De waal

Plaats reactie
dirk leenders
Berichten: 146
Lid geworden op: 14-05-2011 12:09

20-05-2011 07:17

Hallo,

Ik vis al een tijd op de waal en krijg de karper er maar niet gevangen. Niets als brasem en windes zijn het geval. Heeft iemand tips om ook eens een karper te vangen.

Bedankt gr. dirk
MVG Dirk
Wesley Verlaan
Berichten: 20
Lid geworden op: 29-06-2005 14:54
Locatie: Zwitserland

20-05-2011 09:39

Beste Dirk,

Misschien komt het nogal stom over (bedoel het dus niet zo), maar de Waal is een enorme plas water waar de karper in rondtrekt. Het localiseren van de karper is daar dus van groot belang en dat alleen al kan maanden in beslag nemen. Dat je er al een tijd vist zegt dus meer over het feit dat de vis je stek nog niet heeft ontdekt dan dat jij perse iets fout doet. Het spreekwoord "speld in een hooiberg" kan hier dus letterlijk genomen worden.

Ikzelf heb nog nooit (en zal ook nooit i.v.m. afstand) op de Waal vissen, maar deze ervaring heb ik zelf op de Rijn gehad. Ik dacht toen: ik vang er wel even eentje. Ik ben toen "van een koude kermis thuis gekomen".

Tips:
1. Observeren, observeren en observeren
2. Lees meer over de Maas op dit forum (en doe mee met de discussies, waardoor je zelf ook veel kan leren)
3. Verwacht niet te veel van groot water

Nogmaals: ik veroordeel jouw manier van vissen niet (ken jou niet en weet niet wat je ervaring is), maar internet kan je een hoop bieden.

Ik wens je veel succesvolle vangsten toe!

Groet,

Wesley
Een vis zwemt en de meeste vis zit tussen kop en staart!
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

20-05-2011 14:37

Dirk

op zondagmorgen de kribben langs lopen waar de witviswedstrijden zijn.

Die kunnen erg veel vertellen over ( Bij ) vangsten op de rivieren.

er zijn erbij als ze een bepaalde kribnummer trekken met de wedstrijd de extra onderlijntjes uit de auto meenemen.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

21-05-2011 06:39

Gewoon volhouden, voeren en verkassen, dan loop je vanzelf tegen de vis aan. Dit jaar gaat bij mij ook moeizaam op de Waal, pas gisteren en al zo'n 10 nachten blanken de eerste, gelukkig meteen een mooie.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
dirk leenders
Berichten: 146
Lid geworden op: 14-05-2011 12:09

21-05-2011 22:22

Bedankt voor jullie reacties.

Ik merk idd dat het moeilijk is om de karper te lokaliseren daar. Ik vang alleen maar brasem en windes. Ik kom er jammer genoeg ook niet zo vaak omdat het voor mij toch ook al 50km enkel is.

Ik ben nou niet zo'n super ervaren visser maar doe dit toch al vanaf mijn 10e en ben nu bijna 17 Tijdens het vissen op de waal voer ik in principe om de 15 minuten met mijn voerkorf doordat ik steeds aanbeten krijg van zowel brasem, windebis als grondels waar je al helemaal niet blij van wordt.
En om nu een grote boilie aan je hair te hangen zie ik ook niet zo zitten omdat ik dan net zo goed beter op een put kan gaan vissen.

Het lijkt me in ieder geval moeilijk om een voerplek op te bouwen tijdens een dag vissen omdat er continue veel stroming staat door de zuiging van de schepen. Ik vis meestal op de midden van de krib trouwens.

Wanneer er vissers zijn vraag ik altijd naar de karper op de waal. Nu is het geval helaas dat deze mensen me tot nu toe hier niets wijzer op hebben gemaakt, simpel wel omdat zij er ook alleen maar winde en brasem hebben gevangen.

Ik ben trouwens wel vergeten te zeggen dat ik tijdens het vissen mijn 3e hengel ingooi met een wat grotere boilie aan de lijn voor een verdwaalde karper. (dit kan omdat mijn vader een kleine vispas heeft en ik een grote)

Nog een laatste vraag: Is het misschien niet verstandig om 10 meter uit de krib te vissen of misschien nog wat dichter bij want ik vis meestal op een afstand van 40 a50 meter.

Bedankt alvast

groeten DIrk
MVG Dirk
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

24-05-2011 00:39

Waar de steenstort van de krib ophoudt, daar moet je vissen. Lees verder de rivierenrotary maar eens door, staat info genoeg in.

Je opmerking over grote boilies in verband met een put bevissen snap ik niet helemaal trouwens!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
dirk leenders
Berichten: 146
Lid geworden op: 14-05-2011 12:09

24-05-2011 06:43

nou ja ik bedoel dat ik op een put weet dat er genoeg karper rond mijn aas komt
bij de waal is dat toch een ander verhaal anders had ik er toch wel een kunnen vangen 8)
MVG Dirk
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

25-05-2011 13:33

Zomaar ergens neerploffen en zonder voorvoeren overdag vissen op de Waal kun je tot je honderdste doen zonder ooit een karper te vangen zeg maar, je zal het toch wat serieuzer moeten aanpakken.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
dirk leenders
Berichten: 146
Lid geworden op: 14-05-2011 12:09

25-05-2011 14:02

Ja maar voorvoeren gaat zo lastig omdat het een eind weg is :roll:
MVG Dirk
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

27-05-2011 16:39

Nou, dan hoop ik 1 ding: Dat de karpers je matsen! 8)
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
dirk leenders
Berichten: 146
Lid geworden op: 14-05-2011 12:09

27-05-2011 17:53

Ja dat hoop ik ook maar ik betwijfel het :roll:
MVG Dirk
Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

29-05-2011 18:08

als je niet kunt voorvoeren, word het zowiezo wat lastiger, dan word het echt een kwestie van geluk. Het is sowiezo lastig om op stromende gedeeltes voor te voeren, door de schepen en de stroming. Mijn ervaring zegt dat het bijna onmogelijk is om een goede aanbieding/voerstek te krijgen voor de karpers, windes en brasem vang je toch wel. Probeer eens op doorgangen te vissen, naar aangrenzende grindgaten, of bijvoorbeeld een aftakking. De vis die van de waal (in mijn geval de maas). Zwemt van grindgat naar rivier en terug, je hebt dus meer kans dat ze over je stek komen, omdat ze hier vaak door een smal stuk gaan. Ik vis/voer van met een combinatie van tijgernoten en boilies, en dat werkt goed. succes

gr

Wim
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

29-05-2011 21:07

''verwacht niet te veel van groot water''

Dat kan raar lopen,evenals op een flinke put(40+ha) vissen kan je van een koude kermis thuis komen.
De inzet is van belang. Enja een beetje gokken blijft er ook bij kijken.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
peer verrijt
Berichten: 11
Lid geworden op: 04-02-2006 14:17

30-05-2011 22:06

Kan je op de waal eigenlijk wel buiten de kribben vissen,ik had aan 150 gram lood niet genoeg, las eens dat vooral de grotere exemplaren zich vlot in de volle stroming begeven en dan vooral overdag.Hoe zit het eigenlijk met de beroepsvisserij op de waal (en maas)?

Groet
Peer
Ik ben ook vissen als ze me niet missen
Gebruikersavatar
peer verrijt
Berichten: 11
Lid geworden op: 04-02-2006 14:17

03-06-2011 14:18

Antwoord op eerste vraag gevonden op internet:
minimaal 200 gr aanknopen :)

Groet
Peer
Ik ben ook vissen als ze me niet missen
bo karels
Berichten: 6
Lid geworden op: 05-02-2012 21:29

05-02-2012 21:42

hallo allemaal ik ben bo ik spiek al een poosje mee maar ik heb me nu aangemeld ik vis al 22 jaar meestal karper
ik ben over enkele weken ook vaak te vinden aan de waal aangezien we daar op een camping gaan staan in de buurt van tiel helaas kan ik dan niet door vissen op me eigen thuiswater echt goeie voer campanjes kan ik er niet houden behalve in de vakanties ik hoop hier wat info te vinden maar ik weet nu al dat ik veel eenzame weekenden zal hebben voor ik vis vang maar dat is vissen
als er iemand daar in de buurt mij wel eens op sleeptouw wil nemen pb me maar
Plaats reactie