stek-informatie

Plaats reactie
jan van kranenburg

30-07-2003 03:03

Beste mede-boarders,

Vragen naar stekken, wordt op dit board als "not-done" beschouwd, en ik heb daar in 't algemeen veel begrip voor.
Bekijk 't eens van de andere kant; de mijn bij voorbeeld.

Je hebt jaren door omstandigheden niet kunnen vissen; je kunt door fysiek ongemak maar beperkt vissen; je wilt toch heel graag een karper vangen; je bent afhankelijk van je auto om visplaatsen te bereiken; je kunt geen honderden meters lopen met je spullen.
Zelfs bij openbare wateren als b.v. Madesteijn in Den Haag (waar mogelijk wel een karper te vangen is), kun je je uitgekozen stek bereiken per auto na betaling van euro 105.00 leges aan Gemeente Den Haag. Wel je auto daarna op de centrale parkeerplaats gaan zetten! Dag, spullen misschien, en fysiek niet haalbaar!

Op BTW's (betaalwateren), geen probleem. In 't algemeen kun je er per auto eenvoudig komen, en de vangstkans is redelijk. OK, 't kost wat, en je kan er "gestolen en overgezette" vis tegenkomen. Tot op heden heb ik dit soort wateren nog niet bezocht, maar de verleiding is wel degelijk aanwezig.

Omdat ik niet afgezeikt wil worden, heb ik nog niet om stekinfo op dit board gevraagd. En ik denk ook niet dat 't zin zou hebben. Antwoord, verwacht ik niet.


mvg

Jan
Gebruikersavatar
rinus koolen
Berichten: 346
Lid geworden op: 21-06-2003 02:00
Locatie: eindhoven

30-07-2003 12:21

Jan ,ik heb een beetje hetzelfde probleem,
zoek alleen viswater waar ik met de auto bij kan rijden tot zo`n 10 mtr at least.
Ook kanalen zijn vaak goed te bereiken,visplassen over het algemeen niet,zit vaak een hek omheen met slagboom.
Die kan je wel omhoog gooien,maar dan krijg je vaak weer geouwehoer van collegavissers.
Hier in brabant weet ik wel een paar leuke stekken voor je jan.
Grote afgravingen waar je zo bij kan komen.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

30-07-2003 12:43

Vergeet niet dat er een verschil is tussen stekken vragen, en stekken vragen.

Als iemand zou vragen voor een water waar je goed met de auto kan komen, omdat je lichamelijk niet meer in staat bent om ver te lopen met de spullen, dan zou ik je met alle plezier aan een water helpen.

Het probleem is dat veel mensen echt specifiek naar een bestand van een water gaan vragen, of een naam op het board gooien, met daarbij hun vangsten. Dit leid vaak tot een toenemende drukte op die wateren, en dat is nou net erg lullig voor de locals.

Ik denk dat niemand het erg vind om mensen op weg te helpen, of wat tips te geven, maar vaak is de manier waarop mensen vragen om stekken, al een reden om niet of negatief te reageren.

Niet meteen om het hele bestand, zwaarste vis, waar te vissen, met welk aas etc. vragen, maar gewoon wat algemene info.

Zo heb ik al genoeg mensen op weg geholpen bij mij in de buurt,

zonder ook maar 1 probleem.

mvg
stefan
Gebruikersavatar
rinus koolen
Berichten: 346
Lid geworden op: 21-06-2003 02:00
Locatie: eindhoven

30-07-2003 12:53

Precies Stefan.en zolang je je eigen dingen doet,.....

greetzzz
jan van kranenburg

30-07-2003 13:14

Dank Rinus en Stefan,

Heb begrepen wat jullie bedoelen.

Hopenlijk reageren meer mensen. Eindhoven en Maastricht zijn (nog) te ver, zeker wanneer je -eveneens nog niet - aan nachtvissen kan doen en je slechts een halve dag aan de waterkant kunt verblijven.
Om die laatste reden wil ik dan ook geen beroep op doen op de ontvangen, zeer hartelijke aanbiedingen uit de omgeving om mee te gaan.

Ik denk dat ik dan de visdag van die mensen zal vergallen.
Dus voorlopig ben ik heel tevreden als ik op eigen houtje (mijn vrouw sjouwt de spullen) wat kan vissen.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
rinus koolen
Berichten: 346
Lid geworden op: 21-06-2003 02:00
Locatie: eindhoven

30-07-2003 13:22

Ha ha mijn vrouwtje doet hetzelfde Jan,ze werkt nl in ploegen en dropt me voor haar werk af, s`avonds vise versa.
Ook mooi toch.
jan van kranenburg

30-07-2003 13:36

Ja, Rinus, das heel mooi. Ik realiseer me dat heel goed.
Helaas heeft mijn vrouw geen rijbewijs; zit dus de hele tijd uit der neus te eten. Vissen doet ze zelf niet. Alleen maar mij helpen.
Er was bij ons ooit een situatie dat 't andersom was; dus ze is blij dat ze nu wat voor mij kan doen, en dat ik probeer toch weer op te krabbelen.

