Plas A30 barneveld

Plaats reactie
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-09-2008 11:23

Die stichting SBNL is niet goed wijs, 400.000 ton grond maximaal klasse 1 à 0,25 per ton storten geeft inderdaad 100.000 Euro (de vergoeding die de SBNL dus ontvangt. Een enorm koopje, daar zullen wel geen zakenmensen in het bestuur van die stichting zitten...
Als je weet dat grond of slib vanaf klasse 3 ca. 70 Euro per ton kost om te reinigen dan hebben we het over en bedrag van 28 miljoen Euro voor dezelfde 400.000 ton.
Nu is de Grondbank een gerenommeerd bedrijf die, voorzover ik weet, nog nooit is veroordeeld voor grond- of slibmanipulaties. Anders dus dan de 'slibmaffia' want dan waren de eerste dode vissen al wel boven komen drijven. Met vervuilde grond en slibdumpingen is gewoon heel veel geld mee gemoeid, kijk maar weer even naar de hierboven staande bedragen.
Het grootste probleem is, dat ondanks alle mooie woorden van het Waterschap, het in de praktijk wel zo zal zijn dat van iedere locatie eerst een monster ter onderzoek moet worden aangeboden maar dat monster vrijwel nooit een doorsnee is van alle grond of slib per locatie. Een goed controle is in de praktijk dus meestal gewoon onmogelijk en dus moet altijd maar afgewacht worden of de te storten grond of slib wel maximaal Klasse 1 zal zijn. De bruine drab op de foto doet anders vermoeden...
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

08-09-2008 16:00

Echt zonde dit, een van de mooiste wateren die hier in de omgeving ligt en wordt gewoon verknoeid.
Ik heb er dit jaar 3 keer gevist en was verkocht, had de grootste plannen voor volgend jaar, nu maar op zoek naar een ander water.
Gebruikersavatar
Harry Otse
Berichten: 948
Lid geworden op: 17-07-2006 15:51
Locatie: Barneveld

08-09-2008 17:25

Er is zoiezo al weinig water in B'veld waar je met de viskar naar toe kan en nu zijn ze praktisch elk water aan het vern**ken.
tralalala....
Gebruikersavatar
Sven Bosschaart
Berichten: 82
Lid geworden op: 21-01-2008 00:22
Locatie: Amersfoort / Hoogland / Alkmaar

08-09-2008 18:01

Geen woorden voor :(
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

09-09-2008 20:10

Voor het eerst goed nieuws!!!!

Afbeelding
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-09-2008 20:17

Eens zien hoe dit verder gaat, 'normaal' is dat zoiets gewoon weer geprobeerd wordt. Maar 1200 kub weer afvoeren kost de nodige duiten, dus heel wellicht zullen toch in het vervolg eerst de monsters aangeleverd worden. Helaas blijft altijd de vraag: welke monsters van welke locatie? D.w.z. hetgeen wordt gestort is vaak niet in overeenstemming met de aangeleverde monsters...
remco van gool

09-09-2008 20:46

1 woord mafia
Ik word hier zo ziek van.
Wat doet dit met de flora en fauna in en rond het water.
Echt misselijkmakend.


Moest toch weer even reageren.

mvg
Gebruikersavatar
gijs van de groep
Berichten: 98
Lid geworden op: 22-08-2008 12:25
Locatie: spakenburg

09-09-2008 21:21

nu halen ze er 1200 kuub uit maar die 400.000 kuub gaan gewoon door. er is teveel geld mee gemoeit.jammer van de vissen.en onze hobby.
benny bouwman
Berichten: 42
Lid geworden op: 17-08-2004 01:04

09-09-2008 21:45

Wat een tering zooitje zeg gadvere damme, echt niet normaal meer!!!
Nu is het dus gewoon weer afwachten wat ze gaan doen doorgaan of stoppen met de zooi...tsss ben benieuwd hoe dit verloopt voor de vissen...
Bedankt voor je info herman, had dit nog niet gelezen of gehoord.
Mark Gorte
Berichten: 151
Lid geworden op: 12-11-2006 21:37
Locatie: Amersfoort

09-09-2008 22:41

Aart,

Ook jij bedankt voor je heldere bijdrage.

Jij weet ook werkelijk overal vanaf he. Je blijft me verbazen. Haha.

