Gesteldheid zijkanaal C

Gebruikersavatar
Remco de Jong
Berichten: 54
Lid geworden op: 16-07-2007 21:54
Locatie: Spaarndam

03-10-2007 11:32

Beste medevissers,

Ik wil een sessie gaan doen in zijkanaal C t.h.v. Spaarndam.
Nou is mijn vraag of er mensen zijn die hier ervaring op hebben en hoe het er nu is.
hoe zou k het goed kunnen aanpakken nu het najaar is begonnen en zo minmogelijk last te hebben van de krabben..
Ik hoor het graag ..
Pb mag ook.

Groet Remco[/url]
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

04-10-2007 20:18

Hoi Remco,

de krabben zitten er wel, maak je daar maar niet druk om...
Gebruikersavatar
Remco de Jong
Berichten: 54
Lid geworden op: 16-07-2007 21:54
Locatie: Spaarndam

04-10-2007 22:17

nee dat dacht ik al :)
mjaa ik ben bezig met het maken van boilies alleen dat is een beetje een vismeel boilie..
ik denk dat dat niet helemaal meewerkt aangezien de krabben.
en krabben tegen gaan is nog best wel lastig als ik dat zo heb begrepen.
maar ik ga denk ik maar wat proberen ,
of de liede maar daar is het de laatste tijd nog al druk met vissers.
.
Gr . Remco
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

05-10-2007 10:58

Hallo Remco,

Veel voeren werkt averechts op zijkanaal c, liede, mooie nel.... dit trek ze namelijk massaal op je stek, en kun je elk uur a twee uur inhalen....
Bollen iig goed drogen zodat ze langer op de hair kunnen blijven maar zelfs dan is er niets gegarandeerd.

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Remco de Jong
Berichten: 54
Lid geworden op: 16-07-2007 21:54
Locatie: Spaarndam

05-10-2007 16:43

hoi edward,

Bedankt voor je reactie.
ik denk zelf dat het op het zijkanaal c nog erger is dan op de mooie nel en de liede,aangezien het rechtstreeks op het noordzeekanaal aangesloten staat. Heeft u zelf ervaring op dit water? een heeft u misschien nog eventueele tips. Ik hoor het Graag ..

Mvg, Remco
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

05-10-2007 16:56

Remco,

Die beesten komen overal en is echt een plaag....
Of het echt meer is op het zijkanaal c kan ik niet zeggen, maar heb er last van gehad op het zijkanaal c zelf, binnen ij, stukje zijkanaal b wat aangrenst aan het binnen ij, spaarne en mooie nel....

Verder kan ik je weinig meer melden ben ik bang....

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

07-10-2007 16:36

Remco,

Ik heb voorheen veel op het IJ gevist, toen waren er nog geen krabben zoals ze er nu zitten.
Ik heb toen samen met mijn maatje behoorlijk veel mooie vissen gevangen in het begin van onze karpervisserij.

Wat later ben ik op het Spaarne/Nel gaan vissen en heb daar 3 jaar lang mijn tanden in gezet en redelijke resultaten geboekt.
In het laatste jaar werd mijn stek bekend en zijn er 2 andere vissers fout aan de slag gegaan, die met 50 liter emmers partikels tekeer gingen...
Sindsdien is de stek vergeven van de krabben en blijft het erg lastig... de ene keer heb je veel krabben, de andere keer wat minder en dan kan je wel weer leuk vangen. De week erna kunnen die krabben er weer zitten en kan je beter je spullen snel weer inpakken, want vis ga je dan zeker niet vangen. edward ga aan om de 2 uur je hengels binnendraaien, ik kon om de 10 minuten mijn aas verversen en viste ik ook nog single...
Dan voerde ik over een strook van 50m breed en 70 meter lang een 40-tal boilies en dan nog vonden ze het binnen enkele minuten.

Ander voorbeeld: We voerden op 2 stekken 10 kilo boilies op een grote Elk kwartier haalden we de lijnen binnen en wisten ze het tussen al die 100-en boilies ook de onze te pakken... ik wil niet weten hoeveel krabben er op dat moment op de voerstek lagen. We vingen overigens de gehele nacht geen vis...

Ik heb van alles geprobeerd, single hook bait, partikels, salami, pop-ups op 20 cm, 10 - 20 meter van een voerstek af gevist, nepaas, panty om de boilies... maar als je eenmaal krabben hebt, vang je geen donder.
Een enkele keer pakken ze het aas tussen de krabben weg, maar ik heb het idee dat ze er ook erg vaak voor wegbleven en de boel de boel lieten.
Gebruikersavatar
Remco de Jong
Berichten: 54
Lid geworden op: 16-07-2007 21:54
Locatie: Spaarndam

07-10-2007 19:58

Ja dat is echt klote.
ze komen steeds verder op de wateren.
liede heb je er nog weinig tot geen last van.

