zijtak twentekanaal delden-almelo

tm hegeman
Berichten: 16
Lid geworden op: 16-06-2010 13:30

10-05-2011 15:11

Jungs,

Van het weekend wil ik het eens gaan proberen op het twentekanaal.
Eigenlijk weinig tot geen ervaring met het vissen op het (twente) kanaal. Maar mijn plan is om het geluk te gaan beproeven op de zijtak van het twente kanaal van delden naar Almelo. (waar ik denk ik wel een leuke stek heb gezien)

Is dit een goed plan of is dit niet wat?
Want las dat het laatste jaar veel gebaggerd is aan het twentekanaal en weet niet of dit hier ook is gebeurd.
En vroeg me af of hier de laatste tijd nog wat is gevangen of dat ik het misschien beter ergens anders kan gaan proberen?

Hoor het wel. (PB is ook goed)

Gr Tom
Maarten Achterhuis
Berichten: 162
Lid geworden op: 16-10-2010 10:52

10-05-2011 16:17

Ten eerste Tom is het een zijtak van het kanaal of een route voor de scheepvaart.?

Eeen zijtak! Aanpak! Zoek de karper tussen de bosjes, overhangende bomen, ruituitstekels en wier. Wil je verder gaan peil ddan de bodem uit. De ondiepe plekken zijn vaak goed in de ochtend met de ochtend zon liggen de karpers vaak te zonnen en s`middags met warm weer moet je het hebben van de diepere stekken of met overhangende bomen of bosjes.

Route scheepvaar. Zoek naar uitstekels van riet of rietkragen met wier dus vaak aan de kanten. Verder is de bodem vrij wel altijd gelijk dus in het midden van het kanaal je haak aas gooien heeft weinig zin als je er leuk gevoerd hebt en er komt een schip langs is alles weg. DUS NEEM DE KANTEN!!! Verder voer verspreid aan de kanten.

Dan voer je eerst een dagje of 2 voor zodat de vissen weten war ze jouwn voer kunnen vinden.
Als je eindelijk gaat vissen kies je 2 leuke plekken voor je haakaas en daar rondom heen voor je gespreid boilies of ander aas. Neem gelieve groot voer zoals XXl tijgernoten of 24
+ boilies ivm veel aanwezige witvis. Ga niet overtollig veel voer voeren maar doe het geleidelijk aan. Telkens een beetje is beter dan een heleboel te gelijk op dit kanaal.

Tip: neem zwaar lood mee 140 gram en meer en neem backleads mee.

Verdere vragen PB me ff.

Succes ermee :wink:
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

10-05-2011 18:18

Ja zo ongeveer de hele zijtak is vorig jaar gebaggerd en de vangsten zijn sindsdien zeer wisselvallig. Het Twentekanaal is nergens makkelijk, maar als je de vis weet te vinden zijn mooie vangsten mogelijk. Of het wel of niet een goed idee is kan niemand voor je bepalen, dat hangt af van je eigen inspanningen en verwachtingspatroon. Als je verwacht wel even een paar vissen te gaan vangen kan ik je meteen uit die droom helpen. Het is zeker mogelijk om vis te vangen (als je goed vist vang je er vaak meerdere als je ze gevonden hebt), maar zelfs voor ervaren kanaalvissers is blanken op het open kanaal meer regel dan uitzondering. Hou ook rekening met meerdere keren op een dag opnieuw ingooien ivm scheepvaart en witvis, ook 's nachts als je pech hebt. Wil je naar de overkant vissen hou dan rekening met nachten van weing slaap en vis bij voorkeur op zaterdag of zondagnacht (minder scheepvaart op die dagen).

Pas je materiaal ook aan. Ik weet niet waar je normaal vist, maar als je aan het kanaal gaat komen met 80 grams loodjes, 15mm boilies, 15lb onderlijnspul en 28/00 hoofdlijnen kan je echt beter thuisblijven. Het grootste deel van het kanaal ligt vol mosselen en stenen, dus zorg voor stevig materiaal. Zware hengels heb je niet nodig, wel zwaar lood. Zelf vis ik in de vaargeul zonder problemen 170-200 gram met 40 grams toploden, dat scheelt je veel opnieuw ingooien want dat soort gewichten blijven ook bij het passeren van een boot meestal op hun plaats. Neem vanwege de mosselen ook dikke nylon/fluocarbon hoofdlijnen. Zelf vis ik al jaren met 42-45/00, heb je veel dunner op je spoelen liggen gebruik dan lange stevige nylon voorslagen. Niet bang zijn om er 50 meter voorslag op te gooien als je maar 30/00 hoofdlijnen hebt, wel visveilige systemen gebruiken natuurlijk.

