Grand Lac bij Clairvaux les Lacs

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter van de Sande
Berichten: 227
Lid geworden op: 20-03-2004 15:03
Locatie: Maarheeze

20-03-2004 15:10

Ik ga deze zomer met mijn gezin op vakantie naar een camping aan dit meer. Zijn er karpervissers die hier geweest zijn en me van informatie kunnen voorzien? Ik ben vooral geinteresseerd in de volgende vragen:
Wat voor bodem is er (hard/zacht/prut etc) is er wier of andere plantengroei, zijn er obstakels enzovoorts.
Ik hoef geen exacte stekken maar ik wil weten of ik onder de kant kan vissen of dat ik extreem ver moet zijn. In het ene geval volstaat mijn standaard materiaal. In het andere geval moet ik zwaarder materiaal en een boot meenemen. Vanwege de gezinsvakantie ben ik beperkt in wat ik mee kan nemen. Het kan niet allebei, vandaar.
Gebruikersavatar
Martijn Weenink
Berichten: 151
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo

28-04-2004 15:21

Hoi, ben er vroeger, een jaartje of tien geleden, geweest. Het grand lac, is niet zo grand als de naam doet vermoeden. Viste toen nog niet zo heel erg lang en had derhalve ook niet het materiaal om een en ander uit te proberen. Meer is een hectare of 9-10 groot, en heeft voor wat ik me kon herinneren, bijna overal een prutbodem. Alleen vanaf de camping gezien links, had je een grote zandbank, die iets harder was, ook onder de duiktoren (mocht je gaan duiken van de hoogste, schoenen aan....) was de bodem iets harder. Heb daar ook mijn eerste franse karper mogen vangen, 15 pond, en ik was er byzonder trots op, gewoon op een dubbele boilie. wat ik me in ieder geval kan herinneren is dat er toen iemand was die op de zandbank een schub van 27 pond had gevangen, het was een persoon die al jaren daar een vaste seizoensplaats heeft en alleen maar o.g.g. ingooit en niet bijvoerde ofzo, viste op die manier de gehele zomer en ving af en toe zijn visje. Je hebt naast de camping ook een meertje zitten waar je toen niet mocht vissen, maar waar ik wel karpers heb gezien. Tevens is er, wat ik meende op een kwartiertje afstand, een mooi meertje van ik schat een hectare of 6, wat er supermooi uitzag, en waar toen ook mensen op karper visten. Ik zou je in ieder geval aanraden om pop-ups mee te nemen. Touwens, wat ik meende zijn er aan dat water een stuk of 4 campings op een rij, en alleen de meest linkse had ook plaatsen direct aan het water. Je mocht er toen niet nachtvissen. ik hoop dat je er iets aan hebt.
Liever 10 'kleine' vissen dan een dertiger die niet bijt.....
Gebruikersavatar
Peter van de Sande
Berichten: 227
Lid geworden op: 20-03-2004 15:03
Locatie: Maarheeze

28-04-2004 19:10

Beste Martijn,

Tof dat je zo'n uitgebreid antwoord hebt gegeven. Ik ben wel een beetje verbaasd over de afmetingen van het meer. Volgens mij heb ik het namelijk zelfs in de Michelin gids zien staan en dan ziet het er eerder uit als 90-100 hectare of we hebben het allebei over een compleet ander meer. Lagen er geen grotere meren in die regio of weet je dat niet meer. In elk geval ben ik blij met je reactie.
Gebruikersavatar
Martijn Weenink
Berichten: 151
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo

28-04-2004 19:22

Weet ik niet helemaal zeker, zal het navragen als ik weer bij mijn ouders ben..
Liever 10 'kleine' vissen dan een dertiger die niet bijt.....
Gebruikersavatar
sjors hooijen
Berichten: 251
Lid geworden op: 04-04-2004 20:41
Locatie: brabant

30-05-2004 18:46

peter ik denk da je het stuwmeer Lac de Vauglans bedoeld? ben ook geweest 2 jaar geleden. viste toen nog niet zo erg op karper had toen men materiaal niet bij.

maar martijn heb ook op die torenhogen duikplank gestaan maar zit daar echt een hardere bodem onder? hoop da je iets meer uitleg kunt geven over dat water je bedoeld toch het meertje wat aan de drie campings licht? we gaan er dees jaar mischien weer heen en dan kan ik ook een aan de schube komen van zo'n franse big. :lol:

laat alsjeblieft nog iets horen alvast bedankt. sjorske :wink:
Gebruikersavatar
Peter van de Sande
Berichten: 227
Lid geworden op: 20-03-2004 15:03
Locatie: Maarheeze

