Karpervissen op de Vlietlanden omgeving Leiden

koen Baaijen
Berichten: 9
Lid geworden op: 01-04-2008 00:04

01-04-2008 00:23

Goedenavond allen,

Ik ben nu sl meerdere avonden in de week bezig geweest met het zoeken naar informatie over de vlietlanden.
Nu blijkt daar niet zo heel veel over bekend te zijn (nuttige info dan) ik zag ook een poll. over wat info over diepte bodenmgesteldheid de matten enz.

Nu ben ik daar zelf gaan kijken en zag ik dat aan de kant van de A-4 de bodem bestaat uit matten met daarop kiezels die groter worden naarmate je richting het grote eiland loopt. ook zag ik dat het de 1e 2 meter vrij vlak afloopt maar daarna steiler. Nu heb ik overal gezocht naar bodemkaarten maar deze nergens kunnen vinden. Ik heb duikforums afgezocht naar meer info over de bodem, daar werdt gezegd dat als je een schuine wand treft onder water het zeker niet de kant hoeft te zijn omdat er allemaal van die afgraafkanalen lopen en je zeker een kompas mee moet nemen.

Nou wil ik met een maat van mij in de buurt van het kleine eilandje gaan vissen waar het ongeveer 2,5 meter diep is. Ik kan echter nergens vinden tot hoever die matten doorlopen... Mogelijk dat iemand hier mij wat meer over de vlietlanden kan vertellen want het lijkt ons in beginsel wel een mooie stek maar ik zou graag nog meer info willen hetzij op dit forum, hetzij per mail want ik ben een beetje ten einde raad...

Alvast vriendelijk bedankt,

Groetjes Koen
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

01-04-2008 18:12

WAAROM alles via internet??
Men neme een werphengel en een stuk lood en tast den bodem af
of wacht op warmer water en doe je zwembroek aan.

Als iemand serieus vist op v.l gaat ie echt niet alle info cadeau doen!!!


tot nu toe lees ik alleen:internet en ik ben er wezen kijken !!

ZUCHT :( :(
Ach man..Ga toch vissen !!
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

01-04-2008 18:32

ehhh, wat hoop je met een kompas te gaan doen...?

Fred, nog even op de tandjes bijten, binnenkort mogen we weer :D
Jan Peter Teerling

01-04-2008 21:59

Fred,

Weet je wel hoeveel werk dat is, en hoe koud en regenachtig het buiten kan zijn, zelfs op deze tijd van het jaar nog?! Ik bedoel dat kan je je medemens/karpercollegae toch niet aandoen.. Zeker als je je Danoontjuh poweRR nog niet gehad hebt!
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

01-04-2008 22:26

dan gaat ie maar in z,n badkuip vissen!! geen talud,s en hooguit
een antislip badmat :(
Hierin heeft ie maar iets minder kans dan ONvoorbereid de vl bevissen 8)

En die regen???nou en, het meeste valt naast je :D :D
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
jan-willlem braam
Berichten: 43
Lid geworden op: 02-10-2006 19:21
Locatie: Zuidholland

01-04-2008 22:54

Eerst dirk.......en toen Koen!!!!! :o

Vangze
Wie geen fout maakt,maakt meestal niets...
koen Baaijen
Berichten: 9
Lid geworden op: 01-04-2008 00:04

05-04-2008 12:02

[quote="Fred Hazenbroek"]dan gaat ie maar in z,n badkuip vissen!! geen talud,s en hooguit
een antislip badmat :(
Hierin heeft ie maar iets minder kans dan ONvoorbereid de vl bevissen 8)

=============================================================

Ik vindt dit erg onvriendelijke reacties, ik vis nog niet zo lang op karper en ik ben op zoek naar een aantal antwoorden, blijkbaar hebben jullie die net zo min. Jullie wijzen mij er op dat ik onvoorbereid ga vissen, zie citaat boven, echter ik wil juist vorbereid gaan vissen daar en daarom stelde ik deze vraag. Met weze kijken bedoelde ik meer dan alleen een blik werpen, hoe zou ik anders aan die hoogtes komen?

Goed, ik vroeg om wat info of een plek waar ik dat vandaan kon halen, maar blijkbaar willen jullie alleen iemand beledigen.... en grappig doen ofzo?

Bedankt voor jullie reacties...
koen Baaijen
Berichten: 9
Lid geworden op: 01-04-2008 00:04

05-04-2008 12:05

[quote="Niels Hofman"]ehhh, wat hoop je met een kompas te gaan doen...?

Ik hoef niets met een compas te doen, de duikers gebruiken die daar vanwege de zuig/graafsleuven in het meer...

Misschien voortaan eerst beter lezen. Ik was benieuwd naar een mogelijke dieptekaart van de VL. Maar vriendelijk bedankt voor de interesse en antwoorden....
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

05-04-2008 12:48

koen Baaijen schreef:
Fred Hazenbroek schreef:dan gaat ie maar in z,n badkuip vissen!! geen talud,s en hooguit
een antislip badmat :(
Hierin heeft ie maar iets minder kans dan ONvoorbereid de vl bevissen 8)

=============================================================

Ik vindt dit erg onvriendelijke reacties, ik vis nog niet zo lang op karper en ik ben op zoek naar een aantal antwoorden, blijkbaar hebben jullie die net zo min. Jullie wijzen mij er op dat ik onvoorbereid ga vissen, zie citaat boven, echter ik wil juist vorbereid gaan vissen daar en daarom stelde ik deze vraag. Met weze kijken bedoelde ik meer dan alleen een blik werpen, hoe zou ik anders aan die hoogtes komen?

Goed, ik vroeg om wat info of een plek waar ik dat vandaan kon halen, maar blijkbaar willen jullie alleen iemand beledigen.... en grappig doen ofzo?

Bedankt voor jullie reacties...


Koen, wie zegt dat ik geen antwoorden heb???
De vraag is WIL ik ze geven. Ik wil niemand beledigen, maar het stoord mij
erg dat iemand die net op karper vist alles kant en klaar wil.

Stel.... ik heb een hele winter gebruikt om de bodem in kaart te brengen.
Uren gevaren, weer naar de kant voor kruisbepaling, dan weer de diepte
en heb ik interesante plekken ga ik met de peilStok aan de gang voor
de bodem gestelheid.
heeft me dgn/weken gekost. Denk jij dat ik zoiets cadeau ga doen???
Dacht het niet !!!!!!

Kom ik iemand regelmatig tegen aan het/een water , en ZIE ik dat iemand er
zelf ook moeite voor doet, ben ik bereid om te helpen.
Maar geloof me , dat gebeurd niet na 1-2 gesprekjes 8)

Naar mijn idee is dit geen water voor beginners, en VEDI-VIDI-VICI komt
hier zelden voor.
Je zult hier hard moeten werken voor succes, en kan me niet voorstellen
dat je als beginner blank na blank prefereerd boven vis vangen.

Qua water info wordt je van mij niet wijzer, maar ik hoop dat je de uitleg wel begrijpt.
Als je dit ook onvriendelijk vind, so be it.

Ik wens je veel succes en visplezier dit seizoen
gr, fred

p.s de matten heb je weinig last van als je pop-up vist
p.s 2 pas op voor de boa, en ga NIET met 3 hengels aan de gang
Ach man..Ga toch vissen !!
richie van der reest
Berichten: 2
Lid geworden op: 07-04-2008 19:38

07-04-2008 19:55

beste koen

ik heb de afgelopen 9 jaar fanatiek op de vlietlanden gevist maar er is helaas enkele jaren geleden een karper virus uit gebroke het komplete zware bestand is hierbij overleden er werden de afgelopen jaren nog wat spiegel projecten uitgezet maarhelaas zonder succes 80% van deze uitzettingen zijn helaas ook bezweken aan dit virus heb de afgelopen 2 jaar nog wel wat gevist op de vlietlanden maar helaas zonder succes terwijl dat voor de strerfte wel anders was. echt jammer voor zoon mooi water.dus zou niet eens je energie in dit water steken.

groetjes richie
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

08-04-2008 12:35

Richie,

Je gaat wel érg ver om eventuele concurrentie uit te sluiten.
Groet,

J 8) hn
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

08-04-2008 15:48

Koen, ik vind dat je behoorlijk moeite hebt genomen om meer te weten te komen over dat water.

duikfora`s,je bent er meerder keren gaan kijken , observeren en je hebt een mooie stek gevonden ,waar je de diepte ook van weet.

en dan stel jij een vraag over hoe het verloop van de matten op de bodem is.(geen stek info, geen bestand info, geen aas info maar alleen over het verloop van de bodem)

en dan krijg je zulke zielige kinderachtige reacties.(wat te verwachten is op dit forum,want je medevisser op weg helpen is er hier niet bij,het motto hier is : zoek het lekker zelf uit! (opzich ook wat voor te zeggen trouwens)

waarschijnlijk staan die zelfde mensen vanavond achter de bosjes om te kijken waar jij je voer dumpt om er vervolgens doodleuk op te gaan zitten. :wink: (dit is geen beschuldiging ,maar meer een cynische grap)

Fijn He ! karper collega`s! :-? (dit meen ik wel)

ik geef je 1 advies,vraag hier niets over watertjes,en als je het wel doet, hoe meer mensen paranoide reageren hoe dikker de vis is dat erop zit.

dus naar mijn idee heb je een mooi watertje gevonden! :D

succes en vang een Beer!
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

08-04-2008 18:00

Hoi michel
weet niet of je mij ook bedoelt, maar heb dacht ik een duidelijke uitleg
gegeven in m,n laatste post. Die post v,d badkuip was ook meer cynisch bedoelt op jpt z,n posting.

Bestand uitgeroeid.....zou je mij niet horen zeggen, maar om een ieder
het onderste v.d kan te laten zien gaat me te ver.

gr, fred
Ach man..Ga toch vissen !!
jason slater
Berichten: 67
Lid geworden op: 01-11-2007 17:40
Locatie: den haag/ Z-Frankrijk

08-04-2008 22:41

richie van der reest schreef:beste koen

ik heb de afgelopen 9 jaar fanatiek op de vlietlanden gevist maar er is helaas enkele jaren geleden een karper virus uit gebroke het komplete zware bestand is hierbij overleden er werden de afgelopen jaren nog wat spiegel projecten uitgezet maarhelaas zonder succes 80% van deze uitzettingen zijn helaas ook bezweken aan dit virus heb de afgelopen 2 jaar nog wel wat gevist op de vlietlanden maar helaas zonder succes terwijl dat voor de strerfte wel anders was. echt jammer voor zoon mooi water.dus zou niet eens je energie in dit water steken.

groetjes richie


bullshit verhaal.


volgens mij uit veel reactie te lezen hebben er vrij weinig mensen echt werkelijk veel gevist, vroeger had je 5 laatste huizen staan, aan de kant van de Vliet tegen de Vlietlanden (takken rand) 1 huis daarvan woonde ik 20 jaar lang, en ik ken dit water daardoor dus ook uit me duimpje.

Vlietlanden is en blijft een moeilijk water, om mooie zware vissen te vangen, er vist inderdaad een groep vaste mensen en die proberen hun eigen plek te bewaken!!

Ook daar heb je vrij weinig mee te maken als je een eigen plek aanlegd.

Het kan een intressant water zijn als je genoegen neemt met 20ers en lager, misschien heel soms een uitschieter, kwa voeren ballen gebruiken liefst groote maat 25mm.. want brasems zijn er meer dan karpers, en met particals vissen is hierdoor geen optie ook niet met tijgernoten 100de brasems vergallen je stek, takken rand is alleen goed te bevissen met een boot want zelfs de 15 ponders hou je met moeite tegen, vanaf de kleine steigers.

