gewicht vangsten VALLEIKANAAL

J vd h

22-07-2014 22:05

Het is al een oude topic, die ik na jaren ineens tegen kom bij toeval, maar ik wil toch even reageren. Dat verhaal over die spiegel van 33,4 pond uit het valleikanaal is wel degelijk waar. Mijn broertje heeft hem gevangen in mei 1997 in de middag, op een hele grote zachte scopex boilie zonder een voerplek te maken (!) hij is gewogen door mij met een geijkte unster en het is de zwaarste karper die ik gezien heb uit het kanaal. Zelf heb ik ze gevangen tot 26 pond op dit water. Hij zat vol kuit en was zeker langer dan 90 cm. Wij hebben jaren op dit stuk gevist en vingen diverse karpers, tot 22 pond (vaak ook meer dan 1 keer) en ineens kwam deze vis boven water...een kanjer. De sluis richting scherpeneel was jaren afgesloten maar die winter was hij open. We vermoeden dan ook dat deze vis toen vanaf het deel van scherpenzeel is gekomen, anders had iemand hem al wel een keer eerder gevangen denk ik. Ik weet niet of hij na 1997 nog eens is gevangen. Ik heb een kopie van de foto uit de krant maar hij is wat vaag omdat ik het formaat moest aanpassen. Wie de foto wil moet me even mailen. Bij mijn ouders liggen de originele foto's nog wel denk ik. Dus....er zitten wel degelijk dertigers in het valleikanaal. Dat neemt niet weg dat het een taai water is. Er zit ook grote snoek, maar doorzettingsvermogen en geluk is nodig om ze te vangen...
Bijlagen
image.jpg
(105.02 KiB) 795 keer gedownload
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

24-07-2014 15:36

Dag J van H,

Deze vis herken ik meteen als een vis die op het Surfmeer zwom in Veenendaal en die in 1996 in het Valleikanaal is overgezet door een kennis van ons. Ik heb hem zelf 4 keer gevangen. Beschubbing en gewicht komen overeen. Mijn laatste vangst was in 1995 en toen woog hij 33.5 pond

Leuk om te zien dat hij toen nog leefde. Ik heb me altijd afgevraagd of hij nog leefde. Zou je ook het hele kranteartikel willen plaatsen? Ik zou het graag willen hebben voor mijn archief.

Arjen Lans
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

25-07-2014 09:04

Afbeelding

Afbeelding
Jac hoek
Berichten: 1
Lid geworden op: 25-07-2014 19:04

25-07-2014 19:21

Dag Arjen, ik ben er inderdaad ook vrij zeker van dat het om dezelfde vis gaat als ik jouw foto zie. Het verhaal met die tijdlijn klopt ook. Leuk dat het verhaal nu voor ons ook compleet is, want wij hebben ons altijd afgevraagd waar deze vis vandaan kwam. Overigens heeft een vriend van mij ook ooit een dertiger gevangen in het kanaal, in amersfoort. Deze vis woog 30,5 en ik heb daar toen ook een foto van gezien. Veel andere verhalen ook gehoord over vangsten van zware vissen op het kanaal maar nooit foto's gezien verder. Dus ja, hoe waar zijn die verhalen dan he? ;)