vraagje

Plaats reactie
romeo mevius
Berichten: 195
Lid geworden op: 03-06-2011 14:20

15-08-2014 19:26

Beste mensen,

Momenteel vis ik vaak op het Ketelmeer met redelijk succes.

Alleen verspeel ik teveel vis voor mijn gevoel.
Als mijn beetmelder gaat fluiten en ik lig te pitten en stap van mijn stretcher af sla ik aan en voel de karper maar schiet daarna na 1 minuut de karper los en weg vis.
Probleem is dat mijn systeem het volgende is.......,,,,

Heb gewoon een onderlijn(piet vogel) en deze vervang ik na 10karpers gevangen te hebben(wil aangeven dat de haak niet stomp is etc)
Daarna mijn lood(deze schuift, dus zit niet vast) en daarboven een stuk tube van een 30 cm erboven.
(Lood zit aan mijn tube vast).
Zelf denk ik dat als de karper volop wegzwemt mijn lood blijft liggen(ik kan het mis hebben) en als ik dan aansla mijn lijn al zover weg is dat ik de karper niet goed haak.
Wat is jullie mening hierover???
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

15-08-2014 21:12

Overstappen naar een vastlood systeem en haakpuntje goed in de gaten houden. Aantal vissen zegt mij niets.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

15-08-2014 23:51

Na 10 karpers vervang je je haken wel eens?
Leer haakscherpte goed beoordelen, want dit klinkt als een klassiek geval botten haken. Statisch vissen is 3 vissen op een haak vaak al veel.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
jeroen beld
Berichten: 371
Lid geworden op: 20-06-2013 12:25

15-08-2014 23:55

Lees zijn probleem en niet ouwehoeren over een haak......
Ik zou met een vastt loodsysteem vissen....lood aan je wartel van je onderlijn plaatsen
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

16-08-2014 02:27

Ik lees zijn probleem en vette kans dat zijn haak bot is.
Als je bij het binnendraaien een mossel raakt(het Ketelmeer zit er vol mee) kan het zijn dat de haakpunt verbogen is, daar hoef je geen vis voor te vangen. Dus elke keer voor het ingooien je haak controleren en een nieuwe gebruiken als het nodig is. Leer zelf onderlijntjes knopen, dat scheelt een hoop knaken.

Lood aan de wartel van de onderlijn vastmaken ? Wat voor safety systeem is dat, karper raakt lood kwijt als zijn lip er af valt ?
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

16-08-2014 08:53

De nr 1 oorzaak van lossers vroeg in de dril is een slechte inhaking. De nr 1 oorzaak van slechte inhakingen is een botte haak.
Ik geloof niet zo hard dat het schuifsysteem hier het probleem is. Ik heb genoeg met schuivende systemen gevist en daar nooit meer lossers mee gehad dan met een traditioneel vast systeem.

Dat hele aanslaan is sowiezo overrated. Met nylon op een beetje afstand komt je aanslag nauwelijks door bij de vis, de rek in de lijn vangt bijna alles op. Met nylon op hele korte afstand of met gevlochten lijn sla je eerder de haak uit de bek dan dat ie beter zit als je stevig aanslaat. De haak is al geprikt wanneer je de run krijgt, gewoon rustig druk zetten doet de rest.

Ik kan me geen enkele visserij bedenken waarbij haakscherpte belangrijker is dan bij het statisch vissen op karper. Een haak die echt vlijmscherp is is gewoon het allerbelangrijkste deel van je montage! Als jij met enige regelmaat 10 vissen op één haak probeert te vangen maak je mij gewoon niet wijs dat je haak altijd 100% is.

Als je dat "gezeik" over haken noemt prima, maar dan kan ik jullie niet helpen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

16-08-2014 10:23

Met Daaf eens. Denk dat je eens kritisch naar de haakscherpte moet kijken (en het type onderlijn). Lengte, haakgroottem haaktype etc.)

Een schuivend systeem heeft mij nog nooit voor lossers (of überhaupt slecht gehaakte vissen) opgeleverd. Denk je dat een vis zich niet haakt als ie 10 meter lijn van je spoel trekt? Ik hecht tegenwoordig ook niet zoveel waarde meer aan het loodgewicht. Ik denk namelijk dat vissen zich meer haken op het gewicht/de weerstand van de uitstaande lijn dan van het lood of het aanslaan van de hengel. Hang maar eens een haak achter je vinger en trek even een paar meter lijn van je molen als er 50 meter lijn ertussen in het water ligt!

