Zandwinning bij Nij Beets

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Menno Bosgra
Berichten: 119
Lid geworden op: 28-07-2011 11:12

26-10-2013 20:32

Is er iemand die aanvullende informatie heeft over de zandwinning bij Nij Beets? Het lijkt mij een interessant water, maar veel info vind ik er nog niet over. Zelf heb ik er diverse dagdelen doorgebracht in de hoop vis te spotten, maar dat is niet gelukt, of ik kon niet met zekerheid zeggen of een kolk/dikke kring aan de oppervlakte daadwerkelijk karper was. Er is een foto op internet waarop een school vissen te zien is, maar de meningen hierover zijn verdeeld: de een vindt het karper, de ander grote brasem. Hier is de link: http://www.panoramio.com/photo/36324485

Wat ik wel weet:

1) De put bestaat sinds eind jaren '70
2) Er wordt nog actief zand gezogen
3) Volgens Sportvisserij Friesland zijn er geen uitzettingen geweest
4) Er mag pas de laatste jaren legaal gevist worden
5) Een roofvisser die ik gesproken heb, beweert in het verleden (grote) karper gezien te hebben
6) Anderen die ik eens sprak zaten ook op karper te vissen (na peilen door mij later die week, bleek dat op ongeveer 15 - 20 meter diepte te zijn, dat wel...)
7) Duiken is niet toegestaan wegens te gevaarlijk. Diverse duikverenigingen heb ik aangeschreven en die hebben dit gezegd op mijn vragen en kunnen me dus niet verder helpen

Al met al is dit natuurlijk niet erg bemoedigend. Aan de ene kant wil het me niet aan dat er geen karper zit, aangezien de put al ±35 jaar oud is en het me daarom ook sterk lijkt als er nooit eens karper op losgelaten is door deze of gene. Echter, als er geen geregistreerde uitzettingen zijn geweest, kan het wel eens een lastig verhaal worden.
Alle info welkom.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-10-2013 20:49

Gezien de rugvinnen (driehoekig) zijn dit brasems. Karper uitzet is in het verleden niet op zon grote schaal gebeurd als in andere delen van nl. Ik heb begrepen dat de bedrijven die zand zuigen ook vis (moeten) uitzetten.. verder heb ik op een andere diepe plas ook gewoon karper kunnen vangen....dus gewoon proberen
Gebruikersavatar
Menno Bosgra
Berichten: 119
Lid geworden op: 28-07-2011 11:12

27-10-2013 15:37

Dat van die bedrijven wist ik niet, maar dat zou perspectieven kunnen bieden om daar eens naar te vragen. Ik weet welk bedrijf daar de zaak in handen heeft en kan er wellicht eens een mail aan wagen wat zij hierover kunnen vertellen.
Gebaseerd op logisch denken zou je zeggen dat er wel karper moet zitten, bv. alleen al gezien de lange tijd dat de plas er al ligt en van de roofvisser zijn opmerking, maar nogmaals, de voortekenen zijn niet heel gunstig. Ik heb er eens op een echt schitterende zomeravond gezeten om te observeren -met twee hengels op een veelbelovende stek- en dat mijn vismaat sms-te dat hij op zijn water (ook een zandwinning) nog nooit zo'n springfestijn mee had gemaakt als op dat moment, terwijl het bij Nij Beets erg rustig was. Toegegeven, elk water is anders, maar de omstandigheden waren er wel degelijk naar dat het daar ook had gekund dat er zo gesprongen werd.
Maar goed, ik zal er volgend jaar eens een periode aan wagen om weer te kijken wat ik man ontdekken en misschien een voerstek aan te leggen met grote boilies en partikels, om te kijken of met name die boilies ook weggevreten worden.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

27-10-2013 16:06

Ben benieuwd. Het ene water is het andere niet. Ken veel wateren waar ze niet spingen. Is het water ook aangesloten geweest op een vaart?
Henk Werda
Berichten: 5
Lid geworden op: 25-05-2015 21:23

26-07-2015 17:02

Zijn er al nieuwe bevindingen over dit water qua karper of zeelt populatie? Of water in de buurt?
Gebruikersavatar
Menno Bosgra
Berichten: 119
Lid geworden op: 28-07-2011 11:12

28-07-2015 20:23

Geen doen daar; ik heb er onlangs nog eens gekeken, maar er ligt een enorme installatie voor het zuigen van zand in het water. Vissen op karper kun je daar (voorlopig) wel vergeten.

De put van Nederhorst is ook een stuk minder aantrekkelijk geworden, aangezien je alleen nog op de zuidkant mag zitten en daar zijn weinig mogelijkheden, behalve de kom rechts in. Het eiland is dus officieel ook verboden terrein. En mocht je denken dat je dat makkelijk kunt omzeilen: er wordt streng gecontroleerd, vorig jaar tenminste wel.

De Zestien roeden is karper uitgezet, maar die zullen nog niet zo groot zijn; is vorig jaar, of twee jaar geleden gedaan.

En anders maar eens Google raadplegen :-)
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-07-2015 22:47

zuidkant? noordkant toch?
Gebruikersavatar
B. de Boer
Berichten: 141
Lid geworden op: 02-10-2009 21:56

29-07-2015 00:35

serieus hebben ze bepaalde zaken gewijzigd in de regelementen vwb de put van Nederhorst?
Chill....

Zo belangrijk is het vissen ook weer niet...
Gebruikersavatar
B. de Boer
Berichten: 141
Lid geworden op: 02-10-2009 21:56

29-07-2015 00:44

Oke, Zie net al wat veranderingen van de Put en omgeving. Maar dan lijkt me vissen vanaf de Noordkant juist helemaal uitgesloten.....
Chill....

Zo belangrijk is het vissen ook weer niet...
Gebruikersavatar
Menno Bosgra
Berichten: 119
Lid geworden op: 28-07-2011 11:12

29-07-2015 01:24

Excuus, het is inderdaad de noordkant, je mag richting zuid vissen, daar zat mijn verkeerde aanwijzing. Ik ben er dit jaar nog niet geweest, maar dat komt ook omdat het Mme nu niet meer trekt.
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

29-07-2015 08:32

Nog niet zo lang geleden heb ik wel vissers op het eiland gezien. De tent was goed verstopt echter de spierwitte Quicksilver niet. Naar mijn idee is het behoorlijk rustig op de Put van Nederhorst ik kom er redelijk vaak bij langs, maar de keren dat ik er was en de verrekijker hanteerde waren de vissers op 1 hand te tellen. Op een ander water is het juist kommer en kwel en lossen ze elkaar gewoon af. Een bijzonder tafereel maar zo zou ik absoluut niet willen vissen.
Plaats reactie