de rottemeren

jasper rosman
Berichten: 484
Lid geworden op: 07-04-2010 21:11

15-08-2010 15:34

Ik weet dat er al een paar discussies over zijn maar die zijn al wat ouder. en een vraag stellen zo midden in een oud topic vind ik ook zo raar. nou hier komt tie. mijn opa vist wel eens op de rotte dan gaat die varen vanaf de haven naar de rottemeren en blijft die zon weekje daar liggen met de boot. en dan gaat die karperen. maar hij heeft nu al 2 jaar aan een stuk geblankt wat betreft karper.en dit vind ik toch wel rot voor hem. een paar jaar geleden heeft hij een mooie 40'er gevangen die staat nog in groot rotterdam. mocht iemand hem nog herkennen. hij heet jan rosman.maar ik zou graag willen weten wat hij zou kunnen aanpassen kwa aas, voeren, rig en stek keuze zodat die mischien weer een paar karpertjes vangt. heeft iemand tips voor hem? want hij is ong. 75 jaar oud en kan het dus niet zelf vragen hier want ze zijn niet zo goed met de computer.
alvast bedankt.
mvg. jasper rosman, en mijn opa.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

15-08-2010 16:18

Hoi Jasper,

Lastige vraag man.
Opzich zit er ontzettend veel vis op de Rotte en Rottemeren. Daarom lijkt het mij dat hij iets helemaal fout doet. Waar dat hem in zit... Er zijn zoveel variabelen waarom iemand blankt dat het echt heel moeilijk is zo neer te tikken zonder degelijke info over zijn aanpak.
Vraag je af of je stekken wilt benoemen... echter met zo veel vis in combinatie met 2 jaar blanken denk ik dat het stelselmatig ergens anders in zit.

Je hebt hier helemaal niks aan. Ik weet het. Misschien met meer info kan ik er wat over kwijt. Of iemand anders moet iets durven roepen.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

15-08-2010 16:54

helemaal eens met R.C.

het kan in het aas zitten, de stekken, de gebruikte rigs......als ie wat meer wil vangen (hoe oneerbiedig het misschien ook klinkt) kan ie misschien eens op de bleiwijkse zoom gaan vissen, ligt pal naaste de rotte/rottemeren en er valt vrij makkelijk zat vis te vangen. Lijkt mij leuekr dan dagen zitten wachten op een aanbeet
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
jasper rosman
Berichten: 484
Lid geworden op: 07-04-2010 21:11

15-08-2010 19:37

ja ik vind het zo raar want vroeger ving die ze wel. zelfs een dikke 40er. en nu is het 2 jaar helemaal niets. naar mijn weten gebruikt die stif riggs en combi rigs. en een of ander oude runningrig. en een stuk leadcore van zon 80 centimeter. over de haak heeft hij een snagger. hij gebruikt voornamelijk ready mades. die 40er had die overigens met een paar korrels mais. want een zwerver met een boot gooide iederen dag zijn overige eten in het water, en dat was dan een plek met voer en op een dag zag mijn oma een grote blubber wolk omhoog komen en zij dat tegen me opa en die gooide er wat mais. incl. zn rig bij. en 5 min en hij had die 40er er aan. en zijn stek weet ik niet. ik zal de nodige info even aan hem vragen.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

15-08-2010 22:19

Misschien dat ik de verkeerde persoon ben om dit hier te tikken....
Maar begin eerst eens met een goede freezer bait.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

15-08-2010 22:27

Of maar verkassen na 2 jaar blanken :o
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

15-08-2010 22:55

waarschijnlijk,eigenlijk weet ik het wel zeker.doet de beste man het helemaal verkeerd.ten eerste zou ik persoonlijk al niet met een stiff rig vissen,aangezien het zo'n beetje 1 en al blubber is daar,en je rig in een flinke boog omhoog zal staan,laat hem ook eens pva gebruiken waardoor het lood en rigje niet 20 cm diep in de blubber wegzakt.ik weet zijn gooi techniek uiteraard niet.maar onhandig gooien op de rotte vraagt om diep weg zakkend eindmateriaal.verder zou ik persoonlijk wat meer met particles aan pappen om een voedselneid te crëeren,aangezien er een flinke brasemstand is op de rotte,gewoon duivenvoer volstaat genoeg,mijn vismaat zit er overdags gewoon 1 a 2 vissen weg te tikken in een paar uurtjes,en dat is een gemiddelde van hem dit jaar.hij vis overigens gewoon vanaf de kant,je opa vanaf een boot dus die zou de lat vele malen hoger kunnen legger,omdat de beste man op stekken kan komen waar niet iedereen bij kan.voor voeren zou ik zeker doen als ik vanaf de boot viste,en een goeie 5 kilo per stek aan duivenvoer per dag is niet overdreven.1 school brasems en je aas is weg.voer ook 2 of 3 stekken aan,mocht de ene geen vis opleveren heb je nog 2 kansen.over stekinfo ga ik je niet helpen.mede doordat je op elk stuk van de rottemeren wel een karper kan vangen.dus op een rijtje :
-soepele onderlijn (blubberbodem)
-geen inline lood maar wartel lood (blubberbodem)
-voeren met particles ( 3 stekken ? )
-geen vis op 1 stek verkassen de volgende dag naar de volgende stek

