Vissen in Belt schutsloot

Plaats reactie
bas van het hul
Berichten: 171
Lid geworden op: 07-09-2005 21:57

27-04-2010 10:03

Hallo allemaal,

Lange tijd niet meer gevist, dus wordt het weer eens tijd.
Wij hebben sinds kort een Beachcraft 700 boot van 7.30M. en een diepgang van 60cm , we kunnen dus bijna overal komen.

Wij liggen in de buurt van belt schutsloot en wil daar graag gaan vissen op karper, alleen heb ik geen idee als daar wel karper zit.

Hebben mensen ervaring in deze omgeving?
bas van het hul
Berichten: 171
Lid geworden op: 07-09-2005 21:57

29-04-2010 08:51

Niemand een idee of een tip?
Rinus Gaasbeek
Berichten: 273
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Enschede

29-04-2010 17:26

Hoi Bas,

Ben redelijk bekend in die omgeving. Jaren een boot ( Doerak) gehad met als ligplaats Giethoorn.
Er zit zeker karper in die omgeving, maar het is erg moeilijk om daar karper te vangen.
Ze zitten er zeker wel, maar je hebt een engelengeduld nodig. Je kunt het proberen op de kleine beulakerwijde. Om van de Beulaker naar de kleine te varen moet je tussen twee eilanden door.
Het rechtereiland heeft een aanlegsteiger en daar ligt een mooie zandplaat ... met harde grond.
Probeer het daar maar eens. Weet niet of je er in de buurt woont, je zou dan 2 keer in de week kunnen voeren. Voor de rest ...... veel blub... kies zorgvuldig je onderlijn ... en gebruik heel licht lood.
Een modderbodem van een halve meter is daar geen uitzondering.
Blijft een moelijk water .... maar er zwemmen mooie vissen.
Succes.
Rinus
bas van het hul
Berichten: 171
Lid geworden op: 07-09-2005 21:57

07-05-2010 14:14

Rinus Gaasbeek schreef:Hoi Bas,

Ben redelijk bekend in die omgeving. Jaren een boot ( Doerak) gehad met als ligplaats Giethoorn.
Er zit zeker karper in die omgeving, maar het is erg moeilijk om daar karper te vangen.
Ze zitten er zeker wel, maar je hebt een engelengeduld nodig. Je kunt het proberen op de kleine beulakerwijde. Om van de Beulaker naar de kleine te varen moet je tussen twee eilanden door.
Het rechtereiland heeft een aanlegsteiger en daar ligt een mooie zandplaat ... met harde grond.
Probeer het daar maar eens. Weet niet of je er in de buurt woont, je zou dan 2 keer in de week kunnen voeren. Voor de rest ...... veel blub... kies zorgvuldig je onderlijn ... en gebruik heel licht lood.
Een modderbodem van een halve meter is daar geen uitzondering.
Blijft een moelijk water .... maar er zwemmen mooie vissen.
Succes.
Rinus


He Rinus, dat is een mooi stuk idd. ik lig daar 30min. vandaan met onze boot. Kga het daar eens proberen binnenkort. Bedankt voor je tip.
Rinus Gaasbeek
Berichten: 273
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Enschede

07-05-2010 23:50

Hoi Bas,

Probeer het daar maar eens. Maar dan het achterste stuk van de Kleine Beulaker ( Korversgaten). Varen naar het kanaal dat verbinding heeft met .. ja de Kadoelen?? Maar echt, pas op voor de blub ... probeer het met een pop up ... wat kurk op je lijn ... heel licht lood .. niet werpen .. maar gewoon met de bijboot heel langzaam je systeem neer leggen.
Bas, succes in ieder geval ... als je er vis pakt pb me dan even .. ben benieuwd!
Rinus
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-05-2010 11:12

Het vervelende is dat het beroep daar de volledige visrechten heeft en daar ook nog geen VBC functioneert. In het kader van ABB visserij heeft het beroep daar, in opdracht van het waterschap Reest en Wieden, enorme hoeveelheden aan brasem en daarbij ook karper afgevist.
lennart hoomoedt
Berichten: 87
Lid geworden op: 22-04-2002 02:00
Locatie: steenwijk

15-05-2010 22:11

voor alle duidelijkheid....
kadoelen is het sluis stuk van blokzijl tot over het vollenhovermeer en dan heb je de kadoelen waar weer een sluis staat die de verbinding naar het zwarte meer(ijsselmeer)maakt,ook is daar nog een zijtak die ook gestut is door een sluis die je via de nop naar het ijsselmeer brengt.

