang van deze sterfte is !!

foto :
Afbeelding

met afwachtende groet wouter,
Roy Alofs
Berichten: 192
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00

25-08-2006 14:26

Inderdaad is er momenteel visstrefte. Oorzaak is (nog) niet bekend. 4 jaar geleden was er een bacterie aktief wat vinrot tot gevolg heeft, dit was zeer herkenbaar aan de vissen.

De federatie is op de hoogte. De federatie wil echter nog geen onderzoek doen vanwege de verbonden kosten..
De federatie heeft eigen oorzaken bedacht. Het gedeelte bij heudicourt ( is een ondiepe arm ) zou een watertemperatuur hebben gehad van 32 graden. Dit zou dan de oorzaak kunnen zijn. Volgens de mensen die dit bedacht hebben zou het alleen gaan om een sterfte in die beperkte zone. Echter, de vissen liggen door het hele meer, spoelen aan op open gedeeltes maar liggen ook tussen het riet in weer heel andere zones. Het plaatje wat de federatie bedacht heeft kan dus niet. Dode karpers zullen echt niet door de wind in bochten wringen en de hoek om gaan.

Tot nu toe spoelen op het open gedeelte tientallen karpers aan, sommige nog half levend. Het zijn voornamelijk de oudere vissen, je kunt dus stellen dat hier veel grote karper tussen zit. Een schatting is gemaakt van tientallen vissen boven de 20 kg. Een bekende volschup is niet meer. Een grote rijen van boven de 25 kg is ook niet meer. Elke dag word de federatie ingelicht, helaas willen ze nog steeds geen onderzoek starten. Het betreft alleen een sterfte bij de karper, dus niet bij andere vissoorten zoals, brasem, snoek, meerval etc. Het is jammer dat de federatie dit (nog) niet serieus neemt. Sterker nog, de federatie is momenteel bezig met een uitzetting van karper, dit zal aankomende maanden plaats vinden. Helaas dat dit op deze wijze moet gaan... maar ja.. ook een water als madine heeft geld geroken van karpervissers door de vele betaalstekken...

Ik heb zelf vandaag weer de federatie gebeld met de vraag wat er aan de hand is. Er was niks aan de hand. Ze vroegen mij van wie en waar ik dit te horen heb gekregen. Van de waterkant meneer...
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-08-2006 14:30

Roy,

Probeer Fili Lagabbe als Camou of anders Leon Hoogendijk, waarschijnlijk komen zij verder.

Leon is te bereiken via Hans Moolenaar.


http://www.go-camou.com/index2.html

MVG

Klaas
Roy Alofs
Berichten: 192
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00

25-08-2006 14:41

Bedankt Klaas,

Zal ik zeker doen.

Vriendelijke groeten.
Melvin Schoonenberg
Berichten: 210
Lid geworden op: 26-12-2005 14:51
Contacteer:

25-08-2006 15:30

Even goed je materiaal reinigen als je thuis komt :o
John van Straten
Berichten: 9
Lid geworden op: 07-03-2006 11:20
Locatie: Rijswijk

25-08-2006 16:37

Dat klinkt niet goed.
Het is niet te hopen dat we zometeen op Madine dezelfde taferelen gaan krijgen als op Du Der.

Ik zou a.s. dinsdag richting Madine gaan, maar dat kunnen we dus beter maar even vergeten.

Roy, heb jij Leon of Philip al te pakken gekregen in Frankrijk? Anders ga ik er ook even achteraan.

Het kan toch niet zo zijn dat de federatie haar verantwoordelijkheden niet neemt.
En zélfs al zouden er commerciële belangen een rol spelen in de besluitvorming, dan nog zijn de uitbaters gebaat bij het aanpakken van dit probleem. Ik neem in ieder geval aan dat men geen 15kg+ tot 25kg+ vissen uit wil gaan zetten....

Mij gaat het in ieder geval om het welzijn van de vissen, hoe klein of groot ook. Ik mag hopen dat mensen daar ter plaatse zich daar ook van bewust zijn of dat de info uit dit topic bij de juiste mensen die wel voldoende invloed uit kunnen oefenen terecht komt!
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

25-08-2006 20:13

Nu vast staat dat KHV in Engeland op tal van meren heeft toegeslagen, is het een kwestie van tijd dat ook hier dit virus op het oppervlakte water toeslaat. Koikarper liefhebbers op tal van plaatsen in ons land kunnen er uit eigen ervaring over mee praten hoe erg dit virus toeslaat. Zelf staat vast dat je onthaakmat niet meer op een gewone manier te ontsmetten is. Vissen op een water waar karpersterfte heerst, is dan ook niet aan te bevelen. Om het maar weer eens netje uit te drukken.

Peter
Laatst gewijzigd door Peter Otte op 25-08-2006 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-08-2006 20:23

Roy, je hebt een PB met daarin het e-mail adres van Philippe Lagabbe.
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

26-08-2006 11:04

Vreemd...

Eerst is Du Der aan de beurt, een zeer druk water waar duizenden kilo's voer per jaar het water in gaan.
Dit jaar verhuisden veel vissers naar Madine, daar gaat dus ineens veel meer voer dan voorgaande jaren het water in. En nu is daar zo'n sterfte aan de gang.

In Nederland zijn het ook vaak zeer druk beviste en bevoerde wateren waar ineens bijna alle vissen kapot gaan.

Is dit toevallig of zou er toch een verband te bespeuren zijn? Ik ben bang van wel... :-?
Run to the water.....
Roy Alofs
Berichten: 192
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00

26-08-2006 11:27

Aart? Ik heb geen PB ontvangen. Mail me anders maar dan kan ik vandaag Phillip op de hoogte stellen, of nog beter, bellen.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-08-2006 11:31

Jan Willem nu niet teveel vingers op zere plekken gaan leggen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

26-08-2006 11:33

Het moet maar een keer gezegd worden!

Alle vissers die extreme hoeveelheden voeren moeten eindelijk maar eens inzien wat zij hiermee naar de knoppen helpen....helaas... :-?
Run to the water.....
Roy Alofs
Berichten: 192
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00

26-08-2006 11:41

Inmiddels heeft de federatie de eerste stappen genomen. Ze kunnen niet de dode karpers gebruiken voor onderzoek, een nog levende zieke karper is er voor nodig. De mensen rondom het water zijn op de hoogte en speuren nu naar zieke karpers.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-08-2006 11:55

Jan Willem als je de topics een beetje volgt kun je zien dat daar al veel aandacht aan is geschonken.
Soms een beetje bedekt maar toch.

Volgens mij zijn wij als karpervissers bezig om het karpervissen op de rand van een klip te plaatsen.
Zou ik van de DB zijn vind ik op dit forum geweldig veel argumenten om het vissen wederom aan de kaak te stellen.
En met argumenten die door de vissers zelf worden aangedragen.

HEEH Roy leuk je "stem" weer eens te lezen, alles goed?
Vissen is een hobby, geen religie!
Roy Alofs
Berichten: 192
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00

26-08-2006 12:14

Douwe! Jazeker alles okay. Met jou ook?

Hier in de achterhoek nog steeds alles rustig he.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-08-2006 12:17

Jazer Roy, onkruid vergaat niet 8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-08-2006 19:09

Roy, e-mail adres nu per mail verstuurd naar jou. Inderdaad is voor onderzoek een nog levende zieke karper nodig. Echter de eerste stap die daar genomen zou moeten zijn is een totaal visverbod! Dit om de zieke karpers met rust te laten. En natuurlijk een onderzoek.
Als er gevist wordt en er wordt een zieke karper gehaakt dan is de kans vrij groot dat die karper tijdens de dril doodgaat (is op Du Der vele malen voorgekomen), m.i. wil je toch zo niet op karper vissen, niet?
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

26-08-2006 19:17

Jan-Willem,

Sinds er op Du Der betaald moet worden om er te mogen nachtvissen is het er veel rustiger geworden. De hoeveelheid bollen zal daarom evenredig zijn aan het aantal karpervissers. Kijk ik dan ook nog naar de grote van het water kan ik maar een conclusie trekken. Je beweringen berusten op drijfzand of weet je meer dan je aan het net hebt toevertrouwd?

MVG,
Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-08-2006 19:24

Beste Jan Willem, voor hetgeen jij schrijft (voerhoeveelheden Du Der, Madine) is geen onderbouwing te geven. Du Der, 4800 ha en slechts 60 nachtvissers, op hééél veel putjes en putten in Nederland wordt verhoudingsgewijs vele en vele malen meer gevoerd...
Neem als ander voorbeeld Cassien, maar ca. 10% van de oppervlakte van Du Der maar met verhoudingsgewijs veel en veel meer vissers en dus ook veel meer voer en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Begrijp me niet verkeerd, ik zal de laatste zijn die zegt dat veel voeren goed is voor de gezondheid van karpers, integendeel, maar de door jou gelegde relatie is niet terecht.
Wat veel meer voor de hand ligt is dat de ziekte van Du Der door b.v. of vissers (hun materialen niet goed schoongemaakt/gedroogd) of door watervogels is overgebracht. Kan ook door uitzetting gekomen zijn, maar over een uitzetting op Madine heb ik nog nergens wat gelezen.
Roy Alofs
Berichten: 192
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00

26-08-2006 20:04

Hoi Aart,

Inderdaad zou er een visverbod moeten komen. Ik heb weer geen mail ontvangen? Doe het maar via een PB. Er zal dus nog meer druk achter moeten komen.

Gr Roy
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-08-2006 20:13

Roy, zonet nogmaals een PB aan jou verstuurd met dat e-mail adres, moet nu voor de 3e keer toch wel goed komen...
Roy Alofs
Berichten: 192
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00

27-08-2006 11:38

Heb het mailadres binnen. Bedankt Aart.
Gebruikersavatar
Marco Meuwsen
Berichten: 558
Lid geworden op: 21-03-2003 01:00
Locatie: Didam

27-08-2006 22:15

Hallo,

Dus dit was de reden waarom er zo bizar slecht gevangen werd in de week dat wij er zaten, (11 tot 18aug.)

We hebben de karper opde foto van wouter ook zien liggen,
Langs die zelfde kant vondt ik ookeen dode baars, en mijn vismaat kwam langs de dam nog een dode snoek tegen van over de meter,

Dus of het alleen om karper gaat..... kan natuurlijk ook toeval zijn.

zwaar triest dat madine ook al aan de beurt is......


marco
hans ijsveld
Berichten: 45
Lid geworden op: 19-09-2004 17:23
Locatie: Maasdriel
Contacteer:

28-08-2006 01:52

Het hele gebeuren is geen zeldzaamheid, dat is duidelijk. Met nu twee toonaangevende/aansprekende wateren in beeld word wel meteen de hele situatie in een mondiaal daglicht gesteld.
(Mits echt sprake is van massale sterfte op Madine) maw; kleinere(onbekendere) wateren spreken minder tot de verbeelding.Dat de karpersterftes geen zeldzaamheid zijn maar steeds meer voorkomen kunnen we niet omheen.Neem als voorbeeld andere ziektes : varkenspest,gekke koeien ziekte vogelgriep etc,en als laatste blue tong. die schapen ziekte waar tot voor 2 weken nog nooit iemand van gehoord had.
Pakweg 10 jaar geleden had nog nooit iemand gehoord van massale karpersterftes ,externe oorzaken buiten beschouwing gelaten.
Voor ik weer door een alleswetende moderator gecorrigeerd ga worden wil ik even opmerken dat het slechts mijn gedachten kronkels zijn ,niets meer en niets minder.
De eerder in deze topic genoemde oorzaken (zoals voeren etc ) kunnen we gerust naar het land der fabelen verwijzen(zoals onderbouwt door Aart Lokhorst)
Virale verspreiding is dus steeds meer aan te duiden als boosdoener.
Waar ik vorig jaar nog dacht aan SVC, ligt nu CHV (carp herpes virus-de cyprinus carpio variant van koi herpes virus) meer als geloofwaardige boosdoener voor de hand.
Sinds het houden van koi karpers (opzich een machtig mooie hobby ) een enorme vlucht heeft genomen in west europa alsmede en aanverwant het importeren van deze vissen lijkt het haast wel of het aantal meldingen van besmettingen een evenredige trend houden.
Begrijp me goed: Ik schuif geen schuld op koi houders etc, Er worden ook andere karper achtigen geimporteerd.
De geest is uit de fles en niemand is nog in staat om die er weer in terug te stoppen
Voor wie wil weten wat koi herpes is :

http://www.nishikigoinederland.nl/beeld ... es_pr.html