succes verder
jasper rosman
Berichten: 484
Lid geworden op: 07-04-2010 21:11

16-08-2010 08:11

kijk daar heb ik wat aan. hij lag ook op eenafstand van maar 20 meter van de steiger af en hij gebruikte geen toplood dus dat hem ik hem even verteld dat ze leadcore dan schuin omhoog naar zn hengeltoppen wijst. dus hij gaat nu toploodjes halen. heb hem gister een paar zelfgemaakte knoflook freezers mee gegeven. maar ik zal tegen hem zeggen dat die ook nog pva foam moet halen voor z'n haak aas. en zal ff zeggen dat die mais, duivenvoer en hennep haalt. en gewoon met soepele "basic?" rig vist, wat moet hier ongeveer de lengte voor zijn? ik vis zelf nooit op de rottemeren.
in iedergeval bedankt :)
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

16-08-2010 15:28

Mooi dit.
Klasse Rik!

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

16-08-2010 23:23

ik zeg op blubberbodems niet korter als 20 cm,nog een tipje ? vergeet boilies helemaal,gebruik duivenvoer in combinatie met tijgernoten.ook al eten de brasems al je duivenvoer op,de tijgrs krijgen brasems niet kapot doordat ze geen kiezen hebben zoals karper.de reden dat je brasems wel kan vangen op tijgernoten komt door het feit,dat de slijmbeestjes het zoete eraf zuigen er weer uitspuwen.tevens zijn tijgernoten een superaas om te voeren.de noten worden nooit helemaal verorberd en worden stukken verder uitgepoept in stukjes wat ook weer hergegeten word door de karper,1 grote voerstek dus ;) verder met deze informatie moet je echt een visje kunnen vangen ! en laat hem altijd zijn haak controleren.de belangrijkste factor is de haak.deze moet vlijmscherp zijn ! desnoods na elke vis een nieuwe rig eraan.succes verder
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

16-08-2010 23:30

Robert Campbell schreef:Mooi dit.
Klasse Rik!

RC


zo vind ik dat het hoort te gaan op het forum ;) die geheimzinnigheid soms heb je helemaal niks aan. bedankt voor je comliment overigens rc
jasper rosman
Berichten: 484
Lid geworden op: 07-04-2010 21:11

17-08-2010 08:26

OK! hartstikke bedankt. zal het hem zeggen, denk dat ie er wel heel blij mee is. ik zal het wel grappig vinden als die ze nou in eens vangt haha, dat zou echt triest geweest zijn 2 jaar blanken, klein ding aan passen en meteen weer vangen. maar ja dat heb ik hem ook wel eens verteld dat die gewoon iets moet veranderen, en dat die dan wel meer kans heeft. maar hij was te eigenwijs. nu laat ik hem gewoon dit topic lezen.
nogmaals bedankt.
mvg, jasper rosman
Gebruikersavatar
Hans Raaijmakers
Berichten: 203
Lid geworden op: 24-07-2002 02:00
Locatie: Bleiswijk
Contacteer:

17-08-2010 10:59

Hoi Jasper.

Ik heb altijd veel op de rotte gevist. Ik ben alleen zo nieuwsgierig naar die vis! Heb je daar misschien een foto van? Die kan je eventueel ook mailen op hans@tackledirect.nl.....

Hoor het graag.

Gr.,
Hans
jasper rosman
Berichten: 484
Lid geworden op: 07-04-2010 21:11

17-08-2010 11:41

ik zal kijken of hij ergens op de computer staat. hij staat wel bij mn opa binnen in een lijstje. maar ik zal vragen of die hem kan scannen ofzo. is echt een mooie.
Gebruikersavatar
Hans Raaijmakers
Berichten: 203
Lid geworden op: 24-07-2002 02:00
Locatie: Bleiswijk
Contacteer:

17-08-2010 11:54

Hoi Jasper.

