Karpervissen nieuwe merwede

Plaats reactie
van Doeselaare

24-09-2015 02:16

Hi,

Normaal ben ik niet zo van het vragen, maar kom er nu niet echt uit.

Zoals de titel al aangeeft, heb ik een vraag over karpervissen op de nieuwe merwede. Ik hoor de meeste al denken, en nee ik heb een mooie stek gevonden! Mijn vraag gaat puur over bijvangsten voorkomen. Het deel waar ik vis is moeilijk bereikbaar, en prachtig breed water, ik heb meerdere sessies gehad op het moment, en ben net terug van een 24 uur sessie. Helaas heb ik weer geen karper op de kant weten te krijgen samen met mijn vismaat. Wat we wel op de kant kregen, 9 brasems en nog veel meer windes. Jullie kunnen begrijpen dat dit een vermoeiende sessie is geweest en elke keer lukt het maar niet om een karper op dit water te landen in het net. Het blijft bij de bijvangsten. Als het zo druk is kwa bijvangsten is de lol er snel af!

Momenteel vis ik met 2 boilies van 20 mm aan een hair. Maar los van dat , het haalt het niks uit. Het blijft bij winde en snotties en mooie grote exemplaren elke keer weer, maar het is om moedeloos van te worden.

Ik hoop echt via deze weg een passend antwoord te vinden hierop. Alle azen zijn wel voorbij gekomen maar het haalt niks uit. Het ene aas pakt gwn nog sneller brasem of winde. Karper moet er zitten! verderop in de dortse biesbosch en tegen de moerdijkbrug worden weldegelijk grote karpers gevangen. Deze stekken zijn wat dat betreft wel aantrekkelijk maar ik heb niet het geluk om vanuit de boot te kunnen vissen, ik ben dus gebonden aan vissen van de kant. Alle sessies heb ik op een deel gevist waar ong op 20 meter uit de kant een plateau loopt. dit is een vrij lang plateau van ong 100m lang. Er kan zeker wel gesteld worden dat ik echt bekend ben met de plek en het diepte verloop. Waar het op een paar meter uit de kant al gauw een meter of 3 a 4 wordt, is de diepte op het plateau ong 2.5 meter. Het maakt niets tot weinig uit waarop gevist wordt, op tegen of over het plateau. Hier wordt de meeste vis gevangen, maar ook op de diepte net uit de kant haal ik brasem of winde, het duurt alleen langer voordat er een aanbeet komt. Wat ik ook voer, het maakt nier uit, het scheelt misschien een half uur met een aanbeet. Het lijkt erop alsof er dus genoeg natuurlijk voedsel aanwezig is op het plateau het duurt alleen net iets langer als ik niet bijvoer. Of ik nu stort met voer of ik nu weinig bijvoer bij het aas met PVA, welke boilie grote ik ook gebruik, harde mais, tijgernoten, het haalt allemaal niks uit.

Het is gwn zwaar frustrerend, ik heb nu meerdere sessie gehad zonder enige slaap en haal meestal na verloop van tijd de hengels maar binnen om nog een beetje slaap te kunnen pakken. Het is gwn niet meer leuk. Op een goede nacht (nou jah goed...) pak je gerust 50 windes/brasems. Die piepers gaan om het kwartier soms! Met laagwater is het rustiger kwa winde en brasem, maar zodra het opkomend tij wordt... Soms gaan er meerdere hengels tegelijk. Elke keer weer hoop ik op karper, omdat het aardige formaten van brasems en windes zijn lijkt elke aanbeet wel gwn karper, maar nee elke keer als ik mn hengel pak, is het na het slaan en 2 sec draaien, het gevoel, alweer een brasem of winde :(.....

Ik zou al mijn 20 ponders die ik dit jaar uit de parkvijvers heb getrokken inruilen voor 1 karper op de rivier, als is het een exemplaar van een pond!

Is er iemand die mij misschien op weg kan helpen? en nee het laatste wat ik wil is stek info, ik denk dat mijn stek goed is, en weet dat er op delen verderop waar je niet kan komen of van af de kant kan vissen wel mooie exemplaren worden gevangen.

Je kunt wel stellen dat ik ten einde raad ben. De frustratie overheerst en kan geen brasem meer zien. Ben op het moment van schrijven in staat om al mn visspullen maar op marktplaats te zetten en een andere hobby te zoeken.

Die rivier karper, het blijft me achtervolgen dit jaar, het lukt me gwn niet. Terwijl ik op zwaar dressuur water wel vis vang waar andere altijd blanken of zelden wat vangen.

elke tip is welkom!
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

24-09-2015 07:21

Verleng je hair eens.
En zo lang dat je denkt dit wordt te gek en dan nog een paar cm erbij :D
Afbeelding
Plattes ben je eerst vanaf met lange hair windes kunnen er wel wat van en daar kom je dus ook nooit helemaal vanaf, vang er zelf ook nog steeds wel een stuk of 4-5 per dag.
Voeren met grote harde boilies liefst geen vismeel, al lijken ze soms alles wel te pakken.
Vissen buiten je voerstek is ook weleens aan te raden.
Bert de Vries
Berichten: 14
Lid geworden op: 15-06-2015 18:47

24-09-2015 11:32

Hallo,

Ik wis een stuk stroom opwaarts op de rivieren delta en het is een bekend probleem.

Wat mij heel erg hielp zijn de volgende zaken.

[*] 24 MM bollies
[*] ruimte tussen onderkant haak en bovenkant bollie zo'n 3,5 cm
[*] Zoete bollies i.p.v. vismeel
[*] Heel erg verspreid voeren

Brasems vang ik eerlijk gezegd zelden nog en Winde's zo nu en dan. Wel nog steeds de nodige piepen van Winde's maar haken doen ze zich niet vaak meer.

Winde's hebben ook keeltanden waardoor ze bollies kunnen vermalen dus er echt vanaf komen doe je niet.

Heb dit jaar nachten gehad dat ik er maximaal 2 ving.
Plaats reactie