WOLHANDKRABBEN HAARLEM E.O?

Peter Schuurmans
Berichten: 111
Lid geworden op: 02-07-2003 02:00
Locatie: HAARLEM

02-07-2003 19:21

Mensen het valt mij opdat er de laatste tijd niet veel karpervisser meer a/d waterkant zitten in Haarlem e.o.Oorzaak waarschijnlijk onze vriend de WOLHANDKRAB!Ik had hier al last van in April op de Binnenliede.Heeft iemand hier nieuws over gaarne ff reageren.Ik vis momenteel alleeen nog op afgesloten putjes helaas.
Vr.gr.
PETER.
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

02-07-2003 19:44

Peter, sinds 1998 is de wolhandkrabbenplaag, naast de beroepsvisserspest sinds 1993, er de oorzaak van dat er in Haarlem e.o. bijna niet meer te vissen valt. Ik heb 10 jaar gewoond aan het IJ in Spaarndam, en goed gevangen totdat krabben en beroepsvisser hun grijpgrage klauwen in de visstand zetten. Nu maar hopen dat de wolhandkrabben ook die beroepsvisser het vissen onmogelijk maken, de zogeheten blessing in disguise! Al heb ik er weinig hoop op, want die eikel zet in iedere put of vijver zijn fuiken, met goedkeuring van de hsv Haarlem, die ik er al verschillende keren op heb aangesproken, en dan met een lulverhaal komt dat die beroepsvisser 'het recht heeft' etc. Een typisch geval van doorschuiven, want de Kanobaan valt weer onder Rijkswaterstaat. Maar de de grote verantwoordelijke is de hsv Haarlem, want die had in 1993, na actie van een lid, de beroepsvisser nog kunnen weren van het water.
Ook het recreatieschap Spaarnwoude kan die beroepsvisser wel schieten, maar ze kunnen er weinig aan doen dat die man alles volstampt met fuiken.

MVG

Peter
Peter Schuurmans
Berichten: 111
Lid geworden op: 02-07-2003 02:00
Locatie: HAARLEM

02-07-2003 20:31

Peter,toevallig ken ik deze beroepsvisser.Heb met deze man en de vereniging wat afvissingen gedaan en lijkt mij een redelijk persoon.Vangt zelfs de wolhandkrabben weg en heeft hiervoor afnemers van buitenlandse afkomst dus.....
groeten,Peter
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

02-07-2003 23:11

Vind jij het redelijk dat hij zijkanaal B vol met fuiken heeft gezet?
Dat hij de heksloot vol fuiken heeft gezet, en ze pas weghaalde na verzoek van de hsv?
Dat hij zelfs het watertje bij het kerkhof aan de Vergierdeweg vol met fuiken zette?
Maar het kan altijd erger, en dan is iemand ineens 'redelijk'.

Peter
Gast

02-07-2003 23:56

Hoi mannen,
Ik heb zelf wat na vraag gedaan over het wolhand probleem en wat bleek.
In de begin jaren 50 was er al overlast van deze beesten er waren toen zelf speciale krabbenvissers in Spaarndam.
Deze moesten de paling stand beschermen.
Maar zo erg als het de laatste jaren is heb ik het nog niet meegemaakt.
Ik was dit jaar snel uitgevist op het IJ en op de Nel hoor ik zelfs de snoekbaarsvissers klagen.
Maar ja ik geloof niet dat we nog van die beestjes af komen.
Ik kan alleen maar hopen dat onze medelanders ze als lekkernij gaan zien.
En dat onze beroeps visser niet echt handig bezig is is al langer bekend.
Groet Erik
Peter Schuurmans
Berichten: 111
Lid geworden op: 02-07-2003 02:00
Locatie: HAARLEM

03-07-2003 00:18

Erik,het schijnt een cyclus te zijn van 7 jaar waarvan we heb ik me laten vertellen nu in de laatste 2 jaar zitten.Dus we zitten over pakweg een jaar weer goed!Het is inderdaad bar dit jaar.Ben jij familie van Jan Flaschwinkel die bij het Nuon heeft gewerkt?zoja doe Jan dan de groeten!
Peter Schuurmans
Berichten: 111
Lid geworden op: 02-07-2003 02:00
Locatie: HAARLEM

03-07-2003 00:23

Peter wat is "redelijk"in deze tijd.We proberen allemaal ons brood te verdienen.Ik sluit hierbij de discussie.Ik zou zeggen kom eens op de vereniging kijken als we weer een afvissing doen dan zie je gelijk hoe de man te werk gaat en kan je eens een praatje met hem maken.
groetjes Peter.
Gast

03-07-2003 08:53

Peter,
Jan is mijn vader ik zal hem de groeten overbrengen.
En wat die krabben betreft ik geloof niet echt dat het volgend jaar minder word maar we zullen zien.
Groet Erik
Gebruikersavatar
Bertil Siegers
Berichten: 247
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: drenthe

04-07-2003 09:53

Hoi,

Drama, is dat die krabben, ook hier in het noorden is het weer zover, mooie wegtrekkers krijg je wel :sad:(,
Over die cyclus van een aantal jaren heb ik ook gehoord, maar heb eens met Onno Terlouw gepraat en volgens hem is de enige redding dat de karper hem als aas gaat zien en zo een beetje de stand uitdunt, maar sta open voor andere theorieen.

Bertil
Tom Peeters
Berichten: 41
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

04-07-2003 16:48

Peter (Hoogeveen),
Ik deel je mening over de HSVH betreft de beroepsvisser. Ze weigeren hier gewoon iets aan te doen of je goed serieus te nemen. Van het voorjaar had hij zo'n 25-30(!)fuiken staan in het B-kanaal (heb er foto's van btw), maar er is gewoon niets aan te doen. Van de HSV hoef je niets te verwachten en ook de POS (overkoepelende org.) zegt hier weinig aan te kunnen doen.

Betreft de krabben heb ik dit jaar nog niet zo heel veel last gehad, maar eind vorig jaar was het heel erg. Het schijnt (gelukkig) inderdaad een cyclus te zijn van om de zoveel jaar dat die beestjes het zoetewater intrekken. Ik hoop ook dat het snel voorbij is.
En zoals jij al zei, wij zijn gelukkig niet de enige die er last van hebben. De netten van die beroepsvisser gaan er ook aan volgens hemzelf :smile:

mvg, Tom
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-07-2003 17:02

Tom,

zolang de beroepsvisser niets doet buiten zijn vergunning, de VBC nog geen visstandbeheersplan en bijbehorend visplan heeft, is er weinig te doen.

Je opmerking van de HSV etc. hoop ik dat het positief bedoeld is. Want ook jij bent de hsv. Reken maar dat men niet blij is.


Alweer: De beroepsvisser zegt dat er vis genoeg zit. Wij als hengelsport moeten aantonen van niet.

MVG

Klaas
Tom Peeters
Berichten: 41
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

04-07-2003 18:08

Klaas,
Helaas ben ik ook deel van de hsv ja. Maar als er een andere oplossing zou zijn zonder illegaal te vissen zou ik mijn lidmaatshap bij hsvhaarlem opzeggen. Dit heeft overigens niets met anders hsv's te maken die wel goed werk doen.
Maar inderdaad, hoe toon je aan dat er weinig vis zit. Wat is "weinig"? Er hoe toon je aan dat dit zou kunnen komen door de beroepsvisser...
Ik heb me er bij neergelegd. Heb geen zin in problemen en gelukkig nog genoeg ander water in Nederland.

mvg, Tom
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

04-07-2003 20:59

Klaas, hoezo is de hsv niet blij?
Ze hebben die man nooit een strobreed in de weg gelegd, sterker, toen bleek dat hij simpel van het water geweerd kon worden hebben ze er alles aan gedaan om hem op het water te houden!
Trouwens, de voorzitter van de hsv Haarlem, Rien nog wat, heeft een keer op dit board een bericht geplaatst, maar houdt zich verder angstig stil. Ik heb hem een keer aan de lijn gehad (telefoonlijn wel te verstaan), n.a.v. een brief over die beroepsvisser. Verder dan 'dat de gemiddelde karperviser eigenlijk ook maar schorem was en dat bijna iedere Spaarndammer ook stroopt' kwam hij niet.
Oh ja, en of ik ook geen functie binnen de hsv wilde bekleden. Nee, ik heul liever niet met de vijand.

Peter

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: peter m hoogeveen op 2003-07-04 21:00 ]</font>
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-07-2003 21:21

Peter, Rien Boon heet de voorzitter. Ik lees hier van alles over de HVSH en een beroepsvisser, maar niet over hoe de visrechtcontracten exact in elkaar zitten. En zolang dat niet duidelijk gemaakt wordt is er voor een 'buitenstaander' al helemaal geen touw aan vast te knopen.
Peter Schuurmans
Berichten: 111
Lid geworden op: 02-07-2003 02:00
Locatie: HAARLEM

04-07-2003 21:47

Ik heb wel weer wat aangeslingerd toch!!!
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

05-07-2003 00:57

Aart, geen hond heeft mij ooit duidelijk kunnen maken hoe, en waarom, die beroepsvisser ooit op de Haarlemse wateren zijn slag kon slaan (na jarenlang het Noordzeekanaal bevist te hebben).
Hij heeft 'het recht' (waarom is mij ook nooit duidelijk gemaakt) en je wordt van instantie naar instantie verwezen: hsv, recreatieschap, gemeente, rijkswaterstaat, min. van LSV...
Bij deze nodig ik de heer Rien Boon, of de heer Van Rhee (de beroepsvisser), uit eens haarfijn op dit web uit te leggen hoe de vork precies in de steel steekt. (Lijkt mij ook interessant voor andere boarders)
Een hsv hoeft van mij niet elke twee maanden voor veel geld een visblaadje te laten maken; ze hoeven van mij geen spiegelkarperprojecten te starten.
Ze mogen van mij gerust bier drinken, ouwehoeren, een kaartje leggen, inloopavonden organiseren, contributie vangen, bestuurder spelen, 'bestanden monitoren', af en toe met een boot en een haak het water controleren op stroperswerktuigen (laten ze vooral uitkijken niet in de fuiken van de beroepsvisser verward te raken), als ze het viswater verder maar met rust laten (de natuur regelt het zelf wel).
Ze mogen zeker NIET het Paard van Troje binnenhalen in de gedaante van een beroepsvisser.

