Besloten door te vissen in de winter welke strategie?

Plaats reactie
stefan de jager
Berichten: 8
Lid geworden op: 27-05-2015 17:33

05-10-2015 13:45

Beste Forum gebruikers.

Ik heb besloten deze winter door te vissen.(ook s'nachts)
wat ik mij afvraag is hoe pak je dit het beste aan ik heb een goede tent met overwrap en een goede slaapzak een kacheltje heb ik ook aangeschaft. wat ik wil weten is hoe voer je een stek aan in de winter? ik hoef geen info over stekken of zo want ik blijf gewoon op mijn lokale kanaal vissen maar wil gewoon even weten wat voor aas hoe voeren, veel, of juist weinig.
bedankt voor alle tips.

Mvg Stefan
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

05-10-2015 14:35

Stefan,

's nachts vissen in de winter levert naar mijn ervaring niets op behalve kou... 'S winters probeer ik echter de warmste uurtjes 11 tot 3 te vissen.

Als je op een kanaal vist moet je wel zorgen dat de vis aanwezig is, deze zullen zeer waarschijnlijk een haven of brug opzoeken.

Wat voeren betreft? Begin nu met het opbouwen van een voerstek en voer deze om de dag aan. Momenteel mag je vrij fors voeren. Zodra de water temperatuur onder de 10 graden duikt moet je wel gaan oppassen, minder voer dus. Bij water temperatuur van <7 graden zou ik niet meer voeren als 25-35 boillies per hengel.

Veel succes!
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

05-10-2015 15:19

25 tot 30 boilies per hengel in de winter is normaal gesproken veel te veel, dat gebruik ik in de zomer op sommige putjes.
Als je vist waar de vis ligt heb je bijna geen voer nodig, gebruik het dan alleen om ze aan het azen te krijgen. Wil je wel een voerstekje bijhouden is 20 tot 30 15mm boilies om de 2 dagen een goed uitgangspunt, maar zelfs dat kan al te veel zijn. De ervaring leert hoeveel genoeg is, ga ervan uit dat 'te weinig' geen kwaad kan, 'te veel' kan de stek voor een hele poos doen stilvallen.
stefan de jager
Berichten: 8
Lid geworden op: 27-05-2015 17:33

05-10-2015 15:22

Oke Duidelijk.

Maar wat ik me nu afvraag is gebruik je nu juist een zoete bol of een bol op visbasis?
Heb ooit eens gelezen dat een visbol de olien niet goed zuden afgeven als de water temperatuur laag is ik zit te denken een bol te gebruiken op zoet/vis basis zoals scopex/lever en banaan/fish
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

05-10-2015 18:26

Rik koster schreef:ik zie vaak de vele vragen van mensen voorbij komen hoe en wat in de winter,ik heb een paar jaar geleden een blog gemaakt op een ander forum,en zal hem hier ook maar eens neer gooien,wie weet hebben jullie er wat aan...of niet natuurlijk :lol:
let wel : dit zijn mijn ervaringen,en mijn bevindingen,ik zeg niet dat dit de juiste manier is,of dat het niet anders kan,dus pin je niet vast op mij of dit stukje tekst,haal eruit wat je denkt dat voor jouw van belang kan zijn,en doe er je voordeel mee :)

Najaar.

Het najaar is in zicht,De meesten van ons doen nog een laatste poging om het jaar goed af te sluiten.
Een plan word getrokken,En een goede voerstrategie word bedacht,Nog 1 maal proberen we om er een een beer uit te trekken.
Dit is inderdaad vaak de tijd dat je brokken kunt maken,De vis moet zich gaan volvreten,Om er in de winter op te kunnen teren en te overleven.Doch teren zij niet de gehele Winter op hun reserves,Want er word wel degelijk geaast in de winter.


Afbeelding

in het najaar kun je met een doordachte voercampagne wel wat bollen kwijt!



Naargelang het najaar kouder word,kunnen de vangsten ineens flink terug lopen.
De watertemperatuur ligt rond,Of onder de 10 graden,En de stofwisseling van de vis is drastisch gedaalt,Nu nog met kilo's gaan smijten is dodelijk voor de vangsten !
Een andere aanpak is nu zeer zeker aan de orde.


Afbeelding

Winterkarper !!

Het is zover,als de watertemperatuur onder de 10 graden valt kun je het winterkarperen gaan noemen,De vis zwemt nog nauwelijks rond,En deze gaat vanaf nu steeds trager azen.
Dit is het moment om hun winterverblijven op te gaan zoeken,Vaak zijn dit Herkenbare plekken,En makkelijker te vinden dan je denkt.Het kost enkel wat uren vissen om er achter te komen of het vis oplevert.En je zal de eerste paar keren mischien van een "koude" kermis thuis kunnen komen.

Afbeelding

koude eenzame en stille nachten...


Stekken zoeken.

