Salagou in de zomer?

Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

03-07-2006 11:26

Ik wil deze zomer naar Salagou gaan met wat vrienden om te vissen. Nou had ik al contact gehad met de camping Chez Riri en degene die ik sprak zei mij dat het water nu 26 graden is en tegen de tijd dat wij daar aankomen zal het rond de 28 graden zijn.

Nou is mijn vraag: Beinvloedt dit de vangsten? Ik neem aan dat het water daar ieder jaar weer rond deze tijd een aantal maanden zo warm is, maar wordt er dan wel gevangen?

Overdag kan ik wel begrijpen, maar 's nachts toch wel? Of heb ik het mis?

Nou ben ik ook benieuwd naar wat jullie me kunnen vertellen over het meer qua dieptes, tips, etc. Een zoekactie hier heeft me de gewenste resultaten niet opgeleverd.

In ieder geval bedankt

Mourad
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

03-07-2006 11:31

Of het op Salagou geld weet ik niet,maar ik heb in frankrijk met zulke temperaturen gewoon gevangen.Overdag was het tegen de 40!! graden in de schaduw.En overdag gewoon beet krijgen.Maarja.....
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

03-07-2006 12:17

Mourad,

Salagou een mooie keuze........alleen (wat mij betreft) niet in de zomer.
Het is daar een bakoven van jewelste. Maar goed er valt wel degelijk te vangen hoor.

In de zomer diep vissen levert vaak wel vis op. Dieptes meer als 20 meter zijn geen probleem en vaak zeer productief in warme condities.

Lees de karperwereld 15 en de karper 36 eens. Hierin staan wat interessante artikelen over Salagou.

Let wel op dat men in de zomer regelmatig (illegaal kamperende) karpervissers wegstuurt. Als je dit wilt voorkopmen ga dan op een camping staan. Bij Chez Riri zit je feitelijk gelijk wel op en heel aardig stuk van het meer.
Laatst gewijzigd door Arno Spruit op 03-07-2006 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-07-2006 12:47

Je mag nu sowieso geen karper groter dan 60cm in bezit hebben, maar daar wordt op Salgou nog eens extra opgelet. Vis direkt terugzetten. Dit ivm de kwetsbaarheid bij de hoge watertemperaturen.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

03-07-2006 22:08

Arno Spruit schreef:Mourad,

Salagou een mooie keuze........alleen (wat mij betreft) niet in de zomer.
Het is daar een bakoven van jewelste. Maar goed er valt wel degelijk te vangen hoor.

In de zomer diep vissen levert vaak wel vis op. Dieptes meer als 20 meter zijn geen probleem en vaak zeer productief in warme condities.

Lees de karperwereld 15 en de karper 36 eens. Hierin staan wat interessante artikelen over Salagou.

Let wel op dat men in de zomer regelmatig (illegaal kamperende) karpervissers wegstuurt. Als je dit wilt voorkopmen ga dan op een camping staan. Bij Chez Riri zit je feitelijk gelijk wel op en heel aardig stuk van het meer.


Arno, ik zag in je artikelen dat je aardig bekend bent met het water. De hitte is op zich geen probleem, wij gaan ook niet echt puur om te vissen. De vriendinnen van mijn vismaat en ik gaan mee, en wordt meer een vakantie waarin we vissen dan een visvakantie waarin we zonnen of iets dergelijks.

Wat ik mezelf afvraag is wat bedoel je met illegaal kamperende karpervissers? Karpervissers die niet op een camping verblijven? Ik heb gisteren contact gehad met Chez Riri en die zei mij dat het nu verboden is om vanaf de camping te vissen. Zou jij mij hier wat meer uitleg over willen geven wat nou illegaal karpervissen is daar?

Ook even wat over de vergunning(en). Wat kost deze en om welke moet ik vragen? Heb begrepen dat deze te koop is bij de plaatselijke tabakszaak.

Even over dieptes, je raadt mij dus aan diep te vissen (20 mtr)? Verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden. Heb De Karper 36 al gelezen, hij heeft het over extreme situaties. Gelden deze weersomstandigheden ook in de zomer dan? Dat stond er niet in vermeld.