Er is op dit board een heel topic geweest over partners van karpervissers. Vond ik zeer interessant. Soms wel ego-tripperij van de kant van de visser, maar toch hele mooie dingen.
Mij blijft altijd bij "Jan en zijn Greetje"

PS. Ga je nog naar PSV-ADO? Met Dennis?

mvg

Jan
Gebruikersavatar
rinus koolen
Berichten: 346
Lid geworden op: 21-06-2003 02:00
Locatie: eindhoven

30-07-2003 13:41

Heb niks meer gehoord van Dennis ,heeft denk ik een drie daagse sessie bij de Mac :lol:
Zal wel geen voetballiefhebber zijn.
ieder zijn meug toch.
ik kijk er vooral dit seizoen weer met smart naar uit.
Nou Jan groetjes aan Greetje en we spreken mekaar nog zeker after the game ok
remco wieser
Berichten: 164
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

30-07-2003 14:36

Jan je heb een prive bericht.
jan witter

30-07-2003 15:24

Jan

Jan is nog steeds ook na 16 jaar nog zeer gelukkig met zijn Greetje hoor. Maak je niet ongerust ze komt nog steeds elke keer als ik een nacht ben wezen vissen s'morgens en verse pot koffie en eventueel als ik daarom vraag saucijsjes brengen de liefde van een man gaat door de maag (knipoog).
Het zit wel goed tussen die twee, mag ik hopen althans want ik weet niet wat ze doet als ik weg ben, nu heb ik wel bewaking ( 2 afgerichte Duitse puienzeikers ) dus ik denk en weet wel zeker dat er niemand onbeschadigd binnenkomt als ik weg ben ..:smile: :smile: :smile: :smile: :smile:
Sjors Hempenius
Berichten: 132
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Wirdum, Friesland

30-07-2003 15:44

Jan,
vragen naar karperwater cq stekken op et discussieboard is inderdaad not done. De kansen voor de adviesgever om zijn of haar water over te leveren aan de "horden" zijn te groot. Laat onverlet dat er vissers zijn die best wel bereid zijn informatie te delen. Benadering middels priveberichten is misschien een mogelijkheid om info uit wisselen. Daarmee wordt voorkomen dat er door alle bezoekers van het board wordt meegelezen. Ik heb zelf enige weken terug met (vangst)succes via de mail een stek/water doorgegeven aan een tijdelijk gehandicapte. De jongen heeft redelijk succes gehad en mij enige foto's doorgemaild. Plezier voor twee lijkt mij.

Sjors
dennis v schoten
Berichten: 66
Lid geworden op: 17-06-2003 02:00
Locatie: den haag

30-07-2003 19:01

Jan check je mailbox effe.
Heb een leuk en makkelijk water voor je.
Er zitten leuke karpertjes
Groeten Haagse Dennis
PS:öok een paar leuke snoeken
als me pieper maar blijft piepen
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

30-07-2003 21:57

Dag Jan,

Leuk die positieve reacties, als Veghel niet meer te ver voor je is laat het maar weten.
Ik heb nog veel verhalen over vroeger, vissen in de duinen je kent het wel.
Oude koeien uit de sloot halen en soms een karper.

Een positieve groet, een kalende Hagenees Peter
jan van kranenburg

31-07-2003 02:00

Jan,

we begrijpen elkaar!

mvg

ook jan
erwin snaaijer

19-09-2003 00:48

wat is nou het pobleem als iemand wat wil weten over een water ? laat hem .het water is van iedereen en als je diegene daar gelukig mee kan maken waarom niet ? ik vind het maar ego dat de mensen nix mekaar vertellen echt hollands hoor
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

19-09-2003 02:32

Erwin,

Als jij niet weet wat het probleem is, dan
moet je je toch maar eens achter het oor
krabben..................................!
Iedereen kan open info namelijk lezen, dus
ook mensen met mindere goede bedoelingen, zo-
als vissmokkelaars!
Erwin hoe zou jij reageren als een water naar
de kloten zou gaan, doordat iemand teveel met
info heeft gestrooid? :???:

groetjes Benny
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

19-09-2003 07:53

Dan zal het toch wel de nederlandse (nalopers)mentaliteit zijn, want in Engeland is het geven van detailinformatie heel gewoon en schijnt het niet tot problemen te leiden.

Als ik voor een week naar Engeland zou gaan zou ik van tal van wateren weten wat er gevangen is, waar ik moet gaan zitten, welke richting ik op moet gooien, met welk aas (bv. pva-zakje met 30 formula majic pellets en 1 trigga ice boilie).

Iedere maand word in een speciale rubriek in de karperbladen namelijk de vangsten op tal van wateren doorgegeven, de beste stekken, het vangende aas etc etc. Persoonlijk vind ik dit niet zo'n goede zaak, maar ja dat is misschien omdat ik weet wat zoiets in Nederland voor gevolgen zou hebben. Maar de effecten van het geven van algemene informatie worden mijns inziens enigzins overdreven. Informatie kun je overal op het internet vinden. Er staat ook vaak genoeg informatie over wateren waar ik vis op het board, maar ik merk niet dat op basis hiervan meer mensen hier gaan vissen. Toch ben ik wel voorstander van het geven van informatie via privé-berichten.

