Betaalwater

Zwarte lijst "slechte" betaalwateren?

Ja, goede zet.
203
80%
Nee, betaalwateren deugen allemaal niet.
50
20%
 
Totaal aantal stemmen: 253
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

06-03-2006 15:32

Helemaal mee eens Peter, je zou ze ervan kunnen overtuigen dat een goed beheer meer klanten oplevert en dus goed is voor zijn beurs.
Dat er mensen zullen komen die niet gaan voor alleen de hoeveelheid karper en het gewicht maar ook letten op een goed beheer,je krijgt dan automatisch ook mensen die meer respect voor de karpers hebben (die anderen gaan wel naar een volgestorte put) en dat is ook beter voor de eigenaar van het water.
Hoeft hij minder karper op te kweken of laten kweken om zijn bestand op pijl te houden want er is netjes mee omgegaan.
Niemand vind het leuk om beschadigde vissen te vangen toch??
Dat zijn motivaties waar ze naar mijn idee wel naar zouden kunnen luisteren en zijn dus een meerwaarde omdat het geld scheelt of oplevert.
En geld is voor deze mensen een enorme motivatie, daar doen ze het toch voor?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet bezig om betaalwateren te verdedigen, hooguit zoek ik een manier om er goed mee om te gaan.


Met vriendelijke groet Marc
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

06-03-2006 16:14

Zo'n lijst maken is bijna niet te doen. Het probleem ligt hem erin dat veel vissers die ene dikke vis willen vangen! De kans hierop is (vaak)groter om dit op "korte termijn" op een BTW te doen. Karpervissers moeten tevreden zijn met iedere vis. Het enigste betaalwater waar ik me af en toe schuldig aan maak is de plaatselijke forellenvijver!!
Heb zelf mijn PB, enkele jaren geleden op een betaalwater gevangen, die vis heeft achteraf gezien totaal geen waarde voor me gehad. Ben zoals gezegd zelf ook op een betaalwater geweest, maar mij zie je daar niet meer! Het leukste van het vissen is voor mij de voorbereiding, uren zoeken naar stekken, voorvoeren, etc, etc.
Als iemand door "tijdgebrek" dit allemaal niet kan, moet hij het vissen houden bij de put om de hoek! En niet net als de "doorzetters" ook die dikke vissen willen vangen (er alleen iets minder voor willen doen!)
Mijn eigen ervaring is dat de voldoening veel, veel, groter is als je een vis vangt na hard werken. Vis nu twee jaar op de Maas, echt dikke heb ik nog niet gevangen, maar het is voor mij wel Echt vissen. Hier heb ik voldoening van.

Aangezien zo'n betaalwater niet zo goedkoop is, zeg € 250,00 per week, hiervoor krijg je dik 50 kg. goede Freezerbaits.
Nou ga deze eens op een groot water in Nederland voeren, dan maak je ook kans op mooie vis.........
Je moet er natuurlijk wel wat tijd voor vrij maken.........
voor mij is dat momenteel een reden om nog even vrijgezel te blijven, eerst eerlijke "knallers" vangen op groot water (Nederland/ Frankrijk) en dan eens kijken of een vriendinnetje in het straatje past.
Denk dat ik dan ga forellen!!!!!! Of overstap op witvissen!!
Gaat wat minder tijd inzitten.....

Conclusie: Als je dan toch op een betaalwater wilt vissen, zoek dan een mooie forellenput!

groeten Etienne
carpangling rocks society sucks
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

06-03-2006 16:47

Marc,
als jij een ondernemer kunt overtuigen dat dit geld op levert desnoods op termijn dan zullen ze hier zeker gevoelig voor zijn. Wel zul je dit in relatie moeten zetten t.o.v zijn huidige inkomsten. Of wel het levert geld op maar kost het hem klanten op langere termijn, dit zul je helder moeten onderbouwen.

Verder maakt het mij niet uit of je btw verdedigt dat moet je voor jezelf weten.

