Wilhelmina kanaal

Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

12-01-2017 11:10

valt toch wel mee?

ik ageer alleen maar tegen het jatten van kanaalvissen. niks mis mee toch?

alleen die laatste zin is misschien niet zo netjes, maar 'echte' fotos van 'goeie' kanten, daar kan ik gewoon niks mee. en het zijn foto's van lang geleden, dus er zo maar van uitgaan dat je die hebt uitgezet lijkt me dan ook niet echt van toepassing. daarnaast ben ik niet zo van het monitoren van bezettingen. precies weten wat er zwemt gaat tegen het gevoel voor avontuur in, zo ver dat er nog is dan.

maar excuus voor de mensen die het er over vonden dan. het is niet mijn bedoeling dat de ander afhaakt in de discussie omdat ik te fel was of zo.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-01-2017 11:16

:evil: :D :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

12-01-2017 11:22

hoewel het Mosterd na de maaltijd is weet Marco wel waar Abraham de Mosterd haalt. :lol:
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-01-2017 11:26

M'n vrouw weet 't gelukkig ook te vinden :lol: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

12-01-2017 12:14

Joost,

Het overzetten van karper is om verschillende reden te veroordelen.
De kans op het overbrengen van ziekte is ruimschoots aanwezig.
Sterfte tijdens het vervoeren is er nog een die blijken voor te komen.
Zeker oudere vissen blijken het daarna regelmatig moeilijk te hebben.
Alleen leven we in een land waar we alles op papier regelen de praktijk is weerbarstiger. Heb hier op KWO ook een reactie neergelegd waarbij een vis van 30 kg verhandeld werd.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

12-01-2017 12:19

@ pj otte:

fijn dat we weer on speaking terms zijn. en uiteindelijk zijn we het dan toch gewoon met elkaar eens. :)

ik kan af en toe eens fel uit de hoek komen, maar ik bedoel het wel goed hoor.
Gebruikersavatar
Bart Verbeek
Berichten: 17
Lid geworden op: 13-10-2016 00:52
Locatie: Eindhoven City
Contacteer:

12-01-2017 18:06

Nu we verder kunnen gooi ik nog even een balletje op...

Ik lees hier nogal eens dat mensen niet meer vis op het kanaal willen als dat er nu zit. Door een kleine bezetting hopen ze grotere vissen te krijgen. Dat is wel mogelijk op termijn maar 't kanaal is lang en je wilt toch beten krijgen. Daarnaast werkt voeren veel beter. Voeren met veel en goede boilies doet veel meer. Een paar voorbeelden zijn Villedon, daar wordt bijgevoerd, Euro Aqua idem. KK 7-8 of verbindingskanaal 3-4 idem. Het is echt niet dat die grote vissen er zitten en zaten omdat het bestand er zo klein was of is. Die vissen worden opgekweekt door de mensen die voeren. Dus als je grote vissen wilt vangen zorg dan voor goed en veel voer.

Ander voordeel is dat je daardoor minder dressuur krijgt en zelfs vissen binnen enkele weken kunt dubbelen. Er zitten natuurlijk grenzen aan beide opties. Je kunt niet een water volstouwen met vis en tonnen voer erin dumpen. Dan wordt het een kweekvijver, (ook wel betaalwater genoemd). Het is net zo mooi dat die roest van de damwanden in het Wilhelminakanaal een beetje weggetrokken is en je weer helderder water hebt.

Dus wat mij betreft veel snelgroeiers erin en dan snel laten groeien. Het zal dan drukker worden met vissers maar ik heb het wel over een stuk water van meer dan 40 km.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-01-2017 18:15

Ander voordeel is dat je daardoor minder dressuur krijgt en zelfs vissen binnen enkele weken kunt dubbelen.
Tja, de een z'n voordeel kotst de ander uit.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-01-2017 18:21

verbindingskanaal 3-4
Wat bedoel je daarmee.., tussen brug 3 en 4?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

12-01-2017 18:32

V-K loopt vanuit K-K 3-4
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-01-2017 18:46

