info over lac d'orient

Elco Buijs
Berichten: 7
Lid geworden op: 07-05-2006 16:08
Locatie: kerkrade
Contacteer:

08-05-2006 18:39

hallo
ik zoek zo veel mogelijk info over lac d'orient
ik ga daar van 1 juli tot 8 juli vissen met een maat
alvast bedankt
barry stevens
Berichten: 864
Lid geworden op: 17-07-2005 01:37
Locatie: amsterdam

08-05-2006 19:25

waren er al een paar je voor,ff zoekfunctie
www.castmarine.nl

alles voor de karpervisser op het gebied van elektromotoren/accus/laders/rubberboten/buitenboordmotoren etc
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

11-05-2006 18:43

Is wat anders dan het stuwmeer(tje) in Kerkrade.........
Orient is erg groot, er zijn maar drie officiele nachtviszone's die altijd erg goed bezet zijn...... Je hebt kans dat deze dan bezet zijn!!
Met alle respect, 17 Jaar en dan al een water als Orient bevissen, knap zeg..... Heb je een boot, dieptemeter, etc. Anders kun je beter naar een ander water gaan! Nee serieus, zonder heb je er niets te zoeken....

Groeten een Orient kijker (heb er nog nooit op gevist) !! Wat een bak water, dat Orient....
carpangling rocks society sucks
Elco Buijs
Berichten: 7
Lid geworden op: 07-05-2006 16:08
Locatie: kerkrade
Contacteer:

11-05-2006 18:49

bedankt etienne voor je reactie
ik heb al een dieptemeter en een boot krijg ik van het sterrenpark
dus dat is al geregelt

zou je me verder nog wat info of tips kunnen geven over het vissen in frankrijk / orient
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

12-05-2006 14:03

Er staan zat artikellen in de kw.
Maar ga er niet van uit dat je de 40 en 50 ponders je om de oren vliegen.
Als je daar wil vissen mag je wel een stukje ervaring hebben anders kun je beter thuis blijven of naar een makkelijker water gaan.

groeten Joris
peter andrae

13-05-2006 13:38

Probeer eerst maar eens in het voorjaar een stek te krijgen kan nog weleens tegenvallen,Du der is ook niet meer wat het geweest is dus de kans bestaat dat een hoop richting Orient gaan.



groetje,s peet.
barry stevens
Berichten: 864
Lid geworden op: 17-07-2005 01:37
Locatie: amsterdam

13-05-2006 17:39

je moet daar de plekken weten en dan nog weten waar je moet liggen,anders blank je zo een maand,voor de huissies zitten en op de rooie steentjes vissen
www.castmarine.nl

alles voor de karpervisser op het gebied van elektromotoren/accus/laders/rubberboten/buitenboordmotoren etc
Theo de Kreij
Berichten: 87
Lid geworden op: 30-11-2005 00:18
Locatie: Zoetermeer

14-05-2006 00:04

Kom er net vandaan vw de organisatie van de WCC in september. Het water staat op een halve meter na op het hoogste punt. Ben er 2 dagen omheen en overheen geweest. Links van het restaurant en botenhaven kan (en mag) je vissen. Elders staat alles onder water waardoor je vaak tussen de 200 en 300 meter moet uitvaren. De paai staat op het punt van beginnen. Erg laat waardoor ze pas vanaf 15 juni water gaan uitlaten om te voorkomen dat de eissprong niet droog komt te staan. Op 1 juli moet het waterpeil dan ongeveer 7 meter zijn gezakt. Op dit moment wordt de meeste vis vrij dicht onder de kant gevangen. Wanneer jij gaat zal hij verderop zitten. Diverse hengelsportbestuurders wonen tegen het meer aan dus pas op waar je gaat zitten mocht je gaan "wild vissen", dus daar waar je niet mag vissen. Er wordt extra streng gecontroleerd omdat het een belangrijk jaargetijde is voor het broed en het (planten) leven om het meer. Deels behoord het tot een natuurreservaat.
Neem aub een reddingsvest mee en trek het aan wanneer je het water opgaat. Het is er erg verraderlijk. Bevestig een fluitje aan dat vest zodat je bij problemen op het water kan laten horen waar je zit. Vaar je s'nachts uit, zorg dan voor een lampje op de kant zodat je weet waar je naar terug moet varen. Het is er pikkedonker en een vijftiger kan je met boot en al alle kanten op meenemen bij een run.
Meer lees je op http://www.worldcarpclassic.com en http://www.carpscabin.nl. Daar komen verslagen, kaarten en tips op te staan de komende weken.