MVG

Peter
marc molanuss
Berichten: 103
Lid geworden op: 01-02-2003 01:00
Locatie: Haarlem

05-07-2003 10:57

Hoi Peter, heb deze week ook een mail gestuurd naar de heer Boon, kreeg een vaag antwoord wat in het kort inhield: PECH GEHAD.

Klaas, je hebt gelijk dat wij ook deel van de Hsv zijn, maar zoals Peter wat harder stelt wil ik niet in ee vriendenclubje gaan zitten die elkaar dekken en gezellig met elkaar zitten te keuvelen.

Als er een actieve spirit was binnen de Hsv was, waarin mensen elkaar aan spreken op besluiten etc. is het misschien wel te doen.

Groet Marc
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

05-07-2003 14:42

Peter, Marc, wordt het dan niet eens tijd dat er een paar anderen (jullie bijvoorbeeld) in het bestuur van HSVHaarlem zitting nemen en hier een frisse wind laten waaien. Als je op je krent blijft zitten en alleen maar je gal op het internet spuit, kan je net zo goed naast al die andere beste stuurlui aan de wal gaan staan.

Jos.
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

05-07-2003 19:54

Ik heb helemaal geen zin om in het bestuur van een hsv te gaan zitten. Bovendien is dit het flauwe antwoord dat je altijd krijgt als je ergens kritiek op hebt.
En getuigt het van stuurmanskunst aan wal als je het feit aan de kaak stelt dat een hsv haar hoofdtaak ernstig verzaakt?
Zoals ik al eerder stelde, een hsv-bestuur hoeft van mij helemaal niet actief te zijn; ze hoeven maar een doelstelling niet uit het oog te verliezen: ze zitten er voor de sportvisser, en niet voor de beroepsvisser. En het is allemaal liefdewerk-oud-papier, en ze hebben met allerlei belangen te maken, en overal worden fouten gemaakt, maar dit is echt onvergeeflijk.
De gans (hsv) heeft de vos (beroepsvisser) uitgenodigd en gevraagd wat-ie met Kerstmis wil eten.

Peter
Peter Schuurmans
Berichten: 111
Lid geworden op: 02-07-2003 02:00
Locatie: HAARLEM

05-07-2003 20:20

GING HET HIER NIET OVER WOLHANDKRABBIES???!!
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

05-07-2003 22:22

Ja, maar van het een komt het ander, en het gaat om irritante wezens die het water verpesten...
Nu ik het er toch over heb: je zit nog maar net op het board, en het is niet de bedoeling dat hier wateren in de openbaarheid worden gegooid, met bestanden en gewichten. Als je andere postings leest, zie je dat zoiets niet gewaardeerd wordt.

MVG

Peter
marc molanuss
Berichten: 103
Lid geworden op: 01-02-2003 01:00
Locatie: Haarlem

06-07-2003 11:36

Hallo Jos,

Als ik niet in een verenigingsbestuur zit en dit ook niet wil, betekent dit niet, dat je geen kritiek mag leveren.
Volgens mij is het openlijk vragen stellen een manier om bij de vereniging actief te zijn. Zoals Peter stelt kunnen mensen fouten maken, maar moeten ze zich niet achter wazige verhalen gaan schuilen.

Ik heb nog niet de inzichten om in een bestuur te gaan zitten, maar wil wel duidelijke antwoorden als ik daar om vraag. Volgens mij heb ik daar als lid recht op??

Tenenkrommende groeten,
Marc
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

06-07-2003 12:35

Peter, Marc,

Het is mij wel duidelijk dat jullie niet actief willen deelnemen in dit bestuur, maar als jullie of andere leden van deze HSV niets concreets ondernemen zal er nooit wat veranderen. Bestuurders die een deel van hun leden als schorem en stropers bestempelen horen n.m.m. niet in een bestuur van een HSV thuis. Bovendien maak ik uit jullie schrijven op dat het bestuur zich nogal autoritair opsteld en besluiten neemt welke zij niet mogen nemen. Dit is trouwens een bekend fenomeen, te veel bestuurders van verenigingen menen ten onrechte dat zij dezelfde zeggenschap hebben als een directie in het bedrijfsleven.
Richt desnoods samen met enkele andere karpervissers een commissie op om binnen de hsv de belangen van de karpervissers te behartigen.

Jos.
Arie Visser
Berichten: 69
Lid geworden op: 16-03-2003 01:00
Locatie: Haarlem

07-07-2003 18:30

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Arie Visser op 2003-07-29 23:25 ]</font>
albert plas
Berichten: 247
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00
Locatie: Coevorden

08-07-2003 21:32

moie,
hoe zit t nu met die krabben?
groeten.
Albert
Waterbouw... werk voor echte mannen!