Nachtvissen 2013 Limburgse Maas

Gebruikersavatar
Johan Colbers
Berichten: 98
Lid geworden op: 07-10-2002 02:00
Locatie: Panningen

08-12-2012 16:46

Hoe zit het nu precies. met de regelgeving, met het nachtvissen op de Limburgse (Noord Limburg) maas in 2013?
Wel of niet nachtvissen in 2013, en mag er wel of niet gevist worden met 3 hengels?

Gr Johan
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

08-12-2012 18:24

Hier in Limburg zijn ze ons een beetje vergeten geloof ik. 3 hengels mag nog steeds nergens behalve bij vv.st.petrus met extra vergunning maar dat is al jaren. De enige echte verandering is dat de maasplassen aan het boekje zijn toegevoegd, voor de rest verandert er hier weinig voor ons.
Groetjes Ron
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

09-12-2012 08:31

Het betreft het instellen van een “kascontrole commissie” en het “invoeren van de nachtvispasvergunning en de drie hengelvergunning”.

De diverse vragen welke door HSV De Swalm waren opgesteld met betrekking tot de totstandkoming van de “nachtvispasvergunning”, werden door het Bestuur beantwoord, waarbij werd afgesproken dat, daar waar mogelijk, de Algemene Ledenvergadering, kort voor de ALV van Sportvisserij Nederland zal worden georganiseerd, om daarmede te bereiken dat de afgevaardigden van Sportvisserij Limburg met een beter mandaat aan de ALV van Sportvisserij Nederland, kunnen deelnemen. De reguliere Algemene Vergadering van 2013 staat gepland voor vrijdag 24 mei 2013, aanvang 20.00 uur in Congrescentrum Het Forum te Roermond.

Alle leden met een VISpas, die ’s nacht willen vissen, kunnen voor € 10,-- bij Sportvisserij Limburg of Sportvisserij Nederland een nachtvergunning kopen en mogen dan op alle daartoe aangegeven wateren in geheel Nederland nachtvissen.
Met de opbrengst wordt extra controle capaciteit georganiseerd en komt extra kweekvis beschikbaar.
De financiële resultaten van het verstrekken van deze vergunningen zullen eerst bij de behandeling van de “rekening 2013” in 2014 beschikbaar zijn.


Gevonden op de site van Sportvisserij Limburg
http://www.sportvisserijlimburg.nl/actu ... ail&id=208

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Edward Jakobs
Berichten: 363
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Bergen (Limburg)

09-12-2012 10:15

Echt duidelijk staat het niet in de lijst met viswateren 2013:

Aanvullende bepalingen voor de Maas:
- Nachtvissen is het gehele jaar verboden .
- Vissen vanuit een boot is verboden.

Weet iemand hoe het nu echt zit.....
Gr.
Edward
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

09-12-2012 14:46

Ja heel duidelijk er veranderd hier in Limburg niets en het blijf zoals het altijd is geweest.
Groetjes Ron
Gebruikersavatar
Jean-Pierre Ketelslegers
Berichten: 318
Lid geworden op: 24-12-2002 01:00
Locatie: Diepenbeek (B)
Contacteer:

09-12-2012 15:42

Edward Jakobs schreef:Echt duidelijk staat het niet in de lijst met viswateren 2013:

Aanvullende bepalingen voor de Maas:

- Vissen vanuit een boot is verboden.



Ook niet als deze aangemeerd ligt in een of andere haven ?
Pluk de dag
Gebruikersavatar
Johan Colbers
Berichten: 98
Lid geworden op: 07-10-2002 02:00
Locatie: Panningen

10-12-2012 00:35

Er is dus wel iets veranderd voor ons, nachtvissen op de Maas verboden :x .

gr Johan
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

10-12-2012 12:15

Volgens mij niet Johan, nachtvissen op de maas is al jarenlang toegestaan op heel veel plaatsen, het gaat er vaak om hoe je erbij zit, dus tentje is dan meestal verboden.
Het enige wat ik niet begrijp is dat de derde hengel niet gewoon landelijk wordt ingevoerd. Gewoon overal gelijk, vooral op openbaar water. Wat verenigingen doen dat moeten ze zelf weten.
Groetjes Ron
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

10-12-2012 12:29

Ron,

Zolang federaties nog zelfstandige koninkrijkjes zijn kunnen we dat als vissers wel vergeten. Toch zijn er ook dit jaar weer kleine stapjes de goede richting gemaakt. Wat Sportvisserij Limburg aangaat blijft het een zorgen kindje in mijn ogen waar sportvissers niet mee gediend zijn. Aansluiten bij Oost Nederland of geografisch nog beter bij Sportvisserij Zuidwest Nederland zou veel verbeter zijn. Maar ja, dat is vloeken in de kerk.

Groet,
Peter
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

10-12-2012 12:56

Voor je het weet ben je vrijwilliger van de maand... wel ff opgeven. Kan je gelijk mee beslissen over beleid enzo
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

10-12-2012 14:04

Helemaal met je eens Peter, hier in Limburg veranderd er vrij weinig, kijk maar eens in het boekje dan zie je vanaf Eindhoven zo'n beetje de veranderingen, wij zijn een beetje buitenland geloof ik.
Groetjes Ron
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

19-12-2012 20:50

Heren,

Mij zijn bij de uitgifte van de vergunning van VVM Maastricht ook de tegenstrijdigheden opgevallen in de lijst van viswateren.
Ik heb hierop contact gehad met sportvisserij nederland. Zie onderstaand


VRAAG:
Geachte heer, mevrouw.

Naar aanleiding van de uitgifte van de nieuwe vergunning van vereniging Visstand verbeting Maas te Maastricht zijn er enkele vragen gerezen voor wat betreft het nachtvissen op de Maas. ( Limburgse Bovenmaas en Grensmaas.)

Ik heb al enig onderzoek gedaan op internet omtrent de wijzigingen en versoepeling van de wetgeving inzake het gebruik van 3 hengels, nachtvissen en het gebruik van een vistent. Ik heb dan ook in de lijst van viswateren nagekeken of dit van toepassing is bij de limburgse Maas, cq Grensmaas.
In de lijst van viswateren staat tpv de eerste alinea een maantje en een tent afgebeeld hetgeen suggereerd dat er zowel snachts gevist mag worden in combinatie met een tent. Echter enkele regels verder staat aangegeven dat het nachtvissen op de Maas het gehele jaar verboden is tot aan Venlo.

Aangezien in ik met enige regelmaat snachts vis op de Grensmaas en Bovenmaas en geen risico wil lopen op bekeuringen zou ik u willen vragen of u wellicht duidelijkheid kan geven inzake het bovenstaande.
Ik zal u antwoord dan ook direct doorspelen aan het bestuur van VVM zodat deze de eigen leden kunnen informeren.

Vertrouwende erop u hiermee voldoende geinformeerd te hebben verblijf ik in afwachting van uw reactie.

Met vriendelijke groet
Rob Borjans


ANTWOORD:
Goedemiddag

Niet overal is het al goed geregeld. En in Limburg is veel gewoon bij het oude gebleven.
Ik zou als ik u was even informeren bij de VVM.

Frans Jacques


Ik heb inmiddels een e-mail naar VVM gestuurd wat er nou exact gaat gebeuren.
Helaas krijg ik het gevoel dat deze weer terug verwijzen naar sportvisserij nederland. Van het kastje naar de muur dus.
Fatsoenlijke landelijke regels zou geen "rocket science" moeten zijn. We hebben 40 jaar geleden mensen op de maan gezet maar een duidelijke regelgeving omtrent nachtvissen krijgen we niet spits. beetje raar, maar goed.

Ik zal zodra ik reactie heb van vvm even laten weten wat de uitkomst is.

mvg Rob
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

19-12-2012 20:52

Ron,

3 hengels mag overigens bij VVM maastricht mits in bezit van een 3e hengel vergunning á €50,-

mvg Rob
Gebruikersavatar
Ivo Smeets
Berichten: 113
Lid geworden op: 29-12-2007 20:33
Locatie: Elsloo

19-12-2012 21:40

Rob, ik denk dat je de interpretatie van het nachtvisverbod gemist hebt.

Lees het onderstaande stuk maar na (letterlijk overgenomen van de lijst van viswateren)

Voor het gedeelte van de Maas over de gehele breedte vanaf kmp. 88.000
tot kmp. 97.550 (van de boerderij Maaswijnaarden te Neer tot de Schelkens
beek te Reuver, met inbegrip van de afgedamde Maasarm te Rijckel-Beesel),
vervolgens de westelijke helft van de Maas kmp. 97.550 tot kmp. 102.500 (de
linkerzijde van de Maas ter hoogte van de Schelkensbeek (aan de overzijde
van de Maas) tot aan het veer te Baarlo) geldt de navolgende voorwaarden:
- Gevangen aal/paling en roofvissen dienen terstond in hetzelfde water te
worden teruggezet.
- Het is niet toegestaan de gevangen vis voor handelsdoeleinden te
gebruiken.
- Nachtvissen is het gehele jaar verboden .
- Vissen vanuit een boot is verboden.


De bijzondere bepaling gelden voor de bovengenoemde stukken.

Hiermee is naar mijn mening al veel onduidelijkheid de wereld uit geholpen.

Grtzz Ivo
Weinig tijd is ook tijd!
Hubert Gillissen
Berichten: 87
Lid geworden op: 13-09-2011 16:03

20-12-2012 08:34

Ik heb ook om opheldering gevraagd bij sportvisserij Limburg over nachtvissen Maas en 3e hengel maar heb nog helemaal geen antwoord gehad! Mijn vraag was om de reden, het waarom uit te leggen. Blijkbaar weten ze het zelf niet maar zijn ze bang voor veranderingen. Ik vis vaak 's nachts op de Maas tussen Maastricht en de Maasplassen en zou het jammer vinden als je 's nachts niet meer zou mogen vissen op deze mooie wateren.
Dat er niet met drie hengels gevist mag worden op deze grote wateren verbaast mij en begrijp ik ook niet! Wateren als de Maas en de Maasplassen lenen zich bij uitstek om deze nieuwe regel in te voeren! Ook heel jammer dat je op de Maasplassen niet (meer) mag nachtvissen (met uitzondering van een klein stukje aan de plas koeweide). Geweldige viswateren waar je eigenlijk alleen 's nachts kans maakt op grote karper/meerval. Overdag stikt het bij redelijk weer hier van de recreanten en is er eigenlijk niet goed te vissen vanaf de oever.

Ik heb zo het idee dat veel witvissers in het bestuur van Sportvisserij Limburg zitten die deze regelgeving niet nodig achten omdat deze regelgeving voor hun geen meerwaarde geeft aan hun manier van vissen. Hetzelfde geldt voor "mijn" visvereniging, het bestuur voor 100% bestaand uit witvissers (ze zijn fanatieke wedstrijdvissers, dat moet ik hun nageven) komen de karpervissers niet of nauwelijks tegenmoet in hun wensen en dat is zeer jammer! Zeker omdat ze een water van ruim 15 ha beheren met een super visbestand met heel grote brasems, karpers, zeelt een aantal mooie meervallen en een verdwaalde steur en hier niks mee doen. Nachtvissen alleen in juni, juli en augustus, max. twee hengels, geen (voer)boot (op een water van 125+ meter breed waar je maar vanaf 1 kant mag vissen), alleen open paraplu met zijflappen toegestaan, geen leefnet/bewaarzak, niet meer dat 1 kg voer per dag en niet langer dan 24 uur achter elkaar op dezelfde stek verblijven. De stekken die niet gebruikt worden voor het wedstrijdvissen zijn steeds moeilijker bereikbaar door achterstallig onderhoud en sommige van deze stekken zijn zelfs onbereikbaar gemaakt door? Ik heb hier al een aantal keer email contact gehad met het bestuur maar dat heeft nog steeds geen resultaat gehad. Tijd om zelf in het bestuur te gaan zitten heb ik helaas niet door drukke werkzaamheden, vrouw en kleine kinderen. De tijd die ik dan overhoud wil ik graag aan de waterkant doorbrengen. Dit is voor mij het enige interessante water in de buurt, anders was ik al lang naar een andere vereniging gegaan. Ik sta op de wachtlijst van een privé water in Limburg maar dat kan nog lang duren voor dat ik daar een vergunning krijg. Misschien toch maar uitwijken naar België of Luxemburg...
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

20-12-2012 14:47

Rob Borjans schreef:Ron,

3 hengels mag overigens bij VVM maastricht mits in bezit van een 3e hengel vergunning á €50,-

mvg Rob


Inderdaad Rob maar dan alleen waar de vereniging zit dus dat valt best tegen. Blijf erbij gewoon echt landelijk regelen niet alleen in sommige regio's.
Groetjes Ron
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-12-2012 16:56

Ron, landelijk regelen is onmogelijk met ca. 860 HSV-en en 7 Federaties. Krijg je nooit op één lijn en omdat het allemaal juridisch zelfstandige vereniningen zijn kan niemand hen dwingen om hun wateren in te brengen in de landelijke Lijst dan alleen de eigen leden...
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

20-12-2012 21:13

toch vind ik dat raar, gesloten tijden worden opgeheven, meervalvissen wordt toegestaan en ga zo maar door.... dus landelijk de derde hengel invoeren zou dan toch ook geen probleem moeten zijn, nachtvissen dus ook niet....
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-12-2012 12:48

Beste Ron, je begrijpt het nog steeds niet...Wettelijk zijn gesloten tijden gewijzigd, wordt meervalvissen toegestaan, is het aan iedere visrechthebbende om te bepalen met hoeveel hengels er in zijn water (of wateren) mag worden gevist (kan dus ook 1 hengel of 20 hengels zijn, is wettelijk geen minimum of maximum aantal meer bepaald) en is nachtvissen het hele jaar door toegestaan.
Maar.............iedere visrechthebbende (meestal dus een HSV of Federatie) kan beperkingen opleggen op hun wateren t.a.v. de wettelijke bepalingen, dat doen ze dan in de meeste gevallen niet voor gesloten tijden of de meervalvisserij, maar in veel gevallen wel m.b.t. het aantal hengels en de nachtvisperiode.
Juridisch is daar niets tegen te doen daar al die HSV-en en Federaties officiële zelfstandige verenigingen zijn.
En...wat jij persoonlijk wel zou willen doet hierbij voor jou helaas niets terzake!
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

21-12-2012 17:04

tuurlijk begrijp ik het Aart, volkomen duidelijk zelfs, maar je bent het toch wel met mij eens dat dit hele gedoe niet super geregeld is......
Nog steeds te veel verschillen in de federatie's.
Groetjes Ron
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

21-12-2012 17:57

Ron,

Wat de rede is dat Sportvisserij Limburg niet meegegaan is met de zes andere federaties laat zich raden? Interne bestuurs prikkelingen kan een mogelijke oorzaak zijn? Waardoor zaken als deze niet of nauwelijks inhoudelijk besproken zijn met de bij hun aangesloten HSV? Lees dat de voorjaarsvergadering mogelijk duidelijkheid geeft op dit punt? Je HSV moet toch meer weten hoe de vork echt in de steel zit. Een beetje transparantie zal er toch wel zijn ten opzichte van haar leden?

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Roel van Duren
Berichten: 43
Lid geworden op: 20-10-2005 21:23
Locatie: blerick
Contacteer:

21-12-2012 23:45

Als ik het goed lees mogen we nu toch met een tent het hele jaar nachtvissen met twee hengels op de maas.
Behalve in natuurgebieden en het stuk maas waar beroepsvisser nelissen de visrechten heeft.

Of interpreteer ik het nu ook fout?

Altijd leuk zo een duidelijke lijst!!!
the sky is no limit
Gebruikersavatar
Edward Jakobs
Berichten: 363
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Bergen (Limburg)

22-12-2012 06:44

Tent is volgens mij niet toegestaan. :-?
Maar inderdaad, duidelijk is anders..........
Gr.
Edward
Gebruikersavatar
Roel van Duren
Berichten: 43
Lid geworden op: 20-10-2005 21:23
Locatie: blerick
Contacteer:

22-12-2012 19:41

Vervolgens vis- en looprecht langs: de gehele Maas ten noorden (stroomafwaarts)
van de monding van de Geul in de Grensmaas tot 400 meter stroomafwaarts van
de spoorbrug te Roermand (kmp. 85.050)

Hier staat een maantje en een tentje bij afgebeeld.

Dus tot daar mag het en bij ons in Venlo mag het niet.

Als er al controle komt maak ik ze wijs dat Roermand een klein plaatsje aan de grens bij Brabant is moeten ze maar geen schrijffouten erin zetten :lol:
the sky is no limit
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

22-12-2012 21:21

Met dan nog wat dialect er bij moet het zeker goed komen :lol: :lol:

Groet,
Peter