dus dat is een ander stuk water dan de kleine/grote belter de beulake en een stukje verder terug het giethoornse meer,wat uiteindelijk weer in verbinding staat met nationaal park de weerribben,via het kanaal steenwijk/giethoorn en de kalenbergergracht met weer een extra verbinding die weer het steenwijkerdiep heet.
aan de andere zijde staat beukersluis die de waterpartij verbind met het meppelerdiep(nabij zwartsluis)
kortom een mooie puist water waar erg veel vis zwemt maar niet overal zo ff te vangen.
de beste resultaten heb ik tot nu toe op de kanalen gehad en binnen de natuurgebieden zijn ze streng op het naleven van de regelgeving.

de knooiert :lol:
Gebruikersavatar
Mehmet Yildiz
Berichten: 209
Lid geworden op: 20-04-2010 21:28
Locatie: Grunn

19-08-2010 21:46

Wat voor vergunning heb je eigenlijk nodig om de kleine beulakerwijde te mogen bevissen? Ik heb nu vispas groningen/friesland.

En mag er ook genachtvist worden?

Mehmet
Gebruikersavatar
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

20-08-2010 07:53

Mehmet,
Sla dat boek wat je hebt nou eens open! :lol: :lol: Daar staat het weer haarfijn in. Nachtvissen niet toegestaan.
Gebruikersavatar
Mehmet Yildiz
Berichten: 209
Lid geworden op: 20-04-2010 21:28
Locatie: Grunn

21-08-2010 15:18

pff wat een kut boekje! nu snap ik weer waarom ik dat ding nooit open sla. Ben inmiddels een half uur bezig geweest om het te vinden maar i found it!! (1 van de laatste pagina's lol)

En dan lees je even verder en wordt weer boos op die stomme regels! "Vissen is alleen toegestaan voor mensen die aangesloten zijn bij een hsv oost nederland!"

Ik heb toch verdomme een vispas! Maar omdat ik in dit gigantisch land 60km van mijn woonplaats wil vissen moet ik wéér een andere vispas kopen. Wat een gezeik weer.

oja kon niet vinden dat je er niet mocht nachtvissen trouwens...

Mehmet
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-08-2010 10:32

Beste Mehmet, natuurlijk weet jij het veel en veel beter dan al die mensen die zoveel energie en tijd in de Landelijke Lijst van Viswateren hebben gestopt.
Mag ik vragen wat jouw alternatief is (behalve wat getier en gevloek...)?
Het beroep heeft daar de volledige visrechten en zij hebben bepaald dat daar alleen maar mensen mogen vissen die aangesloten zijn bij de federatie Oost-Nederland en dat dit niet geldt voor de rest van Nederland. Het was dus of dit of helemaal niks vissen daar...Dus gevloek dat jij toch een Vispas hebt doet hier helemaal niks terzake.
Je kon niet vinden dat je er WEL mocht nachtvissen zul je bedoelen...
Gebruikersavatar
Mehmet Yildiz
Berichten: 209
Lid geworden op: 20-04-2010 21:28
Locatie: Grunn

22-08-2010 15:48

Aart,

Het gaat mij helemaal niet om of ik er mag nachtvissen of niet. Het gaat mij erom dat ik een vispas moet kopen, waar ik geen examen voor moet afleggen etc. maar hier kan ik nog inkomen ik ga er maar vanuit dat het gaat om registratie van het aantal vissers en onderhoudt etc...

En omdat ik ietsje verderop wil gaan vissen moet ik nog een vispas kopen, en als ik in limburg ga vissen nog 1 en ga zo maar door. Waar is dit goed voor? Mijn rijbewijs is toch ook in heel Nl geldig ondanks dat andere gemeentes de bepaalde wegen onderhouden. Dat is het geen waar ik zo boos om wordt, dit burocratisch gedoe in Nederland. Regels zijn erg goed vind ik begrijp me niet verkeerd ik ben er ook voor dat onze viswateren goed worden onderhouden en gecontrolleerd worden maar soms gaan we echt te ver hoor!

Kun jij mij uitleggen wat het nut is om voor elke regio een vispas te kopen??
Gebruikersavatar
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

22-08-2010 17:27

Mehmet,

Als jij alle HSV-en en federaties kunt overtuigen om tot 1 document te komen, be my guest! Onze vereniging heeft inmiddels meerdere initiatieven genomen om bij ons in de regio/federatie naar 1 vispas te gaan. Iedere keer loop je tegen oudbollige bestuurders aan die bang zijn om hun identeit te verliezen of de gebaktbal en koud biertje op de bestuursvergadering te moeten missen.

In plaats van alles in negatief daglicht te stellen zou je het ook eens in positief daglicht kunnen plaatsen. Kijk naar het vergunningsysteem bij ons en vergelijk dat eens met bijvoorbeeld Frankrijk of Duitsland. Dan mag je in Nederland denk ik blij zijn, dat je met jouw vispas toch in zoveel water kunt vissen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-08-2010 12:52

Beste Mehmet, boos worden heeft geen enkele zin. Ik zal het nog één keer uitleggen:
er zijn in Nederland ca. 950 HSV-en, en dat zijn allemaal, juridisch gezien, zelfstandige verenigingen met eigen statuten etc. Niemand kan daar invloed op uitoefenen dan alleen de eigen leden. En het overgrote deel van die HSV-en (behalve de HSV-en die lid zijn van de federatie Groningen-Drenthe) wenst niet al hun eigen water(en) in te brengen in de Landelijke Lijst van Viswateren.
En zolang dat dus niet gebeurt kan er ook geen Vispas komen die voor al het viswater in Nederland geldig is.
De enigen die daarin dus verandering in kunnen brengen zijn de leden van iedere HSV, alleen vinden die het kennelijk wel best zo (op wat 'geblér' op internet fora na) daar zij niet de ALV van hun HSV bezoeken waarin voorgesteld kan worden al hun viswater via de federaties in de Landelijke Lijst van Viswateren in te brengen.
Heeft dus niks met burocratie te maken in dit geval, alleen maar met laksheid van de HSV leden en wat Matthijs ook al aanhaalde het verzet daartegen van oubollige HSV bestuurders...
K. van den Herik

23-08-2010 14:41

ik zou acuut verhuizen. De rot federatities
Gebruikersavatar
Mehmet Yildiz
Berichten: 209
Lid geworden op: 20-04-2010 21:28
Locatie: Grunn

23-08-2010 22:10

Aart,

Mag ik dan uit je verhaal concluderen dat je het met me eens bent dat het wenselijk zou zijn om 1 nationale vispas in te voeren waarmee je op alle wateren mag vissen??

Ik snap heus wel dat het geen effect heeft om in m'n eentje boos te worden en hopen dat ik de wereld kan veranderen maar ik snap nog steeds het nut niet...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-08-2010 01:31

Mehmet, duidelijk is dat de overgrote meerderheid van de vissers graag 1 Vispas voor heel Nederland zou willen hebben, dus hierover wel eens. Dat dit zeer waarschijnlijk de eerste decennia nog niet zal lukken zal jou hopelijk ook duidelijk zijn uit mijn vorige post...
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

24-08-2010 02:16

Volgemsij is het ook nog zo,als jij ergens lid wil worden van een vereniging en je beschikt al over een vispas dat je in de meeste gevallen het geld terug krijgt bij het melden hiervan.

Als dat niet zo is? En wil lid zijn van 3 vereniging ben ik mooi 140/150 euro kwijt! 3 vispassen+verenigings vergunning+nachtviskaart. Dan vindt ik het een geldklopperij omdat ze je verplicht stellen om bij elke vereniging een vispas aan te schaffen. Terwijl je met 1 vispas wel in elk openbaar viswater van Nederland kan vissen.

Dan ben ik er ook voor voor 1 landelijke vispas! En alleen de koste te betalen voor een verenigingsvergunning inplaats heel de mikmak.

Iemand uitleg? Of zit ik er 360 graden naast? 8)


Oowjah Mehmet

1 landelijke vispas is okeej,maar dat wil niet zeggen dat je dan overal kan vissen! bij verenigingen zal je altijd een vergunning moeten kopen om er te kunnen vissen.

Anders kunnen de verenigingen allemaal wel opdoeken.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
K. van den Herik

24-08-2010 07:21

Uit:

"Een nachtmerrie voor elke HSV "

Nu is het zo, dat hsv de trutputvolmetstekelbaarsjes enkele nieuwe bestuursleden zoekt, al jaren vervullen zij met moeite deze functies. Eigenlijk hebben ze alleen nog een voorzitter. In de goede tijd was het ledenbestand 193. Totdat het viswater ingebracht werd bij de federatie met de losse pols. Een vergunning was niet meer perse nodig. Het huidige ledenbestand is nu nog 17. Tja hsv de trutputvolmetstekelbaarsjes heeft slechts 1 water en de omliggende verenigingen kunnen veel meer bieden. Gedacht wordt om hsv de trutputvolmetstekelbaarsjes op te heffen...


Zijn dromen bedrog? Wat is de functie dan nog voor een kleine vereniging?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-08-2010 11:28

Klaas, in dat verband zijn dromen inderdaad bedrog. Het enige gebied in Nederland waar je in zo goed als alle openbare- en alle verenigingswateren met 1 Vispas (afgenomen bij een willekeurige HSV in dat gebied) mag vissen is bij de federatie Groningen-Drenthe (dus grofweg in de provincies Groningen en Drenthe).
Het antwoord op de vraag of dat destijds nogal wat leden heeft gekost voor bepaalde HSV-en is een overduidelijk NEEN.
Voor heel Nederland is dat dus in principe net zo goed mogelijk als in Groningen / Drenthe.
Dat nogal wat karpervissers denken dat een heleboel karpervissers meer dan 1 Vispas kopen is een misvatting eerste klas. Van de ruim 500.000 Vispashouders zijn er ca. 40.000 die meer dan 1 Vispas aanschaffen (het maximum is 8 trouwens). Als geen enkele HSV, federatie en Sportvisserij Nederland bij de eventuele invoering van 1 landelijke Vispas inkomsten wil verliezen moet dit in de prijs van de Vispas gecompenseerd worden vanwege het wegvallen van de inkomsten van diegenen die jaarlijks meer dan 1 Vispas aanschaffen. is op zich niet moeilijk toch?
Daarnaast kennen HSV-en nogal wat verschil in contributies (het HSV aandeel in de kosten van de Vispas) voor een deel moet dat bij de invoering van 1 landelijke Vispas wellicht ook onderling gecompenseerd worden, maar daar zijn ook al oplossingen voor gevonden.
Wat ontbreekt is simpelweg de wil van de overgrote meerderheid van de ca. 950 HSV besturen (minus de HSV-en in Groningen-Drenthe) om tot z'on, door veruit de meeste sportvissers gewenste invoering van 1 kandelijke Vispas over te gaan. Én nogmaals, al die HSV-en zijn juridisch gezien zelfstandige verenigingen die niemand ergens toe kan dwingen dan alleen maar hun eigen leden. En die laten het, wat dit betreft, vrijwel helemaal afweten.
Reëel gesteld kan dus worden dat de niet mogelijke invoering van 1 landelijke Vispas uiteindelijk te wijten is aan de vissers zelf...
Gebruikersavatar
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

24-08-2010 11:39

Ja precies Aart. De meerderheid van de verenigingen binnen de Federatie Oost-Nederland wou in ieder geval niet aan de constructie van Groningen-Drenthe in de afgelopen ALV. Volgende ALV maar weer proberen! :lol:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-08-2010 11:45

In mijn beleving was die meerderheid wel rond de 80% Matthijs. Was weer een overduidelijk bewijs hoe conservatief HSV bestuurders in meerderheid zijn.
Maar goed, gewoon doorgaan, zoals je al schreef...
Gebruikersavatar
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

24-08-2010 12:41

Denk veelal dat de meeste bestuurders het ook verwarden met het voorstel van de HSFON zelf waarin gesproken werd over een totale contributie van 50 euro. Soms is het wel heel lastig om dingen uit elkaar te (willen) houden.....
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

11-03-2015 21:31

Beste mannen,
Heeft er iemand recente info over karpervissen in Giethoorn. Ik ga er in de zomervakantie heen. En was van plan m'n spullen mee te nemen. Ik ben er wel eens eerder geweest, maar dat is al een aantal jaren terug. En toen kwam ik niet verder dan wat roofvisjes en witvis.

Het huisje waar we zitten zit naast het Paviljoen aan de Bovenwijde. Ik weet nog van vroeger, dat dit een ondiepe blubberplas was. Het leek me niet echt de meest ideale plek. Ik zat eerder naar andere plassen, en het kanaal te kijken. Maar kan iemand mij op weg helpen, met de do's en de don'ts? Van de bodemstructuren op andere plassen en kanalen heb ik eigenlijk geen idee namelijk.
Ik heb tevens beschikking tot een electrische sloep, en voerhoeveelheden doen er ook niet toe ;)
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

11-03-2015 21:50

Mochten jullie dit liever privé bespreken, dan kan je me evt. ook pb'en of op Facebook toevoegen ;)
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Plaats reactie