lac de vieilles forges

Plaats reactie
Helle Hans
Berichten: 10
Lid geworden op: 19-03-2006 03:46
Locatie: Z/Limburg

23-03-2006 20:24

Hallo ton.
Of de bospaden te berijden zijn is eigenlijk elk jaar anders.
Het laatste jaar zijn wij met de auto's tot aan de boskant kunnen komen.

Hellaas ging het na 2 dagen bijzonder hard regenen, waardoor wij verplicht waren onze wagens boven aan de boskant te parkeren, aangezien je er anders echt niet meer wegkomt.

Als het er namelijk een paar dagen lang regent zijn deze bospaden niet meer toegangkelijk voor auto's.

Dit is zeer goed te zien op de slideshow over vieilles forges.
*zeer mooie slideshow trouwens ....... deed me ff alles doen jeuken.....ik kan niet wachten tot mei dan zit ik er weer aan de waterkant.

Voor degene die het water eens willen bezoeken...volg Luik dan Namur daarna Dinant daarna Fumay daarna Revin dan Charleville Mezieres daar wordt vanzelf aangegeven le lac de vieilles forges

Suc6 Helle Hans Out!
William van Rooij 1982
Berichten: 97
Lid geworden op: 08-10-2005 11:06
Locatie: Velddriel GLD

24-03-2006 09:15

Beste Ton,

Ik had eens via via vernomen dat jij wel weet hoe slecht de paden daar zijn. Oh had je je bus ergens anders tegen een boom geparkeerd :o

En tevens dacht ik ook te hebben gehoord dat jij daar al wel een enkele keer bent geweest.

Over het gemiddelde gewicht kan ik wel wat zeggen. Ik ben er nu een 3 tal keren geweest, (wel al 2 jaar geleden) en heb toen veel tot zeer veel vis gevangen. Echter waren de gewichten van 4 tot 27 pond (en die ving me maatje).

Ovder de paden kan ik vrij duidelijk zijn. Met wat lef kom je een heel eind. Zo ook met een vw polo tot diep in het bos achter de dam. En ook een opel zaifira komt een heel eind door het bos tegenover de camping. Wij hadden toen het "geluk" dat een slachtboom openstond waardoor we een groot gedeelte over de "service"paden kondern rijden. En ook het droge weer was uitererts welkom. Als het flink was gaan regenen hadden we wel een probleem gehad. :wink:

Met visvriendelijke groet,

William
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

24-03-2006 16:16

Heel jammer dat ze dit water echt hebben volgestouwd met kleine zogenaamd ''verse'' vis... :cry: wat een ondoordachte uitzetting is dat geweest zeg.. man man... dit was echt een water met potentie was ja... 10jr geleden zag je er geen kip, heel het bos voor jezelf, 2 verschillende 25kilo vissen erop, dat had nu met een doordachte uitzetting echt een noordfrans top water kunnen zijn. Het is er echt waanzinnig mooi. Ik was net te laat, tijdens ''mijn ontdekking'' zwom er zelfs een 60-er... half jaar later was de 1e enduro. :cry: :x

Mannen pas op voor de teken in het bos, jullie zijn gewaarschuwd door Ray ''survival ziekte van Lyme'' Hakkert, ben sinds deze klote ziekte nooit meer de onuitputtende ADHRay geweest... en als je echt te laat bent kun je in een karretje gaan zitten... ik was nog aardig op tijd, fase1 zwaar vermoeid ontstekingen / aantasting afweersysteem, fase 2 is afbraak zenuwstelsel, fase 3 hartkwalen verlammingen, met eventueel de dood tot gevolg.

gr Ray
Gebruikersavatar
Rene Vermunt
Berichten: 269
Lid geworden op: 18-09-2004 20:47
Locatie: Zuid-Holland

27-03-2006 16:57

Inderdaad Ray.
Goed dat je dit weer eens naar voren haald !
Je kan hiermee niet voorzichtig genoeg zijn.
Ik controleer altijd na een vissessie (waar dan ook) of ik die teken niet bij mij heb. Ook in Nederland heb je ze zo te pakken. Mensen onderschatten het gevaar van teken. En hoe gemakkelijk je ze eigenlijk op kan lopen.
Dit geld zeker niet alleen voor Vieilles Forges !

