Ijssel

Chris Groenewold
Berichten: 112
Lid geworden op: 04-03-2008 13:47
Locatie: hattem

04-03-2011 13:42

ach, ben niet van plan om mij voor 100% op de ijssel te storten, er zijn meer mooie wateren in de buurt, maar wil er wel wat vaker gaan zitten dan de afgelopen jaren.

Tot op heden nog maar één keer weer gezeten, dus nog niet zoveel successen geboekt...
Gebruikersavatar
sebastiaan de Roode
Berichten: 317
Lid geworden op: 09-12-2003 01:00
Locatie: Zwolle

04-03-2011 14:55

jethro buter schreef:Ijssel is inderdaad moeilijker geworden de laatste jaren, hoe dit precies komt weet ik ook niet.

En zoals al eerder werd gezegd, de ene keer vang je vis op een plek en dan weer een maand niet,
er zijn vast wel echt hotspots maar dan moet je heel erg goed zoeken en vooral heel veel tijd
aan het water doorbrengen.

groeten Jethro


Ik heb je toegevoegd op msn!



@ Topic....

Mijn ervaring is dat het de afgelopen 15 jaar steeds beroerder is geworden met de karpervangsten op de ijssel.
Natuurlijk zijn er wel hotspots waar je vissen blijft vangen, zoals de natuurreservaten (met hoog water), of de vele zijtakken die de Ijssel rijk is :)

Echter ben ik er van overtuigd dat de vangsten de afgelopen jaren enorm verminderd zijn. Ik zie dit bij mezelf maar ook bij vrienden om mij heen.
Ik vraag me dan ook wel eens af of het wel eens in mensen op is gekomen dat karpers rondtrekken? Dat de populatie aanwezige karpers regio Zwolle best eens voor 75% "AFGESLANKT" zou kunnen zijn tov 15 jaar geleden? In Theorie kan alle Ijsselkarper zich door heel europa verplaatsen :)


De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat er daarentegen ook weer steeds meer wateren zijn die "indirect" in verbinding staan met de ijssel waar MEER karper gevangen word dan vroeger!! Is hier sprake van een volksverhuizing?? ;)
Gebruikersavatar
sebastiaan de Roode
Berichten: 317
Lid geworden op: 09-12-2003 01:00
Locatie: Zwolle

04-03-2011 15:07

Chris Groenewold schreef:Dat is het ook, je weet nooit hoe het gaat lopen. Zo vang je keer op keer geen karper en zo vang je er 4,5 op een nacht.
+ de bijvangst van Barbeel vind ik niet vervelend, en die vang je regelmatig.

@jethro: Heb je afgelopen jaar regelmatig aan het kanaal gespot, maar ook veel op de IJssel gezeten? Ik zie in onze buurt zelden iemand aan de IJssel, hoor ook wening over vangsten behalve bij de centrale en bij Kampen.

Zie je vast komend seizoen wel weer's zitten!


Leef jij ook nog Chris??

Sebas hier.......maatje van gerard Elshof uit de periode Apeldoorns kanaal eind jaren 90 ;)
Chris Groenewold
Berichten: 112
Lid geworden op: 04-03-2008 13:47
Locatie: hattem

04-03-2011 19:25

Hej sebastiaan!

Jazeker leef ik nog, in volle glorie!haha!

Leuk je hier te treffen, nog altijd op de karper dus? mooi man, vis je nog wel eens met Gerard? Hij heeft me toen aan het vissen geholpen, nog altijd dankbaar voor!
Martin Kamp
Berichten: 84
Lid geworden op: 04-02-2005 12:48
Locatie: Overijssel

06-03-2011 12:55

Je moet gewoon de stekken weten, is nog genoeg te vangen kan niet zeggen dat het minder is geworden.
Gebruikersavatar
sebastiaan de Roode
Berichten: 317
Lid geworden op: 09-12-2003 01:00
Locatie: Zwolle

07-03-2011 13:47

Chris Groenewold schreef:Hej sebastiaan!

Jazeker leef ik nog, in volle glorie!haha!

Leuk je hier te treffen, nog altijd op de karper dus? mooi man, vis je nog wel eens met Gerard? Hij heeft me toen aan het vissen geholpen, nog altijd dankbaar voor!