In ieder geval bedankt voor jullie berichten. Leuk dat ik Ferenc vandaag ook in hengelsport osdorp zag.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-07-2006 23:49

yep ook in de zomer kan je last hebben van de mistral. De nw wind iets minder.

De zo wind wil,ook lukken het vissen dan niet.

Kamperen is alles wat je aan de waterkant doet en de handhavers niet aanstaat. Je kan je verstoppen, maar te paard vinden ze je toch


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

03-07-2006 23:56

Nachtvissen is dus verboden daar zo te horen?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-07-2006 01:10

Mourad, nachtvissen mag je dus wel op Salagou in de vakantietijd. Wellicht wil de campingeigenaar niet dat er 's nachts vanaf de camping wordt gevist. Het uitvaren van de lijnen is wel verboden.
Camping sauvage interdite oftewel wild kamperen verboden.
Sommige andere visfederaties vermelden dat ook wel maar dan staat er weer bij bivvy wel toegestaan.
Dat wordt niet vermeld op de site van de deparmentale visfederatie Hérault.
Ik denk dat niemand erover zal vallen als je alleen in een klein vistentje daar 's nachts zou vissen, maar met vriendin erbij (die niet vist) in het tentje zou dat als wild kamperen opgevat kunnen worden.
Om dat zeker te weten zou je even met de visfederatie hierover moeten bellen.
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

04-07-2006 01:49

Klaas van den Herik schreef:yep ook in de zomer kan je last hebben van de mistral. De nw wind iets minder.

De zo wind wil,ook lukken het vissen dan niet.

Kamperen is alles wat je aan de waterkant doet en de handhavers niet aanstaat. Je kan je verstoppen, maar te paard vinden ze je toch


MVG

Klaas


Inderdaad, die mistral, vergis je niet want daar zeg je U tegen.

Neem geen knaktentje mee want die ben je kwijt mocht de mistral flink opsteken.


@ Ferenc,

Ik heb juist slechte ervaringen met erg warm weer, zal dan ook per water verschillend zijn.
Waar een wilg is, is een heg
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-07-2006 07:49

Bij de federatie krijg je te horen dat kamperen niet mag.

Het hangt van gedogen aan elkaar.

Mocht je toevallig een grote gaspit aan willen steken, hou er rekening mee, dat ze je doodschieten. Reken maar, dat ze daar ivm droogte en wind, bang zijn voor brand.

Tja gemakkelijkste controleren is niets toestaan, soms.

Meegemaakt: vriendelijke Duitsers mochten weg en wij, 250 meter verderop werd geen strobreed in de weg gelegd.

Af en toe bonjour-en en een handje geven helpt ech wel...

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

04-07-2006 08:35

Dank je voor de tips. Zal mij benieuwen of ik als wildkampeerder zal worden beschouwd daar..
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

04-07-2006 10:28

Mourad,

Een deel van je vragen zijn al beantwoord. Wat Aart zegt dat men misschien over een klein tentje mogelijk niet moeilijk doet, is niet helemaal waar. Daar waar de gendarmerie kan komen, zullen ze je onheroepelijk wegsturen in de zomermaanden. Ik heb veel mensen gesproken die dat ervaren hebben. Buiten die periode maakte het niets uit of je een complete circustent neer zet. Als je buiten het bereik van de gendarmerie zit heb je dus meer kans om te kunnen blijven zitten.

De vergunning waar je naar moet vragen is de carte du peche, tax complete. Dit is een jaarvergunning waarmee je mag nachtvissen. Deze kost, dacht ik, rond de 60 €. Je kunt ook vragen naar de vakantievergunning. Deze is beperkt geldig (meestal 15 dagen) en aanzienlijk goedkoper. http://www.pecheherault.com/index.php?p ... s_de_peche

Ik weet alleen niet of je daar dan ook mee mag nachtvissen. Mogelijk dat Aart daar wat over kan zeggen. De vergunningen kun je halen in of Clermont Herault of in Lodeve. In Lodeve ligt er een sportzaak aan de doorgaande weg, deze verkoopt verguningen.

In Clermont Herault ligt er een redelijk gesorteerde hengelsportzaak aan een winkelcentrum. Ook hier kun je je vergunningen halen. Deze ligt vlak bij een zaak met de bekende grote gele M. Wat dichterbij is, ligt een klein beetje aan welke kant van het meer je zit.