Op Vieilles Forges heb je wel van die leuke beestjes die je overal rooie plekjes bezorgen. En jeuken als een gek. Het is een soort van mug. Gek wordt je er ieder jaar weer van. Vooral op hele warme dagen steken ze je helemaal lek.

Wil je meer informatie over de ziekte van Lyme :
http://www.lymenet.nl

Rene
Helle Hans
Berichten: 10
Lid geworden op: 19-03-2006 03:46
Locatie: Z/Limburg

03-04-2006 01:27

Misschien dat iemand nog wat tips heeft qwa voer? particels of boillies? veel voeren weinig?

Ik zelf ben van mening dat een stinkende visboilie het er wel redelijk doet!! ... maar zie op de slide show veel tijgers??

*geen last van brasems enz?

Miss weet iemand wat goeie voer tips voor vieilles forges?
Gebruikersavatar
Rene Vermunt
Berichten: 269
Lid geworden op: 18-09-2004 20:47
Locatie: Zuid-Holland

03-04-2006 18:22

Helle Hans,

Tijgers doen het daar goed.
Geen last van Brasem, als je het maar op de juiste manier aanbied !
Voordeel van Tijgers is dat je relatief goedkoop uit bent tegenover boilies.
Als het gaat lopen dan is er namelijk niet tegenaan te voeren !
Heb wel meegemaakt dat ik om de run een kilo Tijgers bijvoerde. Na 10 minuten was al weer de volgende run.
Daar wij meestal op zeer ondiep water visten (70 cm tot 1 meter) kon je goed zien dat wat je 10 minuten geleden gestort had compleet weg was.
Er zit daar zoveel vis dat je echt behoorlijk moet voeren wil je de vis een tijdje op je stek houden.

Let op !! Eind Mei is er weer de jaarlijkse Enduro op Vieilles Forges.
Je mag dan bijna nergens zitten (let op de rood/witte lintje)

Rene
Helle Hans
Berichten: 10
Lid geworden op: 19-03-2006 03:46
Locatie: Z/Limburg

04-04-2006 00:02

Bedankt rene
lievens jurgen
Berichten: 34
Lid geworden op: 20-05-2005 20:49
Locatie: Markegem (belgie)
Contacteer:

04-04-2006 10:09

volgende week weer eens 4 dagen proberen, we zien wel wat er uit de bus valt.
Gebruikersavatar
Anton de Rijk
Berichten: 115
Lid geworden op: 01-01-2003 01:00
Locatie: Roosendaal

04-04-2006 13:27

Succes Jurgen!

Zorg je dat je goed aas bij hebt!! :wink: :wink:

Grtz Toon
lievens jurgen
Berichten: 34
Lid geworden op: 20-05-2005 20:49
Locatie: Markegem (belgie)
Contacteer:

04-04-2006 14:33

http://www.acsbaits.be, kan niet tegenvallen me dunkt.

groeten
Gebruikersavatar
Anton de Rijk
Berichten: 115
Lid geworden op: 01-01-2003 01:00
Locatie: Roosendaal

04-04-2006 15:52

Neem een extra geheugenkaart voor je camera mee, wordt vangen geblazen als ik dat zo eens zie :wink: :)

Grtz Toon
Gebruikersavatar
Hans Besselink
Berichten: 222
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

05-04-2006 22:26

Rene wij gaan ook eind mei, maar als je er eenmaal zit en de enduro begint vijf dagen later sturen ze je dan weg ?
Of wordt er ruim van te voren aangegeven dat je er op dat moment niet mag zitten ?
Gr:Hans.
vaak zi'j te bang
Gebruikersavatar
Rene Vermunt
Berichten: 269
Lid geworden op: 18-09-2004 20:47
Locatie: Zuid-Holland

