Wilhelmina kanaal

Gebruikersavatar
Erik van der Mierden
Berichten: 348
Lid geworden op: 21-02-2003 01:00
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

10-03-2003 14:48

vraagje: ik ben van plan om een stek te zoeken op dit kanaal tussen Haghorst en Oirschot.
ik heb wel eens eerder gevist in de buurt van Oirschot, in een zwaaikom, maar deze stek wordt vaker bevist. niet dat ik een stek voor mezelf wil, maar op deze stek is het te druk.

heeft iemand ervaring of informatie over dit stuk wilhelmina kanaal

erik

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Erik van der Mierden op 2003-03-10 14:54 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Erik van der Mierden op 2003-03-10 16:16 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Erik van der Mierden op 2003-03-10 16:16 ]</font>
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

10-03-2003 22:36

Veel, heeeeeel veel knolletjes.
Maar.... een paar mooie vissen zitten er wel. Overdag hoef je er niet te zitten, 's nachts vissen aan de kant, niet in de geul.
Nachten van vier tot zes vissen is niet abnormaal.
Gebruikersavatar
Erik van der Mierden
Berichten: 348
Lid geworden op: 21-02-2003 01:00
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

10-03-2003 23:17

bedankt voor de informatie. ik had nog een vraagje: moet je op dit stuk veel voorvoeren?
op de stek die ik in de buurt van Oirschot beviste, hoefde dit niet. een of twee dagen van te voren was genoeg omdat er toch al geregeld werd gevist.
Patrick Bosch
Berichten: 95
Lid geworden op: 28-02-2003 01:00
Locatie: Best

12-03-2003 08:10

Dag Erik,ik heb dit stuk kanaal intensief bevist geduurende zeker 10 jaar lang.Op dit kanaal vang je altijd wel iets,misschien niet altijd grote vissen maar de kans is er wel dat je een knaap aan de haak slaat.
Ik heb er nachten gehad dat ik er 12 en 10 gevangen heb.Inderdaad langs de kant vang je goed,en een goede nacht is die van zaterdag op zondag.Dit omdat de vrachtschepen vanaf de middag niet meer varen waardoor de zwevende deeltjes zinken.Dit zul je echt merken in je vangsten,doordeweeks vang je minder!Voeren hoeft echt niet op dit kanaal,het heeft geen positieve werking.De vissen hier struinen de kanten af en eten alles op wat ze tegenkomen,dus met weinig voer heb je meer kans dat je een vis vangt uit een school die voorbij zwemt.Ga je vissen op een stek houden,dan moet je wel voeren,heel veel en lang.De kans op een grot is nu wel aanzienlijk.
Succes.
Groeten,de Best(s)e karpervisser!
Gebruikersavatar
Erik van der Mierden
Berichten: 348
Lid geworden op: 21-02-2003 01:00
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

12-03-2003 11:35

Hee Patrick, bedankt voor je nuttige informatie! hier kan ik iets mee, net als de informatie van Jan trouwens!
mijn vismaat en ik gaan komende zondag kijken voor een stek, moet wel lukken denk ik!
als ik nog vragen heb, hoor je het wel.

mvg erik
Never argue with an idiot. He'll only bring you down to his level, and beat you with experience
Stefan Desar
Berichten: 256
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Gemert

12-03-2003 13:03

Dit kanaal licht bij mij in de buurt. Heb het zelf alleen eigenlijk nooit bevist. WEL de Zuidwillemsvaart. De dingen die jij zegt Erik staan echt lijnrecht tegenover mijn ervaringen. Bv:

Doordeweeks ving ik er beter als in het weekend;
Zonder te voeren vang je vis maar met voeren nog veel meer;
De vaargul leverde mij ook veel vissen op.

Ik zeg al, het is een ander kanaal maar wel echt van hetzelfde type. Het Wilhelmina stroomt bij mij in de buurt (Beek en Donk/Aarle Rixle) in de Zuid.

Ik zeg absoluut niet dat jij geen ongelijk hebt maar mijn ervaringen zijn gewoonweg anders.

