Penwater Brabant

Plaats reactie
Henri van de Rijdt
Berichten: 31
Lid geworden op: 25-06-2014 09:47

09-07-2015 16:46

Beste medekarperaars,

Ondertussen ben ik als een bezetene aan het penvissen geslagen, met wisselende resultaten.
Ik vis veel in Veghel en Boxtel, ben dus ook aangesloten bij beide verenigingen.
In Veghel vis ik af en toe op een soort van sloot bij een industriegbied, maar aangezien daar de karpers veelal kapotte bekken hebben en beschadigt zijn wil ik graag verkassen naar ander viswater.

Nu weet ik dat er geen mensen zijn die staan te trappelen om viswater prijs te geven, en dat begrijp ik ook volkomen. Vandaar dat ik de afgelopen dagen mbv google maps, en de visplanner app aan de slag ben gegaan. Naarstig op zoek naar een slootje, stroom, waterwegje, kanaaltje, polderwater (dus geen vijver, put, plas of grote rivier) Het is voor te pennen, en dus veelal struinend langs de waterkant.

Zonder overdrijven heb ik meer dan een tank diesel verreden, maar zonder resultaat. Ik had een aantal oppervlakte karperfilmpjes op youtube gezien, en achterhaalt waar die opgenomen waren (omg. Den Bosch, maar ook daar geen resultaat) Onderweg naar mijn werk of andere afspraken zag ik regelmatig langs de snelweg een slootje waarvan ik dacht, "hey, zou daar nou karper zitten?" Ook die watertjes bekeken, en bij nader inzien bleek het veel te ondiep, veel te snel stromend om te pennen of amper bereikbaar te zijn (zelfs te voet). De hoop is me enigzins in de schoenen gezonken. Vandaar dit uit de kluiten gewassen bericht. Met de stille hoop dat er iemand hier is, die me kan helpen.

Ik ben dus woonachtig in Veghel, en voor een paar uurtjes pennen, wil ik best 50 km of verder rijden.(omgeving, Eindhoven, Den Bosch, Nijmegen enz). Een keer niks vangen vind ik echt niet erg (2 of 3 keer ook niet), de vis die ik vang hoeft echt geen 10-15 kg te wegen.
Ik vis netjes, neem al mijn zooi weer netjes mee naar huis, overvoer niet, behandel de vis met respect (goed schepnet en onthaakmat) en overbevis ook niet, want ik heb mijn viswater in Veghel en Boxtel ook nog.

Nu verwacht ik niet meteen dat er iemand zegt daar of daar, maar een klein stukje in de goede richting geduwt worden is wel fijn. Tips e.d. mogen ook per PB worden verstuurd.
Ik vis altijd alleen, en zal ook zorgzaam met de gegeven tips omgaan.

Bij voorbaat dank.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

10-07-2015 20:46

Henri,

ik vind het vreemd dat je ondervonden (?) hebt dat er geen karper (?) zit op die plekken waar je "gekeken" hebt.

Zonder overdrijven heb ik meer dan een tank diesel verreden, maar zonder resultaat. Ik had een aantal oppervlakte karperfilmpjes op youtube gezien, en achterhaalt waar die opgenomen waren (omg. Den Bosch, maar ook daar geen resultaat)

Wat versta je onder "geen resultaat"? Ik kijk ook altijd bij slootjes, hoe klein dan ook. Vervolgens blijkt er een hoop vis te zitten met soms verrassende exemplaren.

Onderweg naar mijn werk of andere afspraken zag ik regelmatig langs de snelweg een slootje waarvan ik dacht, "hey, zou daar nou karper zitten?" Ook die watertjes bekeken, en bij nader inzien bleek het veel te ondiep , veel te snel stromend om te pennen of amper bereikbaar te zijn (zelfs te voet).


Te ondiep. Ik weet een/enkele slootje(s) waar het ondiep is en waar bijna niemand komt. Enkele penvissende jeugdige jongens en ik komen er. En ja ze zitten er. Niet zien betekent niet dat ze er niet zitten.
Ik weet een snelweg met ernaast een lange sloot, 30-50 cm diep, vaak wier of dat drijvende eendenkroos (lemna minuta) bevat rond deze tijd, en je kunt er vijf karpers vangen in een uur. Kijk je niet goed, dan zie je inderdaad niks.
Veel te snel stromend. In de Rijn en IJssel zwemt ook karper. het is alleen lastig penvissen, mee eens :) Ik vis in kanalen en beken en daar stroomt het soms hard. Zoek luwtes op naast een duiker of dukdalven of zo. Zoeken en niet meteen opgeven. Geef niet op na een keer of twee keer vissen.
Amper bereikbaar te zijn Des te interessanter, want er zijn bijna geen concurrenten denk ik altijd maar.

