t 'geestmerambacht

Plaats reactie
sander kroes
Berichten: 43
Lid geworden op: 31-07-2010 17:39
Locatie: zuid-scharwoude
Contacteer:

05-01-2016 20:23

ik ben op zoek naar informatie over het meer t 'geestmerambacht gelegen in gemeente Langedijk.
Ik vis hier zelf ook al een mooi tijdje en heb al menig visje mogen vangen. Maar omdat dit een redelijk groot meer is en de te bevissen stekken ver uiteen liggen spreek ik niet of nauwelijks collega vissers. Nu ben ik ook bestuurslid bij HSV Langedijker sportvissers e.o. en zou ik jullie visie op dit water eens willen weten en dat houd in inderdaad aaskeuzes en stekken e.d. (voor zover ik dit mag vragen binnen de karper wereld) maar ook dingen zoals bereikbaarheid eventueel uitzet spiegelkarper en wat ik nogal belangrijk vind is meer controle omdat er ook veel rotzooi getrapt en gemaakt word door mensen die daar niet vissen maar "recreëren" en de vissers dus een slechte naam bezorgen.
Mijn ervaringen op het meer zijn dat je goed kan vangen als je niet te ver uit de kant vist dus niet verder dan een meter of 6 diepte en dan een monstercrab aanbieden van Martin SB op een talud of rand. Verder moet je bereid zijn om ver te lopen met je spullen op de barrow. Bij het gebruik van kleine partikels moet men rekening houden met bijvangsten.

Dus laat mij jouw aanpak of visie eens weten over dit water en de eventuele verbeterpunten kan ik indien er een kern van waarheid inzit eens aandragen tijdens een overleg met het recreatieschap en/of het waterschap.

met vriendelijke groet,

Sander Kroes
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

06-01-2016 08:45

Als bestuurslid vind ik je aanpak nogal vreemd. Je bereikt immers je eigen vissers vele malen sneller via je eigen HSV site of per mailing met enquete.

Daarnaast kan je toch best wel is een hengel thuis laten en even met de fiets collega vissers bezoeken? Dan zie je vaak wat er gebeurd ipv "horen dat". Kan je ze ook gelijk controleren.
sander kroes
Berichten: 43
Lid geworden op: 31-07-2010 17:39
Locatie: zuid-scharwoude
Contacteer:

06-01-2016 18:49

Wouter ik respecteer je mening uiteraard echter wat ik doe is puur vrijwilligerswerk en doe dit naast mijn drukke baan alwaar ik per week bijna 75 uur aan kwijt ben en daarnaast heb ik een druk gezinsleven en je zal snappen dat ik elk uurtje die ik over heb zelf aan het vissen ben.

Ten tweede ga ik geen rondjes lopen om te controleren daar is de agent en boa voor uitgevonden.

Ten derde probeer ik via meerdere kanalen de karpervisser in de regio te bereiken want we zijn binnen onze HSV niet in het bezit van gegevens wie waarop vist en een nieuwsbrief aan onze leden daar zijn we nog mee bezig.

Zoals je ziet probeer ik dus in de schaarse tijd die ik heb veel werk te verzetten en ik hoop dat dat gewaardeerd word ,de HSVen draaien namelijk op vrijwilligers en als de waardering er niet is heeft het niet veel nut wat wij doen.

En tevens ben ik van mening dat een bericht van jou als deze in een PB thuis hoort ik ben immers op zoek naar informatie en niet naar kritiek.

Met vriendelijke groet

Sander Kroes
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

07-01-2016 11:03

Kritiek? laten we eerlijk zijn, hoe bereik je je eigen vissers het snelst? Lijkt me toch echt een mailing/enquete binnen de HSV / bericht op HSV website ipv een bericht op carpboard.
Niet helemaal kritiek dus, eerder van: heb je dit al geprobeerd?

