franse karpers uitgezet prov oa groningen

marc staal
Berichten: 26
Lid geworden op: 24-06-2014 15:12

11-01-2015 14:46

Laatst nog even op letteberterplas gevist met de pen maar helaas geen resultaat, vraag me trouwens af gezien er nieuwe karper is uitgezet hoeveel er dan nog zit. Dat ze uitzetten is neem ik aan gebasseer op onderzoek naar huidige stand of iets dergelijks.
zijn die onderzoeken in te zien per provincie?


Hengelsportfederatie Groningen-Drenthe heeft dit weekend honderden karpers uitgezet in onze provincie.

Dat gebeurde onder meer in Stadskanaal, Veendam, Lettelbert en Winschoten. De actie moet ervoor zorgen dat de karperpopulatie daar weer groeit, want door sterfte is die behoorlijk uitgedund.


Frankrijk
De karpers komen van een kwekerij uit Frankrijk. Henk Mensinga van de Hengelsportfederatie: 'Voordat ze naar ons land kwamen, zijn ze onderzocht. Ze zijn kerngezond en er zijn papieren bij waaruit dat blijkt.'

Vijvers
De karpers zijn uitgezet in afgesloten wateren, zoals de vijver bij het crematorium en in de vijver in het Stadspark in Winschoten. De vis was nagenoeg verdwenen uit die plassen. Mensinga: 'De karpers die we nu hebben uitgezet zijn vier tot vijf kilo, maar ze kunnen wel twintig kilo worden. Ze moeten nog even groeien dus. Maar de hengelaars kunnen in elk geval weer vooruit.'
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

12-01-2015 10:17

He Marc,

Het verbaasde mij eerlijk gezegd dat er op die plas karper werd uitgezet, er zat nog zeker wel karper in.

Ook jammer trouwens dat ze alleen maar spiegels hebben uitgezet... Had graag ook wat "echte" karpers gezien ipv alleen maar "modevisjes" ;)

mvg,
Harold
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-01-2015 12:29

Er word tegenwoordig ook uitgezet om de bestanden op peil te houden. Ook al zit er nog karper op een plas, hier in het noorden zijn veel bestanden al redelijk verouderd. Dat wil zeggen dat na verloop van tijd het heel hard achteruit gaat met het bestand. Ga je dan pas uitzetten dan kom je met een soort "gat" te zitten. Kleine visjes zijn niet in een keer groot natuurlijk.
Schub of spiegel ieder zijn voorkeur, wees blij dat er iig iets gedaan word, het is vaak al lastig genoeg om uitzettingen voormekaar te krijgen
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

12-01-2015 14:44

Martijn Nederpel schreef:Er word tegenwoordig ook uitgezet om de bestanden op peil te houden. Ook al zit er nog karper op een plas, hier in het noorden zijn veel bestanden al redelijk verouderd. Dat wil zeggen dat na verloop van tijd het heel hard achteruit gaat met het bestand. Ga je dan pas uitzetten dan kom je met een soort "gat" te zitten. Kleine visjes zijn niet in een keer groot natuurlijk.
Schub of spiegel ieder zijn voorkeur, wees blij dat er iig iets gedaan word, het is vaak al lastig genoeg om uitzettingen voormekaar te krijgen


Martijn, het wordt zeker op prijs gesteld :) Ik ben alleen wel eens bang dat wordt gekozen voor snelle groeiers (spiegels) ipv sterke / lang levende vissen (25% wildbroedhybride) waardoor je juist snel weer nieuwe uitzettingen moet doen.

Maar dikke pluim voor betrokkenen. Helemaal icm

http://www.vissen.nl/belangenbehartiging/projecten/karperproject-2015.html
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

12-01-2015 15:13

De karpers komen van een kwekerij uit Frankrijk. Henk Mensinga van de Hengelsportfederatie: 'Voordat ze naar ons land kwamen, zijn ze onderzocht. Ze zijn kerngezond en er zijn papieren bij waaruit dat blijkt.'


Al heel wat van dergelijke papieren gezien. Toch vond er een jaar later sterfte plaats onder de bestaande populaties :oops:

Groet,
Peter
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

12-01-2015 15:41

Volgens de vrienden van CarpFarm komt dat door stresssssss, wat dat ook moge betekenen....

