Dezelfde groep vissen vangen.

Gebruikersavatar
Elwin Bruins
Berichten: 213
Lid geworden op: 26-02-2012 09:55
Locatie: Zuidwolde (Drenthe)

16-10-2012 07:24

Beste boarders,

Ik vis nu zo'n 2 jaar op een water bij mij in de buurt.
Zoals de titel al luid, vang ik steeds dezelfde groep vissen, hiermee bedoel ik dat ik steeds schubs in de zelfde gewichtsklasse vang. Nu weet ik dat er op dit water een leuk bestand aan spiegels, en aan oude vissen zwemt.

Ik heb al meerdere malen geprobeert deze groep vissen te vangen en op verschillende manieren.
Zo heb ik sinds het voorjaar altijd 1 hengel op tijgernoten gevist, en ook meerdere malen gevist met zogenaamde
'washed out baits'.
Er zwemmen erg veel brasems en daardoor kan ik moeilijk kleinere particles of boilies inzetten.

Hoe kan ik volgens jullie, het beste deze andere groep vissen benaderen?

Groeten,

Elwin
Hengelsportvanderwal.nl
AOC de Groene Welle / SPORTVISACADEMIE!
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

17-10-2012 15:26

Op een andere plek vissen is een optie die ik zeker aanraad.En probeer uit te vogelen waar die grotere gevangen worden ,dat helpt zeker ,er zijn genoeg vissen die alleen maar op bepaalde plekken worden gevangen.
Kortom veel verkassen en uitvogelen waar ze zitten.
Gebruikersavatar
Elwin Bruins
Berichten: 213
Lid geworden op: 26-02-2012 09:55
Locatie: Zuidwolde (Drenthe)

17-10-2012 22:52

Dat is het hem juist, alle vissen worden verspreid over het hele water gevangen. Geen vis is op de zelfde plek gevangen.. Het lijkt dus alsof de vis helemaal geen voorkeur heeft qua plek.

Verkassen is inderdaad een optie, maar op dit water zijn er maar 2 / 3 stekken die op de goede manier, een vis kunnen opleveren.

In ieder geval bedankt voor de reactie!
Hengelsportvanderwal.nl
AOC de Groene Welle / SPORTVISACADEMIE!
Gebruikersavatar
Mike Valk
Berichten: 58
Lid geworden op: 30-08-2012 23:40

18-10-2012 17:35

Heb je al geprobeert om misschien een andere presentatie van je aas te doen? Misschien weet de groep karper die jij juist wil vangen zo ongeveer hoe het eruit ziet. Dus bijvoorbeeld je boilie een beetje in een andere vorm snijden in plaats van rond, of de helft een rode boilie helft witte boilie of iets dergerlijks. Misschien its van je set-up wat (te) standaart is? Je zou kunnen proberen om die camouflage lood/rig te gebruiken. Ik zou het niet weten, maar de boilie in een andere vorm snijden heeft bij mij ook wel een paar keer geholpen.

Succes in ieder geval!
A bad day of fishing beats a good day at work
Wie 's nachts vist moet overdags zijn netten drogen
Beter 1 karper op de mat, dan 10 in 't water!!

FCDH
'Oh Oh Den Haag'
Gebruikersavatar
Elwin Bruins
Berichten: 213
Lid geworden op: 26-02-2012 09:55
Locatie: Zuidwolde (Drenthe)

18-10-2012 22:11

Aankomende week ga ik weer zitten, en zal dan een foto van mijn montage maken. Ik gebruik camouflage lood (zelfgemaakt), en bijna nooit ronde boilies. Het is al een aardige dressuur put dus vandaar die keuzes. Afgelopen week is er weer een oude spiegel gevangen en ik heb kunnen achterhalen waar deze op gevangen was.. Bleek het op de haakmaat na precies dezelfde rig en dezelfde presentatie van het aas te zijn.. Weird!

In iedergeval bedankt voor de reactie's en ik zal gewoon moeten door blijven vissen;)
Hengelsportvanderwal.nl
AOC de Groene Welle / SPORTVISACADEMIE!
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

19-10-2012 22:16

zoet aas gebruiken .spiegels hebben vaak de voorkeur voor zoet aas .
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Gebruikersavatar
Elwin Bruins
Berichten: 213
Lid geworden op: 26-02-2012 09:55
Locatie: Zuidwolde (Drenthe)

19-10-2012 22:54

Bedankt voor de reactie Maarten, zal het meenemen in mijn aankomende sessie's :)
Hengelsportvanderwal.nl
AOC de Groene Welle / SPORTVISACADEMIE!
Gebruikersavatar
Arie oudshoorn
Berichten: 254
Lid geworden op: 18-04-2007 15:36
Locatie: Almere
Contacteer:

17-11-2012 19:30

Elwin zoals maarten al aangeeft een mier zoete vismeel bol en je spiegels komen op de kant
De Magic bewijst zich keer op keer! Eindelijk een bal die anders is als andere. Kijk op http://www.flevobaits.nl
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

17-11-2012 20:21

sluit ik me ook bij aan een goede zoete birdfood bol zijn spiegels gek op gr harald ps ik ben gek op spiegels :wink:
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

18-11-2012 08:04

maarten kok schreef:zoet aas gebruiken .spiegels hebben vaak de voorkeur voor zoet aas .


Wat een flauwe kul zeg.... hahaha!
Net of een spiegel een andere smaak heeft als een schubkarper.

Ik kan me wel voorstellen wanneer je je plan (bv. andere boilie, particle, plek of voerstrategie) van aanpak veranderd dat je misschien de andere vissen op de kant krijgt.
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

20-11-2012 23:56

Sorry hoor, maar het is eigenlijk al jaren algemeen bekend dat spiegelkarpers meer voorkeur voor zoet hebben dan onze schub karper. Wil niet zeggen dat je geen schub op zoet vangt of spiegel op kruidig, maar in grote lijnen worden meer spiegel op zoet aas gevangen. Als je vaker op forums of in bladen leest ben je dit waarschijnlijk meer dan eens tegengekomen, dus doe het niet als flauwekul af.

Aan de ts, het is iig het makkelijkste wat je kan veranderen. En blijf in deze tijd lekker doorvissen, want ook veel grotere vissen komen in deze periode eruit.
En anders, juist groter ipv kleiner aas! (30mm bijv). Op die manier maak je ook enigzins een selectie, en kan ook dressuurdoorbrekend werken...

Succes!
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

21-11-2012 06:19

Onzin!! Een karper is een karper en ja karpers houden van zoet waarom denk je dat al die boilies zoet smaken en dat de vroegere karpersvissers (deegvissers) altijd hun aasjes volstopten met stroop, suiker of honing.
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

21-11-2012 08:27

Wat is er nou precies onzin? Dat de ene karper een andere voorkeur voor aas heeft dan de andere?

Kan je eens goed uitleggen waarom dat onzin zou zijn dan? Voorlopig is het toch echt zo dat een spiegelkarpers er meer op zoetere boilies uitkomen dan op andere smaken boilies. Dit wil niet zeggen dat ze er alleen op zoete boilies uitkomen, want dat zou inderdaad onzin zijn...

Ben benieuwd naar je antwoord...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

21-11-2012 09:06

Wat is je bron? De karperwereld? De spiegel? Of bewezen in een tank met meerdere karpers bij elkaar??
Wat ik zeg een karper is een karper, een spiegelkarper is gewoon een karper met een ander schubbenpatroon....
Zegt niet dat ze een ander smaakontwikkeling hebben dan andere karpers.
Wat ik al eerder zei: alle karpers houden van zoetigheid...
Maar t is onzin te zeggen dat een spiegelkarper een andere smaakvoorkeur heeft dan een schubkarper.
Bovendien is er natuurlijk aas van de karper wat uberhaubt zoet is?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

21-11-2012 09:21

Mijn beleving is het volgende, vissen als karper hebben zeker voorkeuren. Kan dan gaan om natuurlijk aas,partikels en aas als boilies die onderling bepaalde signalen afgeeft. De jaargetijden spelen daar ook nog een rol bij. Mij viel verder op dat zeker op plassen in het voorjaar de spiegels er eerder uitkwamen dan de aanwezige schubkarper. Daar ik altijd zoetstoffen toevoeg aan welke samenstelling dan ook wat volgens mij een stuk meerwaarde geef. Heb ik maar een advies, voeg altijd zoetstoffen toe aan b.v. een vismeelbol. Dat hier een wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt wil ik er wel aan toevoegen. Dat zouden er meer moeten doen. :lol:

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

21-11-2012 11:09

Bart beentjes schreef:Wat is je bron? De karperwereld? De spiegel? Of bewezen in een tank met meerdere karpers bij elkaar??
Wat ik zeg een karper is een karper, een spiegelkarper is gewoon een karper met een ander schubbenpatroon....
Zegt niet dat ze een ander smaakontwikkeling hebben dan andere karpers.
Wat ik al eerder zei: alle karpers houden van zoetigheid...
Maar t is onzin te zeggen dat een spiegelkarper een andere smaakvoorkeur heeft dan een schubkarper.
Bovendien is er natuurlijk aas van de karper wat uberhaubt zoet is?