Dat stuk in Karper 36 ging over, voor Salagou, redelijk normale omstandigheden. Hoe dieper hoe zuurstof rijker over het algemeen. Zeker als de watertemperatuur in de toplaag boven de 26 graden ligt. Ik heb jongens gesproken die op mijn aanraden zo diep zijn gaan vissen. Bijna al hun vissen kwamen van deze dieptes af. Overigens is het geen garantie. Ik zou dus op diverse dieptes vissen als ik jouw was, en zeker de 20+ meter grens niet mijden, totdat ik de productieve diepte gevonden heb. Ik heb zelf vis gevangen op 20 meter diepte in het late najaar/vroege winter.

Uitvaren mag niet, maar ik heb er nog nooit problemen over gehad. Misschien kwam dat wel doordat wij de vele roofvissers nooit geen strobreed in de weg hebben gelegd. Pikten ze onze lijn op dan reageerden wij altijd even vriendelijk. Als je een houding aanneemt van wij zijn gast en wij gedragen ons als zodanig dan krijg je daar geen problemen mee. Dit scheelt echt aanzienlijk. Helaas zijn er nog steeds van die eikels die zich als kolonialen gedragen en denken dat ze het water bezitten. Je snapt dat dit niet bijdraagt aan een goede verstandhouding met de lokale bevolking.

Ik moet bij het bovenstaande wel opmerken dat wij meestal in een perioden gingen waarin we zowat de enige waren op het meer. Je kan nu dus een totaal andere sitiuatie treffen.

Wat ook scheelt is dat men daar, voor zover ik weet, geen Garde du Peche heeft die dit soort regels kan handhaven. Overigens merkte ik wel dat er e.e.a aan het veranderen is rond het meer. Er wordt beter schoon gemaakt, borden vervangen, wegen naar het water afgesloten of juist verbetert en meer van dit soort dingen. Voorheen liet men er echt alles versloffen maar dat is anders geworden. Dit zou dus ook zo maar kunnen inhouden dat men ook de visserij gaat controleren en dat er ondertussen misschien wel Garde du Peche aangesteld is

Waar je verder rekening mee moet houden is het weer. Van het ene op het andere moment slaat dat om. Ook in de zomer. Periode met extreme wateroverlast zijn daar niet onbekend. Het niveau van het meer stijgt dan binnen no time dus houdt daar rekening mee. Onderschat ook vooral de wind niet. Ook deze kan bizar aantrekken binnen een tijdsbestek van een paar minuten.

Als je de vis gevonden hebt, schroom dan niet om stevig (maar met verstand) te voeren. Ondanks de al jaren durende hengeldruk, is de vis nog steeds niet vies van een goed gevuld bord. Het is op Salagou nog steeds mogelijk om mega-vangsten te realiseren, al is het niet gemakkelijk.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

04-07-2006 19:15

Dank je Arno. Nou heb ik nog een vraag. Ik sprak laatst iemand die mij aanraadde om dicht in de buurt van een camping te gaan vissen die in het noordwestenhoek zit van Salagou. Weet jij om welke camping dit gaat? Ik had zelf al gezocht, maat tevergeefs.

Het gaat dus lastig worden, bij de meeste campings mag je niet vanuit het water vissen heb ik begrepen, maar men mag officieel ook niet vanuit een tent vissen als de campings open zijn in deze maanden. Klinkt niet al te best. Ik ga er zowieso naartoe en probeer er het beste van te maken.

Als ik word weggestuurd, dan zij het zo. Ik laat jullie zowieso wel weten hoe het was zodra ik terugkom.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-07-2006 20:53

Mourad, even in aansluiting op Arno: een vakantievergunning (Carte Vacances) geeft dezelfde rechten als een jaarvergunning met taxe complète. Mag je dus ook 's nachts mee vissen en is 15 dagen AANEENGESLOTEN geldig, maar alleen in de periode 1-6 t/m 30-9.
jacco noordermeer

04-07-2006 20:54

vergeet je sunblock niet :wink:

veel suc6
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-07-2006 20:59

Arno, in ieder departement zijn federale Gardes Pêche actief, ook in departement Hérault.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-07-2006 21:04

