Poolse karperviswedstrijd

Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-09-2012 20:51

Gevonden op de site van SVN


NIJKERK - In sportvisplas Watergoor in Nijkerk wordt vanaf vrijdag 12:00 uur tot zondagochtend 11:00 uur een karperviswedstrijd gehouden met uitsluitend Poolse deelnemers. De wedstrijd is een initiatief van mensen achter het Poolse sportvisforum http://www.ryby.nl. Dit forum heeft als doelstelling om Polen in Nederland bekend te maken met de Nederlandse sportviscultuur en zogenaamde “catch and release” te promoten.

Polen hebben wat betreft sportvissen een slechte naam in Nederland, aldus " Hoop op Geluk". Het stereotype beeld dat de Nederlands sportvissers van Polen hebben is dat ze alle gevangen vissen doden en opeten. Als je de verhalen mag geloven worden hele watersystemen leeggevist. De werkelijkheid is echter minder ernstig en genuanceerder. In de Poolse cultuur wordt inderdaad veel gevist voor de pot. Polen eten graag zoetwatervissen. Polen die graag vissen zullen vanuit hun cultuur ook in Nederland geneigd zijn gevangen vis meenemen om op te eten. In de tegenwoordige Nederlandse sportviscultuur wordt echter alle gevangen vis weer teruggezet. Het doden en meenemen van vis om op te eten wordt daarom door de Nederlandse sportvissers met argusogen bekeken. Zeker als het voor de sportvissers bijzondere exemplaren betreft als karpers of snoeken maar ook grote brasems of voorns dan leidt dit makkelijk tot problemen. In sommige gevallen zelfsPolen komen naar Nederland om te werken. Ze zijn in de meeste gevallen de Nederlandse taal niet meester en omdat ze vaak snel rouleren zullen ze niet snel de Nederlandse cultuur eigen worden (simpelweg omdat de noodzaak daartoe ontbreekt). Hierdoor zijn ze tijdens hun vrije tijd behoorlijk geïsoleerd. Vissen is een individuele tijdbesteding die ze van huis uit kennen en dus makkelijk als vrijetijdbesteding zullen oppakken. Juist vanwege het gebrek aan kennis van de Nederlandse cultuur zijn ze zich in het algemeen er ook niet van bewust dat het doden en meenemen van vis door Nederlandse sportvisser afgekeurd wordt. Met het ter beschikking stellen van sportvisplas Watergoor voor deze wedstrijd hoopt de hengelsportvereniging Hoop Op Geluk bij te dragen aan een beter
Gebruikersavatar
Bouke Langius
Berichten: 365
Lid geworden op: 01-11-2005 13:58

06-09-2012 21:47

Wel een toepasselijke naam voor de visvereniging "hoop op geluk".
Ze hopen dat ze geluk hebben dat er nog wat vis overblijft daar.
rob willemse
Berichten: 125
Lid geworden op: 14-02-2003 01:00

07-09-2012 00:00

Pannen, gasbranders, bbq zijn verboden tijdens dit weekend...Een blikje met vis in tomatensaus mag wel
Laatst gewijzigd door rob willemse op 07-09-2012 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

07-09-2012 00:02

Ik vind het een goed initiatief.
Dat polen de vis opeten doordat dit zo bij hun gaat en zij gewoon niet beter weten, zo had ik er nooit over nagedacht.
We kunnen blijven zeuren op een forum.
Maar dergelijke acties lijken mij een betere optie.

Je moet toch ergens beginnen.
Welcome to the Goodlife..
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

07-09-2012 00:17

Het eerste wat in me opkwam toen ik de TT las: "Nee toch, ze vreten toch niet alles op hè!"

Ik ben wel zo blij om te lezen dat er moeite wordt gedaan om beide partijen dichter bij elkaar te brengen. Zo zullen de Poolse mensen hier ook een idee krijgen van wat hier wel en wat hier niet geaccepteerd gedrag is. Dat klinkt stom maar veel Polen weten niet beter dan dat je vissen vangt voor de pan. Hier werkt dat totaal anders en als niemand ze dat kan uitleggen, dan zullen ze dat ook niet leren.

Zeer goed initiatief!
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

07-09-2012 00:37

Ronald Bonestroo schreef:Dat klinkt stom maar veel Polen weten niet beter dan dat je vissen vangt voor de pan. Hier werkt dat totaal anders en als niemand ze dat kan uitleggen, dan zullen ze dat ook niet leren.
Zeer goed initiatief!


