een nacht merkwaardig, in het westbrabantse

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ed Siol
Berichten: 39
Lid geworden op: 13-06-2011 21:53
Locatie: Steenbergen (N.B.)
Contacteer:

12-03-2016 12:38



Of het nog in de herinnering staat bij sommigen, dat weet ik niet. Wel bij mijzelf in ieder geval. En dit is nu niet bepaald vreemd te noemen. Waar heb ik het over? Een merkwaardige visavond, cq nacht, waarin ik angsten heb doorstaan, plezier heb gehad, een dubbele run moest zien te overleven, en drie leuke vissen pakte. Ik heb het over 30 augustus vorig jaar, waar laat in de avond een ongekend onweer over het land denderde.

Vissend aan een water, best mooi. Niet een prachtig natuurgebied of zo, nee hoor. Lokale put van een dorp, maar net groen genoeg jezelf even weg te wanen. Ik kende het van vroeger, en voor mij was het de juiste plek om het vissen weer terug op te pakken.

Ik ben deze week 51 jr geworden, simpel rekensommetje leert mij dat ik nu al 35+ jaren achter de karper aan zit, in welke vorm van fanatisme dan ook. Nooit ben ik bang geweest, tot aan deze nacht. Op zich viel het wel mee, ware het niet dat ik zogezegd een dubbele run kreeg.

Iedereen kent het wel denk ik, dat je zit te vissen tijdens noodweer, en dat je denkt GEEN beet nu, please.... Het was al een poos flink aan het onweren, gelukkig (nog) niet boven het water. Meer een km of 10 richting het oosten. Het was ook nog droog(ig) Ik zat veilig genoeg hoor. Hoge bomen achter het water, en voldoende struiken rond me heen. Zolang ik maar geen beet kreeg, want dan sta je wel ineens met een zo een 3 meter 60 lange spanninggeleider in je handen, los van de beschutting.

Anyway, ik zit wat stukjes film te schieten met mijn mobiel, om te proberen het absurde van het onweer vast te leggen. En verdomd... op het bovenste filmpje hoor je het wel, naar 00:14 seconde... Mobiel vliegt in het rond, en een karper dus. Zo een vervelende, die vecht, en vecht. Nu vis ik nagenoeg immer onder het kantje, op zich was dat wel een geluk.

Aan de andere kant, ik vis zeker in zulke situaties nog steeds met 1,75 lbs hengels, en 24 honderdste nylon. Denk niet dat je dan een vechtende vis van tegen de twintig pond je net in kunt forceren. Hoe dan ook, dat is allemaal vastgelegd op dat mobieltje wat ergens in het gras was achter gebleven. Ook het gekut van een onwennige visser, jaren weggeweest, en ook nog eens bang tot in bot. Ja, ik vloek zelfs een keertje. Als straf voor dit goddelijk verraad in woord? Ik mocht ook nog een tweede run te overleven.

Als je goed luistert, hoor je op 05:34 min de tweede stok er vandoor gaan.. Dit was letterlijk de tweede keer in al de jaren dat ik überhaupt een dubbele run kreeg. Nou ja, je kunt er niets tegen doen. Hooguit even een aanslag, en de tweede stok maar terug op de steunen. Geeft wel een leuke ratel, goed voor de adrenaline en het opgefokte gevoel de eerste vis dat net in te krijgen.

Het is allemaal gelukt hoor, zonder doodslag. Visjes allebei net onder de twintig. De tweede heb ik van ongeveer 150 mtr terug kunnen binnen halen, met mijn 24 honderdste nylon. Inpakken durfde ik niet, gezien dat ik dan door het open land moest wandelen. Tussen de struiken etc zat ik ook gewoon weer veilig.

Later in de nacht brak het pas open. Een tweede filmpje hieronder laat, zij het nog steeds slechts fragmentarisch, zien hoeveel het wel niet te keer ging qua onweer.. Eenmaal thuis was ik blij weer visser te zijn. Het avontuur, en zo vaak juist net niet dat wat je verwacht...



Vriendelijke Groeten
Edwin Siol
Gebruikersavatar
Ed Siol
Berichten: 39
Lid geworden op: 13-06-2011 21:53
Locatie: Steenbergen (N.B.)
Contacteer:

12-03-2016 12:54

hm, als iemand me nog even een tip kan geven, waarom de betreffende filmpjes niet tevoorschijn komen in het bericht?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

12-03-2016 14:21

https://www.youtube.com/watch?v= ipv https://youtu.be/ en de s van https moet er af.



Gebruikersavatar
Ed Siol
Berichten: 39
Lid geworden op: 13-06-2011 21:53
Locatie: Steenbergen (N.B.)
Contacteer:

12-03-2016 15:43

bedankt Bert..

