Overdag (rustig) vissen omgeving Leiderdorp

Plaats reactie
john van duyn
Berichten: 31
Lid geworden op: 05-03-2011 16:16

14-03-2014 13:54

Hallo Allemaal,

Ik heb een vraagje, ik ben op zoek naar een water ergens in leiderdorp of in de omgeving hiervan waar overdag karper te vangen is. Ik heb al verschillende watertjes gevonden, maar ben er nog niet in geslaagd om tijdens een korte sessie een karper te vangen. Wegens mijn huidige gezinssituatie kan ik niet lange sessies gaan maken, vandaar.

Ik ben niet opzoek naar een water waar enorme biggen zwemmen (mag wel uiteraard), maar gewoon naar een water waar je lekker rustig kan zitten en kans maakt op een karpertje. Mag best een parkwater zijn oid. Er is best veel water in de omgeving, maar veel daarvan is vaarwater en dan kan je bij 3 zonnestralen over de sloepen naar de overkant lopen. De kans dat je lood bij het ingooien dan in het water komt is kleiner dan op het dek van een boot.

Pb' s zijn uiteraard welkom.

hoor het graag!

John.
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

14-03-2014 15:49

Je zou het eens kunnen proberen in de sloten rond de Flora in Rijnsburg. Geen enorme hoeveelheid vis, maar struinend kun je nog best leuke verrassingen tegen komen. Of anders eens een kijken in de cultuurwateren van Oegstgeest, zit veel graskarper maar er zijn ook wat uitzettingen geweest de afgelopen jaren :)
David Noya
Berichten: 60
Lid geworden op: 08-07-2004 01:15
Locatie: Leiderdorp

14-03-2014 22:51

Houtkamp, hofvijver, polders rondom leiderdorp, sloten richting zoeterwoude, benthuizen, zoetermeer, park in de merenwijk, en op de dwars wetering kun je best vissen ondanks fe sloepjes (wel toplood)

gr davidl
Ted den Hollander
Berichten: 8
Lid geworden op: 07-05-2004 15:11

15-03-2014 10:20

John, je hebt een pb.
john van duyn
Berichten: 31
Lid geworden op: 05-03-2011 16:16

17-03-2014 21:05

Thxs iedereen tot nu toe voor het meedenken en reageren. Een aantal wateren komen me wel bekend voor.Ik ben zelf echter een liefhebber van het statisch vissen, dus het struinen valt voor mij wel een beetje af.

Ik ben vandaag eens op de brommer gestapt om weer eens wat plekken te bekijken en vroeg mij af of iemand mij wat meer informatie met mij wil delen over de dwarswetering en over de does.

Pb' s zijn uiteraard weer welkom.

Groeten,

John.
john van duyn
Berichten: 31
Lid geworden op: 05-03-2011 16:16

21-03-2014 14:29

Geen Leidse/leiderdorpse karpervissers die hun ervaringen willen delen??? :D :D :( :( :( :(
David Noya
Berichten: 60
Lid geworden op: 08-07-2004 01:15
Locatie: Leiderdorp

26-03-2014 13:40

Zowel de Dwars als de Does zijn goed te bevissen. Aan de Does zijn het aantal vanaf de kant te bereiken stekken echter schaars. Bij de Dwars is dit uiteraard anders.

Het vorenstaande is direct van invloed op één van de door jou gestelde eisen, namelijk het 'rustig' kunnen vissen. Doordat de Dwars heel goed bereikbaar is middels de voetpaden die hieraan liggen, brengt dit met zich dat je sowieso mensen zal tegenkomen. Sommige plekken zijn rustiger dan anderen maar hondenuitlaters zal je zeer wss wel tegenkomen en die beesten laten ze altijd loslopen daar. De vraag is of je hier problemen mee hebt. Ik ben hier niet gecharmeerd van en probeer dit voorzover mogelijk tot een minimum te beperken. Die krengen zijn eerder ervan door gegaan met zakken boilies, mijn vreetrantsoen voor het nachtvissen (keurig verpakt in een plastic zak, maar toch door zo'n beest gevonden en meegenomen), willen uitgerekend ter hoogte van je hengels het water in of beslissen om vol triomfantelijk onder je hengels door te willen lopen - wat uiteraard niet goed lukt, tenzij het keffertjes zijn. De uitlaters staan dan maar een beetje dom schaapachtig er naast te lachen. Je begrijpt mij inmiddels, om deze reden vis ik liever niet in de Dwars.

Ik vis echter wel graag in de Dwars omdat ik er gewoon altijd lekker heb gevangen. Dit in tegenstelling tot veel geluiden die ik hoor over de Dwars, weinig goeds...Mijn ervaring is echter anders.

Het water zelf is makkelijk bevisbaar. Vrij ééntonige ondergrond. Overals ongeveer 2 meter diep behoudens aan de oevers waar het ondieper is. De oevers worden gekenmerkt door plompenvelden (en tegenwoordig helaas ook sloep-aanlegplaatsjes). Visstand is volgens mij wel redelijk. Zeker weten doe ik dat niet, maar de Dwars is aangesloten op zowel de Zijl als de Does en indirect op de Kaag en Braassem. In principe alle vis uit deze boezem kan in de Dwars terecht komen. Heb een aantal mooie dertigers mogen vangen daar en uiteraard voldoende kleiner spul. Ooit ook eens een klein mooi volschubje weten te strikken in ee grijs verleden. Al met al een aardig water met voldoende vis waar goed overdag valt te vissen mits je geen bezwaar hebt tegen mensen / hondenuitlaters langs je plekkie.

Dan de Does. Heel wat minder goed bereikbaar maar qua omstandigheden vrijwel gelijk aan de Dwars. Een vrij monotone bak met een vlak bodemprofiel en een monotone diepte van ong 2 / 2,5 meter. Niet al te lang geleden nog een uitzetting geweest van projectspiegeltjes. Schijnt een goed voorjaarswater te zijn (waarom heb ik echter nooit begrepen). Ook hier kunnen dezelfde vissen zwemmen als in de Dwars dus echt zinvolle info kan ik je hier niet verder over geven.

Voor beide vaarten geldt: gaat de zon schijnen dan komen de bootjes. Altijd dus met toplood anders ben je de sjaak.
Plaats reactie