Groetjes
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

12-03-2003 16:53

tsja...neem nu eens het twente kanaal, grofweg te verdelen in 2 stukken, door de sluis bij delden. het is hetzelfde kanaal, maar de betsanden van de 2 stukken zijn behoorlijk anders, de bevissing is behoorlijk anders en de gebruiken van de karpers ook. type kanaal zegt eigenlijk nix, meer de aard van de bevissing en het bestand.
Gebruikersavatar
Erik van der Mierden
Berichten: 348
Lid geworden op: 21-02-2003 01:00
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

13-03-2003 00:19

Hee Stefan, ik denk dat je je vergist, dit waren de ervaringen van patrick op het kanaal!die van mij komen nog als het goed is!
maar patrick zegt nu niet dat zijn aanpak het beste is, alleen dat het bij hem goed werkte.
ik persoonlijk denk ook dat je in de vaargeul kunt vangen.
maar iedereen heeft zo'n zijn eigen ervaringen op zijn water.

erik
Never argue with an idiot. He'll only bring you down to his level, and beat you with experience
Patrick Bosch
Berichten: 95
Lid geworden op: 28-02-2003 01:00
Locatie: Best

13-03-2003 10:52

Dag Erik,nog even een kleine toevoeging.Natuurlijk vang je in de vaargeul ook vis,ook op dit kanaal.Ik heb een vriendin die meegaat waardoor ik met 4 hengels vis en dingen probeer.Als ik met 2 hengels langs de kant vis en met 2 in de vaargeul is het 9 van de 10 keer dat ik de eerste vis langs de kant vang.Daarna pas in de vaargeul.De vissen die langs de kant zwemmen en die op een gegeven moment je boilies vinden eten deze op en gaan dan een groter gebied afstruinen,dus ook richting vaargeul.Voer bij na een vangst,en echt niet veel!
Veel runs gewenst!
Groeten,de Best(s)e karpervisser!
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

13-03-2003 13:00

Mannen,

Er loopt nu al enkele maanden een Spiegelkarperproject, in oost-Brabant.
Hoe komt het toch dat ik van jullie nog geen enquêteformulier heb binnen gekregen.
Jullie zitten wel elke avond achter je pc, met karperwereld online krijg je geen spiegels
op je onthakingsmat.Of zitten er bij jullie naar verhouding veel spiegels.
Allemaal interessant om te weten in belang van de karper.
Op dit moment komen we nog niet aan een bezetting van 5% aan spiegels vinden je dat positief?
Als je het niet ziet zitten geef het dan aan op het enquêteformulier.
Wel aan geven, het hoe en het waarom.
Reacties hier, is wel leuk maar ik kan er niets mee.

Peter
Patrick Bosch
Berichten: 95
Lid geworden op: 28-02-2003 01:00
Locatie: Best

13-03-2003 13:50

Erik kan ook niet veel met jouw reactie.
Dat ik niet veel spiegels vang vind ik niet zo belangerijk,wel dat er geen overbezetting moet komen op de wateren zoals het Wilhelminakanaal.Een dertigponder vangen is al lastig genoeg hier,en vooral als er nog eens karpers bij komen.Er is 1n 1998/1999 een zeer grote karpersterfte geweest op dit kanaal wat heel wat grote vissen,met name karpers,de kop gekost heeft(geelbuikzucht).
Indicatie:Haghorst,in 2 weken tijd meer dan 3 honderd dode karpers geschept tegen de
sluis!!!Pas 2 jaar geleden is het weer op gang gekomen,de vangsten,en wat heb ik vernomen?Ja,het gemiddelde gewicht is 4-5 pond hoger voor de sterfte.Minder vissen betekent zwaardere vissen.En waarvoor gaan we?8 spiegels vangen in een nachtje van 8-10 pond,of 3 schubkarpers van elk in de 20 pond en dan nog eens kans op een dertiger?Denk ook na dat die spiegeltjes ook graag meedoen met de paaitijd.....Dus over jaren er een te groot bestand is.De natuur een beetje helpen ok,maar om zoveel spiegels uit te zetten om zo snel mogelijk de groeisnelheden van de vissen te bepalen in betreffende wateren heb ik mijn bedenkingen over.Graag hoor ik uw mening.B.v.d.
Groeten,de Best(s)e karpervisser!
Gebruikersavatar
Erik van der Mierden
Berichten: 348
Lid geworden op: 21-02-2003 01:00
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