Het gegeven dat je aangeeft dat er meer controle zou moeten plaatsvinden; ja dan ben ik diegene die zal zeggen: stroop de mouwen op :D
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

07-01-2016 13:55

Wouter je punt slaat nergens op. Het geestmerambacht wordt door zoveel mensen bevist, die lid zijn van een andere hsv. Door een landelijk forum te raadplegen, is de kans vele malen grote dan via de site van een lokale hsv.
Bovendien is het water niet geschikt voor een dagje, dus wordt er menig meerdaags vistripje gepland.
Het is absoluut noodzakelijk om goed voor te voeren. En omdat het meer niet aan een drop ligt, maar in een behoorlijk open landbouwgebied, is het helemaal niet zo dat vissers van een bepaalde hsv hier extra veel/vaak aanwezig zijn.

De langedijker hsv heeft ervoor gezorgd dat er weer snachts gevist mag worden, dat er meer controles worden gehouden en dat er met 3 hengels gevist mag worden (indien men in het bezit is van de 3e hengel toestemming).
Deze privileges hebben zij voor iedereen vrijgegeven. Dus niet dat je een vispas van een bepaalde vereniging moet hebben om te mochen nachtvissen bijvoorbeeld (zoals de hsv obdam waar ik nog bij zit voor t laatst en heerhugowaard is al helemaal het noemen niet waard).

Het nadeel van het vragen op een forum als dit, is het feit dat je van mensen die er niet eens vissen, van dit soort antwoorden als van wouter krijgt, en dat verder niemand die er zelf vist, zijn 'geheimen' deelt op internet.

Wat wel kan helpen, is bijvoorbeeld een aan je hsv gekoppelde fb pagina maken mbt karpervissen op t geestmerambacht. Via karpervissers nederland en andere grote fb communities kun je waarschijnlijk makkelijker de doelgroep bereiken.

Wat betreft tactiek daar... tijgernoten, flink voeren, taludje opzoeken (zijn vaak maar 1 vierkante meter of kleiner) en kijk naar sporen van andere vissers zoals plekken waar misschien ook gevoerd wordt, zodat je ergens anders gaat zitten.
Niet te ver niet te diep zoals je al zei. Die forellen zijn een magneet voor mensen die regels overtreden (stropers/arbeidsimmigranten). Dus het is al een plek waar illegaal wordt gevist, vangst wordt meegenomen en tijdens deze activiteiten worden de lege schuttersbier blikken ook overal neergeflikkerd.
Als je karpers uitzet, zou dat eigenlijk door samenwerkende verenigingen moeten gebeuren of zelfs heel midwest. Net als bij die randmeren eem flevo etc...

Top dat iemand de tijd investeert om dingen goed aan te kunnen pakken.
sander kroes
Berichten: 43
Lid geworden op: 31-07-2010 17:39
Locatie: zuid-scharwoude
Contacteer:

07-01-2016 19:19

Michiel,

Mag ik je hartelijk danken voor dit voortreffelijke antwoord ik zat mezelf al op te laden om de critici een gepeperd antwoord terug te geven maar na het lezen van jouw reply vond ik dat niet meer nodig.

Overigens heb ik ook een Facebook pagina waarop deze topic speelt te weten Karper in midwest nederland . Deze is niet HSV gericht maar puur van mijzelf omdat ik niks met dat baarzen en witvissen heb. Dus geef deze ook een duim .
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

08-01-2016 09:47

michiel moore schreef:
Het nadeel van het vragen op een forum als dit, is het feit dat je van mensen die er niet eens vissen, van dit soort antwoorden als van wouter krijgt, en dat verder niemand die er zelf vist, zijn 'geheimen' deelt op internet.



Top dat iemand de tijd investeert om dingen goed aan te kunnen pakken.


Je doet nu net alsof ik compleet negatief ben, terwijl wat ik post wel degelijk bij onze hsv heeft gewerkt. Een enquete voor karpervissers die tevens goed ingevuld werd heeft voor enorme feedback gezorgd. Daarnaast schrijf je dat mede door de geheimen als karpervisser er toch niet snel info vrij komt(karpervissrs alom) , dus gaf ik aan dat deze methode dus niet lekker werkt. Dat heeft niets met kritiek of "posts als wouter" te maken. Een beetje logisch nadenken wetende dat niemand zijn info vrij zal geven, maar wanneer je dit anoniem/geregistreerd middels enquete doet werkt dat wel.