05-04-2006 23:32

He Hans,

De Enduro wordt gehouden op het gedeelte waar de dammen zijn.
Dus vanaf het strand tot de weg. Aan beide kanten van het water !
Dus ook aan de z.g.n. boskant.
Alles wordt ruim van te voren aangegeven met rood/witte lintje. Hiermee zijn de stekken afgebakend voor de Enduro.
Je mag er wel gaan zitten als je maar zorgt dat je weg bent voordat de Enduro begint.
Als het goed is, is het gedeelte aan de kant van het reservaat wel gewoon toegangkelijk tijdens de Enduro. Dat is dus het gedeelte vanaf het strand tot de grote dam (boeienlijn) tot het reservaat. Alleen is het hier dan wel heel druk. Advies is dus gewoon om de Enduro te mijden en een weekje later te gaan. Er is dan genoeg voorgevoerd en heeft je niets gekost !
Ik kan je overigens melden dat er met Pinksteren bijna niemand zit. De Fransen gaan dan massaal op familie bezoek !

Succes !

Rene.
Gebruikersavatar
Hans Besselink
Berichten: 222
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

06-04-2006 17:44

Rene:
ik heb geen uitwijkmogelijkheden we gaan van 20-mei tot 27-mei
(week van Hemelvaart hoef ik maar drie dagen vrij te nemen) Dus we zien wel, we kunnen altijd nog uitwijken naar padau of Donchery.
Zou wel jammer zijn.
Bedankt voor weer jouw info.
Gr:Hans.
vaak zi'j te bang
Gebruikersavatar
Gerben Lievers
Berichten: 364
Lid geworden op: 24-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo (ov)
Contacteer:

08-04-2006 20:27

Hej allemaal,

-Weet iemand wanneer ongeveer de paai zal plaatsvinden op dit water?
-Vanaf welke datum ongeveer worden de stekken voor het enduro afgezet?

Alvast bedankt! :D
Gebruikersavatar
JJ de Wals
Berichten: 489
Lid geworden op: 03-01-2005 15:44
Locatie: Twente

08-04-2006 22:05

-Weet iemand wanneer ongeveer de paai zal plaatsvinden op dit water?


Op 1 mei :wink:

Zal afhangen van de temperaturen, kun je checken via weeronline.nl.

Groeten Jorn
Gebruikersavatar
Gerben Lievers
Berichten: 364
Lid geworden op: 24-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo (ov)
Contacteer:

09-04-2006 20:57

Beste allemaal,

Ik ben van plan om van +- 15 mei t/m +- 24 mei naar dit water te gaan.
Maar door het lezen van diverse topics en andere informatie zit ik toch met een paar vragen:

- Heb ik, als ik in deze periode het meer zal bevissen last van het Enduro?
(stekken afgezet etc.)
- Zal de kans groot zijn dat de paai net in die periode zal plaatsvinden?
- Zitten er echt zoveel kleine vissen op?
Men zegt dat je je hier echt door de kleine vissen heen moet vangen om
de wat gewichtige exemplaren op de mat te kunnen krijgen?
Wat is ongeveer het bestand? Hoeveel procent van het totale bestand zit
bijvoorbeeld boven de 10-15kg?

Begrijp me niet verkeerd, het is niet zo dat ik alleen voor de grotere vissen naar Frankrijk ga, maar een kans op een wat groter exemplaar moet toch wel aanwezig en realistisch zijn. Anders kan ik net zo goed een weekje op het Weddermeer gaan vissen ofzo! :roll:

Bij voorbaat dank!

Andere relevante informatie m.b.t. het water is meer dan welkom!, PB'en mag ook! :wink:

p.s:

JJ de Wals schreef:
-Weet iemand wanneer ongeveer de paai zal plaatsvinden op dit water?


Op 1 mei :wink:

Zal afhangen van de temperaturen, kun je checken via weeronline.nl.

Groeten Jorn


Hoe kun je dit precies checken!?
Gebruikersavatar
JJ de Wals
Berichten: 489
Lid geworden op: 03-01-2005 15:44
Locatie: Twente

09-04-2006 22:41

Gerben,

Als de temperaturen over een langere periode hoog zijn, zal er hoogstwaarschijnlijk gepaaid worden.
Helemaal, omdat elders in deze topic beschreven wordt dat er een erg ondiepe baai is.

