Imkers plas in Houten slecht onderhouden

Matthijs Aarts
Berichten: 17
Lid geworden op: 03-08-2010 00:18
Locatie: Houten

09-05-2011 22:32

Hallo, ik wou even iets vertellen over de imkersplas.
De imkers plas was een leuke vijver in een woonwijk van iets minder dan een hectare werd vaak op karper gevist en mensen vingen hier met de boilie gewoon hun karper.


Als je dit nu van plan bent dit te gaan doen raak je je montage kwijt aan de vele planten die onderwater overwoekeren en tegenwoordig ook op het oppervlakte liggen.

ik heb even wat foto's gemaakt van dit dramatische geval...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Mijn vraag is of dit nog te redden valt.
heeft baggeren nog wel zin? (als de gemeente hier zin in heeft)

en zal de karper hier nog wel zitten als het flink gebaggerd is?


Matthijs Aarts
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

09-05-2011 22:38

Er is zeker wel wat aan te doen :wink:


met veel mensen die er achter staan moet het lukken,Ik sta er achter!


PS: wat was het korsten gisteren daar een drama he? :(
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Robert Lamboo

11-05-2011 23:03

.
Laatst gewijzigd door Robert Lamboo op 12-06-2011 03:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Matthijs Aarts
Berichten: 17
Lid geworden op: 03-08-2010 00:18
Locatie: Houten

11-05-2011 23:13

De wieren zijn niet sinds kort aanwezig maar als een jaar of 2
eddy pieters
Berichten: 85
Lid geworden op: 19-09-2009 12:18

12-05-2011 22:06

Volgens mij al veel langer dan 2 jaar.
Maar inderdaad, blijven melden bij de gemeente en AUHV, meer kun je niet doen.
Meerdere wateren in Houten hebben dit probleem.
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

12-05-2011 22:52

Dan ga ik het verhaal even iets uitbreiden met een aantal schokende verhalen.over het waterbeleid hier in houten,

De kooikersplas afsluiten van de sloten eromheen,ivm met de bouw van het rond,90% van het karperbestand overleden.zowel in de kooikersplas als de sloten er omheen.

Waterplanten die 3 jaar geleden opeens massaal okwamen,op de imkers,op de kooikersplas,op de ijsbaan en ook op rietplas in kleinere mate.Kijk als het water niet goed is fiets ik wel verder door,Maar voor de oudere mensen die even met hun vaste hengel willen zitten is dit niet mogelijk,de sloten rondom de kooikersplas vallen dit jaar verrassend mee ik kan er nu nog (ondanks het karperbestand om te huilen is) toch vissen ziet er opvallend schoon uit

Maar ik vind het zonde,Als ik alle verhalen hoorde over de kooikersplas of de imkersplas werd ik helemaal blij,Op de kooikers zit te weinig karper en de imkers is te vuil. jammer jammer jammer,Ik zou zeggen zaag die dammen bij de kooikers plas weg,Zet een flinke bak karper uit en begin opnieuw,Want met die hooguit 15 karpers op zoveel oppervlakte water is het echt pm te janken.


Mvg Sander
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
eddy pieters
Berichten: 85
Lid geworden op: 19-09-2009 12:18

13-05-2011 10:41

Zonde inderdaad, vooral de Kooikersplas! Zat een mooi bestand op, heb daar denk ik mijn hele tienerjaren hele mooie tijden gehad. Ben vorig jaar nog 1 keer terug geweest na jaren, maar het was niet meer zoals het vroeger was. Maar serieus 90%? Dat is wel heel veel.
Had wel gehoord dat er wat gestorven zijn vlak na de extra uitzettingen, maar 90% is wel echt heel veel.

Vroeger werden de sluisjes (dammen) wel open gezet in het voorjaar.
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

29-05-2011 21:21

sander van thiel schreef:...................................De kooikersplas afsluiten van de sloten eromheen,ivm met de bouw van het rond,90% van het karperbestand overleden.zowel in de kooikersplas als de sloten er omheen.

Op de Kooikersplas heeft de AUHV (op vezoek van een aantal karpervissers) in 2008 een partij spiegeltjes uitgezet, omdat het oude bestand door ouderdom aan het afsterven was. De uitzet zelf (mede a.g.v. het afsluiten van de plas door de gemeente) triggerde een sterfte onder het oude bestand, dat nog uit een stuk of 15 vissen bestond). Vervolgens heeft de AUHV in 2009 een partij grote spiegels uitgezet, waarmee het bestand beter is geworden dan voor 2008.
Overigens is de AUHV met de gemeente en het waterschap (die het laatste woord hebben) in gesprek om de genoemde afsluiting van de plas ongedaan te maken.
Het probleem met de slechte bevisbaarheid van de Imkersplas en nog al wat sloten in het Imkers- en Kooikerspark wordt veroorzaakt door de ongebreidelde groei van een exotische cabomba-soort die waarschijnlijk uit tuinvijvers afkomstig is. Wellicht met dank aan de vissers die koikarpers uit hun vijvers hebben overgezet? Daarnaast is er op een aantal plaatsen niet diep genoeg gebaggerd in 2008 en heeft het baggeren de groei van "kwab'' (klonten draadalg) aangewakkerd. Dit laatste probleem zal hopelijk vanzelf weer verdwijnen.
Geloven is mooi, controleren is beter.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

30-05-2011 10:55

Als je voldoende draadalg in je vijver hebt is het toch een goed teken, luister nou toch eens naar Boswachter Roodbaard....