Das makkelijk, ik vraag om uitleg en je gaat wedervragen stellen. Waarom kunnen spiegelkarpers geen andere smaak hebben dan schubkarpers? Leg eens uit? Chinezen eten toch ook anders dan ons of niet dan? Of gaat zoiets bij vissen dan weer niet op?

Uiteraard houden alle karpers van zoetigheid, maar toch wel raar dat de meeste karpervissers aangeven dat ze spiegelkarpers meer op een zoetere bol vangen dan op een bol die niet gezoet is, of niet? En dan moet er voor jou een wetenschappelijk bewijs komen ofzo?

Dus nogmaals, geef eens goed onderbouwd waarom dat spiegelkarpers geen andere smaakvoorkeur kunnen hebben dan schubkarpers?
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

21-11-2012 12:32

Ik moet een aantal mensen hier bijvallen, bij deze dus een bron 8)

Hier in de buurt ligt een watertje met een visverdeling van ongeveer 50/50 schub spiegel.
Al in 1995 viste ik hier, het was toen nog een water waar je op een middagje vissen een run of 6/7 kreeg.Destijds begon ik net wat serieuzer met boilies te vissen. We hadden toen boilies van the Beast & Son.Bikkelharde ballen die verkrijgbaar waren in de smaken Fish, Scopex en Tutti-frutti. 9 gulden 95 voor 500 gram, een rib uit m’n lijf :cry:

Ik had voor de Fish gekozen omdat ik het jaar daarvoor veel gevangen had op bruine bonen met Sting Fishmeal flavour van Nash.Vis vangt vis dacht ik. Al vissende met de Fish was het prima vangen, alleen op 10 vissen waren er zeker 7 a 8 schubs bij. De spiegels vond ik altijd het mooist om te vangen, schubs werden al wat gewoontjes.

Totdat de Fish boilies een keer op waren. Wat moet je dan? Dan maar een keer met tegenzin de Tutti-frutti. Twee kleuren in één boilie, rood en geel. Het balletje was mierzoet met een bittertje door het conserveermiddel.

De tegenzin bleek aan het water helemaal niet terecht. Het ging met deze smaak minstens even hard.
Leuke bijkomstigheid was dat het aandeel spiegels naar 6 a 7 per 10 ging, bijna precies de omgekeerde verhouding.

Intussen was het groepje dat er viste naar 3 mensen gegaan. We visten allemaal met hetzelfde aas (er was niets anders te krijgen dan deze 3 soorten) en we hadden allemaal dezelfde ervaring, ook in de jaren daarop. Het was zo opvallend dat het geen toeval meer kon zijn.

En nog steeds kun je op dat water de balans wat overhellen naar spiegels door een zoetere boilie te gebruiken.Ik zeg niet dat je met vis alleen schubs vangt en met zoet alleen spiegels. Maar de voorkeur is er wel degelijk, tenminste op dat water. Van andere mensen lees je geregeld vergelijkbare verhalen.

Wat je er mee doet moet je zelf weten. Als jij het flauwekul vindt mag dat.. zalig zijn de onwetenden..
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-11-2012 12:57

Marco Boer schreef:Chinezen eten toch ook anders dan ons of niet dan? Of gaat zoiets bij vissen dan weer niet op?


Dat is cultureel bepaald en kan alleen opgaan voor karpers als je een hoger intelligentie niveau aanneemt dan wordt verondersteld. De voorkeur bij karpers wordt voor een groot deel bepaald door het voedselaanbod ter plaatse. Dat is sowieso per water verschillend. Daarbij zijn er ook nog individuele verschillen. Als je een systematisch verschil in voorkeur tussen spiegels en schubs aanneemt, dan zou dat moeten komen door gedragsverschillen tussen scholen schubkarpers en spiegelkarpers. Is dat zo?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

