Betaalwater

Zwarte lijst "slechte" betaalwateren?

Ja, goede zet.
203
80%
Nee, betaalwateren deugen allemaal niet.
50
20%
 
Totaal aantal stemmen: 253
Mario Taal
Berichten: 12
Lid geworden op: 20-02-2006 19:45
Locatie: Scheveningen

20-02-2006 20:15

Hallo allemaal,

dit is mijn eerste onderwerp hier op dit forum en hoop hiermee een volwassen onderwerp te kunnen voeren over betaalwateren en de mensen die er wel of juist niet heen gaan.

Nou kan ik me best voorstellen dat er tegenstanders zijn vanwege "illegale" uitzettingen en/of diefstal vaanuit andere wateren maar daar moet dan maar eens een zwarte lijst van komen zodat de "slechte" betaalwateren gemeden kunnen worden en de "goede" gerespecteerd zullen worden, want;

neem nou mijzelf, ik ben vader van twee dochters en woon samen met mijn lieve vrouw die ik allen ook voldoende aandacht wil geven, maar ik wil ook graag min. 1x per jaar naar frankrijk en zodoende moet ik het doen met max. 1 week. Daarom is het dus fijn dat er betaalwateren bestaan waar je dus een stek kunt reserveren of in ieder geval kan melden dat je een bepaalde tijd komt en de stek zelf uit kunt kiezen, en dus niet hoeft te zoeken naar vergunningen of stekken, bovendien spreek ik niet voldoende frans om me uit benarde situaties te kunnen praten wanneer ik bijv. uit onwetendheid niet voldoende vergunningen bezit.
Dit is dus mijn hoofdreden, er is wel een oplossing en dat is openheid of door medevissers die graag informatie willen geven over bepaalde wateren en waar de vergunningen te halen of door de franse visinstanties een website in het engels te maken(zover ik weet is die er niet), neem nou bijvoorbeeld een topic op dit forum over madine, iemand vraagt naar informatie en wat krijgt ie een hele raad van commisarissen waarvan de ene het nog beter weet als de andere, maak het elkaar niet zo moeilijk dan zal er dus voor de betaalwateren ook niet meer zoveel animo zijn, want het vissen zelf en die grote vis vangen moet men toch echt zelf doen.
De eerste keer buitenland voor mij was een trip naar Echternach, top geregeld, vergunning bij het tankstation gehaald en we konden vissen, nadeel het was onwijs druk, je mot een beetje mazzel hebben, dus heb dat water even laten rusten.
Hierna ben ik dus om tijdgebrek naar betaalwateren gegaan, en ook ik geloofde in de vroege jaren van mijn karpercarriere dat je op een betaalwater "effe" die grote zal vangen, niets is minder waar en ik moest meer uit de kast halen als anders, maar gelukkig zijn we uit die droom ontwaakt en hebben we daar leren vissen op zeer gedresseerde wateren.
Dus ik hoop dat de zware tegenstanders eens een keer ophouden met te doen alsof "hun" wel de "diehards" zijn onder de karpervissers en bezoekers van betaalwateren simpelweg toeristen zijn met hengels en een fotocamera, dit geldt niet voor alle tegenstanders by the way!

last but not least;

we hebben allemaal dezelfde hobby maar niet allemaal dezelfde te besteden tijd, denk daaraan en help elkaar wanneer men dat kan!

Mvg, Mario.
Gebruikersavatar
Johan van Os
Berichten: 406
Lid geworden op: 19-02-2006 21:08
Locatie: Roosendaal

20-02-2006 20:41

ben het met je eens!!

niet dat ik een vrouw en twee kleine heb.maar het kost gewoon gigantisch veel tijd om op een open water te vissen in frankrijk.

nu zal k ook echt niet op een put vissen als k gehoord heb dat er gestolen vis op zit..en ik denk ook dat geeneen visser dit wil..
daarom zal een zwarte lijst miss. wel eens mooi kennen zijn!
bovendien ben je dan ook niet met de vergunningen aan t sukkelen en hoef je weinig frans te kennen.
en k voel me tog wel wat veiliger op een betaalwater, als je af en toe de verhalen eens hoort.

t zal alleen niet makkelijk zijn om zo een lijst te maken vrees ik. voor hetzelfde geld zet je een goed lopend water op de zwarte lijst terwijl het niet waar is.
bij vlagen ben ik geniaal...helaas is t hier altijd windstil...
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

20-02-2006 21:13

Mario Taal schreef: .

Nou kan ik me best voorstellen dat er tegenstanders zijn vanwege "illegale" uitzettingen en/of diefstal


Idd. En niet alleen om bovenstaande argumenten.
Gebruikersavatar
Rene Vermunt
Berichten: 269
Lid geworden op: 18-09-2004 20:47
Locatie: Zuid-Holland

20-02-2006 23:16

Naar een betaalwater uit tijdgebrek ?
Dacht je dat je binnen 2 dagen 20 knijters op de kant kletste of zo ?
Maar zo te lezen ben je daar zelf ook al achter gekomen.

Tijdgebrek... wat een onzin altijd.
Een normaal werkend mens werkt 5 dagen in de week.
Die is dus al twee hele dagen in de week vrij !
Een normaal werkend mens, werkt 8 uur per etmaal.
Heeft dus per etmaal 16 uur aan vrije tijd te besteden !
Dit houdt dus in dat je meer tijd kan besteden aan vissen dan aan werken.
Je zou dus eigenlijk geen tijd hebben om te werken i.p.v te vissen.

Stukje "timemanagment heet dat"

Rene.
michael aan't goor
Berichten: 56
Lid geworden op: 25-08-2005 22:54
Locatie: lelystad

21-02-2006 00:21

hoi mario
wat je zegt over een stek zoeken en over de taal ben ik het niet eens.
ik spreek zelf geen frans maar met een beetje engels en gebaren met je handen kom je heel ver hoor.
zelf zoek ik een water uit waar ik zou willen vissen (openbaarwater)
het geeft je een kik als je daar een vis vangt na al het harde werken.
betaalwater heeft zijn vordelen en zijn nadelen en dat geld voor openbaarwater het zelfde
groeten michael
jan van kranenburg

21-02-2006 02:32

Mario,

Er zijn wel wat min of meer legitieme redenen te bedenken om een BTW te bezoeken.
Ik denk dan vooral aan bereikbaarheid en een zekere mate van comfort;

Gezien mijn leeftiid en gezondheid "zwaarwegende" redenen; al stel ik ook hierbij grenzen.
Jouw reden "tijd" kan nooit een argument zijn.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

21-02-2006 07:46

jan van kranenburg schreef:Mario,

Er zijn wel wat min of meer legitieme redenen te bedenken om een BTW te bezoeken.
Ik denk dan vooral aan bereikbaarheid en een zekere mate van comfort;

Gezien mijn leeftiid en gezondheid "zwaarwegende" redenen; al stel ik ook hierbij grenzen.
Jouw reden "tijd" kan nooit een argument zijn.

mvg

Jan


Amen. Een stukje solidariteit met onze Franse collega's zou ook niet verkeerd zijn. Je thuiswater zal maar van het ene op het andere moment commercieel gaan. Vertienvoudiging van de prijs, geen vrije stekkeuze, etc. Moet er niet aan denken...

Groeten,

Mark
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

21-02-2006 08:21

Ondertussen een monument. Fransie F. schreef een aantal jaar geleden een aardig stukje over het gebruik van de Thialf ijsbaan.

Mocht het slechter wordend/blijvend weer doorzetten gaat ie gelijk krijgen: overdekt vissen.

Time is on my side...

Tijd is waarom ik ga vissen, je hebt er geen nodig.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

21-02-2006 08:38

Net van de pers:

vissen op Rainbowlake blijken op battrijen te gaan :D Laatst één gevangen met het verlengsnoer er nog aan.....hahahaha

Ik ga mijn ziel voor eeuwig aan de rivieren en IJsselmeren van de wereld verkopen heren....tis mooi geweest
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

21-02-2006 08:47

mitsz van der kamp schreef:Net van de pers:

vissen op Rainbowlake blijken op battrijen te gaan :D Laatst één gevangen met het verlengsnoer er nog aan.....hahahaha

Ik ga mijn ziel voor eeuwig aan de rivieren en IJsselmeren van de wereld verkopen heren....tis mooi geweest


Zeker karper nr 34 (pag 20) gelezen :D ...kan je geen ongelijk geven :wink:
Patrick de Kort
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2005 12:08
Locatie: Oisterwijk

21-02-2006 09:53

Ik denk dat het wel een goede zet zou zijn als er een zwarte lijst zou komen.

Ik denk dat ieder voor zich moet beslissen of hij op btw wil vissen of niet. Mensen die op een btw willen vissen doen dit toch wel. We kunnen met zijn allen maar beter zorgen dat men dan naar een water gaat met een goed beleid. Als we een zwarte lijst gaan aanleggen zijn bepaalde btw genoodzaakt het beleid te verbeteren. Anders blijven in ieder geval de nederlanders weg.

Ik weet dat dit maar een druppel is op een gloeiende plaat maar alle beetjes helpen. Misschien moet er juist meer info gegeven worden over btw zodat ook de voorstanders weten wat zich op een bepaald water af speelt. Degene die toch willen gaan en waarvoor het alleen maar telt om makkelijk een paar franse karpers te vangen gaan toch wel. Of het nu een goed of slecht betaalwater is.

Openheid van zaken zou dus niet zo slecht zijn naar mijn idee. Wellicht kan er een soort van keurmerk komen voor btw. Niet om alles te bevorderen maar om het in ieder geval natuurlij te laten verlopen en de rotte appels eruit te halen.
Maakt mijn delkim geluid? Dan kom ik mijn tent wel uit!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

21-02-2006 10:09

Hans,

niet dat ik weet.... :D

Je zult me best nog aantreffen op drukbevistte wateren hoor....tegen commercie heb ik ook niets en probeer maar eens zo'n vis te vangen op een betaalwater. Dat valt nog niet mee.....

tis gewoon niet mijn ding... (nog niet :D )
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

21-02-2006 11:01

Mario Taal schreef:Hallo allemaal,

dit is mijn eerste onderwerp hier op dit forum en hoop hiermee een volwassen onderwerp te kunnen voeren over betaalwateren en de mensen die er wel of juist niet heen gaan.

Nou kan ik me best voorstellen dat er tegenstanders zijn vanwege "illegale" uitzettingen en/of diefstal vaanuit andere wateren maar daar moet dan maar eens een zwarte lijst van komen zodat de "slechte" betaalwateren gemeden kunnen worden en de "goede" gerespecteerd zullen worden

Mvg, Mario.


Een simpele vraag, hoe en door wie dacht je die zwarte lijst te laten samenstellen nu er alleen in Frankrijk al meer dan 500 van dergelijke waters zijn. Het kostenplaatje wat er aanzit ook al over na aangedacht?

Een rekensommetje wat zeker niet helemaal klopt als voorbeeld van de kosten. 500 BTW wateren, een per dag bezoeken is niet reëel maar vooruit trek er twee jaar vooruit voor twee man om een goed beeld van de situatie per water te krijgen. Voor het gemak 60 euro per uur aan loonkosten, dat is een kleine € 2400 per week voor twee personen. Heb het dan nog niet over de gegevens die verwerkt moeten worden. Voor twee personen komt er aan overnachtingen € 200 bij, gegeten en gedronken zal er ook nog moeten worden. Een auto zullen we ook nog moeten bekostigen. Kom al gauw aan de € 1500 per week voor twee personen aan onkosten, op jaarbasis kost dit onderzoek minimaal € 190.000. Dan ben je er niet in twee jaar tijd kan er per water alweer een heleboel veranderd zijn. Je bent dan ook nog afhankelijk of de betreffende beheerder mee wil werken aan het onderzoek.

Papieren onderzoeken ook die geven zover ze worden ingevuld geen goed beeld van de situatie weer, zo is gebleken uit een enquête gehouden door de KSN.

Visstandbeheer alleen al is een uiterst moeilijke materie, blijkt eens te meer dat er nauwelijks goed nagedacht wordt over de problemen die je tegen komt als het om BTW gaat.

Ben niet tegen BTW, wel voor een goed visstandbeheer op elk viswater. Het spanningsveld wat hier tussen zit als het om BTW gaat is levensgroot. Ideële overwegingen om een BTW te beginnen blijkt in de praktijk helaas niet te werken.

Peter
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

21-02-2006 11:01

Ik denk dat het een goede start is om het kaf van het koren te scheiden.

Als je om wat voor legitieme reden toch uitwijkt naar een betaalwater is het goed om te weten dat er een verantwoord beheer/beleid gevoerd word.

Maar ja de vraag blijft nog altijd wie gaat het e.e.a. monitoren.
Meningen lopen uiteen, de een vind dit een slecht beleid/beheer en de ander dat.

Ik denk dat die zwarte lijst dan een aantal criteria moet bevatten die door meerdere personen getoetst zijn.
Of dat nou op basis van ervaring of overtuiging is is mij om het even, zolang objectiviteit de boventoon voert.

