Visverbod Grote Veenderplas (Moba plas)

Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

14-04-2014 19:04

Is er in de aanloop naar die uitzetting een langere periode geweest dat er niet uitgezet is?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-04-2014 21:02

Bedankt Sem voor de heldere toelichting over de Juliusplas. Wat jij schetst sluit helaas aan bij de ervaringen met uitzettingen op een afgesloten water. Het bestaande bestand lijdt eronder, zonder direct aanwijsbare redenen. Het is kennelijk niet anders. Beste advies lijkt nog niet uit te zetten totdat het niet anders kan vanwege een zeer teruggelopen bestand. Daarna sterfte onder het geslonken oude bestand voor lief nemen. Maar ja, dat is achteraf. Wel een waarschuwing voor anderen.

Zoals ze dat bij koivijvers doen met langdurige quarantaine is niet erg praktisch. Maar het risico is hetzelfde.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

14-04-2014 21:47

Vreemd dat er nog karpers onderzocht worden op virussen terwijl ze dood zijn. Al jaren schrijft men dat alleen verzwakte karper voor dit onderzoek in aanmerking komen?

Blijkt elk jaar weer opnieuw dat visstandbeheer in ons land nog steeds op een erg laag pitje staat. :oops:

Gr,
Peter
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

16-04-2014 09:49

Mark Hoedemakers gaf daar op de landelijke meeting van de KSN een zeer interessante lezing over, met name het gedeelte: Quarantainetheorie trok mijn aandacht. Iets wat al jaren gaande is maar waar menig HSV of andersoortig visrechthebbende wel eens aan voorbij gaat..

Op plaatsen waar het karperbestand dusdanig lang met rust gelaten is moet je niet willen uitzetten totdat het echt niet anders meer kan. Exact wat Kees hierboven schetst.

Het hoeft geen voorntjes tikken te worden namelijk.

Als je dan een sterfte hebt gehad, al dan niet met bovenstaande oorzaak, zorg er dan voor dat je het water niet meteen weer volpleurt met karper om het dan weer voor jaren met rust te laten maar doe gedegen onderhoudsuitzettingen tot een paar vissen per jaar. Zo voorkom je dat je weer met die Quarantainetheorie te maken hebt, en je krijgt een gedegen bestand met een mooie opbouw in leeftijdsklassen waarbij je niet na een flink aantal jaren weer een grote groep zwakke en oudere vissen hebt met wellicht een sterfte als gevolg als men weer ondoordacht gaat uitzetten..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

16-04-2014 13:52

pj otte schreef:Vreemd dat er nog karpers onderzocht worden op virussen terwijl ze dood zijn. Al jaren schrijft men dat alleen verzwakte karper voor dit onderzoek in aanmerking komen?

Blijkt elk jaar weer opnieuw dat visstandbeheer in ons land nog steeds op een erg laag pitje staat. :oops:

Gr,
Peter


Op dit water is in ieder geval ook een levende, zieke vis onderzocht. Zonder resultaat.
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

16-04-2014 13:54

Ook een zeer beperkte uitzetting kan tot massale sterfte leiden onder het bestaande bestand. Helaas zijn daar ook een aantal voorbeelden van...
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

16-04-2014 14:05

Zeker waar Arjen, vandaar dat ik heel voorzichtig aanhaal dat 'als er een sterfte is geweest'.. Heb toch het idee dat de vissen die dat overleven wel iets meer kunnen hebben maar daar ook ben ik niet zeker van..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

16-04-2014 17:25

op moba zijn afgelopen november 11 spiegels uit gezet
deze kwamen uit bladel

inderdaad sven qarantaine is een mooi onderwerp
ik heb hier wel ervaring mee thuis
daarom begrijp ik soms dingen niet bij uitzettingen
maar dat komt dan ook waarschijnlijk door dat ik alles probeer te herleiden op mijn koi hobby

carp greats jannes
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

16-04-2014 17:28

sorry vergeten te vermelden

vorige uitzetting was een jaar of 8 geleden
allemaal singel vissen uit de bebouwde kom van barneveld
wat betreft het uitzetten
er zijn nou eenmaal van die figuren die niets tot heel weinig vangen
en juist deze azijn zeikerds blijven continu aan de koppen zeuren van de desbetreffende personen die over de vis stand gaan , en aan de koppen van bestuursleden
nou nu hebben ze hun zin , die azijn zeikerds
dit zijn echt van die zich zelf noemende karpervissers die veel moeten vangen , alleen vergeten zijn te leren vissen
en juist omdat deze figuren denken dat als er vis word uitgezet ze dan wel gaan vangen
ik had ze er vorig jaar al op gewezen dat ze op druk bevolkte putten ook geen karpers kunnen vangen(watergoor) , ze ook niet zouden gaan vangen op moba als er meer vis op zo zitten