De hoop is me enigzins in de schoenen gezonken. Vandaar dit uit de kluiten gewassen bericht. Met de stille hoop dat er iemand hier is, die me kan helpen.

Bijt je vast in twee of drie wateren/sloten/stroompjes/wat dan ook en houd dat eens een paar maandjes vast. Ga je kijken, zoek de interessante plekjes en voer. Volgende keer weer kijken, weer voeren. Vissen, weer voerplekjes maken.

Ondanks je uitgebreide topic, blijft veel onduidelijk wat je dan eigenlijk gedaan hebt. Je hebt gekeken, en dan? Ik kijk ook vaak en zie van alles. Mijn zoon loopt naast me en ziet bijna niets of hij ziet spoken.
Ik zie schaduwen, wellingen, stofwolken, aasbelletjes.
Mijn zoon ziet gasbellen (geen aasbellen), de wind die over de oppervlakte blaast en het lijkt alsof er een vis aan de oppervlakte aast, maar het is maar wind.

Ik bedoel maar, wat zie je wel en wat zie je niet. Wat verwacht je? Probeer eens uit, voer, vis, concludeer. Ik haal dat helaas niet uit je relaas. Wel dat je een tank leeg gereden hebt.
Observeren is een kunst, en de juiste conclusies daaruit trekken is een tweede.

Naarstig op zoek naar een slootje, stroom, waterwegje, kanaaltje, polderwater (dus geen vijver, put, plas of grote rivier) Het is voor te pennen, en dus veelal struinend langs de waterkant.

Waarom geen vijver, put plas? Omdat de vis daar al onder te grote druk staat? Des te meer lol heb ik er in dat statische vissers al dagen niets vangen en ik na een rondje een vis of twee , drie kan vangen. In een uurtje of twee. Wellicht dat je dan toch ineens dicht bij huis aan de gang kunt gaan.

Onderschat de vis niet in je eigen buurt, en overschat je viskennis en kunde ook zeker niet. Doe ik ook niet, wel gebruik ik mijn ervaring om vis te kunnen vangen. Ik leer elke dag meer, ook zonder te vissen. Ik observeer meer dan dat ik vis en dat gebruik ik om mijn kennis aan te vullen. Intussen voer ik tussendoor om de reacties van de vis te zien. Helaas spelen bij mij ook andere dingen mee, om te kunnen vissen, al gaat dat nu weer de goede kant op.

Ik zie graag weer meer van je hier.
Henri van de Rijdt
Berichten: 31
Lid geworden op: 25-06-2014 09:47

10-07-2015 22:51

Dank je voor je uitgebreide post, en tijd die je erin hebt gestoken.
Je had immers ook kunnen denken, laat hem het lekker zelf uitzoeken, dus ik stel het zeer op prijs wat je doet.

Wat versta je onder "geen resultaat"? Ik kijk ook altijd bij slootjes, hoe klein dan ook. Vervolgens blijkt er een hoop vis te zitten met soms verrassende exemplaren.


Onder geen resultaat versta ik bij een enkele sloot dat ik geen karper krijg gespot ik let op vanalles, schaduwen (polaroidbril) bewegende leliebladen, luchtbellen, bewegend rietstengels, alles wat maar op vis kan wijzen zou ik al voldoende motivatie vinden om er flink wat uren aan te spenderen. En bij een andere sloot lijkt het me schier onmogelijk dat er überhaupt vis zit. Je rijdt er langs (A50) en van een afstand denk je dat er wel vis zou kunnen zitten. Maar als je dichterbij komt, is het water amper 20 cm. diep, en lijkt het slootje toch een stuk smaller als dat je in eerste instantie dacht. Je kijkt finaal op de bodem, en er zit amper begroeiing in. Het ruikt niet naar vis, laat ik het zo zeggen. Tis lastig te omschrijven, maar er zullen toch wel slootjes zijn waar geen vis in zit?
En bij een andere sloot die aansluit op een plas, had ik gelezen dat er een 2-tal jaar een massale karpersterfte was. Ben al een aantal keer bij die sloot geweest, maar geen karper gevangen of gezien. Ook geen tekenen gezien dat er karper zou zitten.


