Help mij a.u.b!? Zuid-Willemsvaar kanaal vissen..

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bas van Boldrik
Berichten: 17
Lid geworden op: 20-08-2008 18:24

20-08-2008 20:09

Hoi,
Ik heb een vraag:
Hebben sommige van jullie misschien ervaring met het (karper)vissen op de Zuid-Willemsvaart, ter hoogte van de plaatsen Den Bosch/Schijndel/Berlicum?
Wat voor vis zit er, en met welk aas moet je er vissen?
Voeren?

Allemaal vragen, ik zou t leuk vinden als iemand hierop serieus reageerden :D

Bas :P
Karperen doe je niet voor even, dat doe je voor heel je leven!

Spiegels: 3
Schub: 5
van Gorp Sjors
Berichten: 638
Lid geworden op: 31-10-2005 11:55
Locatie: Oever zuid-willems huisnr.(stek) 4.....
Contacteer:

21-08-2008 08:18

@ Bas:

Om te beginnen kan ik je melden dat het best een pittig stukje water is..
Vis zelf nu verschillende jaartjes op de ZW en kan je zeggen dat het van jaar tot jaar heel erg verscheeld wat betreft de vangsten..
Wel zitten er genoeg mooie vissen op (veel vissen tussen de 10 en 15 kg, en ook een enkeling die de 15kg+ grens bereikt hebben).

Over aas kan ik je het volgende zeggen "Hoe meer je voert, hoe meer je gaat vangen"..
Bepaal vervolgens zelf waarmee je gaat voeren, wil je de kosten wat drukken ga dan voor tijgernoten of pellets, mag het wat meer kosten ga dan voor bollen.. (of een combinatie van pellets (16-22mm) en bollen)..

Het vissen zelf is gewoon "uren maken" en dan komt het van zelf.., laat jezelf niet door 5 blanks uit het veld slaan als je een succesvolle kanaal visser wil worden (geldend voor dit stuk ZW tenminste) zul je er behoorlijk wat tijd in moeten stoppen..

Veel suc6 bij het vangen van een mooie ZW vis!

Gr. v. Gorp.
Life is wonderfull, but catching one makes it even more beautiful!..

http://www.aasvoorkarpers.nl
Gebruikersavatar
Bas van Boldrik
Berichten: 17
Lid geworden op: 20-08-2008 18:24

21-08-2008 12:48

Bedankt :wink: :D
Karperen doe je niet voor even, dat doe je voor heel je leven!

Spiegels: 3
Schub: 5
carlo van de boom
Berichten: 159
Lid geworden op: 21-07-2004 14:27
Locatie: Valkenswaard

21-08-2008 13:28

@ Sjors,

Sjors is het wel zo slim om iemand meteen de uitspraak: "Hoe meer je voert, hoe meer je gaat vangen".. om zijn oren te gooien als hij nieuw is op het water? Zou Bas niet eerst eens moeten gaan kijken, pijlen en praten met collega vissers voordat hij enorme hoeveelheden voer in Zw deponeert? Zou hij niet eerst zijn tegenstanders leren kennen en zien.

Ooit gehoord van de uitspraak van Ronnie de Grootte: voer waar de vissen zitten en niet waar [i]JIJ[/i] wilt dat ze zitten? Je kunt eindeloos voeren op een stek die slecht bezocht wordt door onze vrienden, en dan ook slecht vangen. Of je kunt het andersom doen, zoeken, zoeken, lokaliseren, voeren en vangen.

Ik weet niet na hoeveel sessies jij iets gaat veranderen maar na vijf lange sessie blanken ga ik toch eens kijken of ik niets verkeerd aan het doen ben....Het ondergaan van vijf blanks heeft absoluut niets te maken met het worden van een succesvolle kanaalvisser. Creativiteit en Out of the Box denken levert je veel meer vissen op dan stug op dezelfde manier doorgaan. Het is een negatieve psychologische cirkel waarin je belandt als je gaat denken dat als maar hard genoeg op dezelfde manier doorvist dat je wel vangt.