Vis haken is vis vangen, mits je materiaal goed is. Mijn aantal verspeelde vissen per jaar is op één hand te tellen en dat zijn dan ook nog voor 90% lossers die direct na het oppakken van de hengel weg zijn. Hangen is vangen, verspeel je vis dan doe je iets verkeerd, klaar.
Voorvoeren helpt, maar is verre van een garantie op vangen. Je moet het zo zien dat je op voorgevoerde stekken iets sneller een eenzame zwerver oppikt en als het hard loopt kunnen ze ook iets sneller komen. Echter als de vis er niet ligt kan je hoog en laag springen, verkassen is dan je enige optie. Of je moet dagenlang aan het kanaal gaan liggen wachten tot er een de grote goedheid heeft om toevallig eens langs te zwemmen. Als je weet dat de vis massaal op de stek ligt kan je ze bijna niet overvoeren, maar als je geen idee hebt zou ik het rustig aan doen met voerhoeveelheden. Als ik niet weet waar ze zijn voer ik liever op 2 stekken een kilo dan op één stek 2 kilo.

Voor de rest ga ik hier niet in op specifieke stekken, gewichten of aantallen, dat moet iedereen voor zichzelf uitvinden. Ik probeer slechts wat tips te geven om de grootste beginnersblunders te voorkomen.

Mocht je nog vragen hebben kan je me altijd een PB sturen. Ik beloof niet dat ik overal altijd antwoord op geef, maar ik ben eigenlijk altijd wel bereid om mensen een duwtje in de goede richting te geven.

@ Maarten: het gaat hier om een scheepvaartroute die redelijk veel bevaren wordt. De vaargeul niet bevissen is echter naar mijn mening een van de grootste fouten die je kan maken. Het is niet zo dat voer opeens verdwijnt als er een vrachtschip langskomt. Ik hoor dat soort onzin vaker, maar wat stel je jezelf daar dan wel niet bij voor? Dat de boel maar oplost als er een beetje zuiging is? Natuurlijk zal het voer best eens een metertje opschuiven, maar de vissen weten het heus wel te vinden hoor.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Maarten Achterhuis
Berichten: 162
Lid geworden op: 16-10-2010 10:52

10-05-2011 19:07

Ja oke maar als je een beetje licht aas gebruikt bijv particels of 15mm boilies die zijn dan wel iets verder weg dan 1 meter helemaal als er dan ook nog zon diep vracht schip langs komt. En aan de kanten heb je daar toch iets minder last van.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

10-05-2011 19:52

15mm boilies of particles kan je dan ook beter thuislaten, tenzij je graag op brasems en windes wil vissen 8)
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Maarten Achterhuis
Berichten: 162
Lid geworden op: 16-10-2010 10:52

10-05-2011 20:39

:wink: :wink: :wink: was een voorbeeldje
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

10-05-2011 20:46

Waar denk je dat al dat voer waarschijnlijk terecht komt na zo'n schip jungs? ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Maarten Achterhuis
Berichten: 162
Lid geworden op: 16-10-2010 10:52

10-05-2011 20:50

Een kilometer of 5 verder op!!! :wink: :lol: :D
tm hegeman
Berichten: 16
Lid geworden op: 16-06-2010 13:30

10-05-2011 20:54

Bedankt maarten en daaf voor de uitvoerige uitleg en tips!
Ik denk namelijk een redelijke stek te hebben gespot, maar was wel met mijn 80 gram lood, 15mm boilies en 28 honderdste gaan vissen. Dus zal nu iets beter voor de dag komen.

En hopelijk gaat het lukken van het weekend.

Gr Tom
Maarten Achterhuis
Berichten: 162
Lid geworden op: 16-10-2010 10:52

10-05-2011 20:58

Nou dsucces ermee laat ff weten of het wat is geworden.
Gebruikersavatar
Tim Belshof
Berichten: 635
Lid geworden op: 15-10-2006 17:45
Locatie: twente
Contacteer:

10-05-2011 22:35

He Daaf, met 30 honderdste en 140 gr lood gaat het ook prima hoor :P. Ik heb er nog geen vis verspeeld. Met zwaarder materiaal vergroot je natuurlijk wel je kansen om een vis te landen.

Nooit nadelige ervaringen gehad met zwaar materiaal? Zoals bijvoorbeeld minder aanbeten?

Gr
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

11-05-2011 00:25

Nooit verschil gemerkt nee en ik heb vroeger met 30 honderdste wel eens doorgescheurde lijnen gehad. Hoor daarnaast ook te vaak dergelijke verhalen van gasten die weinig ervaring op het kanaal hebben terwijl het gewoon niet nodig is om vis te verspelen.
Qua loodgewichten zijn er natuurlijk ook wel plekken waar je met pakweg 100 gram weg komt, maar je kan beter rekening houden met minder vriendelijke scenario's want dat komt ook gewoon vaak voor.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-05-2011 07:49

Maarten Achterhuis schreef:Een kilometer of 5 verder op!!! :wink: :lol: :D

Hooguit een halve scheepslengte...