Zodra je een stek gaat zoeken let dan op onderbrekingen in het water.Google earth bied hierbij uitkomst.
Mijn favorieten zijn toch wel met name bruggen en havens,Het liefste lage bruggen,En zoniet bruggen die op betonnen palen staan,en havens met veel houten palen,Daar Waar de vis dus onder het beton van de brug kan gaan liggen,of onder de vlonders en boten.
Dit heeft 2 voordelen voor de vis,Het water onder een brug bevriest als laatste,Dit betekent dus meer zuurstof als in de rest van het water zodra het dicht vriest. Tem tweede voordeel is dat er vaak natuurlijk voedsel aanwezig is.De randen van de betonnen palen of de houten palen van de vlonders zitten bijna altijd vol met kleine mosseltjes,De vis hoeft dus nauwelijks te zwemmen,om toch wat te kunnen eten.
Ook niet onbelangrijk is waar de zon op schijnt tussen 2 en 4 uur s'middags.Dit is vaak het beste moment van de dag om een visje te vangen,De zon is op haar sterkst tussen 2 en 4 uur.In de winter is het kraakhelder water,En de vis waardeert dat zonnetje enorm !!Ook let ik op de windkant,Het liesfte vis ik in de luwte,En uit de oostenwind kant van desbetreffende stek.Vergeet ook de havens niet,Dit zijn echte trekpleisters in de winter.De boten varen niet meer uit,Overal palen met weer dat natuurlijke voedsel eraan,De Zonkant,In de luwte.Steeds ditzelfde patroon aanhouden levert mij redelijk vis op s'winters.

Afbeelding

een verlaten haven op een kanaal,vol obstakels,vol natuurlijk voedsel,een echt winterhol !!

Haakaas,Voerstrategie,Loodgewicht,Rig lengte.

Ikzelf prefereer toch wel kleiner aas in de winter ( 15 mm en kleiner ).Ook pop upjes en uitgebalanceerd aas staat bij mij hoog aangeschreven.De vis is niet gretig,En zal vaak heel sloom azen,Ik wil het hem zo makkelijk mogelijk maken,Door ervoor te zorgen dat het haakaas klein is,En zo licht als een veertje is onder water.Voeren doe ik nooit van tevoren,Het heeft geen enkele positieve meerwaarde in mijn ogen.De vis ligt daar al,je trekt geen extra vis meer aan want kilometers zwemmen ze niet meer.Het enigste wat je doet is de vis vreten geven,En je kansen op aanbeten verkleinen door de vis te verzadigen.
Ik heb meermaals mogen ervaren dat zelfs hele kleine beetjes voer de stek ruineerde.De vis was verzadigd,En ik had mijn kansen keer op keer verspeeld op deze manier.Verschillende soorten "winteraas" licht gevoerd,En ook op verschillende wateren dit uitgevoerd.Keer op keer hetzelfde,En de vangsten werden er beduidend minder op !



Tijdens het vissen gebruik ik ook geen pva bag/zakje meer,De vis aast door deze presentatie stilstaand/hangend.En dat is iets wat ik juist niet wil,Heb vaak lossers ondervonden doordat de vis niet goed gehaakt zat,Aasgedrag is hier een groot deel de boosdoener van !
Ik vaar mijn lijnen in de winter altijd uit,Zij het met een voerbootje,of een normale boot.Ik kruimel mijn aas tot stukjes,En poeder.En verspreid dit in een goede meter langs de stenen muur,Of langs de palen in de haven.Zo crééer je dat de vis 'zwemmend' de deeltjes op gaat zuigen,Dit is in mijn ogen noodzakelijk om de onderlijn te strekken,En zodoende de haak te penetreren.
Als lood gebruik ik minimaal 140 gram,Maar hoe zwaarder hoe beter,

(Op blubberbodems geld voor mij dat zware lood niet,de blubber zuigt mijn lood vast,en zodoende vis je altijd zwaar genoeg)

Afbeelding

kanalen met scheepvaart willen ze nog wel eens rond blijven trekken

Zoals ik al eerder aangaf is de vis niet actief aan het azen.En het gaat allemaal wat trager waardoor je haak dus ook minder snel penetreert.Dit willen we dus opvangen met zwaar lood,Een andere reden heb ik er niet voor.
Als rig kun je alles gebruiken waar jij vertrouwen in heb,Enkel kort deze wel flink in tot een maximum van 15 cm.Nogmaals die vis aast traag,Je rig zal minder snel strekken en prikken.Dit vangen we dus weer op met het inkorten van je rig.
Probeer het gewoon eens in de winter zou ik zeggen,ik vang soms in de winter meer vis,dan dat ik in de zomer doe in slechts een paar uurtjes !

Afbeelding

Tight lines all..........
stefan de jager
Berichten: 8
Lid geworden op: 27-05-2015 17:33

05-10-2015 20:15

Bedankt voor de uitgebreide info rik hier heb ik veel aan danku wel
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

06-10-2015 21:36

Geen dank Stefan. Nou hopen dat je wat gaat vangen strakjes in de winter
8)
Plaats reactie