Te ondiep. Ik weet een/enkele slootje(s) waar het ondiep is en waar bijna niemand komt. Enkele penvissende jeugdige jongens en ik komen er. En ja ze zitten er. Niet zien betekent niet dat ze er niet zitten.
Ik weet een snelweg met ernaast een lange sloot, 30-50 cm diep, vaak wier of dat drijvende eendenkroos (lemna minuta) bevat rond deze tijd, en je kunt er vijf karpers vangen in een uur. Kijk je niet goed, dan zie je inderdaad niks.


Het slootje waar die vissen zitten met die kapotte lippen, is ook nog geen halve meter diep. Het water is er heel vies en troebel, drijft een hoop viezigheid, stuifmeel, en soms ook afval in. Je vraagt je af of er wel vis zit. Maar die zit er dus, en is ook gewoon te vangen. Ik laat me dus niet meteen afschrikken als een sloot niet meteen alle uiterlijke kenmerken heeft van een visrijke sloot. Maar die slootjes die ik zag, lijken er nog maar net te liggen, pas uitgegraven, en puur als overstort van een weiland of om water uit te onttrekken voor de landbouw. Een op zichzelf staande sloot, niet in verbinding met een of ander water waar vis in zit. Dus kan er eigenlijk wel vis zitten? Wie heeft die vis daar uitgezet?

Veel te snel stromend. In de Rijn en IJssel zwemt ook karper. het is alleen lastig penvissen, mee eens :) Ik vis in kanalen en beken en daar stroomt het soms hard. Zoek luwtes op naast een duiker of dukdalven of zo. Zoeken en niet meteen opgeven. Geef niet op na een keer of twee keer vissen.
Amper bereikbaar te zijn Des te interessanter, want er zijn bijna geen concurrenten denk ik altijd maar.

Met amper bereikbaar bedoel ik, ik zou daar een vis kunnen haken, maar omdat er bijvoorbeeld een betonnen talud is van 45 graden van enkele meters hoog, kan ik de vis onmogelijk landen, zelfs niet met een heel lang schepnetstok. Struinen door velden van brandnetels (vandaag nog gedaan) vind ik niet erg, wat planten moeten weghalen om in te kunnen gooien ook niet, maar als ik zie dat het landen van de karper me never gaat lukken, dan ga ik ook niet proberen er eentje te haken.
Het snel stromende water waar ik op doel heeft een niet geaccentueerde oever, dus een strakke rechte lijn (als een kanaal), zonder inhammen of aftakkingen waar het rustiger stroomt.

Bijt je vast in twee of drie wateren/sloten/stroompjes/wat dan ook en houd dat eens een paar maandjes vast. Ga je kijken, zoek de interessante plekjes en voer. Volgende keer weer kijken, weer voeren. Vissen, weer voerplekjes maken.


Nou, ik wil me ook vastbijten in 1 of meerdere slootjes, maar dan moet ik wel zeker weten dat er karper zit. Het formaat of het aantal is niet relevant, maar om er dagen te spenderen terwijl er geen karper zit, vind ik zonde van de tijd. De slootjes die ik nu heb gecheckt heb ik gewoon het gevoel bij dat er geen karper zit. Dikke kans dat er niet eens vis zit. Ik vis al behoorlijk wat jaartjes, en ik kan vis spotten. Aasbellen, kolken, omgewoelde bodem, schaduwen, beweging in wier, riet of andere begroeiing. Ik zie het verschil tussen wat wind doet op het water en wat een vis doet. Ik zie het verschil tussen gas uit de bodem, en aasbelletjes van een azende zeelt of karper.

Ondanks je uitgebreide topic, blijft veel onduidelijk wat je dan eigenlijk gedaan hebt. Je hebt gekeken, en dan? Ik kijk ook vaak en zie van alles. Mijn zoon loopt naast me en ziet bijna niets of hij ziet spoken.
Ik zie schaduwen, wellingen, stofwolken, aasbelletjes.
Mijn zoon ziet gasbellen (geen aasbellen), de wind die over de oppervlakte blaast en het lijkt alsof er een vis aan de oppervlakte aast, maar het is maar wind.

