Karperwateren in Nederland

Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

12-02-2014 10:45

Hallo allemaal,

Ik weet niet of het gewenst is, maar ik dacht dat we elkaar allemaal kunnen helpen door onze ervaringen te delen over viswateren waar wij bekend zijn. Ik zal hierbij beginnen en ik hoop dat deze topic aan zal slaan, zodat we met z'n allen NOG meer plezier kunnen hebben. :D

Viswateren waar ik bekend ben:

Plaats: Lelystad
Water: Zuigerplas
Helderheid: vrij troebel
karper bestand: behoorlijk goed, veel middelmaat karper met soms een uitschieter.
Formaat water: ik schat tussen de 3 en 5 hectare
Bodemstructuur: lichte laag "silt"
Waterplanten: Weinig
Nachtvissen: niet toegestaan
Betaalwater: Nee, staat in de vispas

Plaats: Almere
Water: Vaartplas
Helderheid: redelijk helder
karper bestand: redelijk, gemiddeld formaat(let op veel brasem)
Formaat water: ik schat het tussen de 3 en 5 hectare
Bodemstructuur: kleiachtig, en vrij harde bodem
Waterplanten: weinig tot lichte begroeiing
Nachtvissen: niet toegestaan
Betaalwater: nee, staat in de vispas

Plaats: Almere
Water: Lage vaart
Helderheid: licht troebel tot troebel
karper bestand: goed, grotendeels gemiddeld formaat(let op veel brasem)
Formaat water: ik schat tussen 15 en 30km lang
Bodemstructuur: grotendeels harde bodem
Waterplanten: Weinig
Nachtvissen: Toegestaan (Let op: Alleen in de nachtviszones)
Betaalwater: Nee, staat in de vispas

Plaats: Nijkerk
Water: Watergoor
Helderheid: zeer helder
karper bestand: matig tot redelijk, hoogste uitschieters rond de 35 pond
Formaat water: ik schat tussen 2 en 4 hectare
Bodemstructuur: Harde bodem(grint put)
Waterplanten: Zomers vrij veel langs de oevers
Nachtvissen: Toegestaan
Betaalwater: Ja, behoort tot vereniging "hoop op geluk" te nijkerk. ~4 euro per 24 uur.

Plaats: Almere Haven
Water: Grachtengordel
Helderheid: troebel
karper bestand: redelijk, meeste rond de 20 pond(let op, veel zeelt)
Formaat water: ongeveer 8km lang
Bodemstructuur: ~5cm silt
Waterplanten: Zomers licht begroeit
Nachtvissen: niet toegestaan
Betaalwater: nee, staat in de vispas

Plaats: Almere
Water: Hoge vaart
Helderheid: helder
karper bestand: matig maar met grote exemplaren
Formaat water: ik schat ongeveer 30km lang
Bodemstructuur: vrij harde ondergrond
Waterplanten: veel waterplanten
Nachtvissen: toegestaan(let op, alleen in de nachtvis zones)
Betaalwater: nee, staat in de vispas

Plaats: Scharwoude
Water: Simaja put
Helderheid: licht troebel
karper bestand: zeer hoog, veel kleine karper
Formaat water: ik schat tussen 2 en 3 hectare
Bodemstructuur: vrij harde bodem
Waterplanten: zeer weinig
Nachtvissen: niet toegestaan( alleen bij wedstrijden)
Betaalwater: ja, valt onder de hoornse hengelsport bond of 7,50 euro per dag

Ik hoop dat ik iemand hiermee heb kunnen helpen en dat andere vissers ook hun ervaringen zullen delen. Mocht ik op nieuwe wateren gaan vissen dan voeg ik deze direct toe.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-02-2014 09:29

Beste Jeffrey, heb je wel enig idee hoeveel karpers er in plas Watergoor zitten?
Gezien jouw posting namelijk niet...
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

13-02-2014 10:16

Aart Lokhorst schreef:Beste Jeffrey, heb je wel enig idee hoeveel karpers er in plas Watergoor zitten?
Gezien jouw posting namelijk niet...