En weetje, niet zo heel erg lang geleden dacht men er hier in Nederland precies zo over.
Ik spreek van augustus 1976, mijn eerste metersnoek. Toen was het algemene idee "meenemen, want hij vreet hier alle vis op". Ging natuurlijk gewoon terug, maar algemeen gebruik was dat nog lang niet hoor.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

07-09-2012 02:46

zijn ze zich in het algemeen er ook niet van bewust dat het doden en meenemen van vis door Nederlandse sportvisser afgekeurd wordt.


Mag aannemen dat een Pool toch niet uit een ei komt of wel? Als jij een ander land bezoekt, werkt of woont ga je toch zeker de gebruiken van het betreffende land vergaren of niet?
Een vispas in Polen moet nog uitgevonden worden neem ik aan, hier is dat verplicht en ook dat weten zij.

Ze vinden het gewoon raar dat vis terug gezet dient te worden, dus ze hebben er gewoon lak aan en nemen de vis mee naar huis voor eigen consumptie.
En als de invasie Polen vorige maand ons land ingetrokken is dan zeg ik oke ze zijn een beetje aan het oriënteren, maar laten ze er nu al zo'n 10 jaar vertoefen dus behoorlijk ingeburgerd zal ik maar zeggen.

Groet, Peter

ps verwijt mij nou niet dat ik zo'n wedstrijd geen goed initatief vindt.
Roy Koen
Berichten: 312
Lid geworden op: 28-01-2006 23:10
Locatie: Schiedam
Contacteer:

07-09-2012 08:08

Aan de ene kant snap ik het wel hoor, veel Nederlandse vissers snappen het ook niet.. Die denken ook dat je met de vispas overal mag vissen.. Het is een kwestie van goede controle, hier in Schiedam zijn al aardig wat polen op de bon gegaan omdat ze meer dan 3x gecontroleerd zijn zonder juiste vispas. Ook krijgen ze van ons een boekje in het pools en adres van de hengelsportwinkel waar de vergunningen te koop zijn, kleine moeite en weer een lid voor de vereniging.
Alle in's en out's van HSV Schiedam? https://twitter.com/hsvschiedam
-------------------------
http://hengelsport-schiedam.nl/
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-09-2012 08:34

sorry maar als er een partij probeert te educaten en dan de boel afbranden getuigt van een nivo net onder mijn schoenzool. brrrrrrr

Makkelijk he? Trappen? tjonge jonge jonge

@Peter,

Half belgie is verrot gevist door karpervissende nederlanders die overal schijt aan hebben, idem frankrijk zeg nou niet dat een pool niet uit een ei komt. Als iets asociaal is is het wel de gemiddelde nl karpervisser in het buitenland.

MVg

Klaas
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

07-09-2012 10:11

Goed initiatief, ze zijn één van de weinigen die op deze manier de handen uit de zakken halen en met die op deze manier met die Polen aan de slag gaan...

Laat er nog vele volgen in Nederland!
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

07-09-2012 13:03

Half belgie is verrot gevist door karpervissende nederlanders die overal schijt aan hebben, idem frankrijk zeg nou niet dat een pool niet uit een ei komt. Als iets asociaal is is het wel de gemiddelde nl karpervisser in het buitenland.


Beste Klaas we hebben het hier over Polen en niet over Nederlanders, en ik wil me dan zeker niet scharen onder het kopje "gemiddelde Nederlander in het buitenland" dus dit geeft mij het recht om Polen te bekritiseren.

Polen komen hierheen om te werken prima maar voor de rest hebben ze hier niets om handen dus als tijdverdrijf gaan ze vissen of zuipen ook prima moet er alleen geen last van hebben.
Hoe naïef kan je zijn om niet te weten dat je een gevangen vis in Nederland niet op mag eten of mee naar huis mag nemen!!
Uiteraard heb je er ook Polen tussen zitten die het wel allemaal volgens het boekje doen, en als ze een keer op een plek vissen waar dat niet is toegestaan begrijpen ze dat niet idem de Nederlanders, schijnt dat die lijst van viswateren alleen in het Chinees is uitgebracht!!