Hahaha ja gaat goed met m! Hij is getrouwd en heeft een dochtertje, noah!
Jij al over de 26 pond heen?? Was destijdsjouw topper geloof ik?:P:P:P


Grappig joh, small world weer he ;)
ferry de groot
Berichten: 12
Lid geworden op: 19-08-2010 11:26

31-07-2011 20:43

martin ik weet niet waar jij op de ijssel vist maar hier is het stukken minder geworden ,en iedereen klaagt
Martin Kamp
Berichten: 84
Lid geworden op: 04-02-2005 12:48
Locatie: Overijssel

01-08-2011 10:49

[quote="ferry de groot"]martin ik weet niet waar jij op de ijssel vist maar hier is het stukken minder geworden ,en iedereen klaagt[/quote

Ik vis bepaalde periode's in het jaar op de Ijssel, weet ze nog steeds te vangen, de ene jaar is beter als de ander jaar. Dit jaar was het iets minder voor mij, maar ik hoor vaak mensen klagen was 15 jaar geleden ook al zo.
hans dijkerman
Berichten: 20
Lid geworden op: 08-02-2010 20:47
Locatie: Deventer

11-09-2011 18:47

Waarschijnlijk zullen er wel meerder oorzaken zijn waardoor de vangst achteruit gaat met de karper maar mogelijk is dit ook een reden die meehelpt tot slechtere vangsten.


Zelf vis ik veel op karper in doesburg en omgeving, wel van uit een boot op goede plekken waar je normaal niet kunt komen. (ijssel en de oude ijssel)

Maar tot mijn grote verbazing zie ik steeds meer Duitsers Polen en andere buitenlanders op de ijssel vissen, en die ook op karper vissen deze doden en meenemen.

Zelf ben ik lid van meerdere verenigingen waaronder ook van Doesburg, zij hebben voor diverse vissoorten geen limiet in hun vergunning staan voor het meenemen van vis, voor karper geld 1 je mag dus gewoon 1 karper meenemen.

Vaak vissen ze met 6 of 7 man en als je dan in een weekeinde 2 karpers met 12/ 14 hengels in het water. En alles maar dan ook alles gaat mee karper brasem snoekbaars ja en dan gaat het erg hard op die manier.

Ook wordt er niet of nauwelijks gecontroleerd op vissers, zelfs de water politie niet want die heeft het te druk met de pleziervaart op de ijssel of de oude ijssel.

Afgelopen zaterdag stukje langs de ijssel gelopen vanaf camping de ijsselstrand tot einde zwarteschaar, maar liefst 23 vissers waarvan 3 Nederlanders de rest Duitsers of wat anders.

2 groepjes hadden de barbecue aanstaan met vis er op waarschijnlijk brasem en iets wat leek op snoek of snoekbaars. Twee grote leefnetten vol vis aangetroffen bij deze groep de ander vissers maar niet eens meer gekeken hoe en wat zij hadden.

Wel heb ik ze wijs gemaakt dat er momenteel erg veel kwik en ijzer in de vis zat die hier rond zwemt, waardoor ze bij veel eten van deze vis men ziek kon worden. Maar alle gevangen vis ging wel mee

Als visser maar zeker als vereniging moet wij hier wel wat aan gaan doen voor dat het te laat is en echt half Duitsland hier komt vissen, geen bijdrage betaald, of soms een dagvergunning koopt waar men de visstand in Nederland tocht echt niet op pijl mee kan houden.

Deventer kent het motto er mag geen vis in uw bezit zijn of onder u zijn.
Dit zou overal moeten gelden. Gewoon duidelijk een meeneem verbod voor alle vis.
Heb je een bewaarzak of net een leefnet bij je of wat anders dat al strafbaar stellen.
ferry de groot
Berichten: 12
Lid geworden op: 19-08-2010 11:26

12-09-2011 15:16

het is zwaar ,kloten in de buurt van kampen en omstreken op de ijssel ketelmeer enz,dit ligt volgens mij puur aan die kloten bereoepsvissers die alles wegvangen
aflopende zaak ,als het zo doorgaat kap ik ermee en vele met mij denk ik

gr ferry
ferry de groot
Berichten: 12
Lid geworden op: 19-08-2010 11:26

12-09-2011 15:20

niet normaal meer hoeveel werk de voor een vissie moet doen
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

16-09-2011 22:03

Tijd dat er een schot hagel door die polen en moffen gaat.
Tref ik 1 pool met vis op de kant stamp ik hem tussen de bassalten.