Zo en Zo is het beter om vanuit de boot te vissen vanwegen de gay's die er de hele dag door mannen opzoeken voor sex, en ook alle andere mannen aanzien als homo, en tot vervelend lastig vallen toe. kijk echt uit, want ik heb wellis verhalen gehoord (van boa's) dat vissers echt uit hun tent werden gehaald en bijna werden aangerand door meerdere mannen, ik zal hier ook nooit zomaar in een tent durven te overnachten.

zoek een mooie plek uit en probeer eerst een goeie week te voeren en misschien heb je geluk.?

mensen ik begrijp dat je water stil wilt houden, je kan nu boos op me zijn maar volgens mij zijn er weinig mensen die echt lokaal zijn, en er ook vissen, is dit wel het geval dan ken ik jullie heel waarschijnlijk wel. dus chill down.

Cheers ik hoop dat je een mooie vis vangt, want je hebt genoeg voor gedaan nu nog aan de waterkant.

trouwens ga niet op het eiland vissen hier wordt je zeker afgehaald boa's zijn niet alleen met de auto's actief, zins een tijdje hebben ze ook een mooie door ons betaalde boot zelfs s'nachts, met grote lichten erop...pas op!! je wordt niet gematst.
:wink: :wink:
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

08-04-2008 23:41

Koen,

Wat de matten aan de kant van de A4 betreft kan ik je alleen vertellen dat ze verder doorlopen dan je denkt/hoopt. En dan heb ik het over de hoogte van de oude parkeerplaats bij de doorgang onder de A4 door tot aan het eiland. Zelfs op 80 m. uit de kant alles kwijt. Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij de post van Jason. Die ik overigens bedank voor het verwijderen van het e.e.a.
Groet,

John
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

09-04-2008 11:21

Het hoeft niet persee zo te zijn dat Richie dit uit zijn duim zuigt, maar dat ie zich vergist met een ander water in de omgeving van Leiden.
Voor dat water gaat zijn verhaal wel op namelijk.

Gr,
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

09-04-2008 11:57

Dennis van den Bogaert schreef:Het hoeft niet persee zo te zijn dat Richie dit uit zijn duim zuigt, maar dat ie zich vergist met een ander water in de omgeving van Leiden.
Gr,
Dennis


NEGEN jaar lang Den??????
Groet

J :roll: hn
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

09-04-2008 21:15

John Pannekoek schreef:
Dennis van den Bogaert schreef:Het hoeft niet persee zo te zijn dat Richie dit uit zijn duim zuigt, maar dat ie zich vergist met een ander water in de omgeving van Leiden.
Gr,
Dennis


NEGEN jaar lang Den??????
Groet

J :roll: hn


Inderdaad.Op de Vlietlanden niet,maar wel in de buurt.
Mvgr.Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
koen Baaijen
Berichten: 9
Lid geworden op: 01-04-2008 00:04

10-04-2008 08:22

Goedemorgen, in ieder geval iedereen die wat te melden had bedankt daarvoor :P

Ik begrijp dat de vlietlanden een moeilijk water is en dat je op moet passen voor de vele brasem die er rond zwemt.

Ook voor onze grote vriend MR BOA, die nogal fanatiek schijnt te zijn. (is te lezen in meerdere forums)

Moge het iedereen duidelijk zijn dat, ook al ben ik een beginnend karpervisser, nu 1 1/2 jaar, ik mij wel degelijk in het karpervissen heb verdiept en het beste met onze grote vriend voor heb. Verder begrijp ik dat iemand die weken en weken bezig is om stek info te vergaren dit niet wil geven. Zoals zommige mensen al opmerkten was dit ook helemaal niet de bedoelling. Dan zou ik ook veel duidelijker moeten aangeven waar ik precies wil gaan zitten :)

Ik begrijp in ieder geval dat de matten een flnk eind door lopen aan de kant van de A-4. en dat met pop-ups vissen dus misschien wel een betere optie is. Ik wil jullie in ieder geval nogmaals vriendelijk bedanken voor de geposte berichten en ik zal, als de tijd daar is, mijn resultaten bekend maken :)

Ik ben er nogmaals geweest om te pijlen en de bodemstructuur nog wat duidelijker in beeld te brengen en ik denk dat ik wel een aardig beeld heb.

Verder merk ik dat er een heel divers beeld is over het karperbestand en dat er een grote ziekte geweest is waar alle grote karpers aan overleden zijn. Dit wordt ook weer tegengesproken. Mij persoonlijk lijkt het dat, ook al wijkt de karper niet heel ver af van zijn eigen "plekkie" er toch regelmatig een heel verschil moet zijn in het bestand aangezien het open water is??

Nogmaals bedankt,

Groetjes,

Koen
Laatst gewijzigd door koen Baaijen op 15-04-2008 01:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

10-04-2008 11:49

Verder kwam ik nog een aantal verhalen tegen etc....


Au!

waar of niet waar...... dit kan dus wel een doodsteek voor een water betekenen

ik zou dat stukje even verwijderen als je zo vriendelijk zou willen zijn.

ik ken dat hele water niet , maar deze info kan alleen maar een negatief effect creeren.

vrgr,

Michel
koen Baaijen
Berichten: 9
Lid geworden op: 01-04-2008 00:04

15-04-2008 01:26

michel Tja schreef:
Verder kwam ik nog een aantal verhalen tegen etc....


Au!

waar of niet waar...... dit kan dus wel een doodsteek voor een water betekenen

ik zou dat stukje even verwijderen als je zo vriendelijk zou willen zijn.

ik ken dat hele water niet , maar deze info kan alleen maar een negatief effect creeren.

vrgr,

Michel



Mensen stuk bij deze aangepast, groetjes Koen
erwin van der meule
Berichten: 161
Lid geworden op: 07-06-2004 17:04
Locatie: leidschendam

23-04-2008 15:45

vlietlanden is inderdaad een heel groot en pittig water om te doen.

zoek naar talubjes, eilandjes zijn vaak hot of strandjes.

mijn tip is ga lekker op de vliet zelf zitten bij een rietkraagje, lelies, verbreding/smallingen, sluizen, pijlers. dat soort dingen. niet te ver uit de kant gaan zitten en paar dagen voeren. partecels werken goed. en gewoon eroverheen vissen dag erna. is makkelijker je visje vangen al zal het dan ws niet die 40 pond vis zijn. suc6 als je toch op vlietlanden gaat vissen.

grz. erwin(ps let op je spullen, word nog wel is wat afhandig gemaakt daar)
de morgenstond, haalt karper uit de plomp
richie van der reest
Berichten: 2
Lid geworden op: 07-04-2008 19:38

06-05-2008 22:14

voor de mensen die denken dat ik hier zomaar een verhaaltje uit me nek loop te lullen kijk maar bij deze link van enkele jaren geleden met daarop een lijst van wateren die besmet waren met het karper virus dat jaar.
http://www.karperwereld.nl/artikel/virus.php

groetjes richie
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

06-05-2008 22:36

Die MÓGELIJK besmet waren Richie. Bleek later, zes jaar geleden inmiddels alweer, dus niet zo te zijn.
Groet,

John
Gebruikersavatar
Raymond van der Voord
Berichten: 60
Lid geworden op: 19-07-2007 10:14
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

25-03-2011 23:43

Weet iemand of je op de eilanden van de vlietlanden mag (nacht)vissen? Ik woon hier vlak in de buurt en ben met mijn bootje in 10 minuten op de plas. Ideaal natuurlijk, maar het nadeel van het water is dat er zoveel ongure types rondlopen, dus ik wil van het eilanden af vissen. Ik heb van enkele vissers gehoord dat dit niet mag, maar ik kan hier echter nergens iets over vinden. In de vergunningen staat hier niets over, en ook op de site van GZH kan ik niets vinden. En als er niets over vermeld staat mag het lijkt mij?

Weet iemand van jullie hier misschien iets meer van?

Raymond