Beste Aart,

Ja, ik heb enig idee hoeveel karpers er zitten in plas watergoor. Ik was op 4/5 februari bij de telling van sportvisserij nederland en er zijn ~450 karpers boven water gekomen.
Ik weet van alle andere wateren niet hoeveel karpers er zwemmen, maar mijn post is gebaseerd op hoe ik het water ervaar en tevens de moeilijkheid van het water. Als ik post dat het karper bestand heel hoog is en dat als mensen er dan gaan vissen met die verwachting. Dan kan het nog aardig tegenvallen.

Dus het "karper bestand" is een beetje gebaseerd op de aantallen die er gevangen worden gecombineerd met de moeilijkheid van het water.
Laat ik het zo stellen, bind me niet vast op de aantallen en dat soort dingen. Ik probeer alleen mensen te helpen. Ook zou het leuk zijn om in plaats van kritiek te geven, een water bij jou in de buurt te omschrijven. (let op, ik vraag niet om je geheime stekjes prijs te geven, maar puur om wateren waar jij bekend ben te omschrijven.) Ik dacht namelijk dat een forum er is om elkaar te helpen. heb ik dit verkeerd gedacht?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

13-02-2014 19:39

Plaats: Nijkerk
Water: Watergoor
Helderheid: zeer helder
karper bestand: matig tot redelijk, hoogste uitschieters rond de 35 pond
Formaat water: ik schat tussen 2 en 4 hectare
Bodemstructuur: Harde bodem(grint put)
Waterplanten: Zomers vrij veel langs de oevers
Nachtvissen: Toegestaan
Betaalwater: Ja, behoort tot vereniging "hoop op geluk" te nijkerk. ~4 euro per 24 uur.


Is dit een Betaalwater???????

Wat het bestand aan karper aangaat kan je het makkelijk met 5 vermenigvuldigen. Daar karper zich nu eenmaal niet makkelijk met een zegen en elektrisch laat vangen.

Info geven is best leuk maar moet wel in grote lijnen kloppen.

Groet,
Peter
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

13-02-2014 20:30

Beste Peter,

Ja, Watergoor is een betaalwater als je niet in bezit bent van de vispas van vereniging "Hoop op geluk".
Als de controleur langskomt kan je dan een dagticket(24 uur) kopen voor 4 euro.

En dat van het karperbestand..... ik zeg ook niet dat sportvisserij nederland alle vissen eruit heeft gekregen. Ik zeg alleen dat er ongeveer 450 karpers uit zijn gekomen. Je kan het inderdaad met 5 vermenigvuldigen, maar misschien ook wel met 10 of maar met 2. Niemand zal dat ooit weten :wink:

Dus volgens mij klopt de info die ik geef wel degelijk, het is echt niet zo dat ik met opzet mensen om de tuin probeer te leiden.
En nogmaals dit is gebaseerd op mijn eigen ervaringen en misschien dat er meer mensen hun ervaringen zullen delen. Het lijkt mij heel handig om dit soort informatie over andere delen van het land te weten te komen.

Ik hoop dat er misschien mensen zijn die iets aan de informatie hebben.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

13-02-2014 21:17

450 karpers op een putje van max 4 hectare zou al schrikbarende overbezetting zijn...
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

13-02-2014 21:19

Als je het zo bekijkt is elk water een betaalwater, je moet immers vooraf een vergunning kopen.
Een betaalwater moet je reserveren en is niet voor iedereen toegankelijk, en vol is vol.
Watergoor kan iedereen gaan zitten en op de controleur wachten, hoe meer zielen hoe meer vreugd (voor de vereniging dan).
Als je info wil geven, geef dan info die klopt, zo is bijvoorbeeld de Lage Vaart niet "ik schat tussen 15 en 30km" maar 45km lang, en de Hoge Vaart is niet "ik schat ongeveer 30km" maar 62km lang.

