Dobbe, Zoetermeer

Gebruikersavatar
peter sebel079
Berichten: 229
Lid geworden op: 17-06-2008 18:34
Locatie: Zoetermeer

05-08-2008 13:28

Hier heb ik vroeger heeeeeeeeeeeeeel veel gevist.

Wat dode karpers (2 stuks) gezien in het begin vh seizoen.
Van andere mensen gehoord dat de meeste (lees: bijna alle) (top)vissen daar nu ook dood zijn.

Ik heb zelf geen grote jongens dood zien liggen.

vroeg me af of andere hier misschien iets meer van weten?

Hans misschien?

gr. peter

edit: foto verwijderd :wink:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door peter sebel079 op 07-08-2008 20:31, 2 keer totaal gewijzigd.
When your hot your hot, when your not your not.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

06-08-2008 19:36

Peter,

Mag ik vragen wat de achterliggende gedachte bij het plaatsen van een foto van deze toegetakelde vis is?
Groet,

John
Gebruikersavatar
Sander Meertins
Berichten: 70
Lid geworden op: 24-08-2002 02:00

06-08-2008 22:36

Dat is helaas het gevolg van een water met een mooi bestand aan karper in hartje Z'meer...
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

07-08-2008 00:08

Sander,

Er zijn meer wateren in Nederland met een mooi bestand. Wat nog niet altijd wil zeggen dat de vissen logischerwijs verkracht moeten zijn.
Groet,

John
Gebruikersavatar
Sander Meertins
Berichten: 70
Lid geworden op: 24-08-2002 02:00

07-08-2008 00:39

John, ik denk dat er maar heel weinig wateren zijn in de stad waar dit niet zo is, vooral niet in z-h. Maar je hebt absoluut gelijk, het is niet nodig. Vindt het alleen jammer dat als iemand een foto van een gevangen vis post, je gelijk de nadruk toegetakeld legt...
Maar goed, on-topic: Peter, heb er een paar maanden geleden nog wel twee dode karpers gezien. Geen "topvissen", wel beide 12 kg+. Helaas...
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

07-08-2008 06:34

Het gaat mij er overigens meer om waarom er zonodig een foto van vis/vanger moet worden geplaatst bij een topic waar gevraagd wordt naar de situatie van een bepaald water. En helemaal als de vis er niet uitziet.
Groet,

John
Gebruikersavatar
peter sebel079
Berichten: 229
Lid geworden op: 17-06-2008 18:34
Locatie: Zoetermeer

07-08-2008 12:36

John Pannekoek schreef:Peter,

Mag ik vragen wat de achterliggende gedachte bij het plaatsen van een foto van deze toegetakelde vis is?
Groet,

John


John,

Dit is een vis van hetzelfde water en dit is de laatste die ik daar gevangen heb, verder totaal geen achterliggende gedachte.

En wat is jouw achterliggende gedachten met de woorden toegetakelde vis???

Ik wacht in nieuwsgierigheid af..


Peter
When your hot your hot, when your not your not.
Gebruikersavatar
peter sebel079
Berichten: 229
Lid geworden op: 17-06-2008 18:34
Locatie: Zoetermeer

07-08-2008 12:46

Sander,

dan lijkt het dus steeds meer waar te zijn dat er een flink aantal vissen gestorven zijn..


Peter
When your hot your hot, when your not your not.
Gebruikersavatar
Sander Meertins
Berichten: 70
Lid geworden op: 24-08-2002 02:00

07-08-2008 14:56

Kan niet bevestigen dat er een grote sterfte is geweest. Het natuurlijk niet meer als normaal dat er vissen in t voorjaar sterven. Doordat ze in de winterperiode passief zijn, hebben parasieten vrij spel. Deze zullen toeslaan als de watertemp omhoog gaat. En het is altijd maar de vraag hoe sterk de vetreserves zijn van de karpers voordat ze de winter ingaan.

Als jij wel kan bevestigen dat er een hoop vissen het loodje hebben gelegd, dan vrees ik het ergste...
Gebruikersavatar
peter sebel079
Berichten: 229
Lid geworden op: 17-06-2008 18:34
Locatie: Zoetermeer

07-08-2008 16:37

**Onnodige quote**

Het rare is ook dat het niet de uitzet van zeg een jaar of 7 terug (de donkere vissen) bestreft.


Die lijken ongeschonden uit de strijd gekomen te zijn....

Word zowizo tijd dat er eens onderhoud word gedaan aan de Dobbe...
When your hot your hot, when your not your not.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

07-08-2008 17:29

:roll: Overbodige quote :roll:

Peter,

Maar waarom moet je die hier zonodig 'showen' dan. Tis anders niet bepaald een 'plaatje'
Je gaat me niet vertellen dat die vis met dat bekkie geboren is. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat jíj daaraan schuldig zou zijn.
Groet,

John
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

07-08-2008 19:29

Ben ik dan... :)

De Dobbe en aansluitende wateren heb ik door de jaren heen goed leren kennen.
Een jaar of wat terug was er een flinke voorjaarssterfte hier onder de karpers dat naar mijn schatting 50% v.d aanwezige karpers het leven heeft gekost. Zeer vermoedelijk door illegale overzettingen. Mijn inziens zagen de karpers er voor die periode allemaal goed uit en waren ze in goede conditie met nauwelijks frommelmondjes.
Het vervelende gevolg is/was dat sindsdien de overige karpers het flink voor hun kiezen hebben gekregen hier.
Sindsdien heb ik de kwaliteit van de karpers flink achteruit zien gaan...overigens evenals de kwaliteit van vele vissers 8) !!!!. Nog steeds te vaak zie ik hier wantoestanden waar je nekharen recht van overeind gaan staan.
Sindsdien vis ik er nauwelijks nog, behoudens enkele instantsessie's in het najaar waarmee ik altijd wel veel succ6 had.
Elk voorjaar heb ik gedurende de jaren altijd wel her en der dode karpers aangetroffen rondom de Dobbe. Ook het maaibeleid van de gemeente speelt hierin een rol net na de winter/vroege voorjaar.
:-? . Ook ik heb ondertussen vernomen dat er iets aan de hand is en dat er meerdere karpers dood zijn aangetroffen, evenals " Scarface "....mischien is het maar beter zo ook...voor die vis dan he :wink:

Peter Sebel Schreef: Het rare is ook dat het niet de uitzet van zeg een jaar of 7 terug (de donkere vissen) bestreft.
Die lijken ongeschonden uit de strijd gekomen te zijn....
Word zowizo tijd dat er eens onderhoud word gedaan aan de Dobbe...

Peter, wellicht weet jij meer dan wij?
Maar naar mijn weten is er nooit en te nimmer door de gemeente Zoetermeer ook maar 1 karper uitgezet in de Zoetermeerse wateren. Ook de eigenaar van de vaart bij de drie-molentjesvaart zet bij mijn weten geen karpers uit. (Dit water staat in directe verbinding met de Dobbe). Waar komen jou inziens die donkere vissen vandaan?.

Onderhoud moet er op zeker gepleegd worden, en dat gaat veel verder dan die enkele maaiboot die enkele keren per jaar de sloten doormaait. Elk jaar zie ik alle sloten en vaarten steeds ondieper worden door ophopende bagger en slib. De Gemeente Zoetermeer loopt flink achter en gaat straks een heel groot (financieel) probleem krijgen als zij verplicht zijn zich te houden aan de kader richtlijn wateren (KRW).
Carp club Zoetermeer had hierin graag een rol van betekenis willen spelen, maar door de onbetrouwbaarheid van de gemeente Zoetermeer en het cronische gebrek aan medewerking van de lokale Zoetermeerse karpervissers zit dat er niet meer in...(zo dat ben ik ook kwijt :roll: )

mvg
Hans
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

07-08-2008 20:05

Erg zonde allemaal, maar goed, dit komt helaas veel voor in wateren in de omgeving van het westen zeg maar. Op velen wateren heerst er nou eenmaal een grote hengeldruk.

Even een klein beetje off-topic, maar toch ga ik het vragen. Ik ben niet zo super bekend in zoetermeer en ik zat even op google maps te kijken. Ik trof de zoetermeerse plas aan. Is dit het noord A?