13-03-2003 14:04

hee peter, ik wil best meewerken met een enquête, waar kan je die enquête vandaan halen.
maar verder ben ik ook een beetje bang voor wat Patrick bedoelt. de laatste jaren is het karperbestand weer een beetje op pijl, dit zou zonde zijn als er nu weer een hoop spiegels uit gezet worden.

laat maar iets horen peter

mvg erik

ps Patrick nog bedankt voor je aanvullende informatie, het begint nu echt te kriebelen
Never argue with an idiot. He'll only bring you down to his level, and beat you with experience
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

13-03-2003 15:39

Hoi Patrick,

Je stelt dat er geen overbezetting moet komen,terecht die opmerking.
Maar vertel me dan wat de bezetting is.
Je heb het vernomen, daar kan niemand iets mee.
Alleen met cijfers kan je het onderbouwen, dat is het enige wat telt.
300 dode karpers met een gemiddeld gewicht 15 pond je praat dan over 2250 kg vis over hoeveel ha.
Dat zijn vragen die je mee moet nemen,als je tot een mogelijke uitzetting wilt komen.
Zomaar een partij spiegels uitzetten, daarvan is geen spraken.
De belangen van de karper staan voor op, laat dat duidelijk zijn.
Lees eerst hoe het er aan toegaat bij een Spiegelkarperproject, en reageer dan.
Informatie is er genoeg als je maar de moeite neemt.
Uit terugmeldingen van spiegels kan je afleiden, wat de groeipotentie is van een betreffend water. Daar zijn goede tabellen voor. probeer dat is met schups??
Aan de hand daar van kan je het jaar daar op, bepalen of dat je weer tot uitzetting komt.
In het centraal over spiegelkarperprojecten (cos) zijn al genoeg cijfers bekent.
Het is dus niet zo dat er maar iets aan gerommeld wordt, zoals er in het verleden is vaak gebeurt bij de HSV.
Een wetenschappelijke benadering mag ik het echt wel noemen.
De OVB, NVVS, en de Karperstudiegroep (KSN) staan volledig achter deze wijze van benaderen.
Weet je wat onder goede omstandigheid de groeipotentie is van Valkenswaardspiegels?
Iets meer als de OVB schubs met een wildbloed van 25%.
In 3a’4 jaar zijn de karpers ruim 1 pond per jaar aan gekomen.
Zegt dit iets over de bezetting van het water, ik denk het niet.
Het zegt meer over het ras.
Op een ander stuk kanaal kwam een spiegel van het ras V W in een jaar tijd 6 pond aan.
Zeg niet dat er voor de rest geen karper zit, tijdens de paai krijg je een goed beeld van het bestand in het betreffende vak.
Hopelijk krijg je nu een iets ander beeld, van het geen wij mogelijk voor jullie willen doen.


Peter
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

13-03-2003 15:49

Hoi Eric,

Ga naar site van de KSN, ik neem aan dat je deze wel eens bezoekt
Ga naar verenigingen, Carpclub 25 Veghel.
Het spiegelkarperproject vind je aan de linkerkant.
Volverwachting wacht ik af.


Bedankt, Peter
Gebruikersavatar
Erik van der Mierden
Berichten: 348
Lid geworden op: 21-02-2003 01:00
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

13-03-2003 18:20

Hee Peter,

ik bezoek de site regelmatig, alleen de link naar het spiegelkarperproject had ik nog niet gezien. ik heb de enquete gedownload. ik zal kijken of ik van vorig jaar (2002) nog alle vangsten heb.
anders krijg je de resultaten van het komende jaar.

Erik
Never argue with an idiot. He'll only bring you down to his level, and beat you with experience
Patrick Bosch
Berichten: 95
Lid geworden op: 28-02-2003 01:00
Locatie: Best

14-03-2003 13:18

Dag Peter,met "vernomen" bedoel ik wat mijn ervaringen zijn.Ik heb de site middels bekeken maar ik kan geen bijdrage meer leveren aan het project.Mijn zinnen liggen niet meer op de openbare wateren in Brabant,wel zal ik wanneer ik toch nog eens een hengeltje uitgooi en een verdacht spiegeltje vang van deze een foto maken en de foto+gegevens opsturen.