..En zoals jij weet nog veel, veel meer km's dan dat stukje tussen KK 3 en 4, aan open Dessel Turnhout Schoten kanaal en Albertkanaal verbinding. Denk dat Bart's vermelding 3-4 daarom niet echt wat duidelijk maakt. Schrijf dan VK (of kanaal Dessel Kwaadmechelen) en aansluitende wateren.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

12-01-2017 20:19

Dessel Turnhout Schoten is geen open kanaal
Gebruikersavatar
Bart Verbeek
Berichten: 17
Lid geworden op: 13-10-2016 00:52
Locatie: Eindhoven City
Contacteer:

12-01-2017 20:33

Tja, de een z'n voordeel kotst de ander uit.

Dus jij hebt liever dressuur?
Een paar tikken op je top en dan weer naar huis.
ok kan...


Wat bedoel je daarmee.., tussen brug 3 en 4?

Na sluis 3 maar dat doet er niet toe. Ik had ook een ander voorbeeld kunnen geven.
Het voorbeeld was van een niet te grote of te kleine populatie vissen die gegroeid zijn door de vele boilies.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

12-01-2017 20:51

@ Bart:

met alle respect, ik zit niet te wachten op grote vissen door kunstmatig bijvoeren. dan 100 keer liever een klein bestand met natuurlijk grote vissen.

en dan hou ik me deze keer gewoon netjes in, niet? :roll:

voorvoeren om vis op de stek te krijgen, oke. maar heel veel voeren om de vis zwaarder te krijgen, dat is net als 3 big macs te plaatsen binnen 50 meter van het huis van een junkfood lover. en als hij dan zijn deur niet meer uit kan dan komen we het vet wel brengen.

een vis vetmesten en dan pochen dat hij zo veel woog toen je hem ving is ook geen kunst.
Gebruikersavatar
Bart Verbeek
Berichten: 17
Lid geworden op: 13-10-2016 00:52
Locatie: Eindhoven City
Contacteer:

12-01-2017 20:59

Ok dat kan. Ben je ook tegen SKP's die vis uitzetten dan?

Als er meer mensen vissen heb je per visser natuurlijk minder voer nodig om die vis een beetje te laten groeien.


een vis vetmesten en dan pochen dat hij zo veel woog toen je hem ving is ook geen kunst.

Ik heb het over 40km kanaal waar je een hoop vissers nodig hebt die ook voeren om zoden aan de dijk te zetten. Heb 't niet over een betaalwatertje want daar ben ik ook op tegen en zullen ze mij niet gauw zien.
Laatst gewijzigd door Bart Verbeek op 12-01-2017 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

12-01-2017 21:05

@ Bart:

ik denk zo niet. laten we het daar maar op houden.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-01-2017 21:12

Dessel Turnhout Schoten is geen open kanaal
Herman, dat schrijf ik ook niet. Maar de eerste gesloten sluis in het kanaal Dessel Schoten ligt, vanaf KK 3-4 bekeken, bij Rijkevorsel. Dat is +- 30km. aan open kanaal tot aan KK 3-4. Dat alleen al is toch een aardig stukje open water.

Dus jij hebt liever dressuur?
Nee Bart, ik heb een hekel aan dubbelen (weg hier)..., of 't moet een verrassende hernieuwende ontmoeting jaren later zijn.

een vis vetmesten en dan pochen dat hij zo veel woog toen je hem ving is ook geen kunst.
Ik zou het restant bollen wat ik tijdens de vangst bij me heb ook nog even bij 't beest naar binnen proppen :lol: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-01-2017 21:29

Als er meer mensen vissen heb je per visser natuurlijk minder voer nodig om die vis een beetje te laten groeien.
Dat groei van vis vissers zo kan bezighouden..!? Als het hier nou om wat geestelijke groei ging. Want;

Ik heb het over 40km kanaal waar je een hoop vissers nodig hebt die ook voeren om zoden aan de dijk te zetten. Heb 't niet over een betaalwatertje want daar ben ik ook op tegen en zullen ze mij niet gauw zien.
beide gaat om het zelfde door jou gewenste resultaat. Dikke(re) vis...