Veel van die info is gewoon terug te vinden op http://www.visplanner.nl
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-02-2014 08:41

Kees, Watergoor is wel groter dan 4 ha hoor. Maar dat er 450 karpers uitgekomen zijn tijdens het VKO wist ik ook wel. Volgens de voorzitter van HSV Hoop Op Geluk (de HSV) zitten daar naar zijn schatting tussen de 2000 en 2500 karpers. De werkelijkheid zal wel ergens tussen de 450 en 2500 karpers liggen en dat is al schrikbarend veel. Niet voor niets is daar nogal wat sterfte opgetreden in het nabije verleden.
Jeffrey: zoals hierboven ook al gemeld zijn er wel meer zaken in jouw postings die niet overeenkomen met de realiteit. En ik ben absoluut niet van plan om over welk water dan ook op dit board wat te gaan schrijven qua bezetting etc. Naar mijn mening moet iedereen dit maar voor zichzelf uitzoeken.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

14-02-2014 08:52

Waarom zo'n jongen als Jeffrey die zich net heeft aangemeld hier en een steentje bij probeert te dragen gelijk maar zo de grond in boren.
Weten jullie het dan echt zoveel beter, of moet dat zo lijken, kinderlijk gedrag of haantjes gedrag, noem het zo je wilt.
Hou gewoon vol Jeffrey.
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

14-02-2014 09:17

Ik vind het ook wel een goed initiatief.

Plaats: Alkmaar
Water: Zandput
Helderheid: helder
Diepte: 6-8m
karper bestand: Vrij groot met vrij forse karpers
Moeilijkheid: Moeilijk (wordt heel veel gevist)
Formaat water: 12ha?
Bodemstructuur: vrij zachte ondergrond
Waterplanten: nauwelijks
Nachtvissen: toegestaan
Betaalwater: nee, staat in de vispas

Plaats: Langedijk
Water: Geestmerambacht
Helderheid: helder
karper bestand: onbekend (voor mij)
diepte: tot 20-25 meter
Moeilijkheid: moeilijk
Formaat water: 85 ha
Bodemstructuur: vrij zachte bovenlaag
Waterplanten: hier en daar (vooral in zomer)
Nachtvissen: toegestaan
Betaalwater: nee, staat in de vispas
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

14-02-2014 09:33

Aart en Bert,Ik vind het jammer dat jullie de plank echt volledig mis slaan.
Mijn post is bedoeld voor mensen die NIET bekend zijn op deze wateren. Het gaat er immers niet om of de lage vaart 30 of 45 km lang is. (ik zal deze wel voor jullie aanpassen)

bert: Jah je hebt gelijk, elk water is een betaalwater. Het enige wat ik hiermee wil aangeven is dat als iemand die geen lid is van de "hoop op geluk" vereniging, zij dus rekening moeten houden dat wanneer de controleur langskomt er 4 euro per dag betaalt moet worden. (voor andere critici, misschien met inflatie is het dit jaar al 4,50 euro per dag)Het staat dus niet in de landelijke lijst van viswateren, dus moet je ervoor betalen. Is in mijn ogen dus een betaalwater wanneer je niet in bezit ben van de juiste vispas.

Aart Lokhorst schreef:De werkelijkheid zal wel ergens tussen de 450 en 2500 karpers liggen en dat is al schrikbarend veel.


Aart, dit is natuurlijk ook niet erg accuraat als je zo "precies" wil zijn. Het enige feit dat er is, is dat er dus minimaal 450 karpers zwemmen. En ook al zou dit een hoog bestand zijn, je zal op watergoor niet zo snel 10 karpers op een dag vangen.