Als je, zoals je zelf al schreef, kans wil maken op een zwaardere vis, kun je volgens mij beter niet naar Vielles Forges gaan. Je moet dan idd door de kleinere vis heenvangen. Niet dat ik er geweest ben, maar het water was vorig seizoen een van mijn twee keuzes voor een lang weekend Frankrijk (de keus is toen echter op een kleiner water gevallen). Derhalve heb ik er aardig wat informatie over verzamelt.
De kans is zelfs groot dat er vlak voor de Enduro weer een paar ton vis wordt uitgezet, is haast gebruikelijk in Frankrijk.

Misschien kun je dus beter een ander water zoeken, wellicht staat er iets voor je op deze site: http://www.carphunters.com

Succes en groeten,

Jorn
marcel eck
Berichten: 30
Lid geworden op: 04-03-2006 16:51

10-04-2006 21:19

we gaan toch ff een paar paas karpers vangen daar.
donderdag as vroeg weg, lekker een paar dagen eruit!

ik laat het wel horen groet
marcel
Menno Dekkers
Berichten: 16
Lid geworden op: 10-07-2002 02:00
Locatie: zoetermeer

05-05-2006 11:48

vraagje tussendoor, is de vergunning voor het water ook voor het departement en wat kost deze? wil waarschijnlijk in juni gaan.
Gebruikersavatar
Rene Vermunt
Berichten: 269
Lid geworden op: 18-09-2004 20:47
Locatie: Zuid-Holland

05-05-2006 20:38

Is voor een heleboel departementen.
Bijna alle in Noord Frankrijk
Gebruikersavatar
Rik van Uden
Berichten: 29
Lid geworden op: 26-12-2004 22:54
Locatie: Noord-Brabant

06-05-2006 23:35

wij komen net terug van een 5 daagse sessie op het lac des vieilles forges..

we hebben genoten van een schitterende omgeving en heerlijk weer.. maar helaas niet van de vangst van karper..

het was druk met vissers.. er zaten er naar schatting een 30.. voor zover wij weten zijn er in de tijd dat wij er waren 4 a 5 vissen geland en ongeveer net zo veel verspeeld.. van 2 fransen hoorden wij dat zij in de twee nachten voordat wij er waren 17 vissen tot 20 pond hadden weten te landen maar vanaf dat wij kwamen hadden zij nog slechts 1 beet gehad..

wel vingen wij samen een 21 brasems..

we hebben aan de boskant gezeten en ikzelf heb ondiep gevist.. mijn vismaat viste dieper en in de buurt van de obstakels.. ik ving duidelijk meer brasem en kreeg er ook meer beet.. maar we hebben beide geen karper beten gehad.. wel een paar keer hoop op nadat een brasem een run verzorgde..

veel voeren werkte ons inzien alleen nadelig.. we kregen dan alleen nog maar halve aanbeten die waarschijnlijk ook van brasem afkwamen.. wanneer wij minder voerden of met behulp van pva zakjes visten vingen wij sneller vis..

de wegen aan de boskant waren toen wij aankwamen goed berijdbaar.. toen wij vertrokken waren zij door een hagelbui omgevormd tot ware riviertjes.. gelukkig had ik tijdens deze bui de auto al naar boven gebracht anders was het misschien nog lastig geworden voor ons.. met een terreinwagen of iets dergelijks zijn de wegen volgens mij altijd af te leggen..

de meeste beten kwamen uit de achterste hoek van het water richting de dam.. maar hier zaten ook de meeste vissers.. het trok ons niet om in de rij aan te sluiten..

de dammen aan de andere kant werden ook druk bevist.. wel leek dit een ander slag vissers te zijn.. er waren elke avond grote kampvuren te zien en de blikken bier waren rijkelijk aanwezig..

een boot is bijna onmisbaar omdat de weinige aanbeten toch ook nog verspeeld werden in de stronken en takken op de bodem..

wij kregen zowel op tijgers als op boilies net zoveel beten van platte.. opvallend was dat de hengel met mais onaangeroerd bleef..

de vergunning is niet meer in de tabac verkrijgbaar.. maar in les mazures bij het hotelletje.. hier zijn ook de witte papiertjes verkrijgbaar.. de vergunning kost 59,50

voor onze eerste keer openbaar water in frankrijk was dit voor ons een goede keuze.. helaas vielen de vangsten tegen maar we hebben genoten van de mooie omgeving...

succes voor diegene die nog gaan.. probeer in een rustige periode te gaan.. dan zijn je kansen waarschijnlijk het beste..

Groetjes
mijn target is genieten van elke gevangen vis
Roel den Boer
Berichten: 11
Lid geworden op: 07-06-2005 21:53
Locatie: hengelo

07-05-2006 14:25

Dag Rik,

Jammer dat je niets gevangen hebt daar, maar de hele sfeer om zo'n frankrijksessie is natuurlijk ook geweldig (ook zonder karpers :wink:)

Ik ga maandag de 15e voor een midweekje naar het water en ben erg benieuwd naar een aantal zaken die ik niet in je verslagje ben tegengekomen.

Ben benieuwd naar het volgende; de watertemperatuur, eventuele tekenen van paai en of je nog last heb gehad van de zwijnen.

Ik hoor (lees :) ) het nog wel,

gr. Roel
it's nice to be importand, but it's more importand to be nice!!
Gebruikersavatar
Rik van Uden
Berichten: 29
Lid geworden op: 26-12-2004 22:54
Locatie: Noord-Brabant

07-05-2006 18:31

Ha Roel,

idd.. de sfeer van een frankrijksessie is zoieso geweldig, zelfs zonder de vangst en aanbeet van karper..

de avond voordat wij aankwamen had het volgens de aanwezige fransen minstens 5 cm gesneeuwd.. hierdoor was t water in 1 nacht van 15 graden naar 11 graden afgekoeld..

daarna hebben wij met behulp van een waterthermometer maar ook met behulp van de diepte meter de temperatuur gemeten..

dankzij het warme weer van de 4 dagen daarna.. 22-25 graden in de schaduw.. warmde het water iedere dag verder op..

maandag 11 (na de sneeuwval)
dinsdag 12
woensdag 14
donderdag 15 a 16
vrijdag 16 volgens de thermometer en zelfs 17 volgens de dieptemeter...
hierna hebben wij niet meer gemeten..

de watertemperaturen in combinatie met toch wat regen gaven ons logisch elke dag weer hoop..

wij hebben geen tekenen van paai van karper gezien.. wel had ongeveer de helft van de brasems die wij vingen al volop paaipukkels..

heel veel succes maar vooral veel plezier gewenst.. wij gaan eind juni waarschijnlijk nog een keer terug.. hopende dan betere vangsten te boeken..

Groetjes Rik

ik zou t fijn vinden als je via dit forum of via een pb zou willen laten weten wat je vangsten waren...
mijn target is genieten van elke gevangen vis
Gebruikersavatar
Rik van Uden
Berichten: 29
Lid geworden op: 26-12-2004 22:54
Locatie: Noord-Brabant

07-05-2006 18:36

oh ja, wij zelf hebben geen last gehad van zwijnen of ander wild... wel kun je er het beste voor zorgen zo min mogelijk afval open te laten ivm de aanwezigheid van honderden blauwachtige torren en andere insecten..

de twee fransen vertelden via gebarentaal en knorgeluiden dat zij snachts wel een zwijn hadden gezien maar deze bleef op afstand..

wat betreft de diepte van het algehele water.. waar de weg over het water loopt is het gemiddeld 2 meter diep en zijn er weinig diepere punten te vinden.. hoe verder je richting de dam gaat wordt het volgens de andere vissers steeds dieper, zelfs tot 6 meter...

wij zelf hebben zoals gezegd op stekken tussen de 80 cm en 2,5 meter gevist.. de aanbeten kwamen van alle verschillende stekken..

Groetjes
mijn target is genieten van elke gevangen vis