Geen runs meer in Spaarnwoude?

erik flaschwinkel
Berichten: 127
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: spaarndam

07-06-2010 20:03

De sterfte is niet alleen het gevolg van overbezetting en rottende bladeren.
De gehele bodem in de polder is aan het rotten en komen er giftige dampen vrij.
Op een wind stille dag ruik je op sommige plekken een zwavelachtige geur.
Komt er dan ijs en sneeuw op de sloten dan heeft het leven in het water een probleem.

Hoe zou het Rottepolderplein aan zn naam komen denk je?????

Het zou natuurlijk prachtig zijn wanneer de houtrak gebaggerd zou worden maar ik ben bang dat de betrokken instanties er geen geld voor hebben.
Groet Erik
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-06-2010 01:21

Sven van Anrooy schreef:Dan moet je eens een rondje gaan lopen op een avond als vorige week. De sloten stonden te borrelen van de activiteit, boeggolven, bellen..

En vis vangen ook nog eens, maatje van me kon mooi zijn nieuwe penhengel uitproberen.

Mensen die daar niks kunnen vangen:

- Zijn te lui om te lopen
- Kunnen niet vissen
- Denken dat het vanzelf zou moeten gaan

Kies één of meerdere antwoorden al naar gelang je ze herkent. Er is nog genoeg te vangen. En het verstand van de HvH is weer eens ver te zoeken, als er van de winter weer zoiets strengs komt is het einde zoek. Zorg eerst eens voor verbetering van de waterkwaliteit door baggeren, die vieze stinkende bagger mag wel eens weg. Opeenhoping van rottend blad en andere organismen.

En het is jammer dat "Japie-die-niet-kan-vissen-maar-op-de-houtrak-altijd-wel-een vissie-ving" nu ineens moet gaan vissen om vis te vangen in plaats van gewoon intiefen en groeperen met de rest van de parkeerplaatsclan maar zo wordt het kaf wel van het koren gescheiden. De meeste "Houtrakkers" konden niet eens vissen, anders vingen ze er zo een 20tal op een avond.


Er is wel te lezen dat je het nog al ruig vind he de spaarnwouden. :lol: steld nix voor die graf putje :lol:
als je er komt als fanatieke karper visser vindt ik je maar triest !!!
kom je er met je kleine zoon of omdat je wat ouder bent en dat lopen je niet zo gemakkelijk af gaat heb ik daar respect voor.
als je daar fanatiek gaat zitten karper vissen leg je de lat als karper visser erg laag.
En ben je volgens mij - aantal geil.
groeten
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

08-06-2010 07:04

sander kunst schreef:
Er is wel te lezen dat je het nog al ruig vind he de spaarnwouden. :lol: steld nix voor die graf putje :lol:
als je er komt als fanatieke karper visser vindt ik je maar triest !!!
kom je er met je kleine zoon of omdat je wat ouder bent en dat lopen je niet zo gemakkelijk af gaat heb ik daar respect voor.
als je daar fanatiek gaat zitten karper vissen leg je de lat als karper visser erg laag.
En ben je volgens mij - aantal geil.
groeten


Om even duidelijk te zijn: Ik heb geen zoon, en ik kom er al jaren niet (serieus) meer (ik hap gewoon ff, goed?). Echt al heel lang niet meer. Na de eerste sterfte (van naar ik meen het jaar 2000 ofzo (kan er iets naast zitten) waarbij zeer veel mooie grote vissen het loodje hebben gelegd (waaronder veel uniek beschubde spiegels, dood- en doodzonde) heb ik nooit meer de moeite voor genomen, op een paar incidentele keertjes pennen en een nachtje met een jongeling na). Het gemiddelde gewicht van een 14-15 pond werd een paar jaar later een schramele 4-5 en door de natuurlijke aanwas raakte het geheel overbezet.