Haakscherpte is belangrijk. Een echt scherpe haak vangt simpelweg meer vis. Niet alleen de lossers die je voorkomt, maar ook de extra vissen die je vangt waar je normaal misschien een paar piepjes op de beetverklikker krijgt, waarbij ze zich alweer ontdoen van je haak door kopschudden. Met het adequaat slijpen van de haken kun je elke haak, nieuw uit de verpakking, scherper maken! En dat levert je gewoon meer vissen op!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-08-2014 10:48

Is nu voor een ieder duidelijk dat de vraag hiermee beantwoord is.

Groet,
Peter
romeo mevius
Berichten: 195
Lid geworden op: 03-06-2011 14:20

16-08-2014 13:49

Hoe kan het dan dat ik met een nieuw onderlijn al 2 vissen verspeeld heb zonder er al 1 gehaakt te hebben gehad???
Wat ik constateer is dat mijn lood te ver van mijn onderlijn is bij sommige karpers als ik aansla
Ik wil graag dit probleem verholpen hebben aangezien je op het ketelmeer iedere vis belangrijk is....
Mossels heb ik op deze stek geen problemen mee das het mooiste van mijn stek....
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

16-08-2014 14:07

Leer determineren.
Dat wil zeggen: leer dingen, maak gebruik van opgedane kennis, lsuit dingen uit.
Vis met het systeem dat je gewend bent, maar met enkele aanpassingen.

* gebruik de onderlijn die je altijd gebruikt.
* maak een constructie met een safety clip

maak de tweede hengel op met de constructie die je altijd gebruikt.

vis ermee en wat zijn de resultaten
voor de rest zelfde aas, zelfde aanbieding.

Die combi die haakt en vangt gebruik je. Nog steeds niks? Dan andere combi maken maar 1 hengel nog steeds zelfde wijze. Zo determineer je en niet anders.

Te allen tijde haak controleren.

Het kan zijn dat je moet overgaan op een ander type haak, die wel (beter) vlees pakt. Proberen is weten. Voor knopen, en rigs, zeker om zelf te leren maken verwijs ik wederom naar de fox guide:
www.foxint.com/uploads/catalogue.../rig ... edutch.pdf
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

16-08-2014 14:29

Als de haak niet bot is zijn er nog legio andere oorzaken.

Te lange hair.
Te korte hair.
Te lange onderlijn.
Te korte onderlijn.
Te kleine haak.
Te grote haak.
Line aligner niet goed.
Een combinatie van bovenstaande.

Aanslaan is zoals eerder vermeld nergens voor nodig, bij een run de lijn strak draaien en dan de haak zetten is voldoende.
Wat je kunt proberen is een backstop op de lijn zetten zodat de vis maar een klein beetje lijn kan nemen voordat hij het lood meeneemt. Ik ben daar niet zo'n voorstander van omdat bij lijnbreuk het lood niet vrijkomt.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-08-2014 15:23

Komt bij dat de meeste haken uit een pakje niet echt scherp zijn en eigenlijk een beetje bijgeslepen mogen worden. Daarbij vissen veel mensen de hair te kort
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

16-08-2014 17:02

Kan ook nog bij komen hoe het voerpatroon is.

Zeer compact, of laten we de vissen zwemmen...
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

17-08-2014 19:52

Martijn Nederpel schreef:Komt bij dat de meeste haken uit een pakje niet echt scherp zijn en eigenlijk een beetje bijgeslepen mogen worden. Daarbij vissen veel mensen de hair te kort


sorry martijn maar dat kan niet he bijgeslepen alleen afgeslepen dat kan slijpen(vijlen,schuren)is materiaal weghalen niet eraan maken........ :wink:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-08-2014 17:42

:D wat jij wil, het resultaat is een haak die zonder druk "pikt" in mijn nagel. Zelfs de haken van solar werk ik bij, en zelfs die blijven niet 10vissen scherp
Plaats reactie