Hartelijke groet mark
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-09-2008 21:32

Is niks geen bijzonders Mark. Ik heb enige jaren o.a. in de VBC Zuidelijke Randmeren gezeten (Gooimeer, Eemmeer) en daar had een slibstortbedrijf ook bijna vergunning gekregen van de Provincie Noord-Holland en de betreffende gemeente om ook enige honderdduizenden tonnen vervuild slib klasse 2 (uit de gemeente Haarlem) te mogen storten. Samen met eigenaren van woningen aan het water, een jachthaven etc. hebben we dit toen tegen weten te houden en met de vergunningverleners van de provincie een hele avond zitten praten bij Sportvisserij Nederland. Daarbij bleek overduidelijk dat de twee mensen van de Provincie wel eventueel de vergunning verlenen maar er feitelijk geen ene mallemoer vanaf wisten.
Binnen 2 weken werd toen dit slib in een water in Friesland gestort (daar had men de ogen dus ook niet open...).
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-09-2008 21:52

Ik wil er nog iets aan toevoegen zodat iedereen een idee heeft hoe zoiets vaak in z'n werk gaat:
de betreffende slibmaatschappij had een voorstel (dus bij de Provincie en gemeente) ingediend om in een aantal diepe gaten dat slib, maximaal klasse 2 te storten en om dat slib weer af te dekken met 1 meter zand, volgens hen kon dat slib dan verder geen kwaad meer en zou keurig in die gaten blijven liggen. Gelukkig hadden we ook iemand van RWS die avond en die had al vele jarenlang ervaring met slibstortingen. Die meter zand erover was dus gewoon onzin om de provinciale- en gemeentelijke ambtenarij een mooi verhaaltje voor te spiegelen daar zij er toch verder niks vanaf wisten.
Gelukkig wist de man van Rijkswaterstaat, RWS dus, hen simpel uit te leggen dat die meter zand dwars door het slib heen zou zakken en gewoon op de bodem terecht zou komen. Dus zou het slib wel gaan wervelen door de stroming en zich dus verplaatsen. Bovendien bleek die avond dat zowel de provincie als de gemeente niet eens wisten aan welke wetten zo´n slibstorting dient te voldoen...
Mark Gorte
Berichten: 151
Lid geworden op: 12-11-2006 21:37
Locatie: Amersfoort

11-09-2008 15:32

Stuur die man van RWS ook even naar de mensen van S.B.N.L.
Gebruikersavatar
jurgen heintjes
Berichten: 682
Lid geworden op: 28-08-2006 12:53
Locatie: JRC twin skin

11-09-2008 17:18

blijft weinig over hier :-?
arno fieret
Berichten: 2
Lid geworden op: 04-11-2007 10:00

11-09-2008 21:29

ik heb vandaag mijn lidmaatschap van de barneveldse hengelsportvereniging
per 01-01-2009 opgezegd.
dit doe ik met pijn in mijn hart omdat ik op deze schitterende plas al meer
dan 25 jaar heb gevist.
de laatste jaren wellicht wat minder ivm zeer drukke werkzaamheden.
maar ik was van plan dit de komende jaren weer in te halen.
heb mij altijd aan de regels gehouden mijn eigen rotzooi en dat van andere
opgeruimd mezelf beperkt in het voeren dit om de waterkwaliteit te
waarborgen.
groot was mijn verbazing dat deze mooie plas ooit geschonken door moba aan
deze zogenaamde natuurvereniging vol gedumpt zou worden met (licht) verontreinigd slib.
helaas komen aan alle mooie dingen ooit een eind :cry: :cry: :evil: :evil: .
arno fieret
Berichten: 2
Lid geworden op: 04-11-2007 10:00

12-09-2008 23:16

graag wil ik op dit forum reageren op het privebericht dat ik van gijs van der groep heb gekregen.
hierin vraagt hij mij waarom ik mijn lidmaatschap opgezegd heb aangezien hij
daar nu net zijn eerste vis van deze plas gescoord heeft.
en of ik misschien ivm de dumping het idee heb dat er geen karper meer te vangen valt.
mijn antwoord en mening wil ik graag op dit forum bekent maken.
door het opzeggen van mijn lidmaatschap wil ik een signaal afgeven aan de barneveldse hengelsportvereniging wegens hun passieve gedrag omtrent deze omvangrijke en langdurige dumping.
ook weet ik wel dat er zeker karper te vangen zal zijn maar dat ik van mening ben dat het niet ten goede zal komen voor het welzijn van de karper die het de komende jaren volgens mij al moeilijk genoeg zal krijgen.
Gebruikersavatar
gijs van de groep
Berichten: 98
Lid geworden op: 22-08-2008 12:25
Locatie: spakenburg

13-09-2008 13:56

dat is een duidelijk antwoord. ik kan je goed begrijpen.
benny bouwman
Berichten: 42
Lid geworden op: 17-08-2004 01:04

14-09-2008 18:15

Dat is eigenlijk toch te triest voor woorden, dat wij als vissers onze vergunning op gaan geven omdat een water zo naar de klote word gemaakt door zulk soort mensen...De vereniging gaat dit wel merken in het geld laatje omdat 75 procent van de leden lid zijn voor het moba (dit hebben ze zelf op de vergadering mede gedeeld )dus een lekkere domper voor ze als er meerdere mensen overwegen om de vergunning eruit te gooien.arno wel knap van je dat je ze nu al een mail gestuurd hebt en opgezegd hebt voor het volgende jaar en niet afwacht hoe alles verloopt, zit er zelf ook over te denken.

Weet iemand al of er verdere actie is ondernomen in het storten van de grond, na het laatste bericht op teletekst?Gaan ze door met de volgende lading?of word het tijdelijk stil gelegd?of stoppen ze helemaal?
Gebruikersavatar
Sven Bosschaart
Berichten: 82
Lid geworden op: 21-01-2008 00:22
Locatie: Amersfoort / Hoogland / Alkmaar

14-09-2008 19:31

Misschien even offtopic,
maar waarom word zulk slib in godsnaam op zo'n mooi water gedumpt?
Als het overal in de noordzee kan...(lijkt mij)
Gebruikersavatar
gijs van de groep
Berichten: 98
Lid geworden op: 22-08-2008 12:25
Locatie: spakenburg

14-09-2008 20:54

Sven Bosschaart schreef:Misschien even offtopic,
maar waarom word zulk slib in godsnaam op zo'n mooi water gedumpt?
Als het overal in de noordzee kan...(lijkt mij)




Het enigste antwoordt hierop is:geld geld geld en nog eens geld.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-09-2009 08:58

Niet helemaal waar Gijs. Diepe zandputten worden er alleen maar beter van qua dieren- en plantenleven als daar 'verontdiept' wordt. Is ook al een aantal malen door de biologen van Sportvisserij Nederland als advies aan HSV-en gegeven die visrecht hebben op een diepe zandpunt waar alleen maar in de oeverzones vissen wat te vreten vinden.
Het probleem is dat er in werkelijkheid niet alleen maar niet vervuilde grond of slib in gedumpt wordt maar ook wel vervuilde grond en slib en daarbij de controle niet adequaat is.
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

19-09-2009 09:37

Aart,

je reactie is op een post van vorig jaar...

Grt,
Frank
Gerdo Hazeleger
Berichten: 27
Lid geworden op: 20-09-2009 15:33
Locatie: Renswoude

31-10-2009 19:32

Ik las in de scherpenzeelse krant dat het nu toch echt gaat gebeuren. Ik reed er net nog langs maar er komen steeds meer spandoeken bij tegen de dump. Echt schandalig.
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

01-11-2009 14:19

Gisteren was er een "officieel" protest als LAATSTE? redmiddel. De opkomst was verbluffend. Precies 25 man/vrouw waarvan 15 buren/boeren die bang zijn voor ziekteverschijnselen bij hun kids. Vissend Barneveld e.o je bent schijnbaar zo'n plas niet waard. De filmende pers was dan ook binnen 5 minuten weer vertrokken.....
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Sven Bosschaart
Berichten: 82
Lid geworden op: 21-01-2008 00:22
Locatie: Amersfoort / Hoogland / Alkmaar

01-11-2009 14:21

Gerdo,

Hoe bedoel je dat het nu toch echt gaat gebeuren?
De eerste berg slib ligt er namelijk al lang in.

Al moet ik wel zeggen dat ik het tot nu toe mee vind vallen.
Het water heeft zich nadat er een maand niet meer gestort was,
erg goed hersteld. En was zeker de laatste maanden zoals van ouds
weer kraakhelder.

Tijdens het storten zal ik er niet vissen, maar na de stort toen het water weer mooi helder was heb ik er een aantal schitterde vissen mogen vangen.
Die absoluut in topconditie waren!

Ik denk dat ik mijn mening toch iets bij moet draaien (al vind ik het nog steeds verschrikkelijk zonde van deze prachtige plas)
Namelijk dat ik denk dat de vis er nauwelijks hinder van heeft.

Rene,

Was het niet handig geweest om dat op het forum te plaatsen?
Ik wist hier namelijk niets van aangezien ik toch een stukje van Barneveld woon. Als ik het had geweten was ik gekomen en had ik zeker een aantal vismaten opgetrommeld! Alleen is dit natuurlijk makkelijk lullen achteraf.

Mvg