Etienne,
te zwart-wit, ken voldoende heren waaronder ikzelf die in het verleden zowel op betaalwateren hebben gevist als de rivieren, grote stuwmeren en andere soorten meren die bij de massa in het geheel niet bekend zijn. Tijdgebrek kan een factor zijn net als het gezin, vindt zoals je het er neerzet te makkelijk zonder rekening te houden met allerlei andere factoren. Ik heb het geluk gehad dat ik door een aantal mensen ben voorzien van locaties waar ik ook zeer goed kan vertoeven met het gezin en toch kan vissen en zie dat dit gelukkig steeds meer wordt gedeeld.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

06-03-2006 17:04

He mensen,

Betaalwateren zijn gewoon een reactie op een bepaalde vraag.
Een lijst maken is best aardig, maar volgens mij niet te doen en helemaal niet als je deze up to date wilt houden.

Is het niet beter om eens te kijken naar de vraag kant van het verhaal.

Blijkbaar is er een bepaalde vraag die de vele excessen veroorzaakt.


Ik ben absoluut geen voorstander van betaalwateren, maar ik denk dat het maken van een zwarte lijst niet zo veel gaat opleveren.
Omdat degene de mensen die twijfelen over het beleid dat een water voert toch niet teruggaan na 1 bezoek aan dat water.

In mijn ogen heb je 2 groepen mensen die kiezen voor betaalwateren

een groep die ervoor kiest vanwege tijd, veiligheid en zekerheid enzov.

en een groep die het allemaal niks kan schelen en gewoon op een water willen vissen met zoveel mogelijk grote vissen erop ongeacht hoe er met de vissen en het water wordt omgesprongen.

De uitbuiters/beheerders van deze wateren reageren alleen op deze vraag! Volgens mij zitten er dus meer kanten aan het probleem.

mzl jim
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
Kristof Vannevel
Berichten: 8
Lid geworden op: 05-07-2002 02:00
Locatie: Steendorp - België

04-07-2006 03:23

Peter Otte schreef:Zo mannen de eerste BTW wateren voor op de zwarte lijst, wie heeft er nog meer :evil:


St. Christhope
le valdore
Marcusans
Moisson
La Traque
A La Carp
Badgers Holt
Beau Lacs
Blue water lakes
Bounty le Mans
Bruyère
Jonchery
Gravière de la Française
Etang Damvillers
Horror en Cavagnac?
Domainde de la Vallee
Horse Lake


En deze lijst is bepaald op basis waarvan? De eerste die je tegenkwam op het internet???

Er staan er enkele tussen waarvan ik zeker weet dat er GEEN gestolen vissen op zitten en waar er verstandig wordt omgegaan met het visbestand... Maar ja, sommigen scheren ze inderdaad allemaal over dezelfde kam...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-07-2006 08:37

Kristof,

Oud zeer? Dat was februari.

Noem in elk geval de namen van de wateren met naar jouw mening een verstandig visstandbeheer. Er wordt genoeg vrijblijvend maar wat geroepen. Lijkt wel of niemand een uitspraak wil doen. Of is er twijfel en wordt het daarom maar een beetje vaag gehouden?

Maar zoals Aart al aangaf, er zijn meer dan 500 betaalwateren in Frankrijk. Ondoenlijk dus.

Groet, Kees
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

04-07-2006 09:55

Beste Kristof,

Wat verstaan je onder verstandig visstandbeheer? Toch niet een putje waar door overbezetting de karper voor 100% afhankelijk van onze superkwaliteit voedsel (BOILIES) wat wordt aangeboden.
De Koeien, Varkens, Kippen in de bio-industrie hebben het dan nog een stukje beter in mijn ogen.
Geef toe dat zomaar wat namen noemen voer voor discussie is, dat is ook de opzet.
Karper die door overbezetting nauwelijks groei mogelijkheden heeft, de kwaliteit van het water door overbezetting ook onderdruk komt te staan zijn zoal een paar punten waar ik vraagtekens bijzet. Kijk eens wat de KSN onder fatsoenlijk visstandbeheer verstaat. Die uitgangspunten respecteren kost heel veel kerels die zich karpervissers noemen nog al wat moeite. Aan de hand van een praatje met de beheerder van dergelijke putjes stellen dat er een goed beheer op gevoerd wordt is mij wat erg gemakkelijk. Onderzoek heeft dat allang aangetoond.

Peter
Laatst gewijzigd door Peter Otte op 04-07-2006 14:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-07-2006 12:02

OK gaan we weer.

Al een paar keer gevraagd, nog nooit antwoord gehad.