Dat je er vervolgens niet mee om kunt gaan omdat je bepaalde kunstgrepen niet kent of uit wilt voeren, tja..

Zulke dichte plantenshit en karper haken is gewoon het water in..

Ja maar dan wordt mijn CK-jeans vies :lol:
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

30-05-2011 12:06

Mag ik tussen neus en lippen door even melden dat aminol en melasse eersteklas meststoffen zijn? :o
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

30-05-2011 13:55

Dag Omar,
Ik ken de situatie daar, maar ik begrijp niet helemaal welke invloed het afsluiten van de sloten en de plas op de sterte heeft gehad.

Kun je e.e.a. toelichten?
Groeten,
Arjen
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

30-05-2011 16:02

Arjen, ik ben geen echte deskundige op het gebied van visstandbeheer, maar naar ik heb begrepen heeft de (nu meer dan 5 jaar lange) afsluiting van de Kooikersplas tot gevolg gehad dat het oude bestand en de nieuwe uitzet elkaar niet konden ontwijken (via de sloten). Vervolgens werden zij door deze situatie gedwongen om in de winter met zijn allen dezelfde overwinterkuilen te gebruiken waar zij veel lichamelijk contact hadden. Daarnaast is ook uit ervaringen van andere HSV's gebleken dat een oud karperbestand op een afgesloten water vaak (gedeeltelijk) afsterft wanneer er na jaren een nieuwe uitzet plaats vindt. Deze factoren schijnen samen de z.g. "karper-voorjaarssterfte" in de hand werken.
Geloven is mooi, controleren is beter.
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

30-05-2011 19:13

Bedankt voor je uitleg Omar, ik kan je redenatie volgen.

Persoonlijk denk ik dat het niet veel had uitgemaakt, maar dat zullen we niet meer te weten komen. (ik ben ook geen bioloog :) )

Zoals jij ook al aangaf, zie je het vaker dat oude bestanden sneller het loodje leggen na een uitzetting van nieuwe vissen. Op zich zou het best een interessant thema zijn of lijfelijk contact de besmettingskans verhoogt.

Tot ziens,
Arjen
eddy pieters
Berichten: 85
Lid geworden op: 19-09-2009 12:18

07-06-2011 11:53

Ter info. Ik heb vandaag even een mail gestuurd naar de gemeente over de verschillende wateren, dit kan echt niet meer!
Hopelijk hoor ik wat en dan zal ik het laten weten.
Appie Jansen
Berichten: 2
Lid geworden op: 08-06-2011 13:49

08-06-2011 14:18

Niet alleen de kooikers en imkerplas groeien dicht. Ook de 2 plassen bij de vesten waarvan 1 meer dan de ander groeien in een snel tempo dicht. Verder ben ik van de week keer bij de ijsbaan gaan kijken ook hier begint het wier/kroost in een rap tempo te groeien. Dan hebben we de Rietplas in Houten zuid nog. Het is een verschrikkelijk mooi water, maar het wier begint ook hier te groeien en wordt het lastig om te vissen.

Ik ben alleen benieuwd bij wie moeten zijn om te vragen of ze dit schoon kunnen maken. De gemeente of de auhv?
eddy pieters
Berichten: 85
Lid geworden op: 19-09-2009 12:18

08-06-2011 16:52

Appie Jansen schreef:De gemeente of de auhv?

Dit heb ik aan Omar gevraagd van de AUHV en de gemeente is de eigenaar van het water.
Vandaar dat ik ook een mail naar de gemeente heb gestuurd hierover. AUHV MAG zelf niks doen.
Ben alleen bang dat ze er niks aan gaan doen, wat echt belachelijk is, want je kan bijna nergens meer fatsoenlijk vissen.
Als zo veel mogelijk mensen een mail sturen dan gebeurt er misschien wat mee.
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

08-06-2011 19:21

Mischien flink wat grassers uitzetten?

Die vreten wel een hoop weg.Maar die zijn alleen ter onderhoud

Als ze het eerst goed uitbaggeren,Vervolgens alles weer met elkaar verbinden en graskarper uitzetten,Als het onder handen is de rest van de vissen weer op peil krijgen,

De wekzaamheden op het rond zijn klaar,Maar wel die ene klote dam precies ter hoogte van het gemeentehuis weer terug plaatsen,Zal ook leuk zijn als zelfs witvis zou kunnen migreren,Veel beter voor de vistand ook.