Aart: jah, ook jij hebt gelijk...Watergoor is inderdaad groter dan 4 hectare. om precies te zijn is het 7 hectare(volgens de site). Uiteindelijk is dat soort informatie ook te verkrijgen via internet.
Ik heb dan ook gezegd in mijn post "bind me niet vast op precieze aantallen". Maar als jullie verbeterpunten hebben, dan hoor ik het graag en zal ik deze direct aanpassen.

Ik wil met deze post graag mensen die niet uit deze omgeving komen een beetje een idee geven over de verschillende wateren. Welke op mijn ervaringen zijn gebaseerd.
Ja, wanneer je bekend ben op deze wateren zal niet alles wat in mijn post precies overeen komen, maar ik geloof dat als we elkaar helpen, we met z'n allen veel leuke nieuwe wateren kunnen ontdekken.

*Herman en Jerome, hartelijk dank voor de support en het delen van info :D
Laatst gewijzigd door Jeffrey Arends op 14-02-2014 10:15, 3 keer totaal gewijzigd.
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

14-02-2014 09:44

Ik kom er net achter dat ik helaas mijn eerste post niet meer kan wijzigen, dus doe ik het zo:

Plaats: Almere
Water: Lage vaart
Helderheid: licht troebel tot troebel
karper bestand: goed, grotendeels gemiddeld formaat(let op veel brasem)
Moeilijkheid: Makkelijk
Formaat water: 45 km lang
Bodemstructuur: grotendeels harde bodem
Waterplanten: Weinig
Nachtvissen: Toegestaan (Let op: Alleen in de nachtviszones)
Betaalwater: Nee, staat in de vispas

Plaats: Almere
Water: Hoge vaart
Helderheid: helder
karper bestand: minder dan lage vaart, maar met grotere exemplaren
Moeilijkheid: gemiddeld
Formaat water: 62 km lang
Bodemstructuur: vrij harde ondergrond
Waterplanten: veel waterplanten
Nachtvissen: toegestaan(let op, alleen in de nachtvis zones)
Betaalwater: nee, staat in de vispas

Plaats: Nijkerk
Water: Watergoor
Helderheid: zeer helder
Diepte: tot 12 meter
karper bestand: Goed, hoogste uitschieters rond de 35 pond
Moeilijkheid: Moeilijk, word zeer veel gevist en zeer helder water
Formaat water: 7 Hectare
Bodemstructuur: Harde bodem(grint put)
Waterplanten: Zomers vrij veel langs de oevers
Nachtvissen: Toegestaan
Betaalwater: Ja, behoort tot vereniging "hoop op geluk" te nijkerk. ~4 euro per 24 uur.

Mochten er nog mensen zijn die betere details beschikbaar hebben dan hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

14-02-2014 10:19

jeffrey

watergoor is geen betaal water
waar jij op doelt , is een dag kaart kunnen kopen
een betaalwater kent geen vergunningen
een verenigings water kent vergunningen en evt dagkaarten

wat betreft het bestand op watergoor
ik persoonlijk !! let wel persoonlijk!!vind het rond uit schandalig , wat er op dit water gebeurd
hoeveel karpers zijn daar al de dood in gejaagd
door een slecht beheer
als er ook maar enige vorm van communicatie was met sportvisserij nederland en of de ksn
dan zou het een hele andere plas kunnen worden
tot aan die tijd is het gedoemd te mislukken
verder wens ik ieder zijn ding

carp greats jannes
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

14-02-2014 10:27

Klopt inderdaad Jannes. Maar ik ben blij dat je begrijpt waar ik op doel.
Het gaat er voor mij dan ook puur om, dat wanneer mensen van buitenaf hier willen gaan vissen, dat ze hier dan wel rekening mee houden.

Wat je 2de punt betreft ben ik het ook volkomen met je eens. Met beter beheer zou Watergoor inderdaad een veel mooier water kunnen worden.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

14-02-2014 12:27

Ik, en ik denk niet dat ik de enige ben, zou het toch niet op prijs stellen als je mijn rustige plekjes hier zo te grabbel gaat gooien voor 'mensen van buitenaf'..