Groet, Peter

ps wanneer komt iemand uit een ei, wanneer je iets niet weet terwijl je dat wel behoort te weten.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

07-09-2012 13:28

Kruip maar weer terug in je ei. :lol:

Hoe naïef ben je eigenlijk als sportvissende Nederlander als je in de veronderstelling leeft dat er geen vis voor consumptie meegenomen mag worden ? :oops:

Het meenemen van vis voor de eigen consumptie is wettelijk gewoon toegestaan.

Vele visrechthebbenden hebben dit recht niet of onvoldoende ingeperkt in de algemene voorwaarden.

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

07-09-2012 13:48

Hoe naïef kun je wezen als ik hier praat over karpers in de nederlandse binnenwateren die onderverdeeld zijn in federaties/hengelsportverenigingen die in hun bepalingen vermeldt dat gevangen karpers direct teruggezet dient te worden in het zelfde water.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-09-2012 13:52

Dit soort initiatieven op voorhand de grond in boren lijkt me geen goede zaak. Daarbij komt dat zij (de Poolse organisatie)die het organiseren de Nederlandse gewoonte op dit punt hoog in het vaandel hebben staan. Een beetje begrip voor elkaars gewoonte (het eten van karper) is hier verder best op zijn plaats.

Groet,
De andere Peter

Ps, de club van haringvissers die ze netjes teruggooien vind het rauw opvreten van haring door die gekke Hollanders ook maar niets. :wink:
Gebruikersavatar
Bouke Langius
Berichten: 365
Lid geworden op: 01-11-2005 13:58

07-09-2012 15:11

Kijk dit is nou leuk als je polen in de buurt heb wonen.
Dan kan je ze gewoon eventjes de vraag voorleggen.
Dit heb ik dus gedaan en dan kom je toch wel tot een schokkende conclusie.
Laat ik eerst hun woonsituatie eventjes uitleggen.
Ze wonen daar ongeveer met 10 man waarvan 3 die daar officieel ingeschreven staan
Opzich aardige gasten maar ik vertrouw ze niet helemaal.
Dit omdat er regelmatig in de buurt wordt ingebroken en daar de spullen vaak worden terug gevonden.
Maar toen ik éen van hun vroeg naar de Poolse vsiwedstrijd stond die te kijken net of ik poep lulde.
Daarom heb ik het hem eventjes uitgelegd en hem gelijk ook maar eventjes gevraagd hoe hun erover denken.
Nou ik kreeg ongeveer na een kwartiertje pas antwoord.
Want de heren moesten eerst bijkomen van het lachen.
Zo'n wedstrijd heeft totaal geen nut volgens hun.
Dit omdat ze de vis zelf niet eens eten maar gewoon omzetten naar geld.
Hij zei ook dat dit meer geld opleverde dan een gewone baan.
Soms zoveel dat ze in de week meer hebben aan bijverdienste van de vis dan aan hun maandloon.
Zolang dit niet aangepakt wordt gaan ze er gewoon mee door.
Dit zijn hun eigen woorden.
Ook hadden we het eventjes over vistechnieken.
Daar liet hij me onderlijnen zien vol met dreghaken.
Het maakt niet uit hoe de vis gevangen wordt als die maar gevangen wordt.
Dus na dat ik dit had aangehoord en op me had laten inwerken.
Vraag ik me af wie hier nu naief is.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

07-09-2012 15:58

Peter van Loo schreef:Hoe naïef kun je wezen als ik hier praat over karpers in de nederlandse binnenwateren die onderverdeeld zijn in federaties/hengelsportverenigingen die in hun bepalingen vermeldt dat gevangen karpers direct teruggezet dient te worden in het zelfde water.

Groet, Peter


Bedankt voor de verduidelijking.

Maar in je eerste 2 berichten in dit topic spreek je in het algemeen over vis, pas hierboven specifiek over karpers.


Een ei, hoe breekbaar ook, moet een corrigerend tikje kunnen hebben niet ? :lol:
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

07-09-2012 16:45

Een corrigerend tikje kan ik zeker handelen Michel, ben daarom ook geen zacht gekookt eitje. :wink:

En Bouke wat jij aanhaald is zeker wel de rode draad. Maar als we alles maar gedogen en niet aan educatie doen dan blijft het een gebed zonder eind. De polen zijn nu eenmaal hier om zo weinig mogelijk kosten te maken en om zoveel mogelijk geld binnen te raggen. Ene kant goed voor te stellen omdat het mij ook geen pretje lijkt om in Polen te wonen qua economie, werkgelegenheid en sociale voorzieningen.