Overigens zal dat met die vissmokkelaars wel meevallen in Engeland, want als je daar wordt betrapt op het meenemen van een karper dan word je volgens mij ter plekke gestenigd. En terecht :smile:


groeten,
karperlimbo
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-09-2003 09:49

Jurgen,

Het vergunningenstelsel in Engeland verschilt totaal van Nederland. Er is geen makkelijk verkrijgbare grote vergunning of regiovergunning. De wateren waarover meestal bericht wordt zijn niet vrij bevisbaar. Voor elk water moet je apart een dure vergunning aanvragen en is er een beperking van het aantal toegelaten vissers. Het gaat zo ver dat zelfs een stek geloot moet worden bij de start van het seizoen. De bescherming van een water is op deze manier vrij goed. Zo kun jij dus niet zondermeer een week naar Engeland gaan om daar zo maar op een water van je eigen keuze te gaan vissen. Andersom dus wel.

Het is het juist dat een karper eenmaal in Engeland niet makkelijk van het ene naar het andere water zal verhuizen. Maar smokkel van "onze" karper naar juist die Engelse "commercieel" beheerde wateren is een zeer grote zorg. De Engelse beheerders zijn vaak bereid zeer veel geld neer te leggen voor een grote karper, zonder zich druk te maken over de herkomst. Geld zat dankzij die dure vergunningen. Overigens bevestigt deze opmerking al dat wij wel zuinig op informatie verstrekking over onze wateren moeten zijn.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

19-09-2003 09:56

Jan..je hebt een privemail
Hans Brinkel
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

19-09-2003 10:14

Kees,

een duidelijk verhaal dat zeker hout snijdt, maar er zijn daar toch ook day-ticket wateren?

En hoe wil je smokkel van karper naar Engeland controleren? Het gaat dan toch om de supervissen uit bv. de Nieuwkoopse plassen of Randmeren. Hier is constatering van karpersmokkel erg moeilijk, op de kleinere wateren komen zo'n praktijken toch eerder boven water.

En hoe kan het dat in Engeland dan blijkbaar zoveel vraag is naar geimporteerde karper, terwijl toch de Engelsen nog erger dan de Nederlanders trots en gefocust zijn op hun true blue english carp?

En zuinig zijn op informatie lijkt me toch logisch. Ik ben best bereid om informatie te delen, maar ik ga jou niet vertellen op welke stek met welk aas ik vang :smile:

groeten,
karperlimbo
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-09-2003 10:47

Jurgen,

Er zijn day-ticket wateren. De naam zegt het al. Je kunt daar overdag na aanschaf van een dagvergunning vissen. Voor wat het waard is: dit zijn meestal niet de wateren van allure waarover de berichten van grote karper komen. Het zijn veelal karperputten overeenkomstig de bekende forellenputten. Maar opnieuw, je kunt er ook niet zo maar neerzakken. Aanmelden, betalen, vol is vol en s’avonds weer vertrekken. En ook een day-ticket water heeft een aanwezige beheerder die kijkt of alles wel goed gaat.

ECHO staat voor de English Carp Heritache, of de true blood English carp gedachte zoals je dat noemt. Wint terrein, maar is zeker niet algemeen geaccepteerd. Het is nog een hele discussie binnen de Engelse gelederen waarbij veel twijfel is over de definitie van de "Britse herkomst" van een karper. De discussie spitst zich bijvoorbeeld toe tot de criteria voor erkenning als zoiets triviaals als het Engelse karper record. Dat ECHO opgericht is toont echter al dat er niet niks aan de hand is. Vergeet niet dat mensen gewoon graag een zo groot mogelijke karper vangen ongeacht of dit nu een record vis is of niet. Er zijn er heel wat die het daarbij niet zo nauw nemen.

Let wel, de weerzin tegen uitwisselen van informatie over Nederlandse wateren betreft het vrij toegankelijke medium internet dat dodelijk kan uitpakken in combinatie met de vrije bevisbaarheid van onze wateren. Informatie vrijgeven middels meer privé gerichte communicatie middelen is geen probleem. Op internet staat het echter terugvindbaar voor iedereen, zo lang als het bericht niet gewist wordt. Info weer verwijderen van internet is niet het sterkste punt van dit medium.

Groeten, Kees
erwin snaaijer

19-09-2003 11:48

benny dat kun je toch niet tegen houden oke leuk is anders maar het gaat niet over hoe groot de vissen zijn maar andere dingen zoals mag je er nachtvissen en waar haal je de vergunning dat soort dingen
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

19-09-2003 18:34

bel met de VVV als je die dingen wil weten, dan weet jij toch wat er wel en niet mag?? of met de plaatselijke HSV.
als het om die info te doen is (en dat is in de meeste gevallen niet of slechts gedeeltelijk zo), dan kun je de vraag hier eigenlijk gewoon achterwege laten.

ik zal niet zeggen dat het hier niet gevraagd mag worden, ik wil ook zeker wel antwoorden. maar ik vind het wel een gemakkelijke instelling
groetjes Da Fox
Plaats reactie