Leuk. Bedankt. Ben al jaren nieuwsgierig naar de vis :) want ik wist ervan. Ik heb hem alleen nog nooit gezien.
Ben dus heel benieuwd.

Gr.,
Hans
jasper rosman
Berichten: 484
Lid geworden op: 07-04-2010 21:11

17-08-2010 14:16

er zwemmen er toch heus wel meer 40 ponders dan een? ze hebben genoeg ruimte om te groeien.
Gebruikersavatar
Hans Raaijmakers
Berichten: 203
Lid geworden op: 24-07-2002 02:00
Locatie: Bleiswijk
Contacteer:

17-08-2010 14:36

Hoi Jasper.

Ik denk dat dit meevalt. Ik heb denk ik 80/90% van de bekende zwaardere vissen gevangen of gezien maar een 20kg+ schub nog niet. Ik ken ook niemand die hem heeft gevangen, maar bleef wel geruchten horen en weet ook dat er een keer één in het visblad heeft gestaan. En nu hoop ik hem is te zien.
De Rotte is overigens geen moeilijk maar wel een grillig water. Blijft toch een beetje een kanaal waarbij de vissen flinke afstanden zwemmen. Zeker in de zomermaanden is het meestal niet goed vangen in mijn ervaring. Ik denk toch mede door de drukte dan.
Ik zou zeggen gewoon proberen met een goed aas en een beetje de geijkte plekken opzoeken. Rietkragen, steigers etc. Dan moet het echt wel lukken en zo niet dan doen ze het misschien gewoon even niet zo lekker.
Partikels helpt altijd goed met aantallen....flink storten kan wel is helpen :)
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

21-08-2010 16:48

Verplaatst naar Vissen In Nederland
Gebruikersavatar
Hans Raaijmakers
Berichten: 203
Lid geworden op: 24-07-2002 02:00
Locatie: Bleiswijk
Contacteer:

23-08-2010 18:02

Hoi jasper.

Nog iets kunnen vinden?

Bvd
Hans
adam alkemade
Berichten: 23
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: Rotterdam

26-08-2010 09:48

Hans Raaijmakers schreef:Hoi Jasper.

Ik denk dat dit meevalt. Ik heb denk ik 80/90% van de bekende zwaardere vissen gevangen of gezien maar een 20kg+ schub nog niet. Ik ken ook niemand die hem heeft gevangen, maar bleef wel geruchten horen en weet ook dat er een keer één in het visblad heeft gestaan. En nu hoop ik hem is te zien.
De Rotte is overigens geen moeilijk maar wel een grillig water. Blijft toch een beetje een kanaal waarbij de vissen flinke afstanden zwemmen. Zeker in de zomermaanden is het meestal niet goed vangen in mijn ervaring. Ik denk toch mede door de drukte dan.
Ik zou zeggen gewoon proberen met een goed aas en een beetje de geijkte plekken opzoeken. Rietkragen, steigers etc. Dan moet het echt wel lukken en zo niet dan doen ze het misschien gewoon even niet zo lekker.
Partikels helpt altijd goed met aantallen....flink storten kan wel is helpen :)



De Rotte is een mooi water om te vissen, het sterft er letterlijk van 15kg+ vissen. Er is mij wel een 20kg+ spiegel bekend, maar van die schub had ik nog nooit gehoord.

Mijn aller eerste vis op de rotte was een spiegel van 16kg :) deze heb ik gevangen bij het gemaal de kooi, daar tegenover heb je tuinhuisjes en links daarvan loopt een klein slootje, links van dat slootje heb je een rietkop en daarvoor licht een zandbank. Verder heb je op en rond het eiland ook mooie stekken, je moet alleen niet tever uit de kant vissen als je op de grote plassen gaat, maar te dichtbij dan vang je ook weinig tot niks.
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

26-08-2010 13:23

Niet te ver van de kant vissen storten met partikels.
En het sterft van de 15 kilo vissen.... ideaal joh
Mischien nog kans op een dikke spiegel hoppa!!!
Gelukkig vis ik daar niet.
piet vliet

26-08-2010 19:08

adam alkemade schreef:De Rotte is een mooi water om te vissen, het sterft er letterlijk van 15kg+ vissen. Er is mij wel een 20kg+ spiegel bekend, maar van die schub had ik nog nooit gehoord



Ben lekker bezig hersenloos :evil:
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

29-08-2010 01:12

Sterker nog......

dat van dat sterven en van die 15kg + is de grootst mogelijke onzin. Mijn en andere vissers ervaring!

Ja er zit 15+ en zwaarder, maar waar niet tegenwoordig? Daar komt bij dat de hoeveelheid jonge vis zo hoog is dat die zoiezo de overhand hebben en daar wordt niet over gesproken? Ook die 20 zit er wel hoor, maar waar niet tegenwoordig?

Ik viste altijd rechts van de kooi. Maar door een stel hersenloze werd mij deze stek ontnomen nadat zij zagen dat ik er goed ving. Ze roeiden zelfs naar dezelfde stekken. Lekkere vissers daar. Veziekte de nette oever, schopte het bont met de GZH en politie, ruzie maakte met de bewoners van de tuinuisjes en hopa....klachten alom en stek verziekt!!!!!!!

Ik heb heel wat seizoenen weg op de rotte. Met incidenteel sessies van 25 vissen op 12 uur tijd. Maar daarvan waren er wel heel veel onder de 10kg? En daar heeft niemand het over. Ik vind het gemiddelde gewicht op de rotte erg laag, de diversiteit van de soorten karper al helemaal niet interessant. Het sterft er van de schubs met soms een spiegel uit de hogere regionen.

Sorry, maar als jij daadwerkelijk zoveel 15kg hebt gevangen.....op hoeveel vis is dit dan geweest? Procentueel gezien dan voor de verduidelijking. We hebben het over een uitgestrekt kanaal achtig watertype waar je per seizoen idd je 15 kg vis kan vangen, maar om nu te zeggen dat het sterft? Ik dubbel vissen uit die klasse op verschillende stekken, dus in mijn ogen valt het wel mee.

Wellicht vis ik zo slecht op dit water......maar al mijn maten die er vissen en waar ik contact met onderhoud herkennen dit verhaal van dat sterven en die 30igers niet!!

DIT IS NIET GESCHREVEN OM IEDEREEN WEG TE HOUDEN, MAAR HET IS GEWOON NIET ANDERS.

Het is een prachtig watertype met leuke stekken. Jammer dat de GZH er nogal scherp is, die kut scooters achter je met 100km voorbij razen op sommige stekken en de diversiteit aan vis nogal eentonig blijft.
Verders, leuke stekken na korte voorsessie.
Laatst gewijzigd door jordyopthof op 02-09-2010 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
piet vliet

29-08-2010 18:16

He Jordy ,

Ik had eigenlijk geen zin om serieus op het bericht van hersenloos alkemade in te gaan ,ben blij dat jij de werkelijkheid hier wat meer weer geeft .

Over die 20 kg heb ik ook grote twijfels.Als er fotos vergeleken worden blijken het vaak om de zelfde vissen te gaan die bij de wat serieuse vissers dat gewicht lang niet halen!!!!

'Alle' grote karpers zijn alllang bekend,laat ik het er maar ophouden dat niet iedereen zijn unster geloofd :lol: en er voor de zekerheid er een paar pondjes bij opteld,zeker als je durft te stellen dat het op de rotte sterft van de 15kg+ vissen kan je niet serieus genomen worden en heb ik weinig vertrouwen in je weeg/viskwaliteiten
adam alkemade
Berichten: 23
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: Rotterdam

29-08-2010 19:37

piet vliet schreef:He Jordy ,

Ik had eigenlijk geen zin om serieus op het bericht van hersenloos alkemade in te gaan ,ben blij dat jij de werkelijkheid hier wat meer weer geeft .

Over die 20 kg heb ik ook grote twijfels.Als er fotos vergeleken worden blijken het vaak om de zelfde vissen te gaan die bij de wat serieuse vissers dat gewicht lang niet halen!!!!

'Alle' grote karpers zijn alllang bekend,laat ik het er maar ophouden dat niet iedereen zijn unster geloofd :lol: en er voor de zekerheid er een paar pondjes bij opteld,zeker als je durft te stellen dat het op de rotte sterft van de 15kg+ vissen kan je niet serieus genomen worden en heb ik weinig vertrouwen in je weeg/viskwaliteiten



Blijkbaar is normaal reageren erg moeilijk.

Uit eigen ervaring weet ik dat er op de rotte genoeg 15+ vissen zwemmen, heb zelf aardig lang op de rotte gevist.

Dit zijn de aantallen waarvan ik weet dat ze gevangen zijn:

+/- 100 verschillende 15kg+ vissen.

7 verschillende 20kg+ vissen.

Allemaal gewogen met een Waymaster.

In de tijd dat ik op de rotte viste vingen we soms 3-5 15kg+ vissen op een dag, dat zegt denk ik toch wat meer over mijn viskwaliteiten dan die van jou.