31-05-2004 08:17

Sjors,

Bedankt voor je antwoord maar Vouglans ken ik. Dat is echt een groot stuwmeer en niet het Grand Lac. Kijk maar eens in de Michelingids dan zul je zien dat Vouglans echt veel groter is dan het Grand Lac dat ik bedoel. Welke duikplank heb jij het dan over in jouw mail? Is dat op een ander meer of niet?
Gebruikersavatar
sjors hooijen
Berichten: 251
Lid geworden op: 04-04-2004 20:41
Locatie: brabant

31-05-2004 10:52

peter,

ja ik bedoelde die duiktoren waar martijn het over had het is eiglijk van een van die drie campings in het plaatstje daar heb je ook een heel mooi meer bij ligen. kijk maar even terug naar het mailtje van martijn. had daar zijn eerste franse big gevangen. over dat water zou ik graag wat informatie over willen. dus als het kan verwacht ik van martijn egelijk wel een pb'tje alsjeblieft. :D

maar inderdaad dat stuwmeer lac de vauglans is wel een beetje grooter wij zijn er toen ronddom gereden maar heb toen wel verschillende karpervissers gespot. en er word ook heel veel gevist.

groetjes sjorske :wink:
Gebruikersavatar
henry hobbelen
Berichten: 21
Lid geworden op: 19-02-2003 01:00
Locatie: boxtel

02-06-2004 16:19

probeer de middelste camping en dan uiterst rechts onderaan.
pak niet de laaste camping want de beveiligings kerels 5 stuks sturen je mee van de camping als je snachts vist.
Gebruikersavatar
sjors hooijen
Berichten: 251
Lid geworden op: 04-04-2004 20:41
Locatie: brabant

03-06-2004 09:54

eej henry,

volgens mij heb je er wel ervanring mee. (ben je ook een keer te graze genomen) heb je ook vis gevangen in dat meer? wat voor vis en hoe zwaar en vooral heel belangrijk zagen ze er nog een beetje goed uit.

even over het water zelf hoe moet ik me het bestand daar voorstellen? wat zijn de zwardere vissen en hoe veel zwemt er ongeveer rond?

en nog even iets over hoe je op het water aan de slag moet gaan: voer, waar en wannneer. ik hoop zeker dat je nog uitgebreider kunt vertellen over de dingen die ik allemaal vraag.

PS. heb je er ook een vergunning voor nodig? en wat voor prijzen zitten die

alvast bedankt sjorske :wink:
Gebruikersavatar
henry hobbelen
Berichten: 21
Lid geworden op: 19-02-2003 01:00
Locatie: boxtel

04-06-2004 06:46

in de zomer is op de laatste camping nacht vissen onmogelijk.
op de andere twee lukt dat nog wel ik heb er maar enkele gevangen [zonder vergunning] het lijkt me geen top water de vissen waren tussen de 4.5 en 9.8 kg verders kan ik je niet verder helpen
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

04-06-2004 09:31

Ik heb er begin 90 gevist, tis een Lac van +/- 60ha glas helder. Mooi meertje!!! maar idd met een bestand van hoofdzakelijk kleinere -dunnere- vissen, ik ving er destijds wel een adembenend mooie spiegel, zeer zwaar beschubd en heel lang en sterk. Tis er aardig diep ook, en je hebt een verschil in bodem, hard met grind en zand en zachtere stukken. De 3 campings zijn idd leuke plekken om te zitten, wij waren er in oktober en hadden de hele camping voor ons zelf, lekker voetballen over de volle lengte :wink: , we vingen toch geen reet :o.
Er zitten overigens heus wel een aantal dikke vissen, en vernam dat er vanaf Vouglans een aantal dikkerds overgezet waren :evil: :( :x ... karperterreur in actie... :cry: Maar verwacht er niet al te veel van, het is gewoon een leuk watertje.

succes raymond 8)
Gebruikersavatar
sjors hooijen
Berichten: 251
Lid geworden op: 04-04-2004 20:41
Locatie: brabant

05-06-2004 16:53

heren,

leuk dat jullie allemaal over jullie vakantie vertelen maar ik wil eigelijk meer weten hoe je daar de vis heb gevangen en waar mee en waar?

kan iemand me daar mee verder helpen????????????

alle reacties zijn welcom!!!!!!!!!

alvast bedankt sjorske.
Gebruikersavatar
Peter van de Sande
Berichten: 227
Lid geworden op: 20-03-2004 15:03
Locatie: Maarheeze

06-06-2004 08:14

Sjorske volgens mij moet je dat soort vragen niet stellen. Het gaat er juist om dit soort dingen zelf uit te zoeken. Daarbij heb ik er weinig behoefte aan dat een ander [u]mijn[/u] oorspronkelijke vraag uit zijn verband gaat zitten trekken. :-? Die heeft namelijk niets te maken met stekken of aaskeuze maar met algemene vragen over het water.

Raymond en Henry, jullie vooral bedankt voor de info. Vooral het type water zoals Raymond dat beschrijft laat bellen rinkelen voor een juiste materiaalkeuze en op welke wijze ik daar wil gan vissen. 8) Mocht mijn aanpak vis opleveren laat ik jullie zeker even weten hoe en hoeveel.
Gebruikersavatar
sjors hooijen
Berichten: 251
Lid geworden op: 04-04-2004 20:41
Locatie: brabant

07-06-2004 19:53

eej peter,

volgens mij kan ik wel wat tips gebruiken (iedereen denk wel) en dan kan ik met mijn eigen inzicht de tips die ik krijg nog wat verbeteren en dan kom toch sneller aan je vissen als dat je er ongegoten op afstapt.

mischien heb jij nog een paar tips die ik kan gebruiken :lol:

groetjes sjorske
Gebruikersavatar
Peter van de Sande
Berichten: 227
Lid geworden op: 20-03-2004 15:03
Locatie: Maarheeze

09-06-2004 19:03

Heb maar een tip en dat is dat je je eigen ding moet doen. Dat geeft uiteindelijk het meeste voldoening bij elke vis die je vangt. Dus of je nou je eigen aas maakt, je eigen stekken uitpeilt en zoekt, je eigen fouten maakt of de dngen juist meteen goed doet. Wat het speciaal maakt is dat je het zélf gedaan hebt. Dat is in elk geval voor mij de reden dat ik alleen algemene informatie vraag. Ik vind alleen belangrijk wat voor soort water ik kan verwachten want dan kan ik bepaalde materiaalsoorten thuis laten of juist meenemen. Ik ga met de caravan op vakantie en als ik dan de Zodiac thuis kan laten,kan er iets anders mee, snap je. Succes met je zoektocht.
Gebruikersavatar
sjors hooijen
Berichten: 251
Lid geworden op: 04-04-2004 20:41
Locatie: brabant

10-06-2004 11:06

ja bedankt peter,

maar wanneer ga je daar heen? en op welke camping ga je zitten. laat iets horen wat je gepresteerd hebt

groetjes sjorske :wink:
Gebruikersavatar
Peter van de Sande
Berichten: 227
Lid geworden op: 20-03-2004 15:03
Locatie: Maarheeze

12-08-2004 16:07

Ik ben gisteren terug gekomen uit Frankrijk en heb daar bijna drie weken op camping Le Fayolan gezeten aan het Grand Lac de Clairvaux. Het was een schitterend water van circa 60 hectare met mooi helder water. De bodem bestond uit een soort klei of leem en was lekker hard en over het algemeen ook schoon. Ik heb er 6 korte sessies gevist van elk 4 uur en er 23 vissen gevangen. Helaas maar twee karpers de overige vissen waren kopvoorn en brasem. De twee karpers die ik ving waren respectievelijk 8,1 en 12,5 kilo zwaar. De eerste een spiegeltje de laatste een leder. Er zal ongetwijfeld veel meer en ook grotere karper zitten maar ik heb op de door mij beproefde viswijze en gekozen aassoort helaas niet meer en groter kunnen vangen. Ik heb wel constant een voerstek kunnen onderhouden waarvoor ik gedurende mijn hele vakantie 20 kilo hennep, vijf kilo tijgernoten en vier kilo kikkererwten voor heb gebruikt. Dat is in droge vorm dus gekookt en geweekt is het toch nog een respectabele vier kilo per dag. Heb alle vissen gevangen op tijgernoten op één kopvoorn na die zich vergreep aan een fluo pop-up. Het water is overigens erg diep. Op zestig meter uit de kant kon ik al twaalf tot veertien tellen wachten alvorens mijn lood de bodem raakte. Ik heb gevoerd en gevist op dieptes van 3 tot 12 meter en bijna alle vissen (in elk geval beide karpers) gevangen op het ondiepe deel tegen een rietkraag.

Mocht er iemand zijn die nog meer info wil dan lees ik het wel terug op deze site.

Veel geluk voor iedereen die nog eens die kant opgaat, en hopelijk meer succes. Ik heb overigens meer dan voldoende genoten van het vissen op zich, maar had natuurlijk graag nog wat meer en wat groter gevangen.

Peter

PS. Ik heb ook nog vier kilo boilies gevoerd en gevist die ik daar ter plekke had gedraaid maar die leverden (behalve veel werk want alles moest met de hand gedraaid worden) geen vis op.
Plaats reactie