Veel plezier en denk om je veiligheid!
M.vr.gr,

Theo.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-05-2006 10:38

Theo, volgens de officiële regels mag je maar tot 150 meter vanaf de oever vissen (en ook niet naar links of rechts), dus is 200 of 300 m uitvaren feitelijk verboden.
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

14-05-2006 14:01

Weet dat er maar drie nachtviszones zijn. Zoals ik nu lees is het erg "riskant" om buiten deze zone's te vissen, althans 's nachts. Als ik jouw was zou ik het toch eens op "dagstekken" gaan proberen. Weet niet of je de hele tijd aan het water (wilt) verblijven of op een camping in de buurt zit? Bij dat laatste zou ik gaan zitten op dagzones (minder druk, denk ik) In de eerste week van Mei ben ik gaan kijken op de nachtviszone te Gerardaut, daar zaten 2 Franzozen aan de ene kant en aan de andere kant zaten er ook, die hele baai was met die personen (4 hengels per man) totaal afgevist!! Weet niet hoe groot/ lang de nachtviszones aan de andere kant van het water zijn (Bij Mesnil St. Pierre)
Ik zou als ik jouw was, niet te ver uit de kant vissen, ook al is het groot water, de vis komt ook (vlak) langs de kant hoop ik........... :roll:
Ik zou de eerste dag alleen met de dieptemeter aan de slag gaan om stekken te zoeken en eventueel aan te voeren..!
Dat je een goede boilie mee moet nemen spreekt voor zich!!

groeten De voorjaarsblanker.......
carpangling rocks society sucks
Theo de Kreij
Berichten: 87
Lid geworden op: 30-11-2005 00:18
Locatie: Zoetermeer

14-05-2006 19:16

Aart Lokhorst schreef:Theo, volgens de officiële regels mag je maar tot 150 meter vanaf de oever vissen (en ook niet naar links of rechts), dus is 200 of 300 m uitvaren feitelijk verboden.

Je hebt gelijk Aart. Ik heb even gebeld en heb de uitleg van de bestuurder in mijn 'beste' Frans verkeerd verstaan. Het is inderdaad 150 meter, maar hij bedoelde blijkbaar dat je door vanuit de boot te casten je in principe de 300 meter kan halen. Wat ik niet verstond, maar hij er wel bij vertelde was dat het zo ver casten niet verstandig was omdat je toch niet zo ver kan uitvaren om de vis te drillen. Hij vertelde overigens er nu bij dat ongeveer 70% van de vis binnen 50 meter van de oevers wordt gevangen.
M.vr.gr,

Theo.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

14-05-2006 19:26

Theo,
je hebt dus met rene gesproken neem ik aan, wat Aart vermeldt klopt ook exact, heb dezelfde rene om bovenstaande bij mensen een groot rood kruis door de verguning zien zetten so pissed was de man. Verder geen rare vent trouwens ook al heeft hij om logische redenen niet zo op nederlanders en engelsen tenminste zo was het. Qua uitvaren tijdens de nacht ook dit is verboden of wel Navigation interdite de nuit sur les trois lacs.

Maar goed er zullen wel weer afwijkende regels gelden tijdens dit fenomeen wcc.
mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

14-05-2006 19:29

Ettiene,
dit is in grote mate afhankelijk van de waterstand, met een hoge waterstand zeer weinig ruimte met een lage waterstand iets meer ruimte ;-)

groet,
P
It's not who you are, it's who you know.
Elco Buijs
Berichten: 7
Lid geworden op: 07-05-2006 16:08
Locatie: kerkrade
Contacteer:

14-05-2006 20:03

bedankt voor voor jullie reacties
kan ik wel wat mee

wie nog info heeft zegt het maar
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-05-2006 21:07