Het gaat mij er alleen maar om te zeggen dat de mensen die nu lopen te roepen dat er niks te vangen valt niet de dingen in huis hebben om situaties daar te interpreteren zodat ze alsnog goed vis kunnen vangen (en dan zeg ik het nog netjes). Daarmee bedoel ik dat het in deze periode dat er ontiegelijk veel muggenlarven uitkomen in die erwtensoep daar, dat je niet met een 20mm bol en 20 man op een rij moet gaan zitten en alle hengels op een rijtje moet intiefen , maar eens een penhengel pakt en een flinke bak maden ( wat voor de meesten al geen optie lijkt te zijn, zowel penhengel als maden) mee moet nemen. Ik weet zeker dat je dan de grootste lol beleeft, zelfs nu nog.

Nogmaals, het is aan mij niet besteed, heb ik ook nooit gezegd. Ik pretendeer ook niet ruig te zijn zoals jij suggereert maar ik wil wel even wat feiten aanhalen over wat daar nog steeds mogelijk is. En ik ben niet de enige die er zo over denkt. Het bestand aan vis zal nooit meer worden zoals voor de eerste grote sterfte. Bijgevoegd 2 foto's uit de kartonnen doos van 12-13 jaar geleden..

Over het totale rotten van de polder en het Rottepolderplein ( :-), vind hem wel sterk) kan ik niks zeggen verder, maar het zou zo maar eens een kern van waarheid kunnen bevatten.
Bijlagen
Houtrak 15(2)S.jpg
Mooie spiegels 12-13 jaar geleden
(131.75 KiB) 355 keer gedownload
Houtrak 16(1).jpg
Mooie spiegels 12-13 jaar geleden..
(151.89 KiB) 355 keer gedownload
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
John Mus
Berichten: 154
Lid geworden op: 21-09-2009 07:06
Locatie: Duiven/Venlo

08-06-2010 07:48

.
Ik hou me stil, en probeer op die manier iets te leren. Uiteraard ventileer ik af en toe mijn gedachte!
Robert Lamboo

09-06-2010 01:32

Met je pretbek :P

Eigenlijk was het gewoon een ramp die iedere keer dat er een stenge winter op de agenda stond die niet doorging voorspelbaar was.

Een uitstekend voorbeeld van wanbeleid van een viswater. Je garandeert al je leden kilo's karper, zet er om de x-aantal jaar een zut bij en voila: ecologische tragediën zijn niet te vermijden..terwijl eigenlijk de bodem (hehe) van dit verhaal al ik weet niet hoe lang bekend is.

Een water wordt gegraven in extreem voedselrijk milieu in een kleibodem, vis wordt uitgezet. Extreem voedselrijk milieu resulteerd aan een overkill aan voedsel, en karpertjes in topconditie die zich helemaal suf neuken. Jaar na jaar gaf dit een aanwas van oh grofweg, 500 kg karper per jaar? (Wat eigenlijk niet zo veel is vergeleken met Australië waar die "bloody crackers" bijna je pan in springen vanwege de explosieve expansie van die beesten in de wateren aldaar, maar om een hetze jegens karpervervolging en bowfishing daar te laten en niet af te wijken van het onderwerp). Je krijgt dan op den duur een omslag met voedselconcurentie tot gevolg in wateren met een extreme voedselrijkdom. Deze drang naar voedsel werd opgevuld met werkelijk tientallen kilo's voer die aan het water werden toegevoegd aangezien de potentie van het viswater was ontdekte en om de honger van de (inmiddels 3 keer per jaar neukende vis in de steeds ondieper wordende wateren wegens bladval aangezien dit gebied in een "geweldig" bosgebied ligt met enkel abelen, wilgen, elzen en andere snel verterende troep en vissenvoer + poep) te stillen.

Ahem.

Al met al, we spreken nu van rond de tijd dat Sven (cheers to you mate) hier regelmatig viste, en als redelijk gevorderde visser hier met alle recht af en toe zijn slaatje sloeg door met vrienden vrolijk met voer te strooien, en op den duur 83 al dan niet meer runs in weekend wist te verkrijgen. O ja, die lui waarmee hij viste was onder andere deze knakker, toen puberend en hunkerend naar veel vis zoals iedereen hier op dit board ooit is geweest rond die periode (don't you deny it you sons of a grandma's spank!) want het was of vis, of vrouwen wat resulteert in vis = vrouwen en vrouwen = vis.