Makkelijke woorden,

Maar......wil binnenkort voor de imkers plas een baggerdag organiseren,Een paar dagen zeg maar 2 of 3 8 uur baggeren.Enigste wat je nodig hebt is een rubber bootje en/of eventueel een hark aan een touw,

Want dit kan niet word de zomer te heet sterft er vis.Is niet te voorkomen,

Word tijd dat de gemeente de ogen is opent.
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

08-06-2011 19:26

Leer er maar mee omgaan met wier.
Zal alleen maar erger worden.

Hier op het kanaal vorig jaar wier ontdekt,terwijl 1 a 2 keer per week gespoeld word. En het was niet zo'n klein beetje wier ook.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

08-06-2011 21:34

Ik wil er heus wel mee leren leven maar als dit op bijna alle wateren in houten is,

Dan kan ik er echt niet mee leven,Dan kan binnenkort na het werk karper vissen ook de prullenbak in.Aangezien er haast niks overblijft,
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

09-06-2011 08:27

sander van thiel schreef:Ik wil er heus wel mee leren leven maar als dit op bijna alle wateren in houten is,

Dan kan ik er echt niet mee leven,Dan kan binnenkort na het werk karper vissen ook de prullenbak in.Aangezien er haast niks overblijft,



Hoi Sander,
Kom op man, ben je nou een visser of niet. :wink:

Wat maakt dat wier nou uit. Probeer de verhalen over Redmire pool van destijds eens op te zoeken en te lezen. Geloof me, daar is Houten niets bij. Het vergt wel enige aanpassing aan je manier van vissen en misschien ook je materiaal. Met een zware glashengel en slip dicht sleur je ze er echt wel uit. En anders is er nog de mogelijkheid om naar een vastgezwommen vis te zwemmen. Als je boven de vis bent trek je hem zo uit het wier.

Geef jezelf een schop voor je kont en ga gewoon vissen. Of is het dat je niet weet hoe je tussen het wier moet vissen? Dan wordt het een ander verhaal. Ik wil je dan best helpen.

Groeten,
Arjen
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

09-06-2011 08:36

Graskarpers helpen niet. Die graspenen hoeven dat wier niet.

Oorzaak: te schoon en te helder water en een te lage visstand.

oplossing? google earth maar eens de spaarbekkens in de biesbos...
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

09-06-2011 09:02

Klaas vd Herik schreef:google earth maar eens de spaarbekkens in de biesbos...

Kalk..

Sven van Anrooy schreef:Als je voldoende draadalg in je vijver hebt is het toch een goed teken, luister nou toch eens naar Boswachter Roodbaard....


Dat is afhankelijk van welk type vijver.
In een koi vijver is en dun matje op de wanden niet verkeerd, zodra dit begint te groeien naar slierten van 1mtr is er iets mis met je water waarden.
Een teveel aan nitraten is oorzaak nr 1 :wink:
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

09-06-2011 10:09

Vroegahhh werd er hier ook veel meer aan de visstand gedaan, en had de vereniging zelfs een zooi kweekvijvers in de vorm van sloten/singels/parkwater maar dat is ook allemaal verleden tijd. De waterschappen willen kraakhelder water en sindsdien schiet overal het wier als paddestoelen uit de grond. Veel slootjes waar ik als pikkie viste is 1 grote wierbak met 10 cm water erop.

Klaas zei het ook al. Het wordt gewoon steeds helderder. En dan wilde ze vorig jaar op veel plekken met het ABB beginnen ook :evil:

De waterschappen..........
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Appie Jansen
Berichten: 2
Lid geworden op: 08-06-2011 13:49

09-06-2011 11:58

[/quote]Vandaar dat ik ook een mail naar de gemeente heb gestuurd hierover. AUHV MAG zelf niks doen.
[/quote]


Eddie heb je voor mij het mailadres van de gemeente of iig bij wie ik moet zijn? Stuur het mail adres anders even via een pb.
Ik ben ook bang dat de gemeente er niks aan gaat doen.....
Maar wie niet waagt wie niet wint!
eddy pieters
Berichten: 85
Lid geworden op: 19-09-2009 12:18

09-06-2011 14:04

Appie Jansen schreef:Eddie heb je voor mij het mailadres van de gemeente of iig bij wie ik moet zijn? Stuur het mail adres anders even via een pb.
Ik ben ook bang dat de gemeente er niks aan gaat doen.....
Maar wie niet waagt wie niet wint!

Ik weet dus helaas ook niet bij wie ik moet zijn, ik heb het naar gemeentehuis@houten.nl gestuurd, was het enige adres wat ik zo snel kon vinden. Heb in de mail gevraagd of dit naar de juiste afdeling gestuurd kan worden.

Ik kwam dit ook nog tegen. Weet niet of water daar ook bij hoort.
De gemeente Houten heeft een centraal meldpunt voor de openbare ruimte. U kunt hier terecht voor meldingen over wegen, verkeer, groen, speelvoorzieningen, riolering en gebouwenbeheer. Het meldpunt is dagelijks bereikbaar via telefoonnummer is 0800 - 39 90 000. Dit nummer kunt u ook buiten kantooruren bellen voor spoedeisende zaken zoals rioolverstoppingen, omgevallen bomen of een gat in de weg.