21-11-2012 13:16

Je gaat toch geen mensen met vissen vergelijken toch?? :lol:
even voor de duidelijkheid een karper is geen mens, een karper is een dier, een vis.
Vissen worden voortgestuwd door hun instinct en niet door de gedachtegang van: ooh vandaag heb ik trek in broodje shoarma, nee... een karper is alleen maar bezig met overleven.
Dat verschillende smaken, geuren en kleuren attractief werken is logisch want bijna alles wat ze op de bodem tegenkomen is smaakloos, geurloos en kleurloos dus ja dat wekt hun nieuwsgierigheid naar voedsel.
Vang mijn karpers (zowel schub, spiegel, rijen als leder) op verschillende smaken (zoet, gekruid en totaal flavourloos).
Heb ooit eens geexperimenteerd met een mix op basis van alleen maismeel, polenta en griesmeel en verder niets, alleen eieren voor de binding. En raad eens, deze zetmeelrijke bal ving als de tierelier... beter als mijn maatje naast met zijn Nash knikkers.
En dan hoor ik jou denken: een maisboilie is toch ook zoet(ig)? Klopt! Wou alleen even laten zien dat het ook allemaal veeeeeel goedkoper kan en evengoed net zo succesvol ;-)

Maar uuuh onderbouw jij maar eens waarom een instinctief dier als een schubkarper of spiegelkarper onderlinge smaakvoorkeuren hebben....
Wat lees ik binnenkort? Dat rijen van bitter houden? :lol:
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

21-11-2012 13:17

Das een goeie Kees ;-)
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-11-2012 14:01

Bart

Elk dier is een individu met zijn of haar voorkeuren. Eigenlijk zeg je dat ze instinctief alles eten wat eetbaar is. Dit ten dele waar. Als de vis lis is, vang je ze aan alles. Echter de vis is niet vaak los en om hem over de streep te trekken kan "lekker" aas zeker een meerwaarde hebben. Ook bij andere dieren zie je persoonlijke voorkeuren. Zo at de ene cavia een bepaald snoepje wel en de ander niet....
Bij karpers zie je in een vijver ook verschillen. Een schub is bijv wat schuwer dan een spiegrl, dus waarom geen smaakvoorkeur per soort?
Gebruikersavatar
Elwin Bruins
Berichten: 213
Lid geworden op: 26-02-2012 09:55
Locatie: Zuidwolde (Drenthe)

21-11-2012 14:09

Bedankt allen voor de reacties. Heb het sinds de vraag, geprobeerd met 1 hengel zoet, en 1 hengel vis/partikel.. Helaas waren de vangsten zo dramatisch dat ik er nog niets uit kon halen. Ook nog steeds geen spiegel op de kant gehad.

Ik probeer het nog een half jaartje. Niet persé om die vissen te vangen, maar ook om eens wat anders te proberen.

Nogmaals bedankt !
Hengelsportvanderwal.nl
AOC de Groene Welle / SPORTVISACADEMIE!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-11-2012 14:18

Nou combineer je 2 zaken tot 1 Martijn.

Ja, in een school is er een verschil tussen karpers voor wat betreft de gretigheid waarmee het aas wordt opgenomen. Dat geldt zowel voor een school schubkarpers als voor een school spiegelkarpers.

Een verschil daartussen lijkt mij nogal dubieus. Persoonlijk vind ik het ook niet moeilijker om een schub te vangen. Eerlijk gezegd is het bij ons lastiger een spiegel te vangen omdat er gewoon minder van zijn. Uitzondering is bijvoorbeeld de Sloterplas waar gewoon veel meer spiegels zijn dan schubs en je minder vaak een schub vangt.

Overigens zijn de meeste grote karpers individuen die met een paar andere vissen optrekken en geen schoolvissen. Gaat sowieso mank als je individueel gedrag gaat verklaren uit schoolgedrag.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

21-11-2012 14:20

Een mogelijke verklaring kan zijn dat de kweekvorm(spiegels) werd bijgevoerd met granen, de monniken selecteerden de vis oa op snelle groei, dus ze kweekten verder met karpers die goed granen opnamen.
Vandaar dus de voorkeur voor zoeter aas.
Slechts een theorie, maar iets beters kan ik zo 1 2 3 niet bedenken.
Overigens heb ik ook het idee, ingebeeld of niet, dat ik met zoet meer spiegels vang.
Er bewijs voor vinden is weer een heel ander verhaal, er zijn zoveel factoren die de vangst beïnvloeden dat een test in het wild ondoenlijk is.
Misschien dat iemand met een hele grote vijver eens een test wil doen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-11-2012 14:24

Wildbroed hybrides zijn momenteel meest voorkomende schubs en uit dezelfde kwekerij. Lastig ja. :wink:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======