Dat er mensen komen vissen van heinde en verre heeft in het verleden al voor heel wat excessen gezorgd. Probleem is niet dat er één iemand van buiten de omgeving komt, maar dat het na berichtgeving zo massaal gebeurt.

Nu denk ik niet dat je met bovengenoemde wateren en informatie een hoop gelukszoekers zal aantrekken maar echt nodig vind ik het niet. Er staan wat wateren bij waar de karpers meer gebaat zijn bij rust dan bij nog meer hengelaars en dat is zonde. Mensen die echt wat anders willen gaan zelf wel op zoek, pakken de landelijke lijst erbij of gaan eens kijken bij zo'n water om te vragen hoe het zit met kaarten/vergunningen.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

14-02-2014 13:46

jeffrey ik begrijp het wel , de vraag is of jij dat ook doet
we hebben in nederland maar enkele betaal waters
en die hebben een hele andere insteek dan verenigings wateren

inderdaad sven
ik kan me helemaal vinden in jou bovenstaande mail
hoop dat de mijne ook worden over geslagen

p.s jeffrey
waar kom jij vandaan uit P
meende namelijk van de week je naam voorbij te horen komen bij huub
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

14-02-2014 14:16

Iemand die een algemene vraag over een water stelt een duwtje in de goede richting geven heb ik in het geheel geen problemen mee. Dit is echter wel het andere uiterste, een soort brochure van karperwateren in NL. Wat mij betreft geen goed idee, zeker niet als er gevoelige informatie over bestanden in staat. Heel veel karpervissers hobbelen lekker achter de meute aan, wateren waarvan bekend is dat er grote vis zwemt krijgen extreem veel drukte te verduren en dat heeft al teveel wateren kapot gemaakt. We kennen de excessen wel, ruzies, rommel, lawaai, vissen verneuken, waarom zouden we het die kwaadwillende groep nog makkelijker maken?

Ik weet ook uit eigen ervaring hoe vervelend het is als je "locale" water opeens veel vissers uit alle delen van het land krijgt. Zelfs met zeer veel controle moesten alle zeilen bijgezet worden om het nachtvissen op een water te behouden. Wat jaren werk heeft gekost om te bereiken bij de gemeente en de buurt kan in één nacht afgebroken worden. Één groep kwaadwillenden, lawaai, bedreiging van een wandelaar, hoop rotzooi en de politie komt het water schoonvegen. Dan heb ik het nog niet eens over de irritatie van je favoriete stekken opeens 6-7 nachten per week bezet hebben en soms zelfs naar huis moeten terugkeren omdat er geen enkele stek vrij is. Dat wil je niet alleen zelf niet, dat wil je als je een beetje respect voor je medevissers hebt ook de andere locals niet aan doen.

Klinkt dit beeld overdreven? Voor sommige wateren loopt het niet zo'n vaart, voor vele is het gewoon oppassen geblazen en kan je zo'n open uitnodiging beter achterwege laten. Nogmaals, mensen willen helpen is natuurlijk niks mis mee, maar er is een verschil tussen iemand gericht een duwtje in de goede richting geven of een open uitnodiging voor jan en alleman om op water x te komen vissen.

Daarnaast is er ook een hele groep vissers die zelf deze informatie niet online wil kunnen vinden voordat ze ergens gaan vissen. Wat is er nou mooier dan de periode waarin je nieuw op een water bent en nog niet precies weet wat voor schatten dat water te bieden heeft? Elke vis die op de mat land is een verassing in plaats van een herkenning.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

14-02-2014 15:01

Jannes, ik begrijp heus wel het verschil tussen een verenigingswater en een echt "betaalwater" zoals bijv. het plashuis.
Misschien heb ik het verkeerd omschreven of word het verkeerd geïnterpreteerd.
K ben net nieuw op het forum dus lijkt me sterk als je mij al eens voorbij heb zien komen.