Mourad via de site van de departementale visfederatie kun je ook even een mailtje sturen met de vraag of je daar nu straks wel of niet 'snachts mag vissen en daarbij van een vistentje gebruik mag maken. Als de Federatie bevestigend antwoord print je dat uit en neem je dat mee, dan kan niemand je wat maken...
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

04-07-2006 21:26

Aart Lokhorst schreef:Mourad via de site van de departementale visfederatie kun je ook even een mailtje sturen met de vraag of je daar nu straks wel of niet 'snachts mag vissen en daarbij van een vistentje gebruik mag maken. Als de Federatie bevestigend antwoord print je dat uit en neem je dat mee, dan kan niemand je wat maken...


Dat is een goede tip. Ik ben al wezen kijken op de website van Herault, alleen ik kan geen frans. Is er iemand die mij kan helpen om achter het email adres te komen?

http://www.cg34.fr/accueil/Default.html
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

04-07-2006 21:29

Mourad, dit was echt niet zo moeilijk.

MAS DE CARLES
34800 OCTON

Tel : 04 67 96 98 55
Fax : 04 67 88 02 58
E-mail : pecheherault@wanadoo.fr

Ik weet niet of je hier wat aan hebt maar ik post het toch maar:

http://www.pecheherault.com/aappma.php3
Waar een wilg is, is een heg
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

04-07-2006 21:31

Haha dank je
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

04-07-2006 21:47

Heb ze zojuist een mailtje gestuurd. Nou maar hopen dat ze terugsturen..
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

05-07-2006 10:30

Mourad,

Als ik de kaart erbij pak dan moet de camping in de noordwest hoek die van Chez Riri zijn. Bij Vaihles heb je ook nog een grotere camping maar deze ligt pal noord in een grote baai. Deze is nauwelijks interessant in de zomermaanden.

Als je de kans op wegsturen wil verkleinen dan kun je het beste op één van de twee berghelingen in het zuiden gaan zitten. Dit is links en rechts naast de grote zuidelijke baai. (moet je maar even op de kaart kijken.)
Je zit dan behoorlijk buiten het bereik van de gendarmerie. (ik heb overigens nog nooit gehoord dat er ook maar iemand bekeurd is voor het "wildkamperen" als hij/zij aan het vissen is). Een ander voordeel is dat je gelijk op een van de betere stukken van het meer zit. De linkerzijde(gezien vanaf de noordoever) geeft je toegang tot de oude wijngaarden. De rechterzijde geeft je de mogelijkheid om in de oude rivierbedding te vissen(dit is op werpafstand). Een nadeel is dat je waarschijnlijk niet de enige karpervisser bent daar. Maar goed dat zie je ter plaatse wel.

Aart,

Ik heb er met jouw, in het verleden, wel eens eerder er over gesproken dat we er nog nooit garde du peche hebben gezien. Jij wist toen te melden dat de Herault het enige department in Frankrijk was zonder deze heren. Overigens heb ik dat toen ook van de weinige lokals bevestigd gekregen. Oké dat is alweer een tijdje geleden dus misschien dat het verandert is.
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

05-07-2006 10:33

Mourad,

Mail me even, dan heb ik nog twee interessante kaarten voor je.
Op één van deze zie je het verloop van de oude rivierbedding(altijd een goede keus. Op de andere heb ik de onder andere de twee hierboven omschreven stukken aangegeven.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

05-07-2006 11:03

Helaas rijden die koekenbakkers te paard langs het water. Dan met name de bos cq brandwachters.

Tip 2
Hou alles van vuur weg en uit het zicht.


@Arno: kvdherik@versatel.nl

Al vast bedankt.

MVG

Klaas
patrick bruin
Berichten: 88
Lid geworden op: 04-02-2005 11:44
Locatie: den haag

05-07-2006 11:15

Arno Spruit schreef:Mourad,

Mail me even, dan heb ik nog twee interessante kaarten voor je.
Op één van deze zie je het verloop van de oude rivierbedding(altijd een goede keus. Op de andere heb ik de onder andere de twee hierboven omschreven stukken aangegeven.


als je ze ook naar mij kan mailen,zou ik zeer blij mee zijn!!
mvg.patrick