Weer even on topic:

De Zw is een druk bevist kanaal, helemaal van Veghel naar Den Bosch. Dressuur heerst hier zeker, ook niet verwonderlijk gezien de hoeveelheid tentjes. Grote vissen zitten er ongetwijfeld, daar hoeft je geen zorgen om maken. Toch zijn er een aantal mensen die wel vangen, en goed. Je moet absoluut zeker niet beginnen met het storten van voer, maar eerst kijken. Een paar eerste opvallende waarnemingen als je er met de auto langs rijdt:
-Dat bijna iedereen aan dezelfde kant zit te vissen.
-Dat bijna iedereen tussen zes en acht aankomt in avond.
-Dat het er rustig is door de week.
-Dat er bijna alleen tegen tien uur gevoerd wordt.
-Dat de rechte monotone stukken niet echt geliefd zijn.
-Dat 80% van de vissers op 20% van het kanaal zit.

Als je blijft zoeken dan zie je nog veel meer menselijk eigenaardigheden die er voor zorgen dat onze vistvangst tegenvalt. Ik hoop dat ik je genoeg handgrepen heb verschaft om een uniek aanpak uit te denken. Want nadenken is het enigste waar wij beter in zijn dan de karper, gebruik dat dan ook. Denk in mogelijkheden en niet in problemen. Voor meer info stuur maar een PB,

Gr Carlo
van Gorp Sjors
Berichten: 638
Lid geworden op: 31-10-2005 11:55
Locatie: Oever zuid-willems huisnr.(stek) 4.....
Contacteer:

21-08-2008 13:56

Zou hij niet eerst zijn tegenstanders leren kennen en zien.


Dressuur heerst hier zeker, ook niet verwonderlijk gezien de hoeveelheid tentjes.


Een paar eerste opvallende waarnemingen als je er met de auto langs rijdt:
-Dat bijna iedereen aan dezelfde kant zit te vissen.
-Dat bijna iedereen tussen zes en acht aankomt in avond.
-Dat het er rustig is door de week.
-Dat er bijna alleen tegen tien uur gevoerd wordt.
-Dat de rechte monotone stukken niet echt geliefd zijn.
-Dat 80% van de vissers op 20% van het kanaal zit.


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Ik weet niet waar je al deze "onzin" vandaan haalt maar vooruit..
Als je per jaar een 500 uur enkel op de ZW vist, en er ELKE avond zeker 2 a 3 keer langs rijd, denk ik toch wel dat je op een gegeven moment iets over een water weet.

Verder wordt er door bas helemaal niet over het stuk "Veghel" gesproken, maar over stuk "Den Bosch" en als daar Dressuur op staat... (staan soms toch zeker wel 4 tentjes in het weekend op een stuk van bijna 8km.... 8) en dan is het 100% zeker vakantie tijd..)

@Bas: ik zou zeker even een PB sturen naar Carlo (blijkbaar de koning van de ZW...)
oooh en suc6 nogmaals.. :wink:

Gr. v. Gorp.
Life is wonderfull, but catching one makes it even more beautiful!..

http://www.aasvoorkarpers.nl
van Gorp Sjors
Berichten: 638
Lid geworden op: 31-10-2005 11:55
Locatie: Oever zuid-willems huisnr.(stek) 4.....
Contacteer:

21-08-2008 14:01

O Carlo nog 1 ding:
Dat bijna iedereen aan dezelfde kant zit te vissen
... Waar wil jij in gods naar aan de andere kant van het kanaal gaan zitten??? :roll:

Gr. v. Gorp.
Life is wonderfull, but catching one makes it even more beautiful!..

http://www.aasvoorkarpers.nl
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

21-08-2008 15:26

Bij Helmond is iig geen karper te vangen, enkel Kopvoorn... Dat heb ik vannacht weer aan den lijve mogen ondervinden :cry: Heb je ook nog een tip voor mij Sjors :oops: :wink:

Toch gaat er niets boven een geweldenaar uit het kanaal! Echter heb ik geen ervaring met de laaggenummerde sluisstukken van de ZWV. Suc6 Bas :D
mvg

Bart van den Hurk
carlo van de boom
Berichten: 159
Lid geworden op: 21-07-2004 14:27
Locatie: Valkenswaard