Daaf, ik begrijp jou punt ook. Het is uiteraard niet mijn bedoeling om voor medevissers problemen te veroorzaken... Integendeel.
Zoals ik deze topic ook ben begonnen : "ik weet niet of het gewenst is" maar het leek mij een heel leuk idee om zo als collega karpervissers info met elkaar te delen.

Daaf Wolters schreef:Wat mij betreft geen goed idee, zeker niet als er gevoelige informatie over bestanden in staat.


Stel nou dat we de info over het "karperbestand" eruit laten en alleen aangeven of het een moeilijk of makkelijk water is?
Misschien ben ik iets te voorbarig geweest met het posten van ook kleinere wateren en zou ik het alleen bij grotere wateren moeten houden. Excuus, maar ik ben net nieuw op het forum.

En toch ben ik blij met feedback van andere vissers hoe die over dit onderwerp denken.
Ik had er namelijk zelf niet echt door dat ik veel negatieve reacties zou uitlokken.
Aangezien er bij "vis-tv" ook info over diverse wateren wordt gegeven.

Nogmaals excuus voor degene die ik op de tenen heb getrapt. K zal voorlopig geen andere wateren meer posten.
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

14-02-2014 16:27

jeffrey

mijn vraag was woon jij in p

ik was van de week namelijk bij huub in p
en ik meende dat ik daar jou naam voorbij hoorde komen
heb jij wel een gevist met huub, of zijn zoontje

carp greats jannes
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

14-02-2014 20:38

jannes hooijer schreef:jeffreymijn vraag was woon jij in p


He Jannes,

Nee ik kom niet uit p(heb ook geen idee wat je daarmee bedoeld )
Ik kom uit A :D en heb nog nooit met huub gevist
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

14-02-2014 23:50

Daaf Wolters schreef:Iemand die een algemene vraag over een water stelt een duwtje in de goede richting geven heb ik in het geheel geen problemen mee. Dit is echter wel het andere uiterste, een soort brochure van karperwateren in NL. Wat mij betreft geen goed idee, zeker niet als er gevoelige informatie over bestanden in staat. Heel veel karpervissers hobbelen lekker achter de meute aan, wateren waarvan bekend is dat er grote vis zwemt krijgen extreem veel drukte te verduren en dat heeft al teveel wateren kapot gemaakt. We kennen de excessen wel, ruzies, rommel, lawaai, vissen verneuken, waarom zouden we het die kwaadwillende groep nog makkelijker maken?

Ik weet ook uit eigen ervaring hoe vervelend het is als je "locale" water opeens veel vissers uit alle delen van het land krijgt. Zelfs met zeer veel controle moesten alle zeilen bijgezet worden om het nachtvissen op een water te behouden. Wat jaren werk heeft gekost om te bereiken bij de gemeente en de buurt kan in één nacht afgebroken worden. Één groep kwaadwillenden, lawaai, bedreiging van een wandelaar, hoop rotzooi en de politie komt het water schoonvegen. Dan heb ik het nog niet eens over de irritatie van je favoriete stekken opeens 6-7 nachten per week bezet hebben en soms zelfs naar huis moeten terugkeren omdat er geen enkele stek vrij is. Dat wil je niet alleen zelf niet, dat wil je als je een beetje respect voor je medevissers hebt ook de andere locals niet aan doen.

Klinkt dit beeld overdreven? Voor sommige wateren loopt het niet zo'n vaart, voor vele is het gewoon oppassen geblazen en kan je zo'n open uitnodiging beter achterwege laten. Nogmaals, mensen willen helpen is natuurlijk niks mis mee, maar er is een verschil tussen iemand gericht een duwtje in de goede richting geven of een open uitnodiging voor jan en alleman om op water x te komen vissen.