Ik bedoel maar, wat zie je wel en wat zie je niet. Wat verwacht je? Probeer eens uit, voer, vis, concludeer. Ik haal dat helaas niet uit je relaas. Wel dat je een tank leeg gereden hebt.
Observeren is een kunst, en de juiste conclusies daaruit trekken is een tweede.


Bij sommige slootjes bleef het bij kijken, ik zag eigenlijk al na 1 oogopslag dat er onmogelijk vis kon zitten. Het was bijv. een sloot van 300 meter lang 3 meter breed, en 20 cm diep, waar je finaal op de bodem keek, en dus na 1 wandeling langs de gehele sloot, de conclusie moest trekken, geen vis. Op naar de volgende sloot. Ik heb filmpjes op youtube gezien uit de polder, dat water zag er ook veel grootser en visrijker uit. Meer een stelsel dan een paar op zichzelf staande slootjes. Misschien moet ik wat foto's maken de volgende keer. Ik denk dat je dezelfde conclusie zult trekken.

Waarom geen vijver, put plas? Omdat de vis daar al onder te grote druk staat? Des te meer lol heb ik er in dat statische vissers al dagen niets vangen en ik na een rondje een vis of twee , drie kan vangen. In een uurtje of twee. Wellicht dat je dan toch ineens dicht bij huis aan de gang kunt gaan.
Onderschat de vis niet in je eigen buurt, en overschat je viskennis en kunde ook zeker niet. Doe ik ook niet, wel gebruik ik mijn ervaring om vis te kunnen vangen. Ik leer elke dag meer, ook zonder te vissen. Ik observeer meer dan dat ik vis en dat gebruik ik om mijn kennis aan te vullen. Intussen voer ik tussendoor om de reacties van de vis te zien. Helaas spelen bij mij ook andere dingen mee, om te kunnen vissen, al gaat dat nu weer de goede kant op.

Ik zie graag weer meer van je hier.


Ik vis met grote regelmaat op het Ven in Veghel, das de visvijver en dus alleen toegankelijk voor leden van de plaatselijke visvereniging. Er zit een mooi bestand karper op, echter zijn alle karpers die je daar vangt met het pennetje 30-40 cm, en dan veelal kruiskarper. Nu hebben ze er onlangs ook jonge schub- en spiegelkarpers uitgezet, maar de grote die er zitten, krijg ik niet gevangen met het pennetje (zal wel onkunde zijn). Voorgaande jaren lukte het me nog zo af en toe eentje aan de oppervlakte te vangen. Maar de vissen worden er met het haar schuwer. Maar das dus een vijver, waar je nooit alleen zit. Niet erg, maar ik wil ook wel eens wat anders dan een vijver (in Boxtel vis ik ook op een 2-tal vijvers, maar door de vele waterplanten, afgevallen takken, en ander rotzooi, is penvissen in die plassen tot op heden een bak ellende. Statisch met wat korreltjes mais op de hair heb je meer succes. Maar ik wil graag het visuele van het ondergaande of omhoog komende pennetje.
Kortom, ik ga al flink aan de gang bij mij in de buurt, en geniet daar ook van. Maar het is ja hoe zeg ik het, zo kunstmatig.
Ik heb dus niks tegen een vijver put of rivier, en ik heb ook al regelmatig gevist op de Dommel en op de Aa (vaak statisch, vanwege de stroom) Met een pennetje is het me nog niet gelukt, misschien doe ik iets verkeerd. Ik weet het niet. Maar probeer van alles.
Ik lood alles uit zoals het hoort, verklikloodje op 10-15 cm van de haak, je kent het wel.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

11-07-2015 08:35

Okee,

Sorry dat ik soms doordringend doorvraag, maar veel was niet duidelijk. Het klaart nu al een beetje op, zeg maar. Je antwoorden op veel van mijn vragen gaven verduidelijking. Je hebt al (wat) ervaring, en je weet al vis te spotten, dat is een pré, bij het (pen)vissen.

Vis (allerlei soorten) kan in de meest vage slootjes voorkomen door eenden etc., die verspreiden de bevruchte eitjes naar andere sloten. Ik weet een kleine, relatief jonge, afgesloten sloot waar graskarpers op zitten (uitgezet door gemeente), enkele karpers, en voorn en zeelt. Door niemand uitgezet.
Een op zichzelf staande sloot, niet in verbinding met een of ander water waar vis in zit. Dus kan er eigenlijk wel vis zitten? Wie heeft die vis daar uitgezet?

Die heb ik nu wel beantwoord denk ik.

Op naar de volgende sloot. Ik heb filmpjes op youtube gezien uit de polder, dat water zag er ook veel grootser en visrijker uit.

Laat je niet lekker maken door visfilmpjes. Die laten alleen de successen zien, niet de wekenlange blanks.
Ik heb hier ook polder, maar je kunt er kilometers lopen of fietsen, zonder karper te spotten, soms wel. En de volgende keer zitten ze ergens anders, en in een ander jaargetijde ook weer ergens anders. Het kosttte me járen wilde ik ze in elk jaargetijde kunnen vinden. Soms zag ik ze niet, maar wist wel dat ze er zaten. Omdat ik ook peilde, dieptes wist en kende, en zo ook de hotspots in de winter wist te vinden. Witvis zag ik overal, maar karper niet.
Ik praat dan over polderwater van ettelijke tientallen kilometers lang, die zich kruisen in diverse weilanden, bosschages, inhammen, etc. en een verhoudingsgewijs zeer lage bezetting. soms zzijn die sloten 3 meter breed, elders 20 meter of met een eiland erin. Als je ze hier in de polder spot, ligt 50 % van de bezetting bij elkaar..... Ik herken veel vissen, doordat ik ze al eens gevangen heb of ooit al wil vangen.

Misschien moet ik wat foto's maken de volgende keer.

Doe dat!

Kortom, ik ga al flink aan de gang bij mij in de buurt, en geniet daar ook van. Maar het is ja hoe zeg ik het, zo kunstmatig

Je wilt eigenlijk dus meer de polder in.

Tips:
* zoek in je omgeving een polder op met voldoende sloten/vaarten/kanaaltjes/sluizen/kortoim mooie stelsels
* koop een provincieatlas van brabant.
* ga met de auto de polder in en doe een fiets in/op de auto en neem de atlas mee en een schrift of zo en schrijfpennen, voer en een (peil)hengel.
* schrijf in je schrift alles op wat je opvalt (veel begroeiing, tijd van het jaar, weersomstandigheden, vis gespot, of niet etc.)
* peil de omgeving uit, ga proefvissen, voer en loop dezelfde route terug, is er vis geweest?
* fotografeer
* werk dat voor jezelf uit, en herhaal dit eens enkele keren.
* ga naar andere gebieden en herhaal bovenstaande

Werk ik zo? Ja. Werpt dit vruchten af? Vaak wel. Meestal vis ik dan niet eens. Tijdens het peilen gooi ik wel eens op een vis, en paf, een kolk! Weet ik weer genoeg. Zo hoef je niet al te veruit de omgeving te gaan. Op plekken waar soms alleen statische vissers zitten.

Succes.

PS kijk eens naar de video die iemand in het topic Penvisvideo´s heeft gezet (of zoiets) over dick langhenkel, vissend in polders etc.
Arie Paauw
Berichten: 73
Lid geworden op: 21-06-2012 11:55

11-07-2015 11:54

Dag Henri, in het verlengde van wat Frenk al uitgebreid beschreven heeft....

Het is in het begin vooral veel investeren, ik herken veel van het verhaal van Frenk. Soms heb je jaren nodig om een stelsel een beetje te gaan begrijpen. Vorig jaar zeer veel op een bepaalde wetering gevist. Kon ze altijd vinden. Dit jaar? Alles anders. De begroeiing is anders, ze zitten op andere plekken, etc.

Gisteren heb ik drie uur gelopen :-? voordat ik voor het eerst ingooide.........
Vorig jaar ving ik daar vaak drie of meer vissen per sessie.....

Klinkt heel afgezaagd, maar ga gewoon door met zoeken. Op een gegeven moment vind je ze (vaak denk je dan..."ja, natuurlijk, stom!"). Ik heb in mijn vorige leven ongeveer 20 jaar gevist. Drie jaar geleden weer gestart met de pen. Eerste jaar 3! vissen. Het tweede jaar 10-tallen. Gewoon door proberen, zoeken, kijken, etc. Ik heb wel wat hulp gehad van een ervaren visser. Een ochtendje samen op pad geweest. vanaf dat moment toch anders gaan vissen, veel alerter (ook al dacht ik dat ik dat al was!) en toen begon het vangen ook. Ik vang nu wel de vis ook in mijn buurt waarvan ik eerst overtuigd was "daar zit niets".

Veel succes.
Plaats reactie