Verder hoop ik dat jullie ECHT wetenschappelijk te werk gaan,over een paar jaar weer buikwaterzucht door overbezetting zal erg treurig zijn.....
Groeten,de Best(s)e karpervisser!
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

14-03-2003 21:34

Hoi Best(s)e karpervisser,

Je visregistratie, van de afgelopen jaren kunnen wij zeker gebruiken.
Al is het niet voor jou, andere kunnen er zeker bij een mogelijke uitzetting hun voordeel bij hebben.
Wat je vermeld over buikwaterzucht, heeft niets met overbezetting te maken.
Lees het artikel van Roelof Schut op 03-05-00 over buikwaterzucht maar na, ook een stukje wetenschap.
Het voordeel van de KSN, OVB,en de NVVS is onder anderen, dat die mensen niet zomaar iets roepen maar er juist onderzoek wordt gedaan. Waar wij als karpervissers ons voordeel van hebben.
Graag mag ik van je vernemen van wie je die wijsheid hebt.

Je hebt het over verdachte spiegeltjes, dit is in mijn ogen wat te min om zo over spiegels te schrijven.
Die spiegels zijn net schilderijtjes, en hebben onder goede omstandigheid een groeipotentie waar je, je vingers bij af likt.

Mag ik een keer raden, is de reden dat je niet meer op de kanalen vist om dat de karper zo rond de
17 a’ 18 pond blijft hangen. Ik ben blij met iedere karper, alleen het wordt ’n eenheidsworst.
En dat willen we onder andere met dit project doorbreken.

De groeten, Peter
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

14-03-2003 22:44

Bij de Stek in Eindhoven liggen enquetteformulieren. Die van mij komt er aan Peter.
Patrick Bosch
Berichten: 95
Lid geworden op: 28-02-2003 01:00
Locatie: Best

17-03-2003 11:34

Dag Peter,jij vertelt me dat overbezetting geen verband heeft met buikwaterzucht(dat ervoor zorgt dat 90% sterft),hoe komt het dan dat er in de karperwereld 26 of 27 beschreven wordt dat dit WEL een oorzaak kan zijn????????????????
Groeten,de Best(s)e karpervisser!
Joost Simmer
Berichten: 33
Lid geworden op: 25-02-2003 01:00
Locatie: Veldhoven

20-03-2003 14:50

Hoe zit het eigenlijk met de vangsten in de buurt van Haghorst?? Daar hebben ze nieuwe kade aangelegd. Vist iemand daar nog ooit. Daar zaten vroeger vij behoorlijke jongens als ik het me goed herinner.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-03-2003 00:19

Mannen, bij overbezetting kunnen inderdaad eerder ziektes voorkomen. En als mocht blijken dat er al voldoende karper zit kan van uitzetting van spiegeltjes geen sprake zijn.
Lid worden van de KSN of het VBK (indien mogelijk van beide verenigingen) is de beste optie om de belangen van de karpervisserij veilig te stellen / uit te kunnen breiden.
Gebruikersavatar
Bart Verbeek
Berichten: 17
Lid geworden op: 13-10-2016 00:52
Locatie: Eindhoven City
Contacteer:

08-01-2017 17:10

100 kilo vis per hectare op zandbodem is normaal zegt men. (zonder bijvoeren met knikkers)
Is het dan niet gewoon een sommetje?

Wilhelminakanaal = 68.000 meter x 25 meter = 170 Ha
170x100= 17000 / gemiddeld 12 kilo = 1416 stuks 24-ponders als er geen andere vis zou zitten.
Of 850 40-ponders of 2833 12-ponders

Ik ken de verhouding met andere vis niet en heb aanliggende kanalen niet meegerekend maar vangen van veel guppen is niet gelijk aan overbezetting.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

08-01-2017 18:11

U is internet archeoloog ?
Gebruikersavatar
Bart Verbeek
Berichten: 17
Lid geworden op: 13-10-2016 00:52
Locatie: Eindhoven City
Contacteer:

08-01-2017 19:47

Ja zoiets, dat kanaal ligt er nog steeds.
Johan van Beers
Berichten: 63
Lid geworden op: 03-08-2006 12:31
Locatie: Oirschot

10-01-2017 13:11

En je kunt er nog steeds vissen