onthakingsmatten

Erik vd westen
Berichten: 58
Lid geworden op: 13-02-2003 01:00
Locatie: haarlem

20-02-2003 13:40

hallo leuk dat je dit leest wie is het met mij eens? ik vind dat onthakingsmatten ook verplicht moeten worden in nederland net zoals in frankrijk bij wateren om de vis gewoon te beschermen laats zag ik een visser en die legde die karper gewoon op het steen nou het meer was te klein heb em verot gescholden wat vinden jullie van dit punt maken jullie dat ook wel is mee?
graag jullie reaktie en vangse het word al beter weer jongens gegroet erik./
laat je piepers maar brullen
Martijn Schild

20-02-2003 13:54

Ik ben VÓÓR het gebruik van onthaakmatten en dit zou verplicht moeten worden. Tevens moeten er boetes worden uitgeschreven voor mensen die deze matten niet gebruiken, ook bij andere vissoorten welteverstaan.

Ik heb, spijtig genoeg, zelf jaren geleden één keer moeten ondervinden dat de karper die door mij was gevangen, zichzelf opensloeg op een bierdopje (niet van mij). Ik had de karper, toen wist ik niet beter, netjes op het dikke gras gelegd, maar wist niet dat er een bierdopje lag. Toen begon de karper waarvan ik dacht dat ie helemaal uitgeput was van de dril, op een gegeven moment keihard te slaan met zijn lichaam op de kant. Door het bierdopje kwam er een beschadiging op zijn rechterzijkant. Daarna moest ik echt wat vinden om dit nooit meer te laten gebeuren.

Ik vind het verschrikkelijk dat dit is gebeurd... maar op een stenen ondergrond heb ik in ieder geval nog nooit een karper gelegd.

Mvg,
Martijn
rob van hemert

20-02-2003 14:03

Erik

Mijn mening over onthaakmatten is de volgende, als je zo als ik veel met een pennetje vist dan vindt ik dat je mobiel moet zijn en dan is zo'n mat maar een onding, wat ik dan als mat gebruik als er geen zachte kant is dat is m'n visjas.
Als ik daarentegen met de auto wegga en ik ga een nachtje wakeren dan sleep ik dat ding gewoon mee.
Mijn mening dat als je iets aan de waterkant ziet wat eigenlijk niet door de beugel kan dan is het vaak beter om een praatje te maken met zo iemand dan hem stijf te schelden want misschien weet ie niet beter en dan aan ons om hem goed op weg te helpen.
Nou ik hoop dat je hier wat mee kan, en anders moeten we eens afspreken aan de waterkant om eens van gedachten te wisselen.

groetjes Rob
Erik vd westen
Berichten: 58
Lid geworden op: 13-02-2003 01:00
Locatie: haarlem

20-02-2003 14:57

je heb gelijk rob die jongen wist ook niet beter naderhand mmar ja je word dan echt een beetje boos en zielig voor zo een mooie karper.
laat je piepers maar brullen
Gebruikersavatar
Bas Goorhuis
Berichten: 260
Lid geworden op: 27-10-2002 02:00
Locatie: Twente

20-02-2003 15:04

met fatsoen kom je verder dan met onbenullig schelden. zegt misschien ook wat van het niveau van degene..
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-02-2003 16:01

Heren,

Onthakingsmatt is leuk. Matje van een centimeter of 10 dik. Prachtig.

Alleen zo jammer dat zo'n mat nix zegt hoe en vis behandeld wordt.

Knietje in de buik, uurtje of 10 in bewaarzak, 20 minuten video- fota- diareportage.

Ik heb pijn in mijn kanari en ben dus zio chagerijnig als de pest. grr..