Politie doet niks,controleurs doen ook niks.
Lafbekken.
ferry de groot
Berichten: 12
Lid geworden op: 19-08-2010 11:26

17-09-2011 08:14

precies en lig ik een stukje ,met mnk ajuitboot in het riet ,krijg ik een boete
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

17-09-2011 11:52

In de meeste gevallen zijn de heren voorzien van vergunningen, soms zelfs teveel, en een enkeling heeft het niet voor elkaar.
Wat dat aan gaat hebben de controles richting deze mannen geholpen.
Stropers vind je onder hen maar kan me toch echt herinneren dat we 30 jaar geleden ook al illegale fuiken en netten tegen kwamen,
toen was er nog geen sprake van hier al dan niet illegaal vissende oostblokkers (Polen, Litouwers, Russen etc etc).

En voorts doen ze niet veel fout, visje mogen ze meenemen, mits ze zich aan de aantallen en beperkingen houden.

We lopen maar wat snel voorbij aan onze eigen fouten, we komen ze genoeg tegen in overlegvergaderingen met instanties,
tja het word zo langzamerhand een beetje het verhaal van de balk en de splinter.
ferry de groot
Berichten: 12
Lid geworden op: 19-08-2010 11:26

17-09-2011 12:50

beroepsvissers zijn erger,en het is nog legaal ook
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

17-09-2011 14:15

de meerval en roofblei zijn in noordholland ook massaal aanwezig. zeker in de systemen die in verbinding staan met een gemaal naar het ijsselmeer.best leuk zo,n roofblei vangen. ze zijn stukke sneller als een snoek.
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
hans dijkerman
Berichten: 20
Lid geworden op: 08-02-2010 20:47
Locatie: Deventer

20-09-2011 10:37

Jammer dat toch vaak de werkelijkheid vaak anders is

Controleurs in Deventer durven niet eens wat te zeggen tegen deze lui.
De controleur in Bathmen en omgeving rijd met zijn auto langs de schipbeek waar de Duitsers liggen te pitten in hun tentje netjes de vergunning aan de tent hebben hangen.
2 hengels hebben staan, maar wat de controleur niet weet is dat er 50 meter terug 12 lijnen in het water liggen. (uiteraard heb ik deze allemaal weg gehaald terwijl die gasten sliepen (liep tegen een lijntje aan)
In doesburg staan de duisters polen of wat dan ook netjes op de camping overdag netjes 2 hengels maar avonds na 23.00 uur wanneer het donker word ja dan gaan massaal de hengels er in.

Jammer genoeg zie ik dit bijna elk weekeinde als ik met mijn hond even nog langs de ijssel ga lopen.

Het mooiste wat mij is overkomen is dat ik naar 15 jaar vissen eindelijk eens gecontroleerd werd door een controleur van DHV en die dan ook nog niet eens de regels en wetten kent.
GA ZO DOOR.

dick spijker schreef:In de meeste gevallen zijn de heren voorzien van vergunningen, soms zelfs teveel, en een enkeling heeft het niet voor elkaar.
Wat dat aan gaat hebben de controles richting deze mannen geholpen.
Stropers vind je onder hen maar kan me toch echt herinneren dat we 30 jaar geleden ook al illegale fuiken en netten tegen kwamen,
toen was er nog geen sprake van hier al dan niet illegaal vissende oostblokkers (Polen, Litouwers, Russen etc etc).

En voorts doen ze niet veel fout, visje mogen ze meenemen, mits ze zich aan de aantallen en beperkingen houden.

We lopen maar wat snel voorbij aan onze eigen fouten, we komen ze genoeg tegen in overlegvergaderingen met instanties,
tja het word zo langzamerhand een beetje het verhaal van de balk en de splinter.
petjehighfly

26-10-2011 00:42

Dag jongelui! Ik wil ook graag vissen op onze mooie ijssel, voor de 1e x maar als ik het goed begrijp is het dus niet zo eenvoudig, ff wachten op de vis en vangen maar???
Moet je echt de mosselbanken e.d. opzoeken en moet dus de boot met dieptemeter mee?
M.v.g. Patrick