Gr,
J.
Na 20 biertjes is alles een goed idee....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-02-2006 11:10

Zou dit een goed geinformeerd beeld kunnen geven voor wat betreft de zorgen met het visstandbeheer op betaalwateren?

http://www.betaalwater.nl/home.php

Groet, Kees
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

21-02-2006 11:33

..........
Laatst gewijzigd door michel Tja op 27-03-2006 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

21-02-2006 11:35

Denk het niet te veel subjectiviteit.
Heb er ff snel een paar aangeklikt en niets dan lof......en kon iets bespeuren over het verkregen bestand en het beheer.
Misschien had ik wel de verkeerde (of de juiste :-? )

Gr,
J.
Na 20 biertjes is alles een goed idee....
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

21-02-2006 11:47

Rene Vermunt schreef:Tijdgebrek... wat een onzin altijd.
Een normaal werkend mens werkt 5 dagen in de week.
Die is dus al twee hele dagen in de week vrij !
Een normaal werkend mens, werkt 8 uur per etmaal.
Heeft dus per etmaal 16 uur aan vrije tijd te besteden !
Dit houdt dus in dat je meer tijd kan besteden aan vissen dan aan werken.
Je zou dus eigenlijk geen tijd hebben om te werken i.p.v te vissen.

Stukje "timemanagment heet dat"

Rene.


Beste Rene,
los van de btw discussie want dat is het laatste wat me nog boeit, qua timemanagment wat je aan haalt zijn er een aantal factoren.

16 uur aan vrije tijd?
1) hoe weet jij dat mario geen baan heeft waarin hij meer dan 8 uur gemiddeld draait ?
2) reistijd neem je die ook even mee ?
3) tijdsverdeling met je gezin en andere sociale contacten.

Ik heb geen idee hoe jij het red maar ik heb niet meer tijd om te vissen, maar goed ook dit is een kwestie van prioriteiten stellen en in mijn geval is mijn gezin belangrijker dan een karper.

Dus tijd kan een factor zijn om keuze`s te maken maar volgens mij wil Mario graag dat er meer info wordt uitgewisseld over "openbaar water" met enig comfort. Nu kan ik me herinneren dat kort geleden hier een topic over is geweest. Dus mario zoek en gij zult vinden.

MVG,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Mario Taal
Berichten: 12
Lid geworden op: 20-02-2006 19:45
Locatie: Scheveningen

21-02-2006 21:10

Nu zijn we 1 dag later, er wordt mij als volwassen man ff de les gelezen over tijdmanagement, ik moest er wel even om lachen toen ik het las maar de verdediging werd al gegeven, want volgens mij moeten er ook boodschappen gehaald worden en diverse andere verplichtingen nagekomen worden, dus wat betreft "tijdmanagement" doe ik het helemaal niet slecht.
Wat betreft de zwarte lijst het volgende, het is ten eerste maar een idee omdat ik ook wel slechte wateren tegen ben gekomen en dit vind ik niet door tegen gevallen vangsten want die waren top. Een site als "betaalwater.nl" is al een zet in de goede richting alleen heb je daar de kans om een mening over een water te krijgen wat niet juist is omdat bezoekers het na tegen gevallen vangsten als slecht water betitelen, het is dus belangrijk dat er naar bepaalde punten gekeken wordt tijdens bezoek en bij terug komst OPRECHT beoordeeld wordt, er zijn gewoon een aantal wateren die misbruik maken van onze hobby en veel geld willen verdienen over de rug van vissers die liever kiezen voor de zekerheid van een stek, want daar zal het naar mijn idee het de meeste om te doen zijn.

Wat betreft openbare wateren, ja ik zou daar liever vissen als ik wist waar ik de benodigde documenten kan kopen, want dat is het enige waar het aan scheelt, voldoende informatie.

Zoekt en gij zult vinden, daar geloof ik deels wel in, maar zie je me al avond na avond info zoeken op het net? Leuk voor de vrouw, toch?
Waarom zou dit moeten, er zijn onder de bezoekers van deze site genoeg vissers die regelmatig naar openbare wateren gaan in frankrijk en die echt wel antwoord kunnen geven op veel vragen maar dit vreemd genoeg niet doen, vertel gewoon waar men de documenten kan halen en hoe de regels een beetje in elkaar steken voor diegene die dit niet weten, het vissen moeten ze toch zelf doen.

Mvg, Mario.
Mario Taal
Berichten: 12
Lid geworden op: 20-02-2006 19:45
Locatie: Scheveningen

21-02-2006 21:58

Mario Taal schreef:Nu zijn we 1 dag later, er wordt mij als volwassen man ff de les gelezen over tijdmanagement, ik moest er wel even om lachen toen ik het las maar de verdediging werd al gegeven, want volgens mij moeten er ook boodschappen gehaald worden en diverse andere verplichtingen nagekomen worden, dus wat betreft "tijdmanagement" doe ik het helemaal niet slecht.
Wat betreft de zwarte lijst het volgende, het is ten eerste maar een idee omdat ik ook wel slechte wateren tegen ben gekomen en dit vind ik niet door tegen gevallen vangsten want die waren top. Een site als "betaalwater.nl" is al een zet in de goede richting alleen heb je daar de kans om een mening over een water te krijgen wat niet juist is omdat bezoekers het na tegen gevallen vangsten als slecht water betitelen, het is dus belangrijk dat er naar bepaalde punten gekeken wordt tijdens bezoek en bij terug komst OPRECHT beoordeeld wordt, er zijn gewoon een aantal wateren die misbruik maken van onze hobby en veel geld willen verdienen over de rug van vissers die liever kiezen voor de zekerheid van een stek, want daar zal het naar mijn idee het de meeste om te doen zijn.

Wat betreft openbare wateren, ja ik zou daar liever vissen als ik wist waar ik de benodigde documenten kan kopen, want dat is het enige waar het aan scheelt, voldoende informatie.

Zoekt en gij zult vinden, daar geloof ik deels wel in, maar zie je me al avond na avond info zoeken op het net? Leuk voor de vrouw, toch?
Waarom zou dit moeten, er zijn onder de bezoekers van deze site genoeg vissers die regelmatig naar openbare wateren gaan in frankrijk en die echt wel antwoord kunnen geven op veel vragen maar dit vreemd genoeg niet doen, vertel gewoon waar men de documenten kan halen en hoe de regels een beetje in elkaar steken voor diegene die dit niet weten, het vissen moeten ze toch zelf doen, dus als je informatie hebt, mail me dit dan alsje blieft of nog liever, plaats het hier zodat andere het ook kunnen lezen.

Mvg, Mario.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-02-2006 22:08

Je quote jezelf al Mario, dus laat ik dat achterwege.

Je zegt dat er over de rug van vissers geld verdiend wordt. Wellicht zit daar het verschil in interpretatie. Persoonlijk maak ik mij daar niet zo druk om. Beter opletten de volgende keer is dan de boodschap.

Wat mij stoort is dat onze liefhebberij over de rug van de karper gaat. Dat zal op lange termijn onze hobby geen goed doen. Helaas lees ik daar niets over op betaalwater.nl en zie ik ook niet hoe je dit even kunt gaan meten voor 500 betaalwateren. Behalve als het halve bestand op zijn rug drijft en we een seintje krijgen om dat te komen bezichtigen.

Groet, Kees
Mario Taal
Berichten: 12
Lid geworden op: 20-02-2006 19:45
Locatie: Scheveningen

21-02-2006 22:14

Beste Kees je hebt helemaal gelijk! Bovendien is die site maar zeer simpel en zou zo'n checklist wel eens nuttig zijn.

Maar even voor de duidelijkheid, ik ga liever naar een groot openbaar water, dus als je me info kan geven, heel graag.

over mezelf quoten, dat ging per ongeluk.

mvg, Mario.
jan van kranenburg

22-02-2006 00:50

Mario Taal schreef:Beste Kees je hebt helemaal gelijk! Bovendien is die site maar zeer simpel en zou zo'n checklist wel eens nuttig zijn.

Maar even voor de duidelijkheid, ik ga liever naar een groot openbaar water, dus als je me info kan geven, heel graag.

over mezelf quoten, dat ging per ongeluk.

mvg, Mario.


Info geven?

Doodzonde!!!!! :evil:
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-02-2006 07:54

Mario,

Bijna elke kroeg en elke tabacsboer verkoopt vergunningen.

Op de site van de franse federaties staan telefoonnummers.

Ik heb nog nooit langer dan en uur en een half hoeven doen om een paar vergunningen te halen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-02-2006 08:44

Info?

Tijdmanagement. Ik heb een breed belangstellingsgebied en meer inspiraties dan karpervissen. Laatste jaren is het woekeren met tijd en daarom beperk ik mijzelf tot vissen in de buurt van mijn woonplaats.

Maar, wellicht kan iemand eens een artikel schrijven over het zoeken naar viswater met behulp van de moderne middelen. Er is namelijk een schat aan informatie te vinden in betrekkelijk korte tijd.

Groet, Kees