- Wat is goed karperbeheer
- hoeveel karper per ha is acceptabel
- moet er andere vis aanwezig zijn
-

Pas als deze vragen beantwoord zijn kan je verder. Of het nu een btw of 1 of andeere trutput is, maakt dan nog geen eens uit.


Voor btw wel:

- onttrokken aan de vrije vergunning?
- wel/geen geleende vissen?
- kunstmatig grote vissen "kweken"
Gebruikersavatar
xavier van leening
Berichten: 15
Lid geworden op: 14-08-2006 15:26
Locatie: zoetermeer
Contacteer:

16-08-2006 10:02

je betaald er tog voor om karper te vangen en je eist tog dan goede service enzo
Gebruikersavatar
Ruben Niphuis
Berichten: 418
Lid geworden op: 11-12-2005 19:53
Locatie: Berkel&Rodenrijs

03-11-2006 11:39

Ik vind het wel een goed idee omdat je dan ook kan praten op het board over de goede betaal water want er zitten een hele boel goed tussen.
want als je geen goed secvice krijgt moet je die wateren op de lijst zetten
bijvoorbeeld geen douce&wc en als er geen beheerder's enz....


Groetjes Ruben Niphuis
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-11-2006 11:43

Als ik het goed begrijp is voor velen de service, dus ook het bestand, aan de visser bepalend of een BTW goed is of niet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-11-2006 12:43

Kees Ouwehand schreef:Kristof,

Oud zeer? Dat was februari.

Noem in elk geval de namen van de wateren met naar jouw mening een verstandig visstandbeheer. Er wordt genoeg vrijblijvend maar wat geroepen. Lijkt wel of niemand een uitspraak wil doen. Of is er twijfel en wordt het daarom maar een beetje vaag gehouden?

Maar zoals Aart al aangaf, er zijn meer dan 500 betaalwateren in Frankrijk. Ondoenlijk dus.

Groet, Kees


Ik heb nog geen antwoord gehad op mijn vraag om die goede betaalwateren eens bij naam te noemen.

Wat betreft de opmerking van Douwe, dus ook de criteria waarop je beoordeling gebaseerd is erbij geven.

Groet, Kees
marcq westenberg
Berichten: 5
Lid geworden op: 09-11-2006 12:32
Locatie: revigny

09-11-2006 13:09

Zoals blijkt uit de gevoerde discussie is de omschrijving betaalwater zeer algemeen. Zo zijn er in engeland veel syndicate lakes die tegen zeer grove betaling mogen worden bevist ongeveer 850 pond per jaar.
In frankrijk bestonden al voor de intrede van de hedendaagse betaalwateren reeds meertjes die door fransen werden beheerd en waar je geld moest betalen. Nu word bijvoorbeeld het rainbow lake bij bordeaux onder vuur genomen. De karpers van rainbow lake zijn allen afkomstig van het bekende lac du causse. Was dit hun oorspronkelijke thuis? Nee. Dat was een stuk kanaal daar vlakbij. Toen begin jaren negentig de sluizen moesten worden vervangen kwam er een groot stuk van het kanaal droog te staan de lokale bevolking en visvereniging hebben toen zoveel mogelijk vis gered en uitgezet in onder andere lac du causse. Is dit verkeerd ik denk het niet. Maar goed toch kraken veel mensen rainbowlake af terwijl alle vis legaal is gekocht van het de burgemeester van brive la gailliard en het water is ook altijd prive geweest. Veel hoor je ook dat een betaalwater word ontrokken uit de openbare vergunning. Dat dit af en toe zal gebeuren kan ik niet ontkennen maar dat gaat om een klein aantal. De meeste wateren die een betaalwater worden waren daarvoor in prive handen en mochten door ons ook al niet bevist worden.
Al met al blijft het moeilijk om een betaalwater te waarderen met een puntensysteem en wat wel en niet goed is. 1 ding is zeker een betaalwater met gestolen vis is en blijft verwerpelijk.

zo dat zijn weer wat overpijnzingen.

gr marc
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-11-2006 15:58

nog een overpijnzing 8) dan, beter een BTW met gestolen vis die verder goed beheert wordt dan een BTW met gekochte vissen die overbezet is.
Vissen is een hobby, geen religie!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-11-2006 16:19

Wat is goed beheer?

Wat is een aanvaardbare bezetting?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-11-2006 16:40

Iedere redelijk onderbouwde overpijnzing 8) hier heeft geen zin.

Ik heb het over een hypothese dat er een water is wat goed beheert wordt - wat dat ook moge zijn - met gestolen vis en een overbezet water - wat dat ook moge zijn - met gekochte vissen.

Ik heb dan voor de vis - want daar gaat het toch altijd om - liever het goed beheerde water - wat dat ook mogen zijn.

Goed beheer heeft in iedere geval niets te maken met de voorzieningen en de vanggarantie voor de vissers.
Vissen is een hobby, geen religie!
marcq westenberg
Berichten: 5
Lid geworden op: 09-11-2006 12:32
Locatie: revigny

09-11-2006 16:41

Dat zijn twee goede vragen klaas. De bezetting daar hoor je meest wilde theorieen over. Zelfs de grote kwekers geven allemaal een verschillend antwoord. En of het nou over karper voorn of snoek gaat ze zijn het niet met elkaar eens. Het zou leuk zijn als iemand met verstand! ervan bv marco kraal hier op zou reageren.

Het beheer is natuurlijk maar net waar je voor jezelf de lat legt.

Het regelement is natuurlijk het belangrijkst dat het goed klopt en ook word nageleefd.
Ook een belangrijk onderdeel is het bijvoeren in de winter maanden totdat de temperatuur onder de zes graden zakt. Dit bijvoeren dient twee doelen punt 1 de vis blijft op gewich punt 2 door dat de vis in goede conditie is zal hij ook betere tegen eventuele schimmelinfecties of virussen bestand zijn. Echter veel eigenaren voeren met pellets bij met een hoog olie percentagen en betaine . Dit zijn de verkeerde pellets ze moeten juist bijgevoerd worden met pellets met een laag olie gehalte en een iets hoger dan normaal vezelgehalte. Dit om de verteerbaarheid te verbeteren en de proteine opname te verbeteren.
Verder zal een goed beheerder zijn water wekelijks testen op de ph het zuurstofgehalte en waterhardheid. Al deze zaken zijn belangrijk voor het wel en wee van de karper. Doordat er op ELK betaalwater een bestand zit dat groter is dan een natuurlijke situatie zal de opbouw van afvalstoffen sneller gaan. Dit is iets dat door de eigenaar die een goed beheer voert behandeld zal moeten worden met auqatic chalk dit zorgt ervoor dat de nitraat concentratie drastisch word verlaagd. Ook andere gegevens die worden verkregen door de metingen dienen op de juiste manier te worden geintrepeerd bv de wiergroei wat voor menig betaalwater eigenaar een nachtmerrie is kan op een natuurlijke manier worden bestreden door het gebruik te malken van graskarpers tussen 2 en 4 kilo. Als de graskarpers groter zijn als vier kilo veranderd hun dieet naar het vangen van kleine vis en zijn ze voor het bestrijden van wier niet meer inzetbaar. Ik hoop dat de discussie op deze manier word doorgevoerd want nu kunnen we wat van elkaar leren.

mvrgr marc
Laatst gewijzigd door marcq westenberg op 09-11-2006 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-11-2006 16:49

Nee het zijn geen goede vragen, het is de grote dooddoener in iedere discussie over wat voor water dan ook.
Iemand die commentaar levert wordt om de oren geslagen met die dooddoeners.
Iedere cursus visstandbeheer heeft geen enkele zin want de normen over bezetting worden vervolgens ook in twijfel getrokken.

Wat jij aan reglementen noemt is ook een goedmakertje, zie je wel wij regelen alles dicht dus met het beheer zit het wel goed, weer zo,n dooddoener.
Wanneer alles klopt, bezetting tov draagkracht zijn aanvullende regeltjes wel weer zinvol.
Alleen al de must om BIJ te MOETEN voeren is al een teken van onvoldoende draagkracht.
Kalk toevoegen om de nitraten - afvalstoffen van de vis - te verlagen is ook een teken van overbezetting het water kan het niet op een natuurlijke manier zelf regelen.
Ik betwijfel of de discussie op jou manier voortgezet wel de juiste zal zijn.
Het lijkt wel een aquariumhouder, die MOET die kunstgrepen ook uithalen.
Vissen is een hobby, geen religie!
marcq westenberg
Berichten: 5
Lid geworden op: 09-11-2006 12:32
Locatie: revigny