Daarnaast is er ook een hele groep vissers die zelf deze informatie niet online wil kunnen vinden voordat ze ergens gaan vissen. Wat is er nou mooier dan de periode waarin je nieuw op een water bent en nog niet precies weet wat voor schatten dat water te bieden heeft? Elke vis die op de mat land is een verassing in plaats van een herkenning.



en de locals uit Frankrijk, als daar Jan de Hollander met zijn boekje "nachtvissen in frankrijk" op het dashboard komt aangereden?
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

15-02-2014 03:50

Plaats: Amsterdam
Water: Bosbaan
Helderheid: vrij troebel
karper bestand: Heel goed, veel vis rond de 15-20 pond maar ook een dertiger is mogelijk.
Formaat water: 26 hectare
Bodemstructuur: kleiig met een laagje prut
Waterplanten: Weinig
Nachtvissen: toegestaan
Betaalwater: Nee, maar je moet lid zijn van de Amsterdamse Hengelsport Vereniging
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-02-2014 09:47

Beste Herman,

Zou het betreffende boekje nog maar eens goed na lezen als je het ooit al gelezen heb? Kan er niets in vinden aangaande bestanden aan karper in Frankrijk of het moet de laatste versie zijn?

Kan me nog wel de knokploeg van vroeger jaren bij jullie herinneren die geen vreemde dulden aan het KK. Of dat leuk was nee.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

15-02-2014 15:58

@ Herman: je mist volgens mij totaal de intensie van mijn post, of je hebt geen idee wat er in dat boekje staat.
Het boekje nachtvissen in Frankrijk is niets anders dan wanneer je (delen van) onze lijst van viswateren zou vertalen in een andere taal. Daar heb ik dus totaal geen problemen mee, een opsomming van wateren en regels. Er staat geen info over bestanden en moeilijkheidsgraad in, dus zeker niet een open uitnodiging on met zijn allen op warer x te gaan vissen want daar zwemt x kg en vang je makkelijk.

Ik gebruik het boekje al jaren bij het uitkiezen van mijn bestemmingen en op de meeste wateren kom ik zelden tot nooit andere buitenlandse vissers tegen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

15-02-2014 16:23

Sven van Anrooy schreef:Ik, en ik denk niet dat ik de enige ben, zou het toch niet op prijs stellen als je mijn rustige plekjes hier zo te grabbel gaat gooien voor 'mensen van buitenaf'..

Dat er mensen komen vissen van heinde en verre heeft in het verleden al voor heel wat excessen gezorgd. Probleem is niet dat er één iemand van buiten de omgeving komt, maar dat het na berichtgeving zo massaal gebeurt.

Nu denk ik niet dat je met bovengenoemde wateren en informatie een hoop gelukszoekers zal aantrekken maar echt nodig vind ik het niet. Er staan wat wateren bij waar de karpers meer gebaat zijn bij rust dan bij nog meer hengelaars en dat is zonde. Mensen die echt wat anders willen gaan zelf wel op zoek, pakken de landelijke lijst erbij of gaan eens kijken bij zo'n water om te vragen hoe het zit met kaarten/vergunningen.


Inderdaad Sven,
Mensen stop toch aub met het toevoegen van wateren hier!!
Je gooit hier je eigen ramen mee in en trekt alleen maar onnodig mensen naar jouw genoemde wateren.
Moet tegenwoordig maar alles in hapklare brokken worden uitgelegd hoe een water in elkaar steekt en hoeveel en hoe grote vissen er zwemmen??? allemaal btw vissers zeker? opzoek naar gemak en niet het avontuur.
Stap in de auto of op de fiets en ga naar een water toe, ga lekker kijken en observeren, ga desnoods direct peilen, ga voeren, ga vissen, ga keihard op je bek, ga weer vissen, misschien weer keihard op je bek, ga weer vissen en vangen....... kortom maak er een avontuur van en ga niet altijd opzoek naar de gemakkelijke weg, das toch niks aan mensen??