Zie ik geen verschil in de hebzucht.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

13-01-2017 11:36

wat is het verschil tussen een betaalwater en een kanaal als je daar voor dezelfde aanpak kiest? (vis vetmesten door flink te voeren met een flink aantal mensen).

zet dat idee om de vis op een geforceerde manier zo zwaar mogelijk te maken gewoon uit je hoofd, anders ben je eigenlijk precies zo bezig als ze op die Euro-Aqua-tjes doen.

de basis voor een karperbestand zou het natuurlijk voedselaanbod moeten zijn, en niet de gedachte da t de vis moet groeien op onze bollen.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-01-2017 15:18

Ik vis (o.a.) om te vangen, niet om vet te mesten.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Bart Verbeek
Berichten: 17
Lid geworden op: 13-10-2016 00:52
Locatie: Eindhoven City
Contacteer:

13-01-2017 15:49

Ik ben geen targetvisser maar vang nou eenmaal graag grote karpers. En met mij een heleboel anderen. Het gros van de vissers. Dat ze op veel plaatsen zo groot zijn komt door de boilies die erin gaan dus dat je tegenwoordig grotere vangt als 25 jaar terug komt daardoor. Boiliemachines en draaiservices hebben daar een groot aandeel in gehad. Dus of je wilt of niet de vis wordt al jaren groter terwijl het natuurlijk voedsel afneemt.

Jij noemt het vetmesten maar waar ik op uit ben is gewoon een gezond bestand waar je een paar keer per jaar een 40 ponder uit kunt vangen. Recordvissen van 80 pond hoef ik niet.

Hele hordes rijden naar Belgie omdat daar grotere vis zit, dat zou niet nodig hoeven zijn want m.i. hebben kanalen in N.L. dezelfde potentie. Het karperras en het voer geven de doorslag.

Dat ik tegen betaalwateren ben is omdat ze vaak overbevolkt zijn wat niet gezond is. Dat er 300euro per week voor een stek die je zelf niet kan kiezen gevraagd wordt. Maar misschien moet ik die uitspraak dat ik tegen alle betaalwateren ben even recht zetten of terug nemen. Ik ben tegen betaalwater met wanbeleid. Privatiseren van water ben ik trouwens ook tegen. Karper jatten idem.

En de wettelijke minimum maat mag van mij naar een maximum maat.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

14-01-2017 15:50

@ bert:
hoe kom je er bij dat het natuurlijk voedselaanbod afneemt? ik zie in mijn omgeving eigenlijk het tegenovergestelde, dus juist een toename van het natuurlijk voedselaanbod. voorbeelden zijn de aanwezigheid van driehoeksmosselen op afgesloten wateren die daar een jaar of 20 geleden nog niet zaten. ook zie ik steeds meer wier en waterplanten in de wateren bij mij in de omgeving en dat is ook een indicatie voor het natuurlijk voedselaanbod.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-01-2017 17:58

Hoofdmenu is alg die ze eenvoudigweg uit het water zeven. Water wordt helder, dus alg verdwijnt. Daarvoor komen planten terug en dierlijk voedsel. Maar dat is meer werk. Een en ander is uiteindelijk minder gunstig voor karper. Je kunt hierover denk ik wel wat info vinden op de site van Sportvisserij Nederland. De verwachting is zeker niet gunstig. Ik verwacht minder maar met de tijd wel grotere karper.

Op veel betaalwater wordt de karper bijgevoerd door de beheerder. Dus niet met ongezonde boilies maar met visvoer.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

14-01-2017 20:14

@ Kees:
als ik het goed begrepen hebt kan je alleen met kleine kieuwen klein spul uit het water zeven. en dat betekent dat zelfs een grote brasem op zoek moet gaan naar wat groter voedsel.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-01-2017 20:22

Klopt, zowel karper als brasem zullen in aantallen afnemen. Beide gedijen namelijk het best in voedselrijk troebel water. Helder water is nu eenmaal armer in voedsel. Die alg is trouwens een voedselbron voor veel meer leven. Die bron wordt nu benut door de planten die met meer licht explosief groeien. Dus mosseltjes voor grotere karpers, maar minder voedsel voor "karperbabies".
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======