09-11-2006 17:00

Ik geef alleen aan wat elke kweker in europa doet om zijn vissen gezond te houden. Want het is een feit dat ook de kwekers meer dan een natuurlijk bestand op hun kweekvijvers hebben zitten. En grotendeels is dat hetzelfde wat een beheerder van een betaalwater zal doen. Maar over alles kan je discussieren misschien is het beter dat je de praktijk ziet en eens met me mee gaat dat je het een en ander met eigen ogen kan zien. Dan kan je ook eens met de visserijbioloog van artis van gedachten wisselen. Dit is niet negatief bedoeld douwe maar kwil je graag de kans geven om de praktijk mee te maken ipv de theorie.

gr marc
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-11-2006 17:06

Marcq interessante uitnodiging, ik erken de problemen van de kwekers en ben bekent met aquariumhouden.
Ik kan mij de problemen van de kweker indenken en heb er dan ook begrip voor.
MAAR zodra een klein water zijnde GEEN kweekvijver, ongeacht of het nu een BTW is of niet, dergelijke kunstgrepen uit moet halen is dat geen acceptabel - goed - beheer.
Een discussie met een bioloog waarvan de salarisbetaler bekent is geeft geen objectief beeld, ik zou haast zeggen zo het een goed bioloog betaamd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

09-11-2006 17:21

Douwe Bijlsma schreef:Marcq interessante uitnodiging, ik erken de problemen van de kwekers en ben bekent met aquariumhouden.
Ik kan mij de problemen van de kweker indenken en heb er dan ook begrip voor.
MAAR zodra een klein water zijnde GEEN kweekvijver, ongeacht of het nu een BTW is of niet, dergelijke kunstgrepen uit moet halen is dat geen acceptabel - goed - beheer.
Een discussie met een bioloog waarvan de salarisbetaler bekent is geeft geen objectief beeld, ik zou haast zeggen zo het een goed bioloog betaamd.



hou je er wel rekening mee dat er op zulke wateren enorm veel gevoerd wordt en het hoge nitraat niet aan het bestand hoeft te leggen. een goede aquariaan checkt zijn waterwaardes en bij eventueele schommelingen grijpt hij in. dit moet bij een goed beheer ook gebeuren

ik ben met je eens dat voorkomen beter is als genezen maar er kunnen zoveel oorzaken zijn buiten overbezetting om.

groetjes yuri
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-11-2006 18:34

Zie Yuri hier raak je aan regeltjes die belangrijk zijn zodra de visstand zou kloppen met de draagkracht dan is het verstandig om het voeren aan regeltjes te binden.
Dat valt dan ook onder goed beheer.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

09-11-2006 19:08

ja ok dat is wel zo maar als er bepaald moet gaan worden hoeveel een visser mag voeren en waarvan ivm uitstoot denk ik niet dat die persoon veel klanten gaat trekken.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-11-2006 21:29

Hé Marc, jij ook weer hier? En nog wel onder je eigen naam ook!
Ik had nog enkele vragen over Etang Francis (daar weet jij iommers alles vanaf):
- is er vergunning aangevraagd voor de verbouw van het 'chalet'?
- is er een horeca / restaurant vergunning?
- is daar iemand werkzaam met de benodigde horeca / restaurant papieren?
- ingeschreven bij de Kamer van Koophandel?
- wordt de BTW ook netjes betaald?
marcq westenberg
Berichten: 5
Lid geworden op: 09-11-2006 12:32
Locatie: revigny

09-11-2006 21:38

hoi aart,
ik ben keurig ingeschreven bij de kamer van koophandel in Frankrijk en betaal daar ook me belasting en alle vergunningen zijn aangevraagd en verleend . Ik vind het alleen jammer dat je nu de naam van het water erbij betrekt ik had dat niet gedaan omdat ik geen reclame wou maken. Maar dat doe jij nu voor mij net als in het topic van spiegelmagazine dat leverde weer een hoop extra visits op waarvoor dank.

gr marc
ps kom op de beurs even langs dan kunnen we even rechtstreeks met elkaar praten