21-08-2008 15:56

Sjors,

Ik zeg niet dat je niets van het water weet. Ik zeg alleen wel als vijf lange sessies achter elkaar blankt, je misschien jezelf iets moet afvragen (of het moet een hoge uitzondering zijn). Verder begrijp ik niet waar jij de onzin vandaan haalt om te zeggen': [u]zoveel mogelijk voeren is zoveel mogelijk vangen[/u]; Je begrijpt zelf toch ook wel dat je kunt overvoeren, zodoende dat de kans dat het haakaas wordt opgenomen bijna nul is... Misschien is dit wel de rede dat jij vijf nachten blankt....Wat betreft drukte, voeren, vissen is het zo dat bijna iedereen dit s'avonds of s'nachts doet (hang er maar eens rond door de week tussen acht en tien). En inderdaad het zal niet meevallen om aan de andere kant van het kanaal te zitten, maar karpers zijn niet achterlijk. We mensen hebben altijd routine en koeiengedrag in onze aanpak zitten en dit is een oorzaak van dressuur.

Ik begrijp dat ik je in je eer heb aangetast om te zeggen dat ik vijf sessie blanken wel erg veel vindt (of normaal) op jou stukje kanaal, ik blijf daarbij. Ik kijk tegen dit stuk kanaal anders aan als jij. Jij vind dat er gebikkeld moet worden en dat er uren gemaakt moeten worden. Ik denk dat je anders moet nadenken en moet innoveren. Er zitten naar mij idee genoeg vissen op dat stuk om gemiddeld 1 vis per twee sessies te landen. Dat er delen van het seizoen bij zijn waar het wat minder gaat begrijp ik, alleen het moet niet structureel worden.

Ps: waneer zit je er dan drinken we een kop koffie en hebben we het er over.

@ Bart

Ik neem aan dat vijf keer achter elkaar blanken voor jou ook geen normale zaak is, zeker niet op de ZW.

Succes Bas, nu heb je twee verschillende gedachte wijze gehoord, misschien zien we elkaar in de toekomst daar nog wel.

Gr Carlo
van Gorp Sjors
Berichten: 638
Lid geworden op: 31-10-2005 11:55
Locatie: Oever zuid-willems huisnr.(stek) 4.....
Contacteer:

21-08-2008 15:58

Ha Bart,

Lang niet meer gezien/gesproken...

Maar voor jou heb ik 1 "gouden tip" gewoon de PL bollen van je vervangen voor heerlijk verse Sanders Bollen! :lol: :wink:

Gr. v. Gorp.
Life is wonderfull, but catching one makes it even more beautiful!..

http://www.aasvoorkarpers.nl
carlo van de boom
Berichten: 159
Lid geworden op: 21-07-2004 14:27
Locatie: Valkenswaard

21-08-2008 16:09

He Sjors,

Jij bent wel een goede promotor voor Sanders..Kom hengelsportveerdeelpunt brabant overal op het board tegen.
Dit doe je toch niet gratis en voor niets he.....haha
Veel succes op de ZW

gr Carlo
van Gorp Sjors
Berichten: 638
Lid geworden op: 31-10-2005 11:55
Locatie: Oever zuid-willems huisnr.(stek) 4.....
Contacteer:

21-08-2008 16:12

@ Carlo:

Wie zegt er nu weer dat ik 5 nachten blank?? Ik weet wel dat er genoeg mensen bij zijn die dit wel doen, en dan is 5 nog laag genomen (vooral in het begin)... En ook het eerste jaar (toen ik instant viste) heb ik HEEL VEEL blank sessie in mijn logboek mogen bijschrijven...
Wat ik dus enkel tegen mensen als Bas wil zeggen is dat ze niet te snel moeten opgeven willen ze een mooie kanaal vis vangen..

Er zitten naar mij idee genoeg vissen op dat stuk om gemiddeld 1 vis per twee sessies te landen.


En dit is dan op "DE" manier, met zoeken, localiseren, voeren en vangen?? :roll:

Laat mij dan maar gewoon "klakkeloos" 10-15kg per avond voeren.... (kom tenslotte wel om "regelmatig" een vis te vangen...)

En "overvoeren" op het kanaal?? Misschien als ik 100kg per dag tot mijn beschikking krijg maar tot die tijd zal dat nog wel mee vallen...

Voor een babbel ben je altijd welkom, en in eer heb je me zeker niet aangetast hoor.