Ps, op een lokale website komen die vissers misschien niet snel, maar via facebook een group starten of de enquete linken werkt uitstekend.

Misschien had ik het wat anders moeten verwoorden. My bad, maar zoals jij al aangeeft is het goed dat mensen hier tijd en energie aan spenderen, maar mag dan niemand aangeven dat het beter/sneller/makkelijker zou kunnen?
sander kroes
Berichten: 43
Lid geworden op: 31-07-2010 17:39
Locatie: zuid-scharwoude
Contacteer:

08-01-2016 19:39

Wouter,

Laten we zeggen in beide verhalen zit een waarheid maar gelukkig heb ik inmiddels ruim 30 PB's ontvangen met tips maar ook de door mij gestelde vraag of er een uitzetting moet plaats vinden. Ik miste alleen de jouwe nog zeg maar. Dus om te zeggen dat het niet werkt laat ik in het midden, en zoals ik je in een reactie liet weten is er ook een Facebook pagina actief en daar komt ook veel feedback op binnen , dus voel je ook daar vrij.

En wat ik al eerder zei deze topic gaat over antwoorden op de door mij gestelde vraag en niet op de manieren die ik daarvoor hanteer. Heb je daar op of aanmerkingen over dan doe je dat via de PB om te voorkomen dat iedereen dit gaat doen en de topic eigenlijk nutteloos word.

Iedereen zijn eigen mening maar laten we die meningen anoniem doen en niet de leidraad van deze topic worden.
Dus ik wacht met smart jouw verhalen over het geestmerambacht af wouter.
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

08-01-2016 23:03

@ wouter no offense

@ sander ga zo door

On topic

Een waterpartij die ontzettend groot is, is nu eenmaal moeilijk te beheersen / controleren / onderhouden.
Hierdoor zul je er ook met een enorme verscheidenheid van voedsel, vis op de mat kunnen krijgen, mits je voorbereiding goed is geweest en jouw manier van vissen 'klopt' .

Uitzet hoeft natuurlijk niet alleen om spiegelkarper te gaan... schub en gras zijn ook top. Ik weet niet of vissen van onder de kilo gemakkelijk ten prooi kunnen vallen aan snoek meerval of aalscholvers...
Wel denk ik dat wanneer je een uitzet doet die daadwerkelijk merkbaar is op termijn, je op een flink aantal uitkomt.
200 vissen van +_ 1,5 kg ?
Het is jammer dat het zo vreselijk diep is. Een dieptekaart zou wel erg ideaal zijn.
Misschien dat je een helft van het meer toch voor pashouders van de visrechthebbende hsv ( 's) moet laten bevissen.
De extra inkomsten die na een uitzet en met voorzieningen gegenereerd worden, kan een deel van de kosten dekken.
sander kroes
Berichten: 43
Lid geworden op: 31-07-2010 17:39
Locatie: zuid-scharwoude
Contacteer:

09-01-2016 10:10

Wouter,

Bedankt voor je reactie en dat dit een water is waar je voor elke vis hard moet werken is een fijt.

Onze keuze van visuitzet zou uitgaan van schub en spiegel in de 3 ponds klasse en graskarper is uit den boze omdatt er al niet veel waterplanten in die put staan. Als je die grasmaaiers erin zou zetten gaat dit ten koste van meerdere vis soorten uit dit water. Over aantallen word nog druk gepraat en ga ik nog geen speculaties geven.

Overigens die dieptekaart (duikers) die heb ik dus dat zit wel goed :) .

De kosten daar zijn we al rond mee en aparte vergunningen doet HSV Langedijk niet aan want als iedereen dit gaat doen dan kan je de vispas/nachtvisvergunning/derde hengel wel meteen in de prullebak donderen. Dit is wat bijvoorbeeld schagen helaas ook nog doet.