Echter aan het uitzetten van karper kleven altijd risico’s en Carpfarm geeft als richtlijn een sterfte percentage van ongeveer 10%. Dit hoeft geen sterfte te zijn van vissen die je hebt uitgezet, maar kunnen ook vissen zijn van het oude bestand, door bijvoorbeeld veroorzaakte stress etc.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-01-2015 17:29

Er word om diverse redenen voor spiegels gekozen en groei is dan niet altijd de hoofdreden. Er zijn namelijk ook snelgroeiende schubkarpers. Een betrouwbaar adres is oa belangrijk. Daarnaast de herkenbaarheid van spuegels ten behoeve van projecten
Gebruikersavatar
Heijo de Vries
Berichten: 57
Lid geworden op: 20-05-2014 17:16

13-01-2015 08:53

Ik vraag mij alleen af of de uitgezette vissen ook gedocumenteerd zijn, aangezien er op tv Noord alleen de uitzetting van de karpers vanuit een viskist werd getoond en over documenteren niks gemeld werd.

Daarnaast zaten er maar een paar spiegels in het bestaande bestand op lettelbert, dus misschien zal door deze uitzetting de vangst wat gevarieerder worden...
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

13-01-2015 09:12

Er werd in Groningen alleen uitgezet op afgesloten water, die hoeven niet gemonitord worden lijkt me.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

13-01-2015 09:33

Echter aan het uitzetten van karper kleven altijd risico’s en Carpfarm geeft als richtlijn een sterfte percentage van ongeveer 10%. Dit hoeft geen sterfte te zijn van vissen die je hebt uitgezet, maar kunnen ook vissen zijn van het oude bestand, door bijvoorbeeld veroorzaakte stress etc


De bestaande populatie zou last hebben van stress en daardoor voor een deel sterven wordt er gesteld? Wil dat aangeven dat er echt iets goed mis is op het betreffende water. De al aanwezige karpers ondervind hinder van de nieuw uitgezette vissen(voedselnijd). Mijn conclusie is dan dat er een overbezetting zou zijn als het verhaal van Carpfarm zou kloppen? Geloof er zelf niets van daar de stofwisseling in de winterperiode erg laag is waardoor voedselopname op een laagpijl staat. Zou het wel kloppen geeft het aan dat er een behoorlijk bestand aan karper is. De rede om er een volwaardig spiegelkarperproject of tot uitzetting over te gaan is er dan ook niet.

Nogmaals vaststaat dat na uitzettingen op afgesloten wateren bestaande populaties al jaren regelmatig voor meer dan 60% het loodje leggen. Blijf dan ook maar met vragen zitten.

Gr, Peter
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-01-2015 10:24

is er dan een alternatief? Uitzetten als de laatste vis van een bestand op zijn rug ligt?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

13-01-2015 11:44

pj otte schreef:Nogmaals vaststaat dat na uitzettingen op afgesloten wateren bestaande populaties al jaren regelmatig voor meer dan 60% het loodje leggen. Blijf dan ook maar met vragen zitten.

Vragen heb ik ook wel.

Zoals, hoeveel tijd zat er tussen de sterfte uitzetting en de uitzetting daarvoor.
Is het altijd de eerste keer raak of komt het ook voor bij vervolg uitzettingen ?
Ik vermoed dat die sterfte vooral voorkomt op water waar al heel lang geen uitzetting heeft plaatsgevonden. Het oude bestand heeft weinig weerstand tegen vreemde invloeden en zal sneller het loodje leggen dan op water waar wel vreemde invloeden mogelijk zijn.

Om een bestand en weerstand op peil te houden denk ik dat regelmatig onderhouds-uitzettingen nodig zijn waarbij je de vis steeds van andere kwekers haalt.
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

13-01-2015 11:51

Het op stress gooien vind ikzelf wat gemakkelijk. Hoeveel "stress" heeft een karper dan wel niet als ie gevangen wordt...? Dan zouden als gevolg daarvan ook heel veel moeten sterven maar daar hoor ik niet zoveel over.

Maar als je met vragen ergens over zit kun je m.i. 2 dingen doen. Accepteren dat het niet helemaal duidelijk is, of onderzoek plegen. Is het een idee dat de KSN zo'n onderzoeksvraag aanbrengt bij een hogeschool/uni oid? Misschien dat er ergens in den lande een biologie student rondloopt die wel wil afstuderen op de vraag: "Door welke oorzaken treedt er sterfte op onder een karperpopulatie bij het uizetten van nieuwe (kweek)karper?"
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

13-01-2015 12:10

Afgesloten wateren na de eerste keer uitzetten komt voor, in een periode van 5 jaar uitzetten alleen het 3 jaar, en er zijn ook putten waar er naar 5 jaar uitzetten geen sterfte optreed. Dus het komt denk ik voor in alle variaties. Ook qua sterfte is er niet veel van te zeggen, alleen oude bestand, dan wel beide oud en nieuw en ook alleen de nieuwe uitgezette vissen.

Desgevraagd aan een grote Duitse viskweker hoe het nu toch zat met die voorjaarssterfte was zijn antwoord hebben jullie nog serieuze winters dan. Volgens hem is een groot deel van de huidige voorjaarssterftes terug te voeren naar het niet meer hebben van een echte winter. Had een heel verhaal er om heen, wat op zich logisch over komt, of het de waarheid is ...., wie het weet mag het zeggen.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

13-01-2015 13:11

Dick, is daar nog een trend in te ontdekken of is het volkomen willekeurig.
Ik bedoel, wanneer komt het het vaakst voor ?
Is er nog verschil in de mate van sterfte tussen eerste keer en bijvoorbeeld derde keer ?
Gebruikersavatar
Heijo de Vries
Berichten: 57
Lid geworden op: 20-05-2014 17:16

13-01-2015 13:32

Afgesloten watersystemen of niet, het is toch interessant om bij te houden hoe de vissen groeien en of ze ook terug gevangen worden? Dat is volgens mij de belangrijkste reden waarom normaal gesproken de karpers bij een uitzetting worden gedocumenteerd?
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

13-01-2015 13:40

dick even een vraag
die landen die helemaal geen winter kennen , hoe zit dat dan
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

13-01-2015 14:21

Wat eens temeer blijkt dat het uitzetten van karper zeker op afgesloten water een uiterst serieuze zaak is. Alleen een gedegen hengelvangstregistratie is een van de belangrijkste indicatoren om te kunnen komen tot een uitzetting. Kwekers dan wel opkopers hierover raadplegen is leuk maar hebben in mijn ogen weinig waarde. Alleen al het feit dat zij andere belangen hebben geeft te denken. Een paar KSN regio’s als die van Zwolle en het BVK hebben die kennis wel in huis.


Groet,
Peter
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

13-01-2015 14:33

Heijo de Vries schreef:Afgesloten watersystemen of niet, het is toch interessant om bij te houden hoe de vissen groeien en of ze ook terug gevangen worden? Dat is volgens mij de belangrijkste reden waarom normaal gesproken de karpers bij een uitzetting worden gedocumenteerd?


Vind ik niet. Ik hoef niet te weten dat "keessie" dit jaar nog niet gevangen is, "mathilde" 3 pond is aangekomen en dat er een onvangbare vis in put X zit.

Maar smaken verschillen.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

13-01-2015 15:10

Vissen een naam geven heeft niets met hengelvangstregistratie te maken. Aan de hand van registratie van gegevens die je al dan niet openbaar maakt. Kun je conclusies trekken die het uitzetten van een vis als karper al dan niet rechtvaardigt. O.a. gewichtstoename over een langere periode van je bestand zegt veel wat er al dan niet mogelijk is.

Gr,
Peter
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

13-01-2015 15:40

Een groeiend gemiddeld aantal uren die nodig zijn om één karper te vangen zegt mij meer over het bestand en dus de mogelijkheid op uitzettingen.

De groei is er bij de gemiddelde karper gewoonweg een keertje uit. Bij een ouder wordend bestand zal je weinig groei meer waarnemen

Groei in lengte en/of gewicht kan een goede graadmeter zijn bij een bestand met een evenwichtige opbouw.

En dan kom je weer terug bij regelmatige onderhoudsuitzettingen die gedaan moeten worden en met onderhoud moet je toch een keer beginnen voordat het hele bejaardentehuis in elkaar is gedonderd.

Ter overweging : Bij een snel ouder wordend bejaardentehuis staat de begrafenisondernemer veel meer en steeds vaker voor de deur dan bij een kleuterschool.

m.vr.gr.
Laatst gewijzigd door Michel Hollaar op 13-01-2015 16:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

13-01-2015 15:46

Goed punt, dat is mijn eigen associatie.

pj otte schreef: O.a. gewichtstoename over een langere periode van je bestand zegt veel wat er al dan niet mogelijk is.


Dat lijkt me nogal een wankele basis voor conclusies. Want neem je/nemen ze dan ook de gentetische mogelijkheden van de bewoners van plas X mee, en ook hoeveel klikos bollen er per dag gevoerd worden.. En wat te denken van de capaciteiten van de betrokken vissers :lol:

(is geen aanval o.i.d. op mensen die goed werk verrichten, ben nieuwsgierig)
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

13-01-2015 17:13

jannes hooijer schreef:dick even een vraag
die landen die helemaal geen winter kennen , hoe zit dat dan


Geen idee Jannes, het zou te doen hebben met door azen en gebrek aan voedsel in de winterperiode,
daarnaast eten grotere (oudere) vissen meestal meer en mogelijk de reden dat ze het eerst ....
Gevolg vermagerde dus verzwakte vissen die in het voorjaar te weinig weerstand hebben, komt nog bij dat het immuunsysteem laat op gang komt bij een karper als je een voorjaar hebt als de laatste jaren. Past wel bij het geen er in Lelystad geconcludeerd word aangaande de onderzochte vissen aldaar, strek verzwakt en daardoor vatbaar voor gangbare virussen en parasieten. Maar of dit nu de werkelijke reden is ....

Bert een patroon qua voorjaarssterfte hebben we met de uitzettingen van af 2000 niet kunnen ontdekken, zou handig zijn weet je meteen welk water wel en welke niet. Je moet gewoon op afgesloten water afwegen wat je wil, wel of geen uitzet bij nog een aantal grotere vissen op een water, er zal altijd verschillend over gedacht worden, dat was zo en zal ook wel zo blijven.

En groeien dat doen ze allemaal de ene lichting beter als de ander en er zit soms veel verschil in de vissen per lichtingen onderling. Het is net als bij de mens je het grote en kleinduimpjes, top gewichten zijn er het minst. Het gemiddeld gewicht in de terugvangsten van een uitzetting zegt denk ik wel iets over de groei van een lichting.

Belangrijker dan groei is het aantal teruggemelde vissen van een uitzetting, het overlevingspercentage en daar zit wel flink verschil tussen tot zelfs uitzettingen waar geen enkele vis van terug gemeld is. Heb liever veel overlevers dan enkel een paar grote.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-01-2015 18:06

Kom ik gooi er een eindconclusie in: tot dusver weten we niet zeker waardoor sterftes worden veroorzaakt, vaak betreft het wel oude bestanden die jarenlang geisoleerd leefden. Aannemelijk is dat ze daardoor minder zijn ingrspeeld op div ziektes. Dit zou in het voordeel pleitten van kleine onderhoudsuitzettingen (zoals nu in friesland). Daarnaast weten we dat op veel wateren het bestand al redelijk op leeftijd is, doe je nu niks dan zal in korte tijd het bejaardentehuis (bedankt michel) instorten.

Mvg martijn
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

13-01-2015 20:39

Een groeiend gemiddeld aantal uren die nodig zijn om één karper te vangen zegt mij meer over het bestand en dus de mogelijkheid op uitzettingen.


Op vragen wat de rede was om te komen tot het uitzetten van karper binnen onze beheereenheid van 23 HSV kreeg ik als antwoord dat karpervissers er om vroegen. In het volgende voorjaar brak er bij een van de HSV na een uitzetting een sterfte uit onder het oude bestand. Er bleken meer karpers aanwezig te zijn dan dat men voor mogelijk had gehouden.

Ander voorbeeld, ook hier klaagde de karpervissers dat er geen karper meer te vangen was. Dus er moest maar karper uitgezet worden aldus de leden. Een paar vreemde karpervissers werden uitgenodigd die er wel hun vissen vingen die dag. De clubleden nog meer dan gefrustreerd achterlatend.

Ook wij hebben het gemiddeld aantal uren per karper als deel argument gebruikt om tot een SKP te komen op open water. Wist dat ik me op glad ijs bevond daar een aantal vissers ten opzichten van andere wel degelijk er hun vissen vingen binnen een redelijke tijd. Hun tactiek en stekkeuze was een belangrijk onderdeel van hun succes.

Zeg hiermee niet dat ik tegen herstel uitzettingen ben. Heb net al Dick wel met veel ........... te maken.

Groet,
Peter