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

20-02-2003 16:04

Op 2003-02-20 14:03, schreef rob van hemert:
Erik

Mijn mening over onthaakmatten is de volgende, als je zo als ik veel met een pennetje vist dan vindt ik dat je mobiel moet zijn en dan is zo'n mat maar een onding, wat ik dan als mat gebruik als er geen zachte kant is dat is m'n visjas.
Als ik daarentegen met de auto wegga en ik ga een nachtje wakeren dan sleep ik dat ding gewoon mee.
Mijn mening dat als je iets aan de waterkant ziet wat eigenlijk niet door de beugel kan dan is het vaak beter om een praatje te maken met zo iemand dan hem stijf te schelden want misschien weet ie niet beter en dan aan ons om hem goed op weg te helpen.
Nou ik hoop dat je hier wat mee kan, en anders moeten we eens afspreken aan de waterkant om eens van gedachten te wisselen.

groetjes Rob


Misschien is voor het penvissen zo'n Shakespeare matje wel geschikt. Zo een die je kunt opvouwen met zo'n elastiek eraan.

Deze matjes zijn niet erg dik, en wanneer je met de auto weggaat zeker niet dik genoeg, maar als je aaan het struinen bent, beschermen ze tenminste tegen bierdopjes, steentje en dergelijke...

Groetjes, Sjoerd
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

20-02-2003 16:22

Ik ben het met klaas zeker eens. Als je een mat hebt ben je dan meteen heilig verklaard of zo.
Zal ik even wat opbiechten dan; de eerste zeven jaar of zo dat ik op karper viste had ik geen mat, deze heb ik pas een jaar of vijf. Ik kan je wel vertellen dat ik nog nooit een vis op de kant beschadigd heb.
schijnheilig doen vindt ik dat een beetje voorstellen om boetes uitdelen als je geen mat bij hebt. Als ik langs bv een sloot, een vis op het natte gras neerleg heeft ie niks te lijden.
En als jullie zo perfect zijn dan zorgen jullie natuurlijk ook dat je mat continu nat is ook al heb je nog niks gevangen, of leg je die vis gewoon op een droge mat?
En een mat maakt dat ook meteen een nachtje in een stresszak zitten goed ofzo.
Begrijp me niet verkeerd ik ben ook een voorstander van het gebruiken van een mat (vooral de nieuwere die meer op een "kano" lijken). Maar een vis met gezond verstand behandelen is veel belangrijker dan alleen dikke mat gebruiken.
HansPeter van Ee

20-02-2003 17:23

Heren

Oke, onthaakmat verplichten dan het wegen van de vis afschaffen.

met blankende groet

HPE
Erik vd westen
Berichten: 58
Lid geworden op: 13-02-2003 01:00
Locatie: haarlem

20-02-2003 17:52

het gaat er niet om of jw dan heilig bent het gaat erom dat het beter voor de vis is
dat is het punt en niet om schijnheilig te doen zoals mensen hier beweren
laat je piepers maar brullen
HansPeter van Ee

20-02-2003 18:28

Erik

Een onthaakmat gebruiken is beter voor de vis, zeker voor de dikbuikige vissen.

Niet wegen is ook beter voor de vis, het voorkomt dat de vis onnodig lang op de kant verblijft.

met heilige groet

St. HPE
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

20-02-2003 18:35

Dit zou al lang geen punt van discussie meer mogen zijn...
mvg Rob
jamie justin bluming
Berichten: 48
Lid geworden op: 08-01-2003 01:00
Locatie: venlo

20-02-2003 18:38

iedereen moet ze gewoon GEBRUIKEN.

jamie justin

----------------------------------------

ze NEE tegen betaalwater

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jamie justin bluming op 2003-02-20 18:38 ]</font>
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

20-02-2003 20:23

bij de laatste regiomeeting van de KSN, dinsdag jl. in Utrecht heb ik het er nog uivoerig over gehad met Frank Huisman.

Ik heb zelf afgelopen beurs de Pro-Line mat aangeschaft voor de bescherming van de vis. Ik heb het dan over die HELE grote waardoor iedereen me voor gek verklaart... moet wel zeggen dat het er lache uitziet als ik ermee fiets.

het punt is dat er in mijn ogen teveel bezuinigd wordt op de onthaakmatten... veel mensen kopen een goedkope namaak van cipro en komen er dan na een tijdje achter dat die dingen relatief snel kapot gaan...