Gr. v. Gorp.
Laatst gewijzigd door van Gorp Sjors op 21-08-2008 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is wonderfull, but catching one makes it even more beautiful!..

http://www.aasvoorkarpers.nl
van Gorp Sjors
Berichten: 638
Lid geworden op: 31-10-2005 11:55
Locatie: Oever zuid-willems huisnr.(stek) 4.....
Contacteer:

21-08-2008 16:15

He Sjors,

Jij bent wel een goede promotor voor Sanders..Kom hengelsportveerdeelpunt brabant overal op het board tegen.
Dit doe je toch niet gratis en voor niets he.....haha


Waarom niet? Mensen helpen betekend meestal ook "geholpen worden"..

Gr. v. Gorp.
Life is wonderfull, but catching one makes it even more beautiful!..

http://www.aasvoorkarpers.nl
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

22-08-2008 16:20

carlo van de boom schreef:@ Bart

Ik neem aan dat vijf keer achter elkaar blanken voor jou ook geen normale zaak is, zeker niet op de ZW.
Gr Carlo


Dit is geheel afhankelijk van het sluisstuk i.c.m. de tijd van het jaar, maar zo heb je een stuk hier bij Someren wat als je pech hebt met regelmaat ook meerdere blanks op rij oplevert, in de bouwvak is het op elk sluissstuk lastig vissen (ze hoeven nu eenmaal minder te zwemmen). Je doet dan vaak niks fout, maar als de vis geen honger heeft of er simpelweg niet zit dan zal je blanken... Kanaalvissen is niets meer dan op het juiste moment op de juiste plaats zitten, aas en rigs hoeven vaak helemaal niet zo moeilijk te zijn. Blanks zijn mijn inziens onlosmakelijk verbonden met het kanaalvissen, maar dat maakt de visserij ook mooi en uitdagend.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
leon gijtenbeek
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2006 21:07
Locatie: groesbeek

22-08-2008 18:17

heren,ik en m'n maat vissen heel veel op de zwv.
mijn vismaat vist er al jaren,ik nu zo'n 1,5 maar ik kan je zeggen
dat er echt wel vis is te vangen,maar zoals al gezegd is,moet je er wel wat voor doen .

als iemand iets wil weten graag via pb.
carpfishing,respect 2 all.

verbeter de wereld,begin bij je zelf!!
nik helmond
Berichten: 30
Lid geworden op: 13-08-2008 22:17

24-08-2008 21:35

ik vis al 15 jaar op de zw ik weet in ieder geval wel dat als je instant vist wel heel veel geluk moet hebben of je moet bij bruggen of opstakels vissen maar daar is het onmogelijk om snachts te vissen of je moet voeren en steeds verder weg van de opstakels voeren hoeft niet veel maar wel met regelmaat probeer niet te snel gaan vissen voer zo een 2 weken om de anderste dag dan heb je goede kansen . probeer het ook eens op plekken waar je denkt dat is helemaal niks waar weinig vissers zitten anders heb je een grote kans dat er iemand zit op de dag dat je zelf wilt gaan alle moeite verniks plus een hoop geld weggegooid. er zal al snel een hengel met voorkeur vis opleveren zo leer je het kanaal kennen je gaat weten op welke afstand ze graag azen, het verschilt wel van sluis tot sluis. succes ermee
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

25-08-2008 07:43

Hallo,

Is al weer een jaar of 4 geleden dat ik regelmatig op de zuid viste.
Viste tussen asten en helmond het welbekende stuk: de verbreding.
Voerde NOOIT voor. Bij aankomst op 2 a 3 plaatsen achter de vangrail voeren met particels, en afvissen. Ps viste ook nooit snachts, dus mobiel overdag.

Was leuk vissen, zeker op een doordeweekse dag. In het weekend kun je beter een ander water aandoen. Dan stonden vaak de bivvys rij op rij.

Mischien heb je er wat aan, william.
nik helmond
Berichten: 30
Lid geworden op: 13-08-2008 22:17

25-08-2008 16:58

klopt ja veel duitsers en polen slaan alles de kop in wat ze vangen moeilijk om daar een stek te hebben of te houden
nik helmond
Berichten: 30
Lid geworden op: 13-08-2008 22:17

25-08-2008 17:01

vier jaar geleden is niet nu ,een wereld van verschil ik vind het ieder jaar moeilijker worden eerst ging ik voor de dikke vis ver weg vissen en als ik dan 10 keer blankte ging ik da ook even een visje vangen maar lukt nu niet meer
Plaats reactie