neemt niet weg dat ik nog steeds niet begrijp dat er op meerdere plekken sterftes aan de gang zijn
dan kan dit toch niets met uitzettingen te maken hebben??
of begrijp ik iets niet helemaal

carp greats jannes

carp greats jannes
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

16-04-2014 18:47

De milde winter in combinatie met uitzettingen wellicht?

In de singels zaten potdomme mooie volschubjes, rijens en andere spiegels vroeger :) Heb er echt een bak gevangen. Toen ik in ene een volschub tegenkwam die een staart miste (welke het jaar ervoor er nog aan zat) ben ik er wel een beetje mee gestopt.

Alles met de drijvende korst trouwens..

In die ronde vijver met grassies zwom ook een hele mooie, alleen werd die steeds magerder met de jaren. Net of ie er niet thuis hoorde ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-04-2014 21:51

neemt niet weg dat ik nog steeds niet begrijp dat er op meerdere plekken sterfte aan de gang zijn dan kan dit toch niets met uitzettingen te maken hebben??


Jannes,

In het verleden is het voorgekomen dat op een vijver van een golfbaan ook spontaan massale sterfte onder de karpers voorkwam in het voorjaar. Vast stond dat er beslist geen kaper in de periode ervoor was uitgezet. Toch staat vast dat in negen van de tien gevallen er spraken is van uitzetting van karper die winter ervoor. Ook gaat het in meerderheid uitsluitend om sterfte van het oude bestand.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

16-04-2014 22:02

sven deze singel vissen moesten eruit
omdat alles werd droog gezet en schoon gegraven
dus moest er plaats gezocht worden voor al deze vissen
88 zijn er uitgezet op moba , en ongeveer een gelijk aantal op aanschoten
op aanschoten is het enkele jaren geleden volledig mis gegaan door blauwalg , en zware regen val
waardoor er acuut zuurstof gebrek op trad

peter
op moba gaan bijna alleen de jongere vissen dood en enkele ouderen inmiddels
dus eigenlijks precies andersom
daarom stel ik voor mij zelf zo veel vraagtekens
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

16-04-2014 22:08

sven

De milde winter in combinatie met uitzettingen wellicht?

dat zou kunnen sven , ik kan het niet tegen spreken
maar hoe kan het dan dat erop zoveel plekken karpers omvallen in de zelfde omgeving??
daar breek ik mijn hersens over

carp greats
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-04-2014 22:08

De uitgezetten vissen van afgelopen winterperiode?

Groet,
Peter
Sem Boersma
Berichten: 99
Lid geworden op: 10-09-2012 20:22
Locatie: Amersfoort

16-04-2014 22:45

jannes hooijer schreef: hoe kan het dan dat erop zoveel plekken karpers omvallen in de zelfde omgeving??
daar breek ik mijn hersens over

carp greats


Daar kunnen wij dus ook niet bij. En daarnaast is er bij ons in begin maart 2013 uitgezet..

Opvallend, bij ons komen er alleen in verhouding met het totale bestand grotere en grootste vissen bovendrijven (en dus oudere?). De knollen die in de zomer in grote getalen aanwezig zijn, lijken te overleven. Vandaag weer 4 stuks kunnen ruimen met de telling op 93....
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

17-04-2014 00:30

Het is eigenlijk gewoon voor iedereen gissen en houvast zoeken, als je denkt iets te hebben kom je weer een situatie tegen die niet voldoet aan de conclusie die je aan het vormen was naar zaken die zich hebben voor gedaan. Ook op het water waar Mark zijn jaarlijkse minimale uitzet uitprobeerde heeft zich als ik het goed gehoord heb sterfte voor gedaan dus ook dat geeft weer reden tot nadenken en bijstellen van conclusies of opvattingen. Ander voorbeeld waarom de eerste twee jaar van een periode van vijf jaar uitzetten geen sterfte, na het derde jaar wel en daarna weer twee jaar niet en na het afsluiten van de vijf jaren cyclus van uitzetten tot nu toe geen sterfte meer.

Denk dat er wel een paar zaken of een combinatie van deze er mee van doen hebben en hoe precies is denk ik ook weer gissen maar in willekeurige volgorde zaken als overbezetting, uitzetten, in het voorjaar het immuunsysteem niet voldoende op orde, sterk verzwakte vissen, soms achter gebleven kuit, voedsel aanbod, leeftijd van een aanwezige karperpopulatie, winter met langdurig ijs met een pak sneeuw er op en ook een winter zo we nu hebben gehad blijkt niet echt geweldig uit te pakken. Bij verreweg het overgrote deel aan onderzoeken die er gedaan worden door het CVI in Lelystad is de conclusie sterk verzwakte vissen die daardoor vatbaar zijn voor alom voorkomende parasieten en ziekte verwekkers of een combinatie van beiden. In een enkel geval net als dit voorjaar komt er echt een aanwijsbare ziekteverwekker uit die verantwoordelijk is voor een karpersterfte op een water, waar de virus weg komt, wie het weet mag het zeggen. Karpersterfte is van alle tijden, er zijn nog nooit zoveel wakende ogen aan het water geweest als de laatste jaren en ook de social media doet daarbij een flinke duit in het zakje als het gaat om het melden van zaken. Dat het de laatste jaren meer is dan het in het verleden geweest is lijkt me ook wel duidelijk, wat daar de reden van is is ook weer gissen maar zal vast van doen hebben met een aantal van bovenstaande mogelijke oorzaken.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-04-2014 07:54

Dick,

Daar de karpervisserij de enige tak van hengelsport is waar nog groei in zit.
Het meest per persoon financieel bijdraagt richting onze belangenbehartigers.
We jaarlijks als individuele karpervisser vele SKP sponsoren.
Veel uitzettingen op met name afgesloten water door massale sterfte water naar de zee dragen is.
We toch wel mogen eisen dat er gericht onderzoek gedaan wordt naar mogelijke oorzaken.
Beleid op dit punt uitgestippeld wordt wat ons visserij verder helpt.
Nu is het elk jaar weer opnieuw een stipje van de ijsberg wat we hier te horen krijgen aan sterfte onder onze hobbyvriend.
Of moeten we gewoon stellen ruim lekker op waardoor de groei mogelijkheid van de overlevende aardig toeneemt?

Groetjes,
Peter
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

17-04-2014 07:59

peter
1 uitzetspiegel is dood

sven
in een bepaalde wijk/wijken zijn de singels gebaggerd
anders kwamen er nog vele male meer singel vissen bij
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

17-04-2014 09:40

Peter ik heb het de vraag tijdens de ALV (regio overleg) bij de KSN neer gelegd en via mail bij SVN om te zien of er mogelijk gezamenlijk met alle betrokken partijen iets op te starten is of het iets oplevert ???

Weet wel dat Aart er ooit eens naar geïnformeerd heeft en de kosten van een degelijk onderzoek ettelijke 100.000 euro's zou moeten kosten, dus ..................
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

17-04-2014 11:49

Vrienden

Eerst en vooral is het weeral een trieste realiteit die zich afspeelt op een aantal wateren in Nederland. Het enige wat het hopelijk zal opleveren naar de toekomst toe, is wijsheid en bedachtzaamheid bij waterbeheerders voor de toekomst. En dan bedoel ik niet alleen zij die de waters beheren die momenteel getroffen worden. Het is goed om open kaart te spelen, in debat te gaan en - liefst met wetenschappelijke steun - een zo veilig mogelijk traject uit te tekenen voor de decennia die nog komen gaan.

Ik lees in dit topic enkele verwijzingen naar het water waar ik zelf aan beheer doe, waardoor ik graag enkele dingen wil toelichten of schetsen. Het klopt dat ik zowel op de landelijke meeting van De KSN en de VBK-meeting van afgelopen jaar een lezing heb verzorgd met als inhoud 'water- en visstandbeheer'. Het zou me te ver leiden om dat hele relaas hier in een reply te gieten, dus ik beperk me tot de aanpak van het water wat ik mee beheer. Het eerste wat de eerlijkheid me gebiedt te zeggen is dat ik wat dit item betreft geen wetenschappelijke achtergrond heb. Ik heb wel een praktisch verleden van ups en een behoorlijk grote down (zie de blog die vandaag verscheen op dit platform), een netwerk met andere waterbeheerders en een deel 'boekenwijsheid'. Met, zoals ik het zelf noem, gezond boerenverstand en gematigdheid hoog in het vaandel, tracht ik het beheer van de plas in kwestie zo goed mogelijk te volbrengen. Ik heb de wijsheid niet in pacht, en vandaar hoop ik nog steeds, door overleg met anderen, door topics als dit, door interactie op de lezing die ik gaf (waarbij eigenlijk jammer genoeg op De KSN een aantal kleppers van formaat niet aanwezig waren en daardoor de interactie wat magertjes was), bij te leren.

Het belangrijkste kenmerk van de plas is zeer belangrijk om het een en ander te kaderen: Via een overstortconstructie komt er elke winter een flinke slok rivierwater in terecht. Met dit rivierwater komt elk jaar opnieuw vis mee binnen, met daartussen zo nu en dan een karper. (De karpers in de plas echter, kunnen niet terugzwemmen naar de rivier, door de constructie van het overstort.) De aanwezige karperpopulatie krijgt met andere woorden elk jaar opnieuw een 'weerstandskuur'. Hun immuunsysteem krijgt elk jaar opnieuw prikkels waarop het al dan niet reageert. Volgens mijn bescheiden mening blijven de karpers door toedoen van dit fenomeen 'alert en vitaal', althans hun immuunsysteem.

Dat, en tal van voorbeelden uit het verleden en heden op andere waters, brengt me bij die zogenaamde 'quarantainetheorie'. De weerstand van een populatie die jarenlang ongemoeid wordt gelaten en waar af en toe een vis van sterft maar waar van buitenaf geen nieuwe, jonge input bij komt, neemt na een bepaalde tijd exponentieel af, de uitzonderingen daar gelaten. Dat karperbestand zit met andere woorden jarenlang in quarantaine, want afgezonderd van invloeden van buitenaf. Simplistisch uitgedrukt wiegt de situatie hun immuunsysteem in slaap, want 'scherp blijven' is nergens voor nodig. Ik vergelijk het wel 'ns met het volgende. Stel dat ik zelf vanaf vandaag een jaar in m'n eigen huis blijf, niet met anderen in contact te kom of naar buiten te ga, dan heb ik binnen dit en een jaar na m'n paar dagen in de wijde wereld gegarandeerd griep, een verkoudheid of een andere kwaal. Het is volgens mij in het dierenrijk niet anders.

Sinds 2003 was er geen nieuwe reeks karpers uitgezet en dook er wel zo nu en dan een riviervis op na de uittrede van de winter. De populatie verkleinde met mondjesmaat, want elk jaar vertrokken er 1, soms 2 oude rakkers naar de eeuwige jachtvelden. Dan heb ik het over vissen van meer dan 30 jaar. De karperpopulatie was gedecimeerd tot zo'n 50 stuks, wat eerder laag was voor de grootte van de watermassa en de berekende draagkracht van het biotoop.

Sinds 2011 zijn we elk jaar opnieuw gestart met het uitzetten van minieme hoeveelheden, om de populatie stapsgewijs en over een langere periode aan te vullen. Niet alleen vind ik die minieme hoeveelheden zelf persoonlijk het meest aangewezen, je grijpt bovendien niet te rigoureus in, behoudt een 'normale' opbouw van je populatie en - ook belangrijk - je behoudt grotendeels het karakter van de plas en haar visbestand. Als je de natuur teveel en te ingrijpend wil sturen, zo is mijn idee (en ervaring?), dan pakt Moeder Natuur je keihard terug. You can play her, but you can't fool her! Gesterkt door het feit dat de aanwezige bewoners elk jaar een weerstandskuur kregen, had ik er alle vertrouwen in dat er niets fout zou gaan. Wel opteerde ik voor een Frans ras vissen waarbij er zich na een uitzetting in het verleden nog geen enkel noemenswaardig incident had voltrokken.

In de zomer van 2011 werden we door een bosbeheersgroep gecontacteerd om een ven af te vissen dat zou worden droog gelegd. Witvis, roofvis en karper: alles moest weg. Daar we voor deze afvissing geen goedkeuring kregen van de overheid om de vissen van privaat water (het ven in kwestie) naar openbaar water mochten verplaatsen, beslisten we om de genette vis te verdelen over een drietal andere private waters. 5 spiegels, waarvan er 3 overduidelijk tot hetzelfde ras behoorden (typische bouw en vorm van de schubben), gingen eind augustus naar het water wat ik zelf beheer. Enkele maanden later ving ik er 2 terug die hun magere lijf flink onder spanning hadden gezet met het overvloedig aanwezige natuurlijk voedsel. De verandering van biotoop had hen zichtbaar goed gedaan.

Weer een jaar later, in 2012, zetten we in het voorjaar 9 visjes uit afkomstig van Tsjechië. Van dit ras waren er de voorgaande winter tonnen en tonnen uitgezet op de rivier, dus de kans dat er na verloop van tijd toch zo'n visje de plas binnen zou zwemmen is reëel. Ook gingen er van diezelfde lichting visjes 6 stuks naar Heylakker (een plas die ook intensief beheerd wordt), en een aantal naar 2 andere private waters in de buurt. Niet veel later zaten zowel Theo als ik met een flink ei in de broek!

Op één van de 2 waters, waar er pas recent visrecht was verkregen en waar er nooit echt aan noemenswaardig visstandbeheer was gedaan, kwam de ene schub na de andere boven. Op het andere water viel er zo nu en dan ook een dode karper te bespeuren, maar de sterfte viel nog enigszins mee in vergelijking met het eerste water. Op Heylakker én de door mij beheerde plas was er geen vuiltje aan de lucht. Of toch? De 3 vissen van het ven met overduidelijk dezelfde bloedlijn dreven op een 1-tal dagen tijd allemaal aan de oppervlakte. 2 stokoude rakkers die vlak na de paai stierven waren de enige autochtone vissen die het leven lieten. En dan was er nog die Franse spiegel die op goed een jaar tijd van 3 naar 9 kg groeide. Sta me toe hier een mogelijke verklaring voor te geven.

Die 3 spiegels van het ven, hebben net op dat water jarenlang in quarantaine gezeten en waren qua weerstand/immuunsysteem niet zo sterk als hun 2 andere soortgenoten. Die zwemmen nog steeds hun rondjes in hun nieuwe thuis. De 'zwakkere quarantainevissen' hebben of de kennismaking met het Tsjechische jongbroed niet kunnen verteren, of de kennismaking met het autochtone bestand.
De 2 oude vissen waarbij na de paai het licht uit ging, plaats ik in de categorie 'normale uitval'. De periode tussen het stijgen van de watertemperatuur met het komen van de lente en het aanbreken van de paai was erg kort, dat jaar. Voor oudere en dus iets zwakkere vissen is dit soms nefast, aangezien zij niet voldoende tijd krijgen om op krachten te komen na de winter. Als dan de uitputtende paai te vroeg komt, vormt dat altijd een risico voor dit slag vissen.
De 'snelle groeier' is simpel. Die heeft is volgens mij letterlijk de vernieling in gegroeid...

***

De regels die ik persoonlijk in acht neem bij het visstandbeheer zijn de volgende:

* Breng en hou je bestand perfect in kaart. Als je dat niet doet, weet je eigenlijk van toeten of blazen en dan begint het lukrake, natte vingerwerk.
* Visstandbeheer is méér dan karper alleen!
* Leer de draagkracht van je water kennen. Een 'volgestamp', voedselarm water is een regelrechte aanfluiting voor de hengelsport!
* Werk met kleine hoeveelheden, zonder al te lange interval.
* Werk met zo betrouwbaar mogelijke, verschillende rassen en bloedlijnen, al is dit nooit waterdicht. Dit werkt 'survival of the fittest' en een op lange termijn beresterke populatie in de hand.
* Als je een mooi en sterk bestand hebt, en je hebt de mogelijkheden om eigen broed groot te brengen tot ze uitgezet kunnen worden: doen!!!
* Schubs én spiegels, met grote variatie in beschubbing, bouw en groeipotentie.
* Zwemt er op een afgesloten water een unieke en prachtige populatie, en is er reeds vele jaren geen jonge karper meer uitgezet? Dan ben je quasi verplicht te wachten tot de laatste der Mohikanen van pure ouderdom het licht uit doet...

***

Een kleine afsluiter.

