Poolse karperviswedstrijd

sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

07-09-2012 21:30

Gewoon niks doen is dat de beste optie voor jou kees ?
Ouwe peking eend :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-09-2012 21:35

Educatie. Over en weer.

Maar hier heeft iedereen al in 10 topics van zich laten horen en de posities zitten vastgeroest.

Dat landgenoten die wel het catch-and-release systeem hanteren van zich laten horen, daar is natuurlijk niks mis mee. Dat is de weg die de goede kant op gaat. Als je dat niet wil zien houdt de redelijkheid op te bestaan.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

08-09-2012 01:00

Jammer maar wel weer te verwachten dat een positief gestarte topic weer zo een negatieve draai krijgt ten opzichten van een bepaalde bevolkingsgroep.
Ook jammer dat wanneer deze negatieve bovenlaag weer eens in het nieuws komt dan gelijk een gehele bevolkingsgroep over één kam geschoren moet worden :oops:
Onder elke bevolkingsgroep is een negatieve bovenlaag te vinden zo dus ook onder de Polen kun je die vinden het is alleen weer zo typisch Nederlands om alleen het negatieve te belichten en vrijwel nooit het positieve. :evil:

Ik heb zowel beroepsmatig als tijdens het vissen met Polen te maken gehad maar louter positieve ervaringen opgedaan.
Beroepsmatig heb ik deze mensen leren kennen als beleefde keihard werkende mensen die geen(smerige) klus te gek is en dat dan ook nog eens deden tegen een relatief lage vergoeding ook.
Werk waar wij Nedelanders onze neus voor ophalen.
Daardoor hebben zij menig kleine ondernemer overeind kunnen houden of op zijn minst zijn er meer dan genoeg die er groot profijt van trekken,en daar profiteert onze ecenomie dus ook weer van.
Verder heb ik afgelopen zomer regelmatig op een paar kleine recreatie plasjes gevist in West Friesland,daar zaten vaak ook groepen Poolse hangjongeren.
Nooit iets negatiefs mee gemaakt sterker deze jongens waren een stuk vriendelijker en beleefder dan de Nederlandse jongens die hier ook rond hangen!
Ook zat hier regelmatig een Poolse jongen te vissen die net als wij zijn vissen na het fotograferen en wegen zijn vissen gewoon weer terug zette.
Ondanks de ongebruikelijke drukte van Polen rondom deze watertjes heb ik nooit enige vorm van dreiging gevoeld.

Laat ik er trouwens wel duidelijk over zijn dat de groep die schijt heeft aan onze regelgeving en of crimineel gedrag vertonen keihard aan gepakt moeten worden en van mijn part weer terug gestuurd mogen worden naar hun land van herkomst.

Marco Boer schreef:Polen komen hierheen om te werken prima maar voor de rest hebben ze hier niets om handen dus als tijdverdrijf gaan ze vissen of zuipen ook prima moet er alleen geen last van hebben.
Hoe naïef kan je zijn om niet te weten dat je een gevangen vis in Nederland niet op mag eten of mee naar huis mag nemen!!
Uiteraard heb je er ook Polen tussen zitten die het wel allemaal volgens het boekje doen, en als ze een keer op een plek vissen waar dat niet is toegestaan begrijpen ze dat niet idem de Nederlanders, schijnt dat die lijst van viswateren alleen in het Chinees is uitgebracht!!


Peter,

Bedankt voor jou bijdrage in deze topic,nu weet ik tenminste hoe een gemiddelde Pool in elkaar zit en kan ik daar voortaan rekening mee houden :o



Gr,
Mark
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

08-09-2012 01:17

Graag gedaan jongen doe er je voordeel mee.

Groet, Peter
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

08-09-2012 02:07

Hoi Peter,

Ga ik zeker doen.
Gezien jou zeer intelligente reacties hier op het board hecht ik veel waarde aan jou mening.
Daarom bij deze is mijn vraag aan jou ,ik heb een tijdje geleden van die vervelende Marokanen in de buurt gekregen maar weet niet hoe ik met ze om moet gaan.
Ik dacht misschien kun je mij ook een profielschets geven van hoe een gemiddelde Marokaan in elkaar zit?
Alvast bedankt knul.

Gr,
Mark
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

08-09-2012 02:46

Beste Mark ik weet niet waar jij op uit bent maar ik kan jou hier tot op je veters gaan afbranden maar dat doen we natuurlijk niet!!

Ten eerste belichten wij de groep Poolse vissers in Nederland en niet de bevolkingsgroep ansich. Je kunt de polen in twee categorieën onderverdelen je hebt de vestigingsmigranten dat zijn Polen die verblijven hier een lange tijd om eventueel hier hun bestaan op te bouwen en je hebt de seizoensmigranten en dat zijn de jongens die een aantal maanden geld verdienen en dan weer terug gaan(binnen de 4 maanden hoef je niet ingeschreven zijn in het gemeentelijke basisregister). Die laatste groep daar zit nl de grootste bottle neck, dat zijn de jongens die in huizen wonen met 10 man of meer en "onzichtbaar" zijn. En dat zijn ook de jongens die veelal voor problemen zorgen, zie het als opgeschoten groep tieners in Benidorm.

Sinds 2007 kan een Pool zonder tewerkstellingsvergunning gewoon aan de slag en dat maakt het verdomde lastig om daar goed grip op te krijgen.
En als je nagaat dat Polen in 2004 toetrad tot de EU kan een Pool zich vrij vestigen in Nederland en dan zal ik de laatste zijn om te roepen dat mag niet, ben namelijk niet rasitisch aangelegd maar houdt wel van waarden en normen.

Kortom laat de vestigingsmigranten maar duidelijk maken aan de seizoensmigranten wat in Nederland qua visserij de geldende regels en gebruiken zijn, maar uiteraard ook de waarden en normen die gelden in dit land.

Groet, Peter

ps Mark en wat die Marokkanen betreft mag jezelf uitzoeken.
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

08-09-2012 03:48

Hallo Peter,

Ik ben nergens op uit hoor,ik kan er alleen slecht tegen als mensen zo generaliseren en uit je eerdere reacties dacht ik op te kunnen maken dat je dat deed.
Het is me na je laatste reactie duidelijk geworden dat je het niet zo bedoelde als ik dacht dat je het bedoelde en neem die opmerkingen mbt je intelligentie dan ook terug.

Ps,bedankt dat je me niet afgebrand hebt :lol:

Gr,
Mark
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

08-09-2012 23:40

pj otte schreef:Gevonden op de site van SVN


NIJKERK - In sportvisplas Watergoor in Nijkerk wordt vanaf vrijdag 12:00 uur tot zondagochtend 11:00 uur een karperviswedstrijd gehouden met uitsluitend Poolse deelnemers. De wedstrijd is een initiatief van mensen achter het Poolse sportvisforum http://www.ryby.nl. Dit forum heeft als doelstelling om Polen in Nederland bekend te maken met de Nederlandse sportviscultuur en zogenaamde “catch and release” te promoten.

Polen hebben wat betreft sportvissen een slechte naam in Nederland, aldus " Hoop op Geluk". Het stereotype beeld dat de Nederlands sportvissers van Polen hebben is dat ze alle gevangen vissen doden en opeten. Als je de verhalen mag geloven worden hele watersystemen leeggevist. De werkelijkheid is echter minder ernstig en genuanceerder. In de Poolse cultuur wordt inderdaad veel gevist voor de pot. Polen eten graag zoetwatervissen. Polen die graag vissen zullen vanuit hun cultuur ook in Nederland geneigd zijn gevangen vis meenemen om op te eten. In de tegenwoordige Nederlandse sportviscultuur wordt echter alle gevangen vis weer teruggezet. Het doden en meenemen van vis om op te eten wordt daarom door de Nederlandse sportvissers met argusogen bekeken. Zeker als het voor de sportvissers bijzondere exemplaren betreft als karpers of snoeken maar ook grote brasems of voorns dan leidt dit makkelijk tot problemen. In sommige gevallen zelfsPolen komen naar Nederland om te werken. Ze zijn in de meeste gevallen de Nederlandse taal niet meester en omdat ze vaak snel rouleren zullen ze niet snel de Nederlandse cultuur eigen worden (simpelweg omdat de noodzaak daartoe ontbreekt). Hierdoor zijn ze tijdens hun vrije tijd behoorlijk geïsoleerd. Vissen is een individuele tijdbesteding die ze van huis uit kennen en dus makkelijk als vrijetijdbesteding zullen oppakken. Juist vanwege het gebrek aan kennis van de Nederlandse cultuur zijn ze zich in het algemeen er ook niet van bewust dat het doden en meenemen van vis door Nederlandse sportvisser afgekeurd wordt. Met het ter beschikking stellen van sportvisplas Watergoor voor deze wedstrijd hoopt de hengelsportvereniging Hoop Op Geluk bij te dragen aan een beter

het enigste wat mij opvalt aan dit stukje tekst is dat er staat dat het meenemen van vis door de nederlandse sportvisser word afgekeurd.
buiten dat feit is het ook verboden.
hier wel iig.
behalve snoekbaars die dan minimaal 40 cm moet zijn en max 1 en witvis maximaal 10 die direct afgemaakt moet worden.
Vis is vis
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-09-2012 07:41

Ben, dat laatste is fout (zie de huidige landelijke Lijst van Viswateren), je mag namelijk niet meer dan 15 dode zoetwatervissen groter dan 15 cm in bezit hebben. En bij de meeste federaties geldt dat daaronder 2 maatse snoekbaarzen mogen zijn (in Friesland zelfs 5 snoekbaarzen) en bij sommige federaties ook nog 1 snoek.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-09-2012 08:58

Levend bewaren mag ook.

http://www.sportvisserijnederland.nl/vispas/visserijwet_en_regels/binnenwater/?page=vis_bewaren%2F_meenemen

Er zijn wel beperkingen voor de kleine vispashouders.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

09-09-2012 10:53

aart ik zat indd fout ik dacht dat even uit me hoofd te noemen.
dit is wat er letterlijk staat in de vergunningsvoorwaarden van de ghv,svb en hsv rotterdam.


14: ER GELDT IN BEGINSEL EEN MEENEEMVERBOD VOOR ALLE VIS
hierop bestaan 2 uitzonderingen

- een snoekbaars met een wettelijke minimummaat van 42 cm mag worden behouden en moet direct na de vangst
worden gedood
- te vangen aasvis (met een maximum van 20 stuks) met een maximale lengte van 20 cm mag worden behouden.
aasvis mag alleen maar bestaan uit de soorten die niet worden genoemd in de viiserijwet en flora en fauna wet.
15: gevist mag worden met maximaal 2 hengels.
16: de vispas is strikt personelijk ,overdracht in welke vorm dan ook is verboden
17: karper,snoek,paling(aal) en al het meerdere dan een snoekbaars moeten direct in hetzelfde water worden teruggezet.
Vis is vis
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

09-09-2012 11:10

Ben,

Die regels gelden strikt voor de door jouw genoemde viswateren. We hebben in ons land te maken met landelijke wetgeving op het gebied van de sportvisserij die boven alles staat. En aanvullende regelgeving die de visrechthebbende vaak in overleg met de eigenaar van het betreffende water opstelt.

Groet,

Peter

Ps, makkelijker kunnen we het niet maken wel m............ :wink:
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

09-09-2012 11:26

dat weet ik peter maar het is natuurlijk niet een plasje wat ik nu noem die beslaat een behoorlijk groot visgebied maar goed het heeft verder niets te maken met het topic en wens ze veel succes.
Vis is vis
Steintje Verheggen
Berichten: 289
Lid geworden op: 25-01-2008 18:12
Locatie: Hilvarenbeek

13-09-2012 12:32

Is er eigenlijk iets gevangen?
ive vannietvelt
Berichten: 52
Lid geworden op: 06-09-2011 19:38

13-09-2012 13:44

Hey Stein,

hier kan je een kort verslag lezen van de wedstrijd.

http://www.carpcrossing.com/unieke-pool ... wedstrijd/

Mvg,