Groet, Peter
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

07-09-2012 17:21

Peter heb jij een beter idee om die polen op het juiste spoor te zetten of Bouke misschien ???

Groet Sander Kunst
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

07-09-2012 18:14

Ideeën zat en die heb jij ook. In den Haag lopen er ook nog zat ideetjes maar daar moet over gedebatteerd worden hé.
In een democratisch land als Nederland dan duurt het soms wat langer toch.

Groet, Peter

ps uitgangspunt is dat we dat wel op een humane manier doen.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-09-2012 18:31

Op Carp 2012 in Zwolle heeft er met de Polen van de betreffende club die de betreffende wedstrijd organiseert o.a. een gesprek met de COS plaats gevonden. Men gaf toen duidelijk aan waar men voorstond. Dit positieve signaal afzetten tegen je buren geeft aan dat er nog veel te winnen is. Is nog niet zolang geleden dat we hier hetzelfde deden wil men hier nog wel eens vergeten. Getuigd van een hoogmoed wat de mijne niet is.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Bouke Langius
Berichten: 365
Lid geworden op: 01-11-2005 13:58

07-09-2012 18:47

Sander ik zou ook zo snel geen idee weten om dat te veranderen.
Je moet ergens beginnen maar als ze zelf eigenlijk al niks willen veranderen dan wordt het lastig.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-09-2012 18:55

http://www.zie.nl/video/algemeen/PvdD-B ... fzevff8o21

:D

Om 2 topics te verbinden. Stem PvdD.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

07-09-2012 19:41

Bouke Langius schreef:Kijk dit is nou leuk als je polen in de buurt heb wonen.
Dan kan je ze gewoon eventjes de vraag voorleggen.
Dit heb ik dus gedaan en dan kom je toch wel tot een schokkende conclusie.
Laat ik eerst hun woonsituatie eventjes uitleggen.
Ze wonen daar ongeveer met 10 man waarvan 3 die daar officieel ingeschreven staan
Opzich aardige gasten maar ik vertrouw ze niet helemaal.
Dit omdat er regelmatig in de buurt wordt ingebroken en daar de spullen vaak worden terug gevonden.
Maar toen ik éen van hun vroeg naar de Poolse vsiwedstrijd stond die te kijken net of ik poep lulde.
Daarom heb ik het hem eventjes uitgelegd en hem gelijk ook maar eventjes gevraagd hoe hun erover denken.
Nou ik kreeg ongeveer na een kwartiertje pas antwoord.
Want de heren moesten eerst bijkomen van het lachen.
Zo'n wedstrijd heeft totaal geen nut volgens hun.
Dit omdat ze de vis zelf niet eens eten maar gewoon omzetten naar geld.
Hij zei ook dat dit meer geld opleverde dan een gewone baan.
Soms zoveel dat ze in de week meer hebben aan bijverdienste van de vis dan aan hun maandloon.
Zolang dit niet aangepakt wordt gaan ze er gewoon mee door.
Dit zijn hun eigen woorden.
Ook hadden we het eventjes over vistechnieken.
Daar liet hij me onderlijnen zien vol met dreghaken.
Het maakt niet uit hoe de vis gevangen wordt als die maar gevangen wordt.
Dus na dat ik dit had aangehoord en op me had laten inwerken.
Vraag ik me af wie hier nu naief is.


Deze wedstrijd word inderdaad georganiseert door een pool.
Wel zal naast e prijzen geld ook geld beschikbaar worden gesteld voor een goede doel.
Ook zullen er project spiegels met een deel van het overgebleven geld worden geadopteerd !

Owja die polen in dat huis zijn naar mijn mening erg naief aanpakken dat soort gasten !

Groet
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

07-09-2012 20:17

Kees Ouwehand schreef:http://www.zie.nl/video/algemeen/PvdD-Bescherm-vissen-tegen-Polen/m1fzevff8o21

:D

Om 2 topics te verbinden. Stem PvdD.

Groet, Kees


Dat zal dan een algeheel visverbod worden in Zeewolde ook voor de keurige Hollanders die een gevangen KARPER wel netjes terug zetten. :(

En die eenden zullen wel peking eenden worden. :D

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-09-2012 20:49

Jammie jammie.

Afbeelding
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======