De Egleghemvijver in Hombeek is een water waar de Vereniging van Belgische Karpervissers vzw (VBK) het medebeheer van heeft. Hier is reeds 10 jaar of meer geen nieuwe karper meer uitgezet én het is een van de absolute topwateren in ons landje. Desalniettemin moeten we toch oog hebben voor de toekomst.
We hebben beslist om budget vrij te maken om op 2 plaatsen aquaria te plaatsen bij ervaringsdeskundigen in de kelder. De komende paai wordt op de voet gevolgd en als de vissen kuit en hom schieten, worden er eitjes geschept. Vervolgens zullen deze eitjes gedurende de tijd die nodig is worden groot gebracht met middelen van onze vereniging en met de know-how van de opkwekers. Als de tijd rijp is zullen er een aantal van deze visjes hun weg terug vinden naar het water waar ze verwekt zijn, en dat zal niet massaal gebeuren.
Dit is volgens ons de enige manier om hier op een verantwoorde manier de toekomst te waarborgen, én om tegemoet te komen aan de vissers die graag een uitzetting zouden willen.

Visstandbeheer is geen exacte wetenschap en de tijd zal het ons, zoals ze dat al eeuwen doet, leren...
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-04-2014 19:21

Dick,

Heb indertijd ook van Aart vernomen wat eventuele kosten zijn van een grootschalig onderzoek. Je kennende ben je niet de persoon om langs de zijlijn toe te kijken. Er moeten toch mogelijkheden zijn om zaken als fatsoenlijk visstandbeheer beter te coördineren. Dat hiervoor onderzoek moet plaats en kosten meegemoeid zijn lijkt me duidelijk. De karpervisserij verdiend het wel dat er hier na jaren van ellende een stuk duidelijkheid in komt. We kennen beide wel de persoon bij SVN die dit op zich zou willen nemen dacht ik??

Mark,
Je eerste alinea sluit goed aan voor iets waar ik al jaren voor pleit maar dat wist je al. Gezien de discussie die we gevoerd hebben in het verleden. Je lezing mocht ik indertijd aanschouwen bij de KSN regio Zwolle. Weet nog dat het die avond erg laat werd mede door de inhoudelijke discussie die er gevoerd werd. Wil je nogmaals danken voor je heldere uiteenzetting toen en nu.

-------------
Om aan te geven hoelang en in welke mate dit jaarlijks voorkomt onderstaand bericht. Heb daarbij uit respect bewust de naam van de schrijver weggelaten. Jaren vond in ons land tussen de 40 tot een 60 tal plaatsen massale karpersterfte voor. In welke mate dit nu nog voorkomt is me niet bekend.

Groet,
Peter


Spiegelkarperprojecten, de ondergang van het karpervissen

Beste Lezers,

Misschien een gedurfde titel voor mijn bericht over hetgeen wat ik te melden heb, maar de frustratie begint bij ons in de vereniging aardig hoog op te lopen. Ik zit namelijk mede in het bestuur van onze lokale HSV en ook wij hebben momenteel te kampen met het beruchte virus op onze vijver waardoor er nu toch zeker al 400 a 500 vissen verloren zijn gegaan over de afgelopen 2 jaar.

In chronologische volgorde hebben we in Oktober 2002 het bestand aangevuld met een nieuwe lichting karper, geleverd door het OVB. Volgens het OVB wordt de door hun geleverde vis altijd virusvrij geleverd, tenminste dat beweren ze. Na de uitzetting gingen er in de eerste weken al de eerste vissen dood van deze uitzetting. In het begin denk je aan een percentage wat afvalt door verzwakking tijdens vervoer e.d.. In het voorjaar van 2003 begon het erger de kop op te steken en begonnen ook vissen van het oude bestand het loodje te leggen. Na aankaarting bij de OVB van dit probleem konden wij verder ook weinig doen als bestuur op dat moment. Helaas zegt de OVB dat ze achteraf geen tijd hadden voor onderzoek wegens de drukte, dit tot daar aan toe. Na de paai bleek de sterfte voorbij en we hoopte als bestuur dat de overige vissen voldoende immuun waren voor het virus.

Helaas bleek dit voorjaar weer dat het de kop op stak en dat we nog eens een groot deel van het bestand verliezen en nog aan het verliezen zijn. Begin April is na contact opname door enkele karpervissers en door o.a. te dreigen met opnames van SBS er werk gemaakt door het OVB van de zaak en zijn er 7 April monsters genomen van vissen. Dit is in 2 afleveringen van Vis-TV te zien geweest op televisie. We hebben nu de resultaten van het onderzoek binnen en ze konden geen enkel virus aantonen onder de vissen. Maar er zijn enkele zaken die volgens ons niet kloppen:

- De monsters zijn genomen op 7 April, maar het onderzoek is pas gestart op 15 April 2004
- Het onderzoeksrapport is niet ondertekend door de verantwoordelijke.
- Wij weten welke vissen mee zijn gegaan voor onderzoek, helaas werden ze tijdens het onderzoek niet herkenbaar in beeld gebracht door Vis-TV, enkel de kop en de buik werd gefilmd wat natuurlijk verdacht lijkt op het verwisselen van monsters!!
- Tijdens briefwisselingen in 2004 werd eerst door het OVB gezegd dat dit de eerste melding was van de kwestie, terwijl dit ook al in 2003 is gedaan. Later zeiden ze weer dat ze in 2003 wel een melding hadden gekregen, maar dat ze het te druk hadden
- In een mail naar de KSN wordt gezegd dat ze het onverantwoord vinden en niet gek dat we een virus hebben omdat er tonnen brasem zijn gepoot. Het poten van deze vis is gedaan tijdens het onderzoek van het OVB op 7 April en was 4200 kg. Dit is gedaan om niet een totale leegloop te krijgen op onze vereniging en in ieder geval de witvissers nog vis te gunnen (voorn en ander klein grut was al volledig weggegeten door de aalsscholvers, wat na de karpersterfte het water tot een lege zandput maakte)

Al met al is het dus volgens ons een grote doofpot kwestie en na het napluizen bij veel andere gevallen van het SCMS valt het op dat het vaak is na het uitzetten van spiegelkarpers/start van deze projecten. De projecten zijn over het algemeen in samenwerking met het OVB. Het enige is dat de vissen niet van deze instantie afkomen. In veel gevallen werden ze geleverd door een handelaar, die zijn vissen weer betrok bij verschillende wateren o.a. in Frankrijk. Het OVB kon namelijk de vraag door de massale poting van de spiegels niet aan, waardoor zij "genoodzaakt" waren om hun vis ergens anders te betrekken. Helaas is de zorgvuldigheid waarmee dit gedaan is dermate slecht dat deze vissen in veel gevallen een virus meebrachten. Deze "virusvrije OVB-spiegels" zijn dus op veel wateren de oorzaak van onze karpersterfte. Iets wat ik en velen met mij ten zeerste betreur, want door deze vissen gaan bestanden naar de knoppen, terwijl ze bedoeld zijn voor de toekomst van onze visserij. We lopen dus het risico dat dit niet de toekomst is van het huidige karpervissen, maar wel DE ONDERGANG!!!

Ik weet dat ik sommige dingen niet geheel kan bewijzen, maar de toevalligheden die er zijn, de tegenspraken en onnauwkeurigheden in het onderzoek en correspondentie, als ook het voorval bij veel verschillende verenigingen.

Ik raad iedereen die op dit moment dan ook wil starten met een dergelijk spiegel project aan om zeer zorgvuldig te zijn. Zo niet het geheel af te blazen. Zeker dus ook een gedegen rapport te vragen van de geleverde vis. Het risico is namelijk gewoon te groot.

Wij als vereniging laten het er in ieder geval niet bij zitten en zijn momenteel contact aan het leggen met andere verenigingen om zo de krachten te bundelen en het misschien zelfs tot een zaak te laten komen tegen het OVB. Ook is momenteel Peter Otte via de KSN met de zaak bezig dat ik weet.

Met vriendelijke, maar gefrustreerde groet,
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-04-2014 09:05

Waarom niet bron van quote, auteur en vervolg discussie vermelden. Het is openbaar, wordt ook nog eens van dit forum geplukt en is gewoon terug te vinden. Zo wordt het uit zijn context gehaald.

viewtopic.php?f=52&t=14747

Betreft problematiek van uitzettingen op afgesloten visvijvers of putten waarbij men, vaak onbewust, risico's neemt. Om te beginnen is het goed als men zich bewust wordt van de risico's. De zogenaamde belangenbehartigers, waar BVK er een van is, kennen deze risico's wel en propageren dergelijke uitzettingen helemaal niet. Begrijp echter wel dat ook bij dergelijk water beheerszaken spelen. In elk geval, wees er voorzichtig mee zoals Mark hierboven aangeeft. Win informatie in bij bijvoorbeeld de ervaringsdeskundigen van de BVK. En ja, het advies kan wel eens zijn dat je niet moet uitzetten omdat er al genoeg of een uniek bestand van karpers zit. Gemopper dat er niks gevangen wordt is een slechte raadgever. Helaas wordt dat wel het meest opgevolgd. Klant is koning...

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======