Zuiging van schepen wordt over het algemeen ( zoals jij doet) zwaar overschat. De bodem zit vaak vol oneffenheden waar je aas achter blijft hangen, verder is de stroming in de nabijheid van de bodem ook minder, net als langs de kanten. Kwestie van weerstand. Heb ooit een in het water gevallen stuk toiletpapier op zijn plaats zien blijven liggen bij een 700-tonner ( of zoiets)

Dan heb je ook nog het terugslaggebeuren van het water achter het schip. Waar ik op doelde:

Over het algemeen wordt door al dat heen en weer geschud je voer meer naar het midden gedirigeerd. En dan wil jij juist langs de kant gaan vissen. Wat jij wilt, maar zeg niet dat het vijf kilometer verderop terecht komt. Dat is in mijn ogen echt klinkklare onzin ;) Met een paar handjes witvisvoer zal het eerder gebeuren, maar met boilies, mais en meer van dat?

Loopt wel los.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

11-05-2011 14:37

Sven is zoals wel vaker bang on the money wat voerverplaatsing betreft.
Ik voer trouwens vaak zat voor in de wetenschap dat er nog makkelijk 25 boten langs kunnen komen voordat de aasperiode aanbreekt, als je een beetje nadenkt bij hoe je voert maakt dat niks uit.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

11-05-2011 14:42

Ik zie dit juist als een voordeel als een schip je voer wat verplaatst. Je krijgt hier door een mooie wijde voerplek, en er blijft altijd wel wat voer leggen op je daadwerkelijke stek :roll:
tm hegeman
Berichten: 16
Lid geworden op: 16-06-2010 13:30

16-05-2011 08:52

Helaas, van het weekend niks gevangen.
Blijft toch lastig dat vissen op het kanaal.....

Maar goed wie weet de volgende keer wel raak!

Gr Tom
Ferry Braakhuis
Berichten: 4
Lid geworden op: 19-05-2011 18:45
Locatie: Bornerbroek

19-05-2011 18:50

Hallo Leute,

Net terug van een 4 daagse sessie op het TK... gezeten achter de windmolenbroek te almelo (zijtak).

Tussen de rietpollen kort voor het jachthaventje 2 man 6 hengels en 1 platte verder...
Alles geprobeerd wat in ons opkwam maar niets heeft geholpen... :(
Volgende keer weer meer geluk en hopelijk wat mooie schubben op de mat!

Grtz,

Ferry
!A carp a day keeps your worries away!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

19-05-2011 20:42

2 man 6 hengels? Ik zou er maar mee oppassen, ben zelf al 4 of 5 keer gecontroleerd dit jaar 8)
Zeker als je 4 dagen op je reet blijft zitten.
Tipje van de sluier dan maar. Dit stuk kanaal is grofweg 45km zonder sluizen en het bestand is door de jaren heen door natuurlijke sterfte en gejatte vissen (zowel het soort dat over de weg naar een ander water zwemt als het soort wat bij de oosterburen op de bbq is gegaan) behoorlijk dun geworden. Kortom het is geen put waar je elke nacht vis over je stek krijgt. Als je dan al 2 dagen geen vis hebt gezien, wat doet je dan denken dat dat in de volgende 2 dagen wel gaat gebeuren?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

19-05-2011 21:05

Ik ga morgen op stap met één hengel...



op zes stekken. :D
Ferry Braakhuis
Berichten: 4
Lid geworden op: 19-05-2011 18:45
Locatie: Bornerbroek

19-05-2011 21:52

Op zich viel het met de controle nog wel mee, de gehele sessie 1 politieauto aan de stek gehad voor controle... Mijn maatje moest zijn 3e eruit draaien... (3e hengelvergunning al wel besteld nog niet bij zich)
Hij heeft er geen bekeuring gehad daar...
Ikzelf 3 hengels erop tijdens de controle met alle papieren (nacht)vispas en derde hengel vergunning...
Kon alles laten liggen geen enkel probleem... Stek was netjes (geen rotzooi oid) en vuilniszak stond goed duidelijk in het zicht (misschien heeft dat wel geholpen).

Als er op die (bijna) 65km kanaal na 2 nachten nog geen vis op de mat komt is verkassen de enige optie, i know. Daar hadden wij eigenlijk niet echt veel zin meer in... waren maar met 1 auto weg en daar zat voor 2 man materiaal in :-?
Hadden geen zin in een uur auto-tetris te spelen voor alles er weer in zat, dus zijn op goed geluk daar gebleven.

Volgende week opnieuw terug naar het kanaal... dan bij het haventje (Wierden) of helemaal aan de andere kant waar de zijtakt begint (spoorbrug Hengelo-Zutphen).
Iemand nog suggesties?? Hoef niet te weten waar en met welke rig of bollen, meer een duw in de rug van: hey, let hier ff op of hou ook rekening met... PB mag ook als je het niet op het board wilt gooien.
De rest zoek ik aan het water zelf wel uit...

Vang ze!!
!A carp a day keeps your worries away!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

19-05-2011 23:33

Dan heb je een berg geluk gehad want de driehengelvergunning van de federatie Oost-Nederland geldt helaas NIET voor het twentekanaal. Waarschijnlijk agenten die het zelf ook niet helemaal begrepen hebben.
Wat betreft stekken kan ik je niet echt helpen, heb zelf de laatste paar weken op een ander stuk kanaal gezeten en ook daar is het nu al vrij druk. Observatie, veel peilen en voorvoeren zijn wat dat betreft de enige tips die ik je kan geven.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Ferry Braakhuis
Berichten: 4
Lid geworden op: 19-05-2011 18:45
Locatie: Bornerbroek

20-05-2011 01:22

Daaf Wolters schreef:Dan heb je een berg geluk gehad want de driehengelvergunning van de federatie Oost-Nederland geldt helaas NIET voor het twentekanaal.


Bij mijn weten geldt de 3e hengelvergunning voor het Twentekanaal vanaf de sluis Eefde tot aan de instroom van de IJssel bij Zutphen. :roll:
Heb vorig jaar ook bij Morsinkhuis in Hengelo (September ofzo...) aan het kanaal gezeten tegenover het haventje, ook 3 hengels erop... En ja hoor controle!
Was toen nog onduidelijk of ook dat stuk erbij zou horen of niet (was BOA, Politie en iemand van sportvisserij nederland bij)... Dus ik kreeg het voordeel van de twijfel en mocht die 3e er af draaien en mijn ding blijven doen maar dan met 2 hengels.

Dit zou betekenen dat voor het kanaal pand Enschede tot de sluis bij Eefde (en daarmee ook de zijtak Almelo) een derde hengel niet mag. Toch raar dan dat meneer agent dat dan niet wist toen hij ons controleerde afgelopen sessie... Juist omdat er vorig jaar nogal verwarring was om dat stuk kanaal...

Nou ja, of het nou mag of niet ik ben er mee weg gekomen! Ik blijf er gewoon 3 op leggen totdat iemand me precies kan vertellen hoe het nou echt zit :wink:

Volgende sessie wordt er wat meer voorbereid met betrekking tot voeren enzo... dit was echt een priksessie op goed geluk...
Ben al van de "nul" af voor wat betreft dit seizoen dus een blank kan wel een keer :lol:

Grtz en misschien wel tot aan het kanaal, volgende week zit ik er wel weer! 8)
!A carp a day keeps your worries away!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

20-05-2011 02:28

Precies wat je zegt, van de instroom in de IJssel tot de sluis bij Eefde, oftewel de eerste ongeveer 3 km. De rest staat niet in de 3de hengelvergunning. De nachtvispas heb je op het kanaal trouwens ook niet nodig, ook die geld alleen voor dat eerste stukje. Op zich raar dat nou net het Twentekanaal nog steeds niet in de lijst staat terwijl het de grootste waterweg in de buurt is. Op kleinere kanaaltjes zoals ADH mag het wel en op een hele lading andere wateren. Al meermaals contact over gehad met de federatie en heb ook de hsv hier al een tijd geleden gevraagd om dti punt nogmaals aan te kaarten, maar er lijkt helaas nog niet echt schot in te zitten.
Succes iig, we komen elkaar vast wel een keer tegen langs het kanaal.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Ferry Braakhuis
Berichten: 4
Lid geworden op: 19-05-2011 18:45
Locatie: Bornerbroek

22-05-2011 13:50

Iemand enigzins een idee hoe de vangsten waren gedurende de vos 24uurs koppelwedstrijd??
Ik had begerepen dat zaterdag om ongeveer half 3 kwart voor 3 de 1e vis geland was op stek 21 (daar waar het zandpad begint volgens mij). Zou gaan om een 10 kilo schub...
Mensen met andere berichten of is het echt met 80 koppels en 320 hengels op 8km water maar 1 vis?
Als dat zo is dan wordt het volgens mij echt tijd voor contact met BET en SN. :wink:
!A carp a day keeps your worries away!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

22-05-2011 15:40

Ik heb geen idee, maar dat er tijdens wedstrijden zo goed als niet gevangen wordt is niks nieuws hoor. Vind je het heel gek, als zo'n vis zich een keer omkeert wappert ie gelijk tegen 6 lijnen aan. Dan willen ze best even 24 uur in staking gaan hoor :wink:
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl