Beken Noord Limburg omgeving Horst/Venray?

Plaats reactie
Marco Hendrix
Berichten: 2
Lid geworden op: 05-11-2015 17:43

05-11-2015 17:45

Wie vist er wel eens op karper op een van de beken in Noord Limburg rondom Horst/Venray en kerkdorpen? Ik weet dat er her en der van stuw tot stuw wel wat karper zit (60/80 cm)en die zijn ook vangbaar maar weet iemand iets te vertellen over de aantallen? Zijn de karpers op de beken uitgezette vissen of is het een natuurlijk bestand? De meeste beken worden gevoed vanaf de Peel/Griendsveen. Blijven de vissen ook redelijk tussen de stuwen "hangen" of laten ze zich er in de paaitijd ook vanaf vallen? Zo'n 20 jaar geleden zat er een mooi karperbestand op het Defensiekanaal, nu zijn dat nog geen 7 vissen meer in op de eerste kilometers vanaf Griendsveen. Nu wordt er op het Deurnes kanaal al jaren geen vis meer uitgezet, dus ik vermoed dat dat te maken heeft met het magere bestand op het Defensiekanaal. Waar komen de karpers op onze beken dan vandaan? Toch natuurlijke aanwas of worden er daar ook uitgezet?
Wie weet mij hier wat meer over te vertellen?
Groet, Marco.
Dave Gerritsen1
Berichten: 55
Lid geworden op: 07-06-2012 21:00

06-11-2015 17:17

Hallo Marco,

Ik heb enigszins ervaring op deze beken. Ik kan geen antwoord geven op de vragen of de vissen natuurlijke aanwas zijn of dat deze ooit uitgezet zijn maar heb wel zo mij vermoedens. Als klein mannetje heb ik mijn eerste karper mogen vangen op een van deze beken. Dit is inmiddels wel al weer dik 15 jaar terug in de tijd, dus dat er al lang karper zit is zeker. Aangezien deze beken veel beschutting bieden zou het zomaar kunnen zijn dat de karper populatie gegroeid is. Ik heb weinig zicht op het roofvisbestand maar baars zit er veel op.
Vis uitzettingen zullen er niet gedaan zijn, mogelijk wel dat er ooit iemand een karper heeft uitgezet maar dat weet ik natuurlijk ook niet.
Sinds dat er voor enkele jaren terug weer vertakkingen zijn gemaakt om de beken te laten kronkelen zal de populatie zich vermoedelijk meer verplaatst hebben
De vissen kunnen zich namelijk nu op verschillende plaatsen buiten de sluizen om verplaatsen.

Hopelijk heb je iets aan bovenstaande.

Stuur me even anders even een PB-tje.
Plaats reactie