karper in de polders van Krimpenerwaard

Plaats reactie
Kees Vermeer
Berichten: 6
Lid geworden op: 02-10-2018 13:22
Locatie: Krimpenerwaard

02-10-2018 16:40

Beste mede karpervissers, ik vraag me of iemand me iets meer kan vertellen over het karper bestand in de polders van Krimpenerwaard.

Ik woon sinds begin dit jaar in dit gebied. Nu heb ik vrij veel rondgekeken, regelmatig mijn mountainbike gepakt en langs de diverse wateren gefietst, her en der handjes mais gevoerd en dan later weer gecheckt. Ik heb tot op heden echter nog geen karper kunnen waarnemen. Het gaat dan meer specifiek om de Loet en de oude wetering bij Berkenwoude. Heb op beide wateren ook een aantal maal korte penvis sessies gehouden, maar ben er nog niet in geslaagd om een karper te vangen. Zelfs brasem of zeelt heb ik niet gevangen, alleen maar voorns, grote voorns dat wel (tot een cm of 40 zelfs). Het gaat me niet om het vinden van stekken, mooie plekjes die naar karper ruiken zijn er in overvloed maar ik vraag me af of er überhaupt wel een substantiële karperpopulatie op de genoemde gebieden zit.

In verouderde visstandbemonsteringen die ik op de website van het hoogheemraadschap schieland en krimpenerwaard vind komt geen bestand aan karper naar voren. In 2014 zijn er wel karpers uitgezet in de Loet, doordat de Loet in verbinding staat met meerdere polderstelsels kunnen die inmiddels echter vrijwel overal naartoe gezwommen zijn, tot aan Krimpen aan den IJssel aan toe.

Uit navraag bij bekenden en een aantal boeren hier in de buurt komt het beeld naar voren dat er in het verleden een goed karperbestand was, maar ook dat er in het verleden behoorlijke vissterfte is opgetreden. Uit navraag bij HSV Groot Rotterdam werd ik ook niet veel wijzer, die gaven aan alleen te weten dat er een goed snoekbestand zit. Dat heb ik zelf al kunnen zien, al meermaals meegemaakt dat ik op gemaakte voerplekjes uit de verte enorme scholen voorns zag vluchten/springen voor snoek.

als iemand meer weet hoor ik het graag, nogmaals het gaat me niet om stekken of gewichten, puur om te weten te komen of het de moeite is om hier überhaupt te pogen een karper te vangen.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

02-10-2018 19:25

Zal ik jouw op gang helpen dan maar, binnengebied Berkenwoude zelf, kan ik eigenlijk niks mee. Zou de Molensloot proberen (wij noemden dat de kwakel) bereikbaar vanaf de N210, eigenlijk maar vanaf 1 kant bevisbaar! Eigenlijk het hele gebied waar jij het over hebt, haken & ogen, looprechten! Verder het stuk Loet bij Lekkerkerk, was ook altijd goed voor de schubben in het verleden, uitzetting 2014 zeg jij. Moet nou toch wel leuk zijn, voor wat mooie vangsten. Oude Wetering zeg jij, zou de oude wetering van Krimpen a/d IJ tot Krimpen a/d L proberen met de pen. Ook hier die looprechten, je kan gewoonweg niet overal komen, al helemaal met de auto niet!

Groet.

Groot Rotterdam idd. weer vrij weinig te vinden op de site. Zaten wel een paar locals die jouw op gang hadden kunnen helpen, eigenlijk ook al jaren terug, ook al niet up to date dus!
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

02-10-2018 19:42

Oh ja, wel ff Krimpen vergunning maken! Zit je gewoon safe :wink:

Groet.
Kees Vermeer
Berichten: 6
Lid geworden op: 02-10-2018 13:22
Locatie: Krimpenerwaard

03-10-2018 09:29

Robertino, dank voor je reactie.

Ik ben gelukkig niet afhankelijk van bereikbaarheid per auto. Als penvisser heb ik maar 4 dingen mee, een opgetuigde hengel, schepnet, schoudertas met tackle en aas en mijn onthaakmat. Ik pak dan ook mijn mountainbike als ik ga vissen.

Zie dat ik in mijn omschrijving niet heel eenduidig was, de naam oude wetering beslaat heel veel water. Het stuk oude wetering waar ik op doelde was het lange rechte stuk langs het fietspad dat bij de oude molenfundering overgaat in de Berkenwoudsche Hoge Boezem. Mooi water met veel lelievelden, rietvelden en eilandjes. Heel helder water, kan daar overal mijn voer op de bodem zien liggen. Voer o.a. met mais, en die is meestal vlot weggegeten maar zover ik kan zien dus door voorns. Ving zelfs voorns op een haakmaat 4 met 4 maiskorrels op de haak!

De oude wetering die jij beschrijft tussen Krimpen a/d IJssel en Krimpen a/d Lek naast krimpenerhout heb ik nog niet bevist. Ik heb een vergunning van Groot Rotterdam, daarmee kan ik een gedeelte van die oude wetering bevissen. De rest kan worden bevist met een vergunning van de Samenwerking/ de Ruisvoorn? Helaas heeft de visplanner geen functie waarmee je op een bepaald water kunt klikken en kunt zien welke HSV daar de rechten heeft (of ik moet iets over het hoofd zien).

De Loet bij Lekkerkerk is een mooi stukje, ook het stuk langs de Boezemweg naar Lekkerkerk, al zit je daar wel pal naast de weg.

Zal een volgende keer een poging wagen op een van deze stukken, laat je wel weten wat het resultaat is. Vis je zelf ook nog op deze wateren?

Groet, Kees
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

03-10-2018 14:47

Vind de Krimpenerwaard, echt een mooi stuk Randstad, zeer zeker het poldergebied waar jij over praat! Qua vergunning moet je echt ff uitvogelen, GR heeft naar mijn mening alleen rechten op het surfmeer en Loet/ Loetbos gebied. Ben hier niet zeker over! Heb een periode op Lekkerkerk gewoond en toen viste ik ook veelvuldig daar in de regio. Zou de vergunning van krimpen wel aanschaffen, zit mooie karper op de vijvers/ sloten/ poldervaarten! Vergunning kost overigens geen noot, ook genoeg karpervissers daar, komt ze vanzelf wel tegen de bivy/ brolly's. Dit weet ik doordat ik daar ook een poos vuil ophaalde. In ieder geval voor als je gaat vissen, succes.

Groet.

Haalde vergunning altijd hier,

https://www.ons-schuurtje.nl/
Kees Vermeer
Berichten: 6
Lid geworden op: 02-10-2018 13:22
Locatie: Krimpenerwaard

15-10-2018 16:57

Heb inmiddels weer 3 keer gepend. Ook op de oude wetering tussen krimpen a/d ijssel en krimpen a/d lek. Nog geen karper gevangen, wederom veel grote voorns maar nu ook al 5 mooie zeelten gevangen, waarvan de grootste 58 cm was, altijd leuke sport op een lichte penhengel. We komen dichterbij zullen we maar zeggen. Wel tot 3 keer toe bij het aanslaan op voorn grote vlucht boeggolven gezien, waarvan ik denk dat dat karper was.
Door de vele voorns viste ik al wat verder van mijn voerplekjes af, maar ga nu afstappen van de mais als haakaas. Hopelijk kan ik met groter haakaas de voorns vermijden zodat de karper de tijd krijgt om mijn haakaas te vinden. Genoeg signalen (kolken, bellen plakkaten, deiningen) dat er karper aanwezig is.
Plaats reactie