Verder zag ik een water genaamd "de plas" wat er toch wel aantrekkelijk uit ziet qua omgeving op de kaart dan hé. Iemand hier informatie over, dus of het er een beetje te vissen valt.

pB mag ook.
Gebruikersavatar
peter sebel079
Berichten: 229
Lid geworden op: 17-06-2008 18:34
Locatie: Zoetermeer

07-08-2008 20:08

Hans,

het is mij en meerdere collega vissers toen op gevallen (leg me niet vast op de jaartallen) dat er in ene veel meer vis werd gevangen en dit waren onbekende donkere puntgave vissen....

Je kon ze echt overal zien liggen boven bij zwembad de 3sprong bijvoorbeeld. Daar lag t er vol mee. En zeer makkelijk te vangen.

De meeste vissen die je nu nog op de dobbe ziet rondzwemmen zijn ook deze donkere exemplaren.

Ik kan dan alleen maar de link leggen met uitzet.

Peter
When your hot your hot, when your not your not.
Gebruikersavatar
peter sebel079
Berichten: 229
Lid geworden op: 17-06-2008 18:34
Locatie: Zoetermeer

07-08-2008 20:27

JOhn,

Het is meer om duidelijk te maken dat het water zeer snel achteruit gaat....

En dat het geen plaatje is maakt die boodschap iig duidelijk...


En nee, ik ben er naar mijn mening niet verantwoordelijk voor maar een ingegroeide haak...

Heb mijn uiterste best gedaan om hem hiervan te verlossen maar ik was bang meer schade aan te richten..

Peter
When your hot your hot, when your not your not.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

07-08-2008 20:33

Peter,
Zo heb ik ooit eens een jaar meegemaakt dat ik heel veel spiegels ving.
Kan je verzekeren dat de gemeente geen vis heeft uitgezet, evenals de GHV.
Enige verklaring die ik heb...illegale visuitzettingen
Nou..je ziet/merkt nu wat ervan komt :-?
En niet enkel op de Dobbe hoor.

@ Mitchell,
Zoetermeerse plas wordt inderdaad het Noord Aa genoemd.
"De Plas " is eigenlijk het oorspronkelijke noord Aa.
Bij weinig mensen bekend is het volgende: vanaf deze plas vetrokken de Geuzen om Leiden te ontzetten (http://www.ned.univie.ac.at/non/landesk ... st6-12.htm )... :lol:
De Plas is prive water, het is er ondiep en er staan diverse jachthutten her en der op de plas waar vanuit nog actief gejaagd wordt in met name het najaar. Het bevat op zeker karpers, maar wat ik gezien heb is het allemaal erg klein.
Bespaar je de moeite, het is nauwelijks bereikbaar en onbevisbaar zonder visboot.
Dus met visboot val je enorm op hierzo en een schot hagel kan zomaar je deel zijn :lol:
De eigenaren en hun kinderen wonen recht tegenover boerderij het Geertje, en deze steken elke dag over per boot om hun huis te bereiken....een echt boerenleven dus :D
Oh ja
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

07-08-2008 20:39

Peter,
Nog ff...
Ben er niet geheel zeker van dat de vissen op de Dobbe nu zoveel donkerder van kleur zijn dan op de overige wateren.
Mij is het iig niet opgevallen.
Wat wel een feit is, dat door de toegenomen plantengroei en door de toegenomen ondieptes (Bagger/slip) het water elk jaar steeds helderder wordt. (planten filteren het troebele water als het ware)
Hiermee zeg ik dus NIET dat de waterkwaliteit toegenomen is.
Ben geen visserij bioloog, maar wellicht vindt je in de toegenomen helderheid v.h. water een verklaring voor het donkerder worden van de vis gedurende de jaren?
Gebruikersavatar
peter sebel079
Berichten: 229
Lid geworden op: 17-06-2008 18:34
Locatie: Zoetermeer

07-08-2008 20:53

Hans,

Ik kan je wel wat voorbeelden laten zien maar dan ga ik wat "showen" denk ik;-)

Ff zonder gekkigheid... Die toename aan planten groei is mij ook opgevallen... niet alleen dobbe trouwens;-)

er liggen nu lelies en planten op plekken waar ze 4 -5 jaar geleden niet lagen..

Achterstallig onderhoud denk ik in dit geval.. Er komt enkel "onderhoud" als er ter land ter zee en in de lucht is...

Of de helderheid vh water met het donker worden van vissen te maken heeft betwijfel ik...(misschien iets voor een nieuw topic?)

Ik denk dat zoiets niet in één seizoen gebeurd.....

Volgens mij is het gewoon de voorjaarsziekte (alweer)

Peter
When your hot your hot, when your not your not.
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

07-08-2008 22:02

hehe oke bedankt Hans, zag er leuk uit op google ;)

Er is dus een dobbe in zoetermeer en een dobbeplas in pijnacker.. Toevallig op elkaar aangesloten?

Mitchel
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

09-08-2008 22:16

@ mitchel... zeker niet.

De dobbe is een centrale plas in het polderdijkslotenstelsel van zoetermeer.
Heel vroeger werdt deze gebruikt voor oa transport met boten.
Bijvoorbeeld tussen Leidschendam (3 molens) en zoetermeer.

Vorige week heb ik toevallig nog een nachtje gevist op de dobbe (in zoetermeer) en van 3 aanbeten er 2 weten te verzilveren.
Zelf was ik hier al een jaar of 4-5 niet meer geweest, maar dacht laat ik nog een keer de romantiek van het water beleven (nachtelijk schouwspel van straat en flatverlichting en dronken kroegtoeristen) voordat men het water nog verder gaat verkrachten met een verbindingsbrug tussen het stadshart en de dorpstraat.

Beide vissen waren gezond en gaven meer dan genoeg weerstand.
Een jongere generatie uitzetvis, veel minder donker en natuurlijk minder zwaar.
Naar mijn ervaring is de vis van juist voor de uitzet donker.
Wanneer, hoe & wat deze uitzet er is geweest, durf ik niet te zeggen, maar er werd plotseling een heel ander slag vis gevangen. Ik schat het zelf zo op (6-7 jaar geleden)
In de goede oude tijd (12 jaar geleden), toen er ook een hele zooi regulars viste, lag het gemiddelde naar mijn inziens toch echt wel boven de 20 pond.
Nu viste ik al een jaartje of 14 geleden op dit water en het is een wereld van verschil met toen.
Lelies had je toen niet, laat staan dat 80% van het water bezaaidt is met wier.
Alle bosranden waar ontoegangber, nu wordt er vanuit elke hoek gevist.
Er is nu ook een fontein, voor zuurstof tekort?
Er is nu ook een kustwerk, voor het uitzicht?

Kortom, vroeger was alles mooier en beter.
Een uitzet, was denk ik ook nodig.
Maar het waren er volgens mij wel iets te veel, wat naar mijn idee de oude generatie nog eerder het graf in heeft gejaagd.
Een erg herkenbare spiegel (bijna leder), heel donker, is in die periode (6-7 jaar geleden) ook enorm in gewicht afgenomen.
Naar mijn weten gevangen op 24-20-18 pond, daarna niets meer van vernomen.
Misschien echt oud, voedselconcurentie... precies zullen we het nooit weten.

gr,

J-P
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

11-08-2008 22:19

H die Jean Paul
Alles goed kerel?
Toen de Dobbe nog 1 grote zandheuvel was...
Toen de vissen nog in die sloot bij de muziekschool konden paaien....(nu 1 grote ondiepe teringbende)
Toen het karpervissen nog in de kinderschoenen stond....
Toen het vissen vanonder de bomen bij de begraafplaats nog echt eng was...
Toen die boom op de punt er nog stond (De hotspot toendertijd) en iedereen zijn werpkunsten kon vertonen vanaf de kade.... (ja ook toen ook al vele lijnen in de bomen :oops: )
Toen een vast groepje er regelmatig op de woensdagavonden gingen vissen zoals Rooie Rik (mijn vismaat toendertijd) , rob de bouwvakker met zijn vrienden, die indische man die naar de fillipijnen is verhuisd, ouwe Jan, die ene die meer van zonnen hield dan vissen..poepie bruin was die altijd, Ted Thijssen en nog enkelen...tja dat waren nog eens tijden.
En ook het vissen was toen altijd een grote verrassing...je wist nooit wat er zwom , want de grote Dobbe stond toen nog in rechtstreeks contact met het noord AA. Slechts een enkeling beviste het Noord Aa...veel te moeilijk man :lol:
Tja...dat waren nog eens tijden...
Ach, ook toen ging er veel mis hoor :wink:
Vislijnen in de boom, Rob die een heuse dertiger in een bewaarzak deed met een baksteen...vis en zak pleitte..schande werd erover gesproken. In het water stuiterende hengels als je ff niet goed oplette

