Vergunningen en vooronderzoek

Plaats reactie
Arno Gerritsen
Berichten: 20
Lid geworden op: 07-06-2015 22:39

28-06-2016 20:10

Hi,

Al een eeuwigheid ervaar ik onzekerheid als het gaat om het "legitiem" bevissen van een (voor mij) onbekend water. Inmiddels heb ik de Vaart in Almere al te vaak gezien en kijk ik de laatste tijd behoorlijk om me heen wanneer ik op de weg zit.

Ik ben in het bezit van de VISpas (MidWest Nederland), nachtvistoestemming en een derde hengelvergunning. Ondanks al deze toestemmingen (totaal 3) zit ik alsnog NIET altijd even lekker op mijn stoel wanneer alle spullen zijn op- & uitgezet. Kortom, geen maximale ontspanning.

De regels verschillen enorm per water. Bij het ene water mag je geen tent opzetten, bij de ander mag je überhaupt geen hengels uitgooien.. Gelukkig kwam Sportvisserij Nederland met een naar mij mening passende moderne oplossing; VisPlanner. Echter, na het opvoeren van mijn VISpasnummer, plaatsnaam en het aanvinken van ook maar 1 visvoorziening (bijv. "toon nachtviswateren" of "toon derde hengel toegestaan") blijft er NIETS over.. De database lijkt simpelweg niet up-to-date te zijn waardoor ik er uiteindelijk alsnog geen reet aan heb..

Mijn vraag is dan ook;
- hoe komen jullie aan dergelijke informatie
- in hoeverre vertrouwen jullie op de vaak verouderde informatie
- wat zijn jullie ervaringen met o.a. VisPlanner etc.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

28-06-2016 23:22

Dus zonder filter op nachtvissen en derde hengel werkt het wel ?
Als je die zegels wel hebt moet je contact op nemen met Sportvisserij Nederland, dan is er waarschijnlijk iets mis met jouw gegevens. De link vispasnr - nachtvissen - derde hengel zal er wel niet zijn.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

28-06-2016 23:27

visplanner werkt wel, maar ik adviseer je altijd de visplanner op de computer te gebruiken. De database is up to date, de visplanner voor je telefoon niet altijd.
Na het invoeren van je VISpasnummer, altijd de database vernieuwen (ververs gegevens).

Op visplanner kun je een water aanklikken en zien van wie dat water is. Klik je door, dan kun je meer gegevens tevoorschijn halen en evt de eigen website van die HSV zien.

Vervolgens zelf eens kijken en dan de VISpas aanvragen voor die vereniging (als het je bevalt).
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

29-06-2016 07:06

Ik filter ook nooit op nacht of 3-hengels, het betreffende water aanklikken en dan "meer info".
Sebastiaan pols
Berichten: 20
Lid geworden op: 12-09-2016 23:50

29-09-2016 23:38

Ik loop bij veel water tegen het zelfde probleem op.
Vaak kleurt het water licht blauw onbekent....... echter geen fijn gevoel om er dan toch te zitten.
Ook al word er door veel mensen geroepen ohh ik zit daar altijd en o ik nacht daar altijd.
Word toch vaak met verschillende maten gemeten. Het is gewoon een onbetrouwbare. K.u.t. app.
Hoe kan je nou wel zeker weten wat wel of niet mag.... naar mijn idee gewoon niettt er is veel onduidelijk?!?
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

05-10-2016 13:02

Het is heel duidelijk en heel simpel: die lichtblauwe wateren mag je met de vispas niet vissen.
Dat daar in veel gevallen wat gedoogd wordt of niet gehandhaafd wordt is een ander verhaal, dat je ergens niet meteen een bekeuring voor krijgt wil niet zeggen dat het mag.
In sommige gevallen zijn er voor die lichtblauwe wateren wel vergunningen te krijgen, je moet dan alleen zelf op zoek naar de visrechthebbende en die zien te overtuigen.
Onthou dat het als sportvisser altijd jou verantwoordelijkheid is om bij een controle te kunnen aantonen (met een schriftelijke toestemming of de visplanner) dat jij daar mag vissen. Kan je dat niet dan mag je er dus niet vissen, zo simpel als wat. Ook bij privewater moet je dus in principe een schriftelijke toestemming kunnen tonen, een mondelinge toestemming van de eigenaar is mooi, maar geeft je geen rechten als er een boa naast je staat.

Dat op veel plekken niet gehandhaafd wordt of mensen gewoon gaan zitten en niet weggestuurd worden klopt, maar dan neem je dus bewust een risico dat je een keer tegen een bekeuring aan loopt. Ik ga niet zeggen wat je wel en niet moet riskeren, dat moet je zelf bepalen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Plaats reactie