Maar ja, nu vind ik weer geen enkele mogelijkheid het bericht alsnog aan te passen.
Ik denk dat er maar een moderator aan de pas moet komen.
Dan mag heel de topic verwijderd worden, en plaats ik hem wel opnieuw?

Opnieuw een visje vangen is makkelijker dan opnieuw eens een bericht plaatsen geloof ik
;)
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

13-03-2016 06:22

Je hengels voor het onweer losbarst binnen draaien ook.
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

13-03-2016 10:25

@Cees had ie kunnen doen.. :o
Hij heeft het dus niet gedaan maar wel een heel leuk verhaaltje hier voor ons achter gelaten en alle visjes netjes binnen gehaald :wink:
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

13-03-2016 12:04

Leuk beschreven Ed, (terug van weggeweest? Al een tijd geen post meer gezien)
Kan me zo,n nacht ook nog goed herinneren in 1992.
Ik zat met een maatje te vissen op een kanalen-stelsel in het westland
De stek waar we zaten was super drassig, en we noemden dit "the swamp"
Echt letterlijk door de harde regen en onweer bewoog de ondergrond.
Ook moesten we letterlijk in de balijnen(overwrap)hangen vanwege de windvlagen.
"Gelukkig" kregen wij geen aanbeet, want open vlakte,s , regen en heftig onweer
lijkt me geen goede combinatie met een carbonhengel.
Ben nog nooit zo blij geweest met een blank die nacht :lol:
Ach man..Ga toch vissen !!
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

13-03-2016 16:04

Vaak net na z'n bui wil een water ook wel eens losgaan. Waarom vis je zo dun Ed? Zeker op die afstand. Het is een tijdje sportief geweest om zo dun mogelijk te vissen, maar dat is inmiddels toch wel achterhaald.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Ed Siol
Berichten: 39
Lid geworden op: 13-06-2011 21:53
Locatie: Steenbergen (N.B.)
Contacteer:

13-03-2016 22:27

Hallo Fred,
Terug van weggeweest? Wie weet, ik beloof niets.
Ik ben een hoop bitterheid kwijt geraakt inmiddels, gezien mijn laatste postings in onder andere de topic van Thomas Lont. Der is ook verdomd weinig meer over gebleven nog bitter over te zijn, dat helpt wel. Ben weer een beetje begonnen met vissen zogezegd. Op de achtergrond zo nu en dan leuke contacten op gedaan, mede ook door wat ik zoals heb geschreven. Dus wie weet, het seizoen gaat beginnen 8)

Hee Dennis, sorry, het staat misschien wat onduidelijk. Het water waar ik viste is een relatief kleine put, 2 hectare of zo? en je zou wel gek zijn ver uit de kant te vissen, met prachtige begroeiing langs de kanten. Het bestand zit tussen de 15 en 20 pond gemiddeld, 25 pond wel de top denk ik. In zulke situaties vis ik nagenoeg altijd met beide hengels onder het kantje, metertje of 10 vanaf de top, afhankelijk van een struikje hier, of een riet polletje daar... links en rechts. Gezien de set up van een licht parabolische hengel (DAM carbon / kevlar 1,75 lbs 3.65) is een lijntje van 25 honderdste prima te doen, zwaarder vind IK onsportief, maar dat is persoonlijk :)

Die afstand van 150 mtr was inmiddels bereikt doordat de vis maar zwom en zwom terwijl ik met de eerste bezig was (dubbele run)

En om je vraag te beantwoorden, ik vis zo 'dun' puur vanwege de meest optimale beetregistratie. niet meer en niet minder. Schuivend systeem, licht wakertje, en dit zorgt ervoor dat alles wat met mijn balletje gebeurt zichtbaar is. En geloof me, dat is over het algemeen nogal wat. Hoeft niet altijd Karper te zijn, maar het is altijd leerzaam.

Groeten
Ed
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

13-03-2016 22:59

Ik heb zo'n onweer meegemaakt tijdens een nacht op het Bakkerskil.
De lucht was geelgroen tijdens de flitsen (bijna de hele tijd) en het leek wel of het heen en weer trok tussen de Merwede en de Maas.
Tot alle geluk geen runs gehad tijdens het onweer.

Ik heb vorig jaar 2lbs Catana's aangeschaft voor de lokale kanaaltjes en putjes en daar vis ik mee met 28/100ste. Helemaal eens met Ed dat dit veel beter registreert dan zo'n dikke lijn.
Met sportiviteit heeft het weinig van doen, ik vind dat je geen lijnbreuk moet riskeren vanwege de eventuele gevolgen voor de vis.
Gebruikersavatar
Ed Siol
Berichten: 39
Lid geworden op: 13-06-2011 21:53
Locatie: Steenbergen (N.B.)
Contacteer:

14-03-2016 06:37

bert kamp schreef: Ik heb vorig jaar 2lbs Catana's aangeschaft voor de lokale kanaaltjes en putjes en daar vis ik mee met 28/100ste. Helemaal eens met Ed dat dit veel beter registreert dan zo'n dikke lijn.
Met sportiviteit heeft het weinig van doen, ik vind dat je geen lijnbreuk moet riskeren vanwege de eventuele gevolgen voor de vis.


Hm, dat laatste is wel een leuke... ik vind dat ik juist wel een lijnbreuk moet riskeren, vanwege de eventuele gevolgen voor de vis. Een lijnbreuk is nooit volledig uit te sluiten. De complete set-up is echter gebaseerd op het feit dat de kans zo groot mogelijk is dat de lijn op de knoop breekt. De sportiviteit zit altijd in het gehele plaatje, hoe beperk je maximaal het risico?

de keuze zoals vis ik tegen een overkant, of zit ik aan de overkant te vissen?
Vis ik (dus) met 100 gram lood, of (nog gewoon) met 60 gram?
Vis ik (dus) zonder rek, met gevlochten, of (nog gewoon) met rek in de lijn met nylon?
Lig ik op de stretcher omdat ik alleen nog OF een run krijg OF niets zie, of zit ik naast mijn stokken, omdat mijn visserij erg levendig is.

Zoals ik al schreef, er gebeurt nogal wat met zo'n balletje, maar dat moet je wel kunnen zien.
8)

Sportiviteit zit hem vaak in de keuze even de moeite te doen naar de overkant te lopen, ipv dichtbij de parking te blijven. Scheelt je weer meteen flink wat gesjouw, want dan ineens blijkt met een camouflage voerbootje gewoon lekker thuis kan laten, op dat lokale stadsparkje. Maar ja, ik begrijp, ook dit is gebonden aan een persoonlijke voorkeur. Ieder zijn ding en vrijheid daarin.

Hoe dan ook... ik vang vaak en makkelijk
En ik verspeel verdomd weinig.

en misschien komt dit wel omdat mijn ervaring mij heeft geleerd dan een vis met een dril minder in paniek is met een loodje van 40 gram aan de haak, dan met met een loodje van 140 gram.
Dat een vis minder in paniek is met een parabolische hengel en de met nylon bekende rek, ipv van een 3 lbs pook met gevlochten lijn.

Uiteraard pas ik mijn set up aan naar de mogelijkheden die er zijn.
40 gram lood heeft geen zin in stromend water.
25 honderdste heeft geen zin aan de Seine.

Maar altijd is er die ondergrens, welke bepaald wordt door zoveel mogelijk in het belang van de vis te denken... Kan ik met wartelloodje van 40 gram een karper haken, dan vis ik niet met 60 gram, laat staan met honderd. Daar ligt in ieder geval voor mij het gevoel van sportiviteit.

Vriendelijke groet
Ed
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

14-03-2016 06:56

Flink op dreef, zo vroeg Ed!

Ik denk er grotendeels ook zo over, en vis net als jij en Bert -wanneer ik statisch vis- ook al jaren licht, parabolische hengels (25 jaar oud)1,75-2,25 lbs, 26-28/00 mm nylon, licht loodje 10-50 gram, afstand 5-15 meter, en ik doe dat actief, dat statisch vissen

Dunne lijnen gebruik ik vanwege de registratie, bijna obstakelloos water, goede controle van de rustige vis bij juiste combi hengel/lijn/lood, en: vertrouwen in kunnen en je setup.
Verspelen?

Hmmmm moet toch maar weer eens statisch gaan vissen ;)
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

14-03-2016 06:58

mark bres schreef:@Cees had ie kunnen doen.. :o
Hij heeft het dus niet gedaan maar wel een heel leuk verhaaltje hier voor ons achter gelaten en alle visjes netjes binnen gehaald :wink:

Als je je hengels voor een onweersbui laat liggen kun je een aanbeet verwachten.
Daarna niet gaan lopen miepen toch, het is je eigen keus geweest.
Gebruikersavatar
Ed Siol
Berichten: 39
Lid geworden op: 13-06-2011 21:53
Locatie: Steenbergen (N.B.)
Contacteer:

14-03-2016 07:34

Cees v Opstal schreef:Als je je hengels voor een onweersbui laat liggen kun je een aanbeet verwachten.
Daarna niet gaan lopen miepen toch, het is je eigen keus geweest.


Cees,

help mij eens, aan welke criteria moet ik voldoen, zodat ik jou in het vervolg niet lastig val met gemiep?

een leuk verhaaltje, zonder anti btw, of gezeik over DVDtjes, of gemoraliseer wie wel en niet een klootzak is ten spijt, en waar nu al verschillende mensen plezier aan hebben, dat is het niet hé voor je?

Leer het mij Cees, zodat jouw ongemakken mij niet weer terug laat vallen in bitterheid.
En mij ontbreekt nu eenmaal het intellect om van mijzelf te kunnen begrijpen, dat wanneer ik het verhaal eindig met: "Eenmaal thuis was ik blij weer visser te zijn. Het avontuur, en zo vaak juist net niet dat wat je verwacht... "" van mijzelf te begrijpen dat ik iets negatiefs opschrijf.

Groeten
Ed
Laatst gewijzigd door Ed Siol op 14-03-2016 07:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

14-03-2016 07:43

Ed Siol schreef: Ik zat veilig genoeg hoor. Hoge bomen achter het water, en voldoende struiken rond me heen. Zolang ik maar geen beet kreeg, want dan sta je wel ineens met een zo een 3 meter 60 lange spanninggeleider in je handen, los van de beschutting.

Waarom laat je je hengels in liggen als je geen beet wilt krijgen?

Ik ondervind er geen ongemak van, vind het gewoon een raar verhaal.
Gebruikersavatar
Ed Siol
Berichten: 39
Lid geworden op: 13-06-2011 21:53
Locatie: Steenbergen (N.B.)
Contacteer:

14-03-2016 08:00

Cees v Opstal schreef:Ik ondervind er geen ongemak van, vind het gewoon een raar verhaal.


hm. Gemiep in mijn woordenboek is je hengels binnen halen, als je maar even denkt.. nu even geen beet..een raar verhaal is in mijn woordenboek een verhaal waar niemand iets van begrijpt, en niet hooguit eentje.

Maar het is dus omgekeerd, dank je voor de les. Leerzaam!!

Mogen we nu gewoon verder met een beetje bakkeleien over spannende momenten aan de waterkant?
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

14-03-2016 09:39

Ik had die 150 meter verkeerd gelezen Ed, bedankt voor je uitleg. En gewoon blijven posten hoor!
Let op slagboom !
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

14-03-2016 14:46

Eerlijk is eerlijk Cees .. verhaaltje hoort (goed gelezen) erbij :wink:
Dat gemiep is trouwens niet zo herkenbaar van jou, aangezien jij begrijpend lezen kan :roll:
We hebben hier wel te maken met een karpervisser, en niet met iemand die
op karper vist :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

14-03-2016 18:17

Niks mis mee het verhaal, leest lekker weg.
Vind het gewoon vreemd dat je bang bent van onweer, het aan hoort komen, je hengels in laat liggen, hoopt op geen beet en dan met volle overtuiging het dubbele run avontuur vertelt.

Zoiets als je vinger in een bijennest steken als je allergisch bent voor bijen.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

14-03-2016 20:02

Cesie, al eens van muggenziften gehoord.

Groet, Peter

Ps. Vind je reactie wat raar maar dat kan aan mij liggen?
Gebruikersavatar
Ed Siol
Berichten: 39
Lid geworden op: 13-06-2011 21:53
Locatie: Steenbergen (N.B.)
Contacteer:

14-03-2016 20:49

honey, could you be, and like me?
Nee, dit gaat niet over de zoetigheid van de honing (honey), en niet over de combinatie honing en de slierten Mie (me), ook niet over een bezige bij (be) en zijn neefje de mier (and), laat staan over een koet (could)

het is slechts een verkeerde interruptie van het geschrevene. Het kost minder moeite het even na te lezen wat ik schreef in de openings post, dan vier postings plaatsen, die maar blijven volharden in.

Zo staat er toch echt duidelijk dat, ik nog nooit een keer eerder in de vijfendertig jaar bang ben geweest, misschien niet letterlijk, maar zeker in de context van het verhaal. Er staat niet dat ik bang ben voor onweer, integendeel. Er staat slechts dat deze ene noemenswaardige keer het onweer zo fel was, dat zelfs ik er nu bang van werd..

Dus honingpotje van me,
Cees closed...
eh, case closed..
verwarrend, wat een woord is, en zoals het gelezen kan worden.

Muggenziften, raar vergelijk Heer Otte.
Doen dat niet de karpers, als ze van die mooie kraters op de bodem maken?
:)

@ Peter, ik stuur je even een pb met mijn mobiele nummer
Misschien maar eens een bakje doen?
Plaats reactie