Status visserij en waterbeheer Groote Melanen te Halsteren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ed Siol
Berichten: 39
Lid geworden op: 13-06-2011 21:53
Locatie: Steenbergen (N.B.)
Contacteer:

26-08-2015 13:39

Beste,

sinds rescentelijk ben ik weer terug verhuisd naar mijn geboortedorp Steenbergen. Nu na een paar maandjes inburgeren weer in de locale gewoontens en omstandigheden, loop ik sinds een paar weken weer een beetje de regionale wateren af, waar ik vroeger wel eens vistte, of waarvan ik in ieder geval de visstand van kende, en of bijhield.

Een daarvan is de Groote Melanen in Hasteren, op zich een niet benoemenswaardig water. Uit mijn tijd, zegmaar 15 jaar terug een vrij eenvoudig plasje, waar iedereen wel een karper kon vangen, maar betrekkelijk klein. Inderdaad, het gebruikelijke overbevolkingsmagerte. Afgezien daarvan, het gaat mij niet zozeer om de visstand van vandaag de dag.

Die ondervind ik wel vrij eenvoudig door er wat avondjes aan te spenderen. Waar ik echter naar op zoek bent is iets of wat meer duidelijkheid, over de volgende zaken, en zelfs roddels misschien zelfs, die zoal spelen, die ik op een ochtendje googlen ontdekte.. Namelijk:

Er zou chemisch afval gevonden zijn, en gesaneerd worden..
Er zou een massale visterfte geweest zijn.
Naar ik begrijp is het water inmiddels uitgebaggerd, en er zou een nieuwe bodemlaag worden aangebracht.
Er zou een geheel nieuw vakantieachtig zwemparadijs gedoe bestemmingsplan voor ontwikkelt zijn.
Het water is naar ik begrepen heb door Koos Kalkman aan het begin dit jaar afgevist zijn, en de vis zou zijn over gezet naar de binnenschelde.

Wat mij hierbij opviel was, dat er bij de visterfte zover ik heb geen noemenswaardige vermelding heb gevonden voor wat betreft de karper. Dit viel op omdat ook bij de afvissing begin dit jaar er sprake was van een opvallende afwezigheid van karper..

Iemand die hier mij meer informatie over kan verstrekken?
Ik weet van het water verder niets meer sinds de laatste 15 jaar zegmaar.
Op de lokale websites van de hsv is weinig te vinden, evenals op de BHK vereniging, anders dan wat tot bovenstaande heeft geleid.

Vriendelijke groet
Ed
Plaats reactie