Een perfekte mat bestaat in mijn ogen nog niet maar als mensen eens wat meer geld uit durven geven voor de gezondheid van de vis, en dat aan een goede onthaakmat besteden worden er ook meer van dit soort dingen gemaakt.

Naast een goede mat moet ook de visser weten waar hij/zij mee bezig is. Ik zie het nog veel te vaak gebeuren dat iemand de vis netjes op de mat legt maar dan 10meter wegloopt om zijn camera te gaan pakken enzow... een schande. In die tijd zou de karper zich in het meest ongunstigste geval dood hebben kunnen springen.

Een onthaakmat is uiterst belangrijk en in mijn ogen een van de eerste en belangrijkste dingen die je moet hebben. Zodra ik iemand zie vissen zonder onthaakmat ga ik altijd een gesprek met hem aan om hem over te halen tot een aanschaf ervan.

Frank
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

20-02-2003 20:42

Ik vind dat het gebruik van een onthaakmat de karper zeker te goede komt. Zeker gezien de oevers van de meeste wateren. Er wordt namenlijk ook in de steden gevis waar vaan de grond bestaat uit klinkers.

Een mat is daarom iets dat eigenlijk tot de standaard uitrusting moet behoren, maar toch niet wettenlijk verplicht zal worden, althans zoals het eruit ziet de eerst komende 2 a 3 jaar staat dit niet op de agenda, er zijn nu andere dingen aan de gang.

Regels opgesteld door de KSN zijn er voor ons om aan te houden, en al zou een mat hier tussen komen te staan, bied dit zeker geen zekerheid dat een ieder de mat zal kopen en gebruiken.

Je moet het eigenlijk zien als een verdeeldheid van 2.

De serieuze vissers (DBers)
Zomeravond visser.

De 1e soort beschikt (meestal) over een onthaakmat. Dit omdat de karper vaak toch een grote rol speelt in het leven van de visser en daarom ook veel tijd geld en zorgzaamheid zal spenderen aan de karper.

De 2e soort visser, valt eigenlijk helemaal niets te verwijten omdat deze vaak zichzelf niet zo druk bezighouden met wat er op dit DB gebeurd. Zij vissen veelal echt voor die paar uurtjes en beschikken ook niet over een onhaakingsmat omdat zij het vaak niet eens weten waar zo;n ding voor dient.

Jongeren 10 jaar en iets ouder en op karper vissen hebben hier al helemaal geen weet van dus ook deze groep heeft geen mat en valt niets te verwijten.

Daarom heren laten wij allen die hier op het board wel een mat willen gebruiken dit doen en een ieder die zich aan de oever bevind zonder mat, de voordelen van zo'n mat uitleggen om zodoende te proberen ook hen te overtuigen dat het gebruik van een mat belangrijk is.

Ik heb nu zelf 3 matten in mijn bezit.
1 cypro
1 grote mat van 1 bij 1 en 10 cm dik
1 onthaak/weegmat die je kunt dichtklappen en met haringen kunt verankeren.

Op die grote mat die nu ook op de beurzen werd aangeboden kun je in de mat ook nog belangrijke spulletjes zetten zoals desinfecterende vloeistof en een onthaaktangetje (indien nodig)!!

Voor penvissers zijn er ook matten.
kleine zachte matjes op te rollen en gemakkenlijk te vervoeren. Je kunt ze zelfs geruiken als kniesteuntje!!!!

Dus heren voor 12,50 heb je eigenlijk 2 voor de prijs van 1 om nog maar niet te spreken over de prijs die je moet betalen (figuurlijk bedoeld) als je een karper blijvende letsel toebrengt als er zich BIJv zoals aangehaald een bierdopje of glas in het grasveld bevind.

:wink: :wink: :wink: :wink: :wink:
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Erik vd westen
Berichten: 58
Lid geworden op: 13-02-2003 01:00
Locatie: haarlem

20-02-2003 20:47

mooie reaktie
laat je piepers maar brullen
Gebruikersavatar
Saron Debets
Berichten: 76
Lid geworden op: 17-01-2002 01:00
Locatie: Deventer

21-02-2003 13:43

Wetterlijk verplichten van een onthaakmat zal niet snel gebeuren denk ik. (helaas)

Ik zit zelf als enige karpervisser bij ons in het bestuur van de visvereniging. Wij hebben niet zo heel veel leden (700) waarvan maar een paar karpervissers, maar je moet toch ergens beginnen.....
Ik heb er voor gezorgd dat we achter de vergunning een extra blad met de gedragscode van de KSN hebben geplakt. Iedere visser binnen onze vereniging dient zich hier aan te houden. Verder is men ook VERPLICHT een mat bij zich te hebben. Wij controleren hier streng op. Je kunt dit natuurlijk ook zelf regelen bij je eigen vereniging. Ga naar de jaarvergadering en laat je horen!

Natuurlijk spreekt het voor zich dat je de beginnende karpervissers zoveel mogelijk voorlicht over het belang van een mat. Door zelf het goede voorbeeld te geven en ze enige uitleg te geven als ze bij je aan het water komen gaat het heel snel. Moet trouwens zeggen dat ik bij ons niet veel karpervissers meer tegen kom zonder mat.

Succes en vang ze!
Hofman Martijn
Berichten: 50
Lid geworden op: 05-02-2003 01:00

24-02-2003 21:28

Dan heb ik ook een vraag , ik heb zelf een cipro mat en ik heb me eens laten vertellen dat deze matten opnieuw bij te vullen zouden zijn klopt dat ?
Erik vd westen
Berichten: 58
Lid geworden op: 13-02-2003 01:00
Locatie: haarlem

24-02-2003 22:14

Dat zou ik niet weten Martijn maar succes met zoeken naar dit antwoord vr gr erik
laat je piepers maar brullen
Roy Vergauwen
Berichten: 208
Lid geworden op: 25-02-2003 01:00
Locatie: Zundert
Contacteer:

25-02-2003 22:11

Hakensteker niks voor jullie
nee grapje
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

05-03-2003 11:52

Heel veel beginnende vissers weten het beland van een onthakingsmat niet. Als je ze dat uitlegt kom je veel verder dan waneer je ze verot schedt. Op zich vind ik ook dat onthankingsmatten verplicht moeten worden, al is het maar zo'n dun ding. Het is wel heel lastig om een mat van 1 bij 1 en 10 cm dik mee te nemen in een fietskar, hou hier ook rekening mee.
Roy Vergauwen
Berichten: 208
Lid geworden op: 25-02-2003 01:00
Locatie: Zundert
Contacteer:

09-03-2003 19:12

Als ze dan zo graag willen dat we een onthakingsmat gebruiken waarom maken hun ze dan zo duur ?
Ik vind ook dat het verplicht moet worden maar veel mensen kopen hem niet omdat hij gewoon simpelweg te duur is
Mvg Roy Vergauwen
Size doesn't matter
Erik vd westen
Berichten: 58
Lid geworden op: 13-02-2003 01:00
Locatie: haarlem

09-03-2003 20:07

ja je hebt gelijk ze zijn inderdaad niet goedkoop maar bedankt voor je mededeling
laat je piepers maar brullen
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-03-2003 21:48

Je hebt al voor 25 euro een grote soft onthakingsmat. Deze is niet zijn dik maar wel dicht te ritsen en dan zijn ze dubbel zo dik en nog steeds groot genoeg. Voor 30 euro heb je een tempex onthakingsmat van 10 cm dik, deze zijn alleen heel moeilijk mee te nemen omdat je ze maar 1 keer kan vouwen.
Die 25 of dertig euro staat in geen verhouding tot de prijs van een gemiddelde karperhengel!
gr, Daaf
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

09-03-2003 22:24

Roy,

op jouw reactie heb ik slechts 1 antwoord:

een echte karpervisser doet wat belangrijk is voor de vis. En hoort dus een onthaakmat voor de veiligheid van zijn prooi aan te schaffen.

Denk eerst eens na over de behandeling van je tegenstander (de karper) voor je nieuwe fox LXR piepers koopt en je geld kwijt bent.

Met mega onthaakmat hebbende groet,
Frank