Ik wijk af (al had die scharrel uit Zoetermeer best een vissekop)

Maar goed, dit is door blijven gaan tot er in 2010 overwacht opeens een strenge winter aandiende! Help, wat nu! Red de vissen! Het liefst alle 500.000! Alsjeblieft zeg, is BP hierbij betrokken? Ik ben blij dat dit bijennest een keer is opgeruimd, met name voor alle kleintjes die misgroeid zijn vanwege de overbezetting.

Conclusies:

Voor een ecologisch goed en gezond beheer moeten visverenigingen, waterschappen, gemeentes en andere belanghebbende instanties eens een degelijk monitoringsplan opstellen van een dergelijk recreatiegebied en ingrijpen als er ecologisch gezien iets niet in de haak is en (ja jullie gaan me villen voor wat ik nu ga zeggen) in dit soort situaties niet het belang van de visser te zwaar wegen, want die wil ook gezonde vissen vangen zonder gebroken staarten en ingekeepte bekken. Ha, volgende punt..een overbezetting werkt onachtzaamheid in de hand. Iedereen kan makkelijk vangen, en zonder degelijke controle worden de vissen door mensen werkelijk binnengetakeld (Smit Tak kan ze soms beter in dienst nemen), op de mat gegooid (als ze die al hebben), zeer onhandig op de Hema-camera wegwerpcamera gezet en weer teruggesmeten. De barbequende mensen langs de oever daar gelaten (noem geen specifieke mensen maar het gebeurd veel).

- De bodem van een al zeer voedselrijk milieu (zeeklei, veen) wordt steeds voedselrijker gemaakt door enorme hoeveelheden vissenvoer
- Vispopulatie die dominant is expandeerd buiten proporties
- De karper is bodemwoeler dus werkt door (in dit geval massale) opwerveling voedselrijkdom en inbreng schadelijke gassen (dus ook keldering zuurstofhuishouding) in de hand.
- Visvereniging + water/recreatieschap + gemeente handelen in belang van de ik-wil-veel-vis-willen-vangen-visser en doen niks in de zin van visstandregulatie. Ja vis bijzetten, want de vangsten worden minder en iedereen wordt boos op ons. Zo is ongeveer 2 jaar geleden ook een lichting projectspiegels van een niet juist gecertificeerde Oost-Europeaanse kweker waar achteraf koi-herpes werd aangetroffen bestemd voor een naburige plas hier ook in gekieperd. Mogelijk een extra trigger in de schakel?
- Extreem weer en 50% van de populatie sterft.

Ik zeg dikke thumbs up voor deze sterfte, en laat mensen hier van leren om wateren beter te onderhouden. Dit principe werkt overal in een populatie: zijn er te veel van een soort? Natuur grijpt in..ook met hertjes en konijntjes en alle andere soorten van het dierenrijk. Niet altijd een goed beheer, maar het werkt wel..alleen is de maatschappij hier niet op voorbereid wegens het al oud bekende "bambi-beleid"..
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

09-06-2010 06:17

Stuur dit maar eens naar de heren Boon en Heeremans van de HvH! Hoewel, via de mail lijkt me niet handig, daar wordt daar toch niet op gereageerd! Althans, ze lezen ze wel maar vinden het niet nodig een reactie te geven.

Robert Lamboo schreef:
Ik zeg dikke thumbs up voor deze sterfte, en laat mensen hier van leren om wateren beter te onderhouden. Dit principe werkt overal in een populatie: zijn er te veel van een soort? Natuur grijpt in..ook met hertjes en konijntjes en alle andere soorten van het dierenrijk. Niet altijd een goed beheer, maar het werkt wel..alleen is de maatschappij hier niet op voorbereid wegens het al oud bekende "bambi-beleid"..


Ging het bij de mens maar eens zo..

Minder mensen, minder vervuiling, minder uitstoot, minder vissers 8)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm