Nachtvissen Slingelandse Plassen

Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

09-07-2013 21:28

Ik zou graag willen nachtvissen op de Slingelandse Plassen bij Goudriaan. Hiervoor is een aanvullende vergunning nodig en we hebben het verzoek ingediend om op de wachtlijst te worden gezet die hiervoor geldt. Nu is door de plaatselijke HSV te kennen gegeven dat dit niet mogelijk is, omdat alleen mensen die uit de Alblasserwaard komen in aanmerking kunnen komen voor een nachtvisvergunning en dat dit is bepaald door besturen, politie en de provincie. Dit komt op mij als erg vreemd over, dat er een grens wordt gesteld qua aantal snap ik, of dat er bij overlast wordt ingegrepen, maar dit verhaal vind ik vrij absurd.

Is er iemand die weet of dit vaker het geval is en of dit rechtmatig is?
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

09-07-2013 23:31

Is niet zo vreemd hoor, de gemeente Bloemendaal heeft ook enkele wateren in beheer en hanteerd ongeveer het zelfde beleid.

http://www.bloemendaal.nl/wonen/digitaa ... 3/section/

- Inwoners van de gemeente Bloemendaal hebben voorrang boven niet-inwoners
- Oudere aanvragers hebben voorrang boven jongere aanvragers
- Tenslotte is nog de aanvraagdatum van belang
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

09-07-2013 23:37

Voorrang vind ik al dubieus, maar uitgesloten worden op een water omdat je niet in de buurt woont vind ik redelijk absurd. Dat er een max is vwb het aantal vissers, er niet gevoerd mag worden om geknok te voorkomen dat snap ik best. Maar om nu op een druk recreatiewater waar je echt behoorlijk voordeel hebt van een nachtvergunning (zeker in de zomer) vind ik het gewoon onneerlijk. Visrecht zou mijns inziens vast moeten hangen aan gedrag en niet aan woonplaats.......
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

10-07-2013 00:09

Ik denk dat de locals met een nachtvergunning het niet met je eens zijn.
Waarom ik dat denk ? och...
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

10-07-2013 08:40

bert kamp schreef:Ik denk dat de locals met een nachtvergunning het niet met je eens zijn.
Waarom ik dat denk ? och...


Dus het is normaal dat je alleen rondom je eiegen woonplaats mag nachtvissen, want eigen volk eerst? Dan moeten ze helemaal geen vergunningen meer uitgeven aan buitenstaanders en niet eerst cashen en vervolgens de kans op vis minimaliseren. Als je betaald ben je wel goed genoeg, maar als je een visje wilt vangen dan niet. Buitengewoon onredelijk wat mij betreft en ik denk dat dit 1x maar nooit weer gaat worden, jammer.....
Gebruikersavatar
Bert Groen
Berichten: 51
Lid geworden op: 30-08-2003 02:00
Locatie: Krimpen aan de Lek (NL)
Contacteer:

11-07-2013 12:22

bert kamp schreef:Ik denk dat de locals met een nachtvergunning het niet met je eens zijn.
Waarom ik dat denk ? och...


en als die locals dan eens een keer bij ons in de buurt zouden willen komen nachtvissen moet dat wel mogen zeker...
wat een bullshit en pure discriminatie!!
Kromme hengels!!
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

11-07-2013 18:21

Is geen discriminatie. Zijn gewoon bepaalde redenen voor. Waarschijnlijk gezeik geweest in het verleden,en met deze regel weten ze wie er op bepaalde wateren vissen,en valt er makkelijker op te treden mocht er wat gaande zijn.

Als je een beetje her en der leest in bladen en op Internet,dan weet je al lang dat het hedendaagse karpervissen niet meer te vergelijken is met enkele jaren geleden.

en als die locals dan eens een keer bij ons in de buurt zouden willen komen nachtvissen moet dat wel mogen zeker...
wat een bullshit en pure discriminatie!!


Bullshit?

Het zijn nu eenmaal bepalingen die goedgekeurd zijn.

Hunnie wel en ikke niet,en das niet eerlijk! Zoek je wat anders he.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

11-07-2013 19:30

Lekker makkelijk gezegd als je er zelf geen last van hebt. Er zal best wat gebeurd zijn in het verleden, maar het is onzinnig om onschuldige mensen te gaan straffen voor het gedrag van een paar idioten. Gaat echt leuk worden als we dat overal door gaan voeren, gaat de lol van het karpervissen gauw af.
Ben net weer begonnen, maar begin er mijn zakken ondertussen al aardig vol van te krijgen hier in NL. Zit je dan met je goede gedrag aan de waterkant en wordt je alsnog gestraft.
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

13-07-2013 14:47

Emilio,

Je hebt antwoord gekregen op je vraag: vissers van buiten de gemeente weigeren is rechtmatig.

Nu wordt het een slepende discussie die niet meer gaat over of het beleid van de gemeente Ablasserwaard wel of niet rechtmatig is, dit gaat over het wel of niet accepteren van een paar simpele regels.

Je hebt twee opties, wordt volwassen en accepteer het als een vent of ga ergens anders de Calimero uithangen. Het leven is niet eerlijk, wen er maar aan.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

13-07-2013 20:47

Robert,

De regels zal ik dan moeten accepteren, maar dat wil niet zeggen dat ik het met deze regels eens moet zijn. Er is veel veranderd de afgelopen jaren in karperland en zeker niet altijd ten goede. Iedereen schijnt dat normaal te vinden, ik niet, komt waarschijnlijk omdat ik er een jaar of 12-13 tussenuit ben geweest. De hele instelling van mensen is veranderd en dat heeft duidelijk gevolgen gehad.
Wat ik niet snap is dat de goeden onder de kwaden moeten lijden, de HSV heeft voor de makkelijke weg gekozen en het is mijn goed recht het daar niet mee eens te zijn. Dit heeft niets met acceptatie te maken, maar met common sense. Er zijn genoeg andere oplossingen denkbaar waarbij wel op een faire manier onderscheid wordt gemaakt en als niemand ergens tegen ageert veranderd er ook nooit iets. En op een forum staat het je volgens mij vrij om meningen uit te dragen en jij gaat echt niet voor mij bepalen wat ik hier wel en niet plaats. Als het je irriteert lees dan gewoon wat anders.

ps. Ik ben geen 16 jaar oud, dus behandel me ook niet zo, ga fijn in een ander topic stoer doen.
ps 2. Gemeente Alblasserwaard??
ps 3. je hebt twee opties; reageren of niet.
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

13-07-2013 22:58

Emilio,

En ik geef slechts mijn mening. De bottom-line is de vraag: is weigeren rechtmatig of niet? Nogmaals: ja, dat is rechtmatig. Ik vind dat men tegenwoordig te snel verbolgen is over het feit dat zij iets niet mogen. Zeker wanneer er talrijke andere opties zijn die het visplezier kunnen opleveren wat men zoekt. Ik raad je aan om een topic aan te maken in het koffietafelpraat-gedeelte als je bijval wilt voor je mening.

ps 1: het spijt me dat ik je Calimero heb genoemd. Dat was niet volwassen van mijn kant. Maar ongestructureerde kritiek leveren komt ook niet volwassen over op mij.
ps 2: niet relevant
ps 3: ik heb antwoord gegeven op je vraag, maar blijkbaar was je uit op een discussie (en dat mag).

Ik trek me terug, ik wens je veel visplezier en dikke biggen op een leuke stek.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

14-07-2013 00:03

Robert Lamboo schreef:Emilio,

En ik geef slechts mijn mening. De bottom-line is de vraag: is weigeren rechtmatig of niet? Nogmaals: ja, dat is rechtmatig. Ik vind dat men tegenwoordig te snel verbolgen is over het feit dat zij iets niet mogen. Zeker wanneer er talrijke andere opties zijn die het visplezier kunnen opleveren wat men zoekt. Ik raad je aan om een topic aan te maken in het koffietafelpraat-gedeelte als je bijval wilt voor je mening.

ps 1: het spijt me dat ik je Calimero heb genoemd. Dat was niet volwassen van mijn kant. Maar ongestructureerde kritiek leveren komt ook niet volwassen over op mij.
ps 2: niet relevant
ps 3: ik heb antwoord gegeven op je vraag, maar blijkbaar was je uit op een discussie (en dat mag).

Ik trek me terug, ik wens je veel visplezier en dikke biggen op een leuke stek.


Robert,

Excuses aanvaard, dank je, kan ik zeker waarderen. Het ging me niet over je boodschap maar over de toon. Anyway, zand erover.....

Probleem wat ik heb is dat er wel een gewone vergunning wordt verkocht, waarbij ik me vooraf zoveel mogelijk heb ingelezen en navraag heb gedaan om te bepalen of er vis te vangen was. Niemand heeft aangegeven dat het bijna onmogelijk is om daar een visje te veschalken op de dag, dus voorlopig (ben nog niet uitgeëxperimenteerd) zonde van het geld en daar ben ik boos over. Lijkt me wel nuttige info op een forum, kan voor andere mensen teleurstelling voorkomen.

Mocht dit verkeerd staan mijn excuses, leek me de voor de hand liggende categorie. Als deze niet bedoeld is om eventueel verder te discusieren kan hij wat mij betreft verplaast worden.
Gebruikersavatar
Bert Groen
Berichten: 51
Lid geworden op: 30-08-2003 02:00
Locatie: Krimpen aan de Lek (NL)
Contacteer:

17-07-2013 12:22

mij gaat het er niet om dat ik niet op een bepaald water mag vissen omdat ik daar niet uit de buurt kom, waar ik mee zit dat ik niet meer op wateren bij mij in de buurt KAN vissen omdat het daar volstroomt met vissers van heinde en verre.
daaronder zitten er dan ook nog een berg die er een puinhoop van maken waardoor de regels (terecht) worden aangescherpt en het voor ons nog lastiger wordt gemaakt.
als wij (als groep vissers uit de regio) naar de beheerder toestappen om maatregelen te nemen, bijvoorbeeld aleen vissers uit de omgeving toe te staan en die te registreren, worden we de deur gewezen met de opmerking dat het water openbaar moet blijven...

ik denk dat het beter is om een landelijke lijst samen te stellen van personen die het verzieken vorr anderen en die van het water te weren, al het water!!
Kromme hengels!!
Gebruikersavatar
Bert Groen
Berichten: 51
Lid geworden op: 30-08-2003 02:00
Locatie: Krimpen aan de Lek (NL)
Contacteer:

17-07-2013 12:26

leen goudappel schreef:Hunnie wel en ikke niet,en das niet eerlijk! Zoek je wat anders he.


als die locals lekker op 'hun' water blijven hoef ik ook niks anders te zoeken...
Kromme hengels!!
Stephen Ram
Berichten: 52
Lid geworden op: 01-05-2010 01:05

19-07-2013 19:55

Achterlijke bepalingen vind ik. Als alle gemeenten op die manier te werk zouden gaan, dan is het einde van onze hobby in zicht. In durf wel te zeggen dat een heleboel gemeenten te kampen hebben met overbezette wateren. Dat is nou eenmaal zo en overigens weinig aan te doen. Het mag dan rechtmatig weigeren zijn, maar onsportief, egoïstisch en oncollegiaal is het zeker. Nogmaals we hebben allemaal ongeveer dezelfde problemen, maar weigeren is een laffe oplossing.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

20-07-2013 12:16

Da's echt een opmerking van iemand die niet gehinderd is door enige kennis van zaken...

Voor alle duidelijkheid: Ik vis er niet, wil er niet eens vissen.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

20-07-2013 13:59

Is hier op de eerste plaats de eigenaar die toestemming moet geven aan de visrechthebbende om hun leden er te laten nachtvissen. De gemeente bepaald er ter plaatsen het kampeer beleid. Er zijn genoeg voorbeelden dat slechte ervaringen met karpervissers die een of meer van de partijen dwingt tot het nemen van impopulaire maatregelen. Waartegen hier dan weer onterecht tegen geageerd wordt. Is vaak kiezen er niet mogen nachtvissen of bepaalde beperkingen opgelegd krijgen.

Groet,
Peter
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

20-07-2013 18:56

Tuurlijk weet iedereen die hier de HSV als vanzelfsprekend gelijk geeft precies wat er is gebeurd, of is het zo dat HSV's gewoon altijd gelijk hebben voor sommige mensen?

Ik blijf van mening dat restictie van visrecht gebaseerd moet zijn op al dan niet misdragen van een individu en niet op basis van woonlocatie o.i.d., ik heb nl. nog steeds geen argument gezien dat dit weerlegt. Het blijft mijns inziens een zwaktebod om naar dergelijke maatregelen te grijpen.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

21-07-2013 17:16

Iets met leren van het verleden misschien? Treur niet, zat mooiere wateren in de regio, toch?
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

21-07-2013 19:45

Als je mooiere wateren weet hoor ik bet graag, ben uiteraard zoekende....
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

21-07-2013 21:59

Dordtse Biesbosch bijvoorbeeld?
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

21-07-2013 22:18

Uiteraard is dat een mooi gebied, echter nogal lastig zonder boot heb ik begrepen. En budget voor een boot is er de komende tijd niet...
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

22-07-2013 10:58

Tja, boot... Zelf ga ik met een ouwe Canadese kano de Biesbosch in, kost niet zoveel en alles kan erin, inclusief koelbox.

Ook de Lek (mooi bestand, met projectspiegels) of de Nieuwe Merwede is trouwens de moeite waard! Je stekkie altijd vrij en geen papegaaien.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

22-07-2013 14:14

Klinkt leuk zo'n kano, maar we zijn wel met z'n 2-en, krijg je al je zooi er dan nog een beetje behoorlijk in of worden het dan meteen 2 exemplaren? En hoe krijg je zo'n kano aan de waterkant? Kwa prijs vallen ze idd wel mee, zal sowieso even sparen worden, maar is niet ondoenbaar.

Hoe doe je dat dan precies in de Biesbosch? Je peddelt naar je stek, laadt alles uit en vist vanaf de kant? Is dat toegestaan?

Rivieren beginnen mij wel te trekken, echter weet ik niet of vrouwlief dat ook ziet zitten. Is altijd wat lastiger dan op een plas zonder stroming etc. Vaar je daar trouwens ook uit of gooi je met die brokken lood?
Cor Blokhof

22-07-2013 18:33

Emilio,

Het eiland van Dordt wordt niet voor niets zo genoemd.

Je hebt om je heen overal water.

- Nieuwe Merwede
- Beneden Merwede
- Dordtse Kil
- Oude Maas
- Hollandse Diep
- Dordrechtse Biesbosch
- Hollandse Biesbosch inclusief Wantij

Denk dat daar genoeg kant stekken te vinden zijn waar je je ding kan doen inclusief met drie hengels vissen en legaal nachtvissen.