Met vriendelijk groet,

Sander
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-01-2016 15:01

Ik ken van het Ambacht ook dus andere verhalen. Werken voor vis? Soms gewoon de stokken eruit halen. Noem het mazzel? Kan ;)

Wat je wel moet zien te voorkomen in zo'n water is dat je in één keer een giga bult vis gaat uitzetten. Beter 10x 20 dan 1x200 in mijn ogen ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
sander kroes
Berichten: 43
Lid geworden op: 31-07-2010 17:39
Locatie: zuid-scharwoude
Contacteer:

11-01-2016 20:02

Sven,

Daar hebben we het al eens uitvoerig over gehad en dat zal ook zo geschieden misschien niet in de aantallen die jij noemt maar het is niet de bedoeling dat we het vol gaan storten. We gaan dit wel op een verantwoorde wijze uitvoeren.

Nu alleen nog een keer samen een sessie draaien daar zoals vorig jaar de bedoeling was :lol:
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

17-01-2016 07:45

Schagen en obdam maar iđd vooral schagen.

Nou ik ff een nootje verdrinken bij t rouwcentrum. Succes
Gebruikersavatar
sjaak de lange
Berichten: 42
Lid geworden op: 02-03-2006 21:06
Locatie: hoorn

15-03-2018 17:02

Afbeelding
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

17-03-2018 21:06

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Gebruikersavatar
willem boersma
Berichten: 66
Lid geworden op: 15-02-2008 08:36
Locatie: Velsen Noord

23-03-2018 18:35

sjaak de lange schreef:Afbeelding



Ik had juist vernomen dat het niet altijd even veilig is om daar te vissen ?
Weten jij dat misschien, had ook vernomen dat je best wel dichtbij kon komen met je auto om je spullen te lossen.
Hoop dat jij me wat meer er over kan vertellen.. Want ik vis wel veel bij de zandput maar nog nooit daar geweest.
Beter één keer een visje gevangen dan tien sterke verhalen
Op een piepende actie komt een opslaande reactie
Jan Nanne
Berichten: 196
Lid geworden op: 30-10-2014 12:53

23-03-2018 20:12

Is gewoon veilig maar mafkezen heb je overal. Verder kun je spullen lossen bij de trailerhelling maar als je geen zin hebt om een eind te lopen of varen (of slecht ter been bent) dan kun je beter ergens anders gaan vissen. Meest logische is toch om een keer te gaan kijken of je het ziet zitten.
Gebruikersavatar
willem boersma
Berichten: 66
Lid geworden op: 15-02-2008 08:36
Locatie: Velsen Noord

23-03-2018 20:56

Ja dat is waar die heb je overal.
maar ik had een beetje op google gekeken en zag dat je vlak bij het water kon parkeren dat was bij De Zes Geerzen ? vandaar dat ik het navraag :P omdat ik eigenlijk altijd alleen vis

thanks voor je info
Beter één keer een visje gevangen dan tien sterke verhalen
Op een piepende actie komt een opslaande reactie
Jan Nanne
Berichten: 196
Lid geworden op: 30-10-2014 12:53

23-03-2018 22:22

De Zes Geerzen is inderdaad vlakbij het water maar daar zit je ook het minst voor een relaxed gevoel. In de zomer hangplek en auto's tot diep in de nacht. Ook qua stekken beperkt en daar zijn tevens de duikroutes met allerlei vreemde obstakels op de bodem.
Gebruikersavatar
willem boersma
Berichten: 66
Lid geworden op: 15-02-2008 08:36
Locatie: Velsen Noord

23-03-2018 22:43

Oh oke, tja dat moet je dan echt maar allemaal net weten,
denk dat ik er toch maar eens een keer gewoon ga kijken voor ik er ga vissen :P
Als ik dit zo allemaal hoor lijkt me dat wel velen malen slimmer..

Thanks Jan Nanne voor de uitleg
Beter één keer een visje gevangen dan tien sterke verhalen
Op een piepende actie komt een opslaande reactie
Plaats reactie