@ Peter,
Ik begrijp die John Pannenkoek wel, jij blijkbaar ondertussen ook.
T's wel een oudere foto van de dobbe he, pre-kunstwerk periode
Laat maar wat foto's zien van de Dobbe hoor ter verdeuidelijking van de donkere vissen.
Die uitzetting van 7 jaar terug is en blijft een mystery...ik houd het erop dat er vissen overgezet zijn.
Enigste andere verklaring die ik heb, is dat de eigenaar van de driemolentjesvaart toch vis heeft uitgezet.
Enkel...
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een ondernemer vis uitzet waar die voor heeft betaald (Mits het legaal is gegaan :wink: ), dat zich met gemak kan verspreiden over alle aangrensende wateren, terwijl deze man slechts 1 brede sloot in beheer heeft. In ieder geval heeft de gemeente Zoetermeer en de GHV nimmer vis uitgezet.
Gebruikersavatar
stef van gend
Berichten: 8
Lid geworden op: 22-07-2007 22:01
Locatie: zoetermeer

16-08-2008 22:52

ik heb wel vaker verhalen gehoord en ook zelf 1 keer gezien dat er vissen vanuit een watertje in noordhove overgezet zijn in de vaart op de dijk.

en deze staat volgens mij in verbinding met de dobbe

btw vorig weekend eindelijk mijn eerste dertiger op de zoetermeerse plas na vele jaren doorbijten
dennis oudewaal
Berichten: 1
Lid geworden op: 18-08-2008 11:34

18-08-2008 11:43

De dobbe in het hartje zoetermeer,

Ik heb echt heel veel op de dobbe gevist en vis er nog steeds af en toe want ik woon er zo'n 5 min vanaf,
ikben er zo'n 4 a 5 jaar geleden begonnen en heb er al de meeste visse uitgehaald die rond om en op de plas bevinden.
Ik hoorde dat dit artikel er was van een maatje van mij, want ik heb de meeste topvissen daar al gevange, waaronder de bekende vis 'scarface' op 34 pond!!
Ik kwam ook achter het idee dat er vissterfte was omdat ik de 1 na de andere dode karper tegen kwam.
Er zijn nog meer topvissen doodgegaan op het water, waaronder een schub, met de naam 'hangbuik' die ik al 4 keer heb gevangen, ook deze vis trof ik aan dood langs de kant, ik besloot om dese vis toch te wegen, en later bleek dat deze vis bijna 18 kg was. 17.96 kg om precies te zijn.

Maar gelukkig zijn er nog een heleboel mooie vissen op de dobbe plas, die nog leven:)

Kijk maar als je nog wat foto's van de dobbe wilt zien op me hyves.

http://www.dennisoudewaal1992.hyves.nl

Groeten dennis!
Peter Sebel 1987
Berichten: 6
Lid geworden op: 18-09-2012 21:27
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-09-2012 22:23

Ik heb vandaag weer eens een dagje gevist op de Grote Dobbe. Ik heb daar vroeger heel veel met mijn broer gevist en dan vooral aan de kade. Dat is toch een stukje nostalgie. Als je een mooie run had, stond er meteen een mannetje of 5 te kijken wat je aan het binnenhalen was. Het is een ideaal watertje voor op een mooie herfstachtige zondag. Met een beetje regen en een harde wind op de kade, was vangen bijna een garantie. De vissen waren vrijwel altijd minimaal een pondje of 18-20.

Ik heb mijn visspullen jaren niet meer aangekeken, maar ben sinds kort weer wat gaan vissen. Vandaag op het op achterste "eilandje" gezeten. (Ik had liever op de kade gezeten, maar heb geen rod pod) Wat een drama was dat zeg! Meerkoeten hadden binnen 5 minuten tijd mijn voerplek in het slootje naar de Vlamingstraat verwoest en ook de zwanen (8 stuks) zwommen zonder schroom door mijn lijnen. Ik wilde eigenlijk na een uur al stoppen, maar ja... je bent er uiteindelijk om vis te vangen... Helaas geen karper gevangen, wel een prachtige mooie zeelt (48 cm). Geeft toch het gevoel niet helemaal voor niets gezeten te hebben.

Ome agent kwam de vergunningen controleren en zei dat er toch nog veel gevangen wordt. Ook in het slootje, tegen de bosrand van "het echte eiland", maar voornamelijk langs de kade. Hij had het ook over "scarface", dat die vorige week 2x gevangen was. Nu weet ik niet of het over dezelfde vis gaat, of over zijn opvolger. Maar het moraal van het verhaal was dat er nog regelmatig grote vissen uit worden gehaald. (als we hem mogen geloven) Dus dat biedt nog wel perspectieven. Al weet ik niet of ik het nog eens op die plek ga proberen, gezien de circa 30 meerkoeten die met smacht zitten te wachten op mijn boilies.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-09-2012 23:17

Misschien straks eens mijn herfst tactiek eens proberen aldaar....ik was er altijd erg succesvol mee op de kade van de dobbe !
En het is zo simpel als wat!
Heb er ooit eens een artikel over geschreven,maar je moet mij niet vragen welk blad en nummer het was (ik vis dus ook al jaren niet meer)
Je vist geheel op zicht..spannender kan niet!.
Hoe?
Je vist met 1 hengel, je gebrukit een goede polaroid bril
Haak welke je ook gebruikt met oppervlaktevissen, hierop een platgeknepen brood ,ietwat haaks op de haak kneden, 2 loodhageltjes,vanaf kade lijn rechtstreeks naar beneden (1 e loodhageltje)..1 meter verderop tweede loodhageltje. Je maakt zo'n 10/15 zinkende broodvlokken vooraf klaar

Je zet alles klaar (je hengel ligt nog op de kant!)..en dan ga je de eendjes en meerkoeten voeren :lol: ..gooi er zeker een hele brood in..laten ze er maar lekker om vechten...als brood op is, dan zwaai jij even met je schepnet en weg is al het spul....
Dan gooi je verspreid die 10/15 broodvlokken in het water (ja, die eenden willen dan weer terugkomen..gewoon weer even zwaaien met je schepnet of hengel)..en dan pas leg je strategisch je aas in het water. Ik steunde de hengel op bagagedrager van mijn fiets en vooraan aan mijn rugzak..schepnet positioneerde ik rechts of links van mijn hengel,zodat evt voetgangers er wel omheen moeten lopen ..vaak had ik al binnen 10 minuten beet door gewoon aan te slaan zodra je ziet dat de karpers het aas in de bek opnemen...naast oppervlakte visserij is dit voor mij de meest spannende manier van vissen op karpers. Laatste keer dat ik dit zo deed waren ze met straat werkzaamheden bezig rondom de Dobbe, dit deerde de karpers geenszins. Ik ving er 3 binnen een half uur en nadien nog enkele op zelfde manier rondom in de sloten nabij bruggen. Dit is echt een goede herfst tactiek dat overal werkt waar regelmatig eendjes gevoerd wordt. (conditionering) Is het water troebel,dan kun je het gewoon ook met de systeemhengel proberen,maar dan met een broodvlok aan de hair ipv boillie's. Dan knipte ik zo'n veertje in tweeën wat je in een ballpoint vindt en knoop dit aan de hair. Ja, op troebel water wel meer kans op brasems..dat dan weer wel. Ik zou me dan wel beperken tot 1 systeemhengel en lekker mobiel blijven. succ6