Peter, het zal zeker wel zo zjn dat tijdens dat WCC er andere regels zullen gelden anders kunnen ze immers alle deelnemers nooit op de 3 nachtviszones kwijt...Met geld is alles te koop...
Ook frappant is dat iemand die zo'n wedstrijd (mede) organiseert niet eens weet dat er 's nachts helemaal niet gevaren mag worden.
Zoals Peter al terecht opmerkte is er maar erg weinig ruimte op de 3 nachtviszones bij een hoge waterstand (dus in ieder geval tot 15 juni) en daarna wel wat meer, maar te vrezen valt dat een aantal vissers daar voor niets zullen komen of ze moeten toevallig een stek van hun voorgangers over kunnen nemen.
Ik zie er de lol niet van in om daar nog te gaan vissen: erg weinig ruimte, vissen tot maximaal 150 m vanaf de oever, loodrecht op de oever moeten vissen, bootgebruik 's nachts verboden en vanwege de sterfte op Du Der zullen er dit jaar ongetwijfeld nog meer vissers op Orient afkomen...
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-05-2006 07:39

iedereen is gelijk, alleen sommige iets meer.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

15-05-2006 10:00

Tsja Aart,
het is er een tijd redelijk rustig geweest, helaas maar logisch zie je sinds het verschijnen van een aantal artikelen dat de drukte weer fors toeneemt & je weer in de rij mag gaan aansluiten. Op de dagstekken valt dit nog mee maar al met al toch voor mij de reden om het machtig orient voor een aantal jaren te verlaten en mijn heil ergens anders te gaan zoeken, voor diegene die wel van plan is te gaan die wens ik veel succes.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Theo de Kreij
Berichten: 87
Lid geworden op: 30-11-2005 00:18
Locatie: Zoetermeer

15-05-2006 17:12

peter postema schreef:Theo,
je hebt dus met rene gesproken neem ik aan, wat Aart vermeldt klopt ook exact, heb dezelfde rene om bovenstaande bij mensen een groot rood kruis door de verguning zien zetten so pissed was de man. Verder geen rare vent trouwens ook al heeft hij om logische redenen niet zo op nederlanders en engelsen tenminste zo was het. Qua uitvaren tijdens de nacht ook dit is verboden of wel Navigation interdite de nuit sur les trois lacs.

Maar goed er zullen wel weer afwijkende regels gelden tijdens dit fenomeen wcc.
mvg,
Peter


Dat klopt Peter. Voor Nederlanders hebben ze daar overigens best wel respect. Die drinken niet overmatig en hebben respect voor de natuur en de vis. Het zit um meer in Engelsen en Duitsers.
En tijdens de WCC gelden er inderdaad andere regels, zij het met beperkingen. Zoals hier in Nederland ook weleens gebeurd heeft de provincie aldaar ontheffingen verleend tijdens die week. Ze krijgen er geen cent voor!, maar doen het puur vanwege de promotie voor de streek. Er komen namelijk nogal wat reporters op af, dit jaar ook o.a de Franse TV.
Zo is er een ontheffing voor het uiitvaren in de nacht. Echter alleen toegestaan op een boot met minimaal 2 luchtkamers, met reddingsvest met fluit, met verlichting en na waarschuwen van de marshalls. Die varen continue op het meer om hulp te kunnen bieden bij calamiteiten. Je mag alleen uitvaren om een vis te landen en niet om te voeren of opnieuw in te zetten (mag wel gebeuren met de voerboot). Naast verlichting op de boot moet er ook een rode lamp op de stek staan om weer terug te kunnen komen en zodat de marshalls weten dat daar iemand op het water is. Ook moet je met 2 man uitvaren (ieder koppel mag een bankrunner extra meenemen) zodat er bij problemen meer kans is om te overleven. Het reddingsvest is verplicht om eventuele negatieve gevolgen door het dragen van een waadbroek op te vangen. Zoals je weet ga je door de lucht in een waadbroek ondersteboven drijven waardoor je verdrinkt. Bij overtreding volgt direct discwalifikatie van het koppel.

Er is ook een ontheffing op de stekken. Buiten het vogelbroedgebied en de dam, mogen overal stekken worden uitgezet. Men komt dus op plaatsen waar nooit gevist is. Sommige mannen die er al jaren vissen hebben zich juist daarom ingeschreven (er is nog plaats :wink: )
M.vr.gr,

Theo.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-05-2006 18:23

Theo, nog een vraagje, worden er ook extra visjes uitgezet voor die wedstrijd, net als voorheen op Lac Amance?
Plaatsen waar nooit gevist is? Je bedoelt de laatste jaren nooit gevist is, want tussen de 15 en 20 jaar geleden is daar echt wel overal gevist i.v.m. destijds geen of nauwelijks regels en ook slechts enkele sporadische karpervissers...
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

16-05-2006 08:43

Theo,
waar nooit gevist is, ja tuurlijk ;-)
en die respect voor nederlanders was een aantal jaren terug net zo naar een dieptepunt gezakt als de rest.

En dank je voor het aanbod maar je zult mij er niet zien, is niet echt mijn ding.
mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

16-05-2006 09:39

Elco, op het sterrenpark ligt een bootje die je mag lenen, nu heb die boot ook eens geleend.
Hij is zwaar, met 2 man lukt het net, terug brengen valt tegen, de boot moet dan bultje op...lol.
Voor het huisje is ruimte voor 2 vissers op de nachtviszone(bij hoog water).
Niet veel kans om daar te kunnen vissen denk ik.
Vanuit het bootje hou je het wel een dag vol, ik zou het vanuit de haven links op het meer helemaal aan de overkant proberen.
Daar viste een fransman en die ving redelijk wat mooie karpers.
Succes

Marc
mijn waarheid hoeft de jouwe niet zijn

http://www.hsvog.nl/kca/index.htm
Theo de Kreij
Berichten: 87
Lid geworden op: 30-11-2005 00:18
Locatie: Zoetermeer

16-05-2006 10:11

Aart Lokhorst schreef:Theo, nog een vraagje, worden er ook extra visjes uitgezet voor die wedstrijd, net als voorheen op Lac Amance?
Plaatsen waar nooit gevist is? Je bedoelt de laatste jaren nooit gevist is, want tussen de 15 en 20 jaar geleden is daar echt wel overal gevist i.v.m. destijds geen of nauwelijks regels en ook slechts enkele sporadische karpervissers...

Is niet nodig Aart. Het barst er werkelijk van de Karper. We hebben tijdens onze trip er echt honderden gezien. We hebben er een paar gezien waarvan ik niet wist dat ze zo groot konden worden. Echt ongelooflijk! De vakbladjournalisten en Karpervissers schatten er een paar op "minimaal 38 kilo". Gewoon 2 x zo groot als de gemiddelde Karper die ik zag.
Van het verleden op dit meer weet ik niets af. Ik neem aan dat er mogelijk overal gevist wordt, zei het stiekum. Tijdens onze trip zijn er in iedergeval 2 Fransen weggestuurd.
M.vr.gr,

Theo.
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

16-05-2006 15:08

Ik heb gehoord, dat er vis van Amance naar Orient is overgezet? Geruchten?
weet ook iemand hier, hoe het op Temple zit naar de "Vidange" afgelopen najaar?! Heb Temple ver leeg zien staan, echt een machtig gezicht!! Vraag me sowieso af of er hier goed vis te vangen is?! Volgens een lokale Fransoos wel?
Mmm, wijk af van het topic!! 8)
carpangling rocks society sucks
Elco Buijs
Berichten: 7
Lid geworden op: 07-05-2006 16:08
Locatie: kerkrade
Contacteer:

17-05-2006 08:17

deze topic gaat over info van orient.

graag info dus
Timon Richters
Berichten: 28
Lid geworden op: 21-02-2006 16:21
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

29-05-2006 11:53

Ik ben vorig jaar even wezen vissen op orient omdat de rivieren te hard stroomden (voorjaar).
Het was op de nachtvis zones natuurlijk behoorlijk druk ook kwamen dagelijks karpervissers zoeken naar een vrije stek......
Leon Hogendijk is nog bij ons op de koffie geweest! En even over de naam van de nederlanders aldaar... er lag een berg afval van nederlanders in de natuur!! bedankt hoor, op die manier is het snel gebeurd met een eventuele goede naam!
In 6 nachten geen enkele run, ook de andere vissers waren druk aan het blanken.

Ik wens iedereen die er gaat vissen suc6 :-?