Misschien dat ik dan maar beter ergens anders een stek kan maken.
al heb ik het gevoel dat de vissen vanuit de liede meer de mooie nel en ringvaart in trekken als de winter begint.
ik weet niet of jij daar wat vanaf weet.


Gr. Remco
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

10-10-2007 11:56

Probeer het in de winter eens te zoeken langs het spaarne.
Je hebt een stuk voorbij de jachthaven (nog voor het gemaal) een diepe kuil waar de karper naartoe trekt in de winter. Op een meter of 20-30 uit de kant...

En anders de jachthaven zelf in Spaarndam... daar ligt altijd genoeg karper en kan je mooi struinen met een pennetje langs de palen.

Veel stekken die in de zomer en najaar hard lopen vallen in de winter helemaal stil (zo ook mijn oude stek), maar de haven bied dan we weer uitkomst voor de winter.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

10-10-2007 15:24

misschien een raar vraagje....

karpers eten toch ook krabben en kreeften..?


kan je niet met een kruisnet een zooi van die krabben vangen en daar een mooi exemplaar van op de hair rijgen met 2 cm tussen krab en haak?

of eten krabben ook krabben?
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

10-10-2007 18:51

Ooit wel eens een wolhandkrab gezien :o

Krabbenvlees wordt een ander verhaal maar zoek dat zelf maar uit :wink:

Niels
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

11-10-2007 08:31

michel Tja schreef:misschien een raar vraagje....

karpers eten toch ook krabben en kreeften..?


kan je niet met een kruisnet een zooi van die krabben vangen en daar een mooi exemplaar van op de hair rijgen met 2 cm tussen krab en haak?

of eten krabben ook krabben?


De krabben die ik uit dat water heb gevangen waren een cm of 25 groot...
En als je alleen al die scharen bekijkt... Geen karper die daar in de buurt wil komen;)
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

11-10-2007 09:09

Hallo,

ik heb wel vaak rivier kreeften gezien en ook heb ik wel eens kreeften schaal gezien die uit de aars van een karper kwam toen ie op de mat lag..

en sommige kreeften al lijken die ook vaak groot zijn toch een mooi formaat voor een grote karper.(lijkt mij)

verder heb ik nog nooit een wolhandkrab gezien.
maar misschien kan je er toch mee vissen als je die krab bijvoorbeeld alleen zn middenstuk gebruikt en de rest weghaald ,of je maakt er een blokje,pillow,boilie van..

maar wat ik mij dan juist afvroeg was, of die krabben elkaar ook eten?
opzich lijkt het me van wel,want die beesten eten ook zo een beetje alles..
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Bas Stevens
Berichten: 452
Lid geworden op: 20-04-2004 09:20

11-10-2007 12:20

Michel,

de Chinese Wolhandkrab is een omnivoor, ofwel een alleseter. Dus vergeet al die verhalen van een bepaalde flavour die ze afschrikt of een bepaald soort aas....ze eten ALLES.

Met een beetje geluk komt er binnenkort een artikel uit van mijn hand over deze krengen.

Groet
Bas
Gebruikersavatar
Remco de Jong
Berichten: 54
Lid geworden op: 16-07-2007 21:54
Locatie: Spaarndam

11-10-2007 15:29

Hoi marijn ..

bedoel je daar een diep gat, tussen de sluis spaarndam en het grote gemaal langs het spaarne?
of bij die splitsing richting mooienel.

Misschien moet ik dat dan maar een keer gaan proberen.
Niet geprobeerd is altijd miss he;) ..

bedankt voor je reactie in iedergeval.

Gr Remco
Gebruikersavatar
dan vlaspoel
Berichten: 102
Lid geworden op: 26-03-2002 01:00
Locatie: ijmuiden

11-10-2007 15:42

Hoi Remco,
Vis zelf ook regelmatig in deze omstreken en tis gewoon een hel.
Wat mij wel opviel dat overdag de krabben toch minder worden.
Ze zouden zich dan in hun hollen onder de kant terugtrekken.
Je kunt het dan meer op het midden zoeken, Misschien een opvallende popup maar wel single.
Had laatst ook een sessie op zijkanaal B en had meteen na een half uurtje ingooien een run, ik dacht nog dit wordt de nacht om vervolgens gewoon weer om de 1 a 2 uur inte moeten gooien vanwege lege hairs.
Je kunt beter een ander water pakken.
Je kunt wel proberen uit te vogelen waar ze minder zitten d..m.v verschillende plekken (niet te dicht op elkaar ) te bevissen en aan de hand van de lege hair of niet zo wat stekken proberen te vinden.
Dit lukte mij verleden jaar op deze manier nog wel, echter ze zitten nu OVERAL!
Ik haat die kolere beesten.
Ze schijnen toch ook een bedreiging voor de vegetatie onder de kanten te zijn dus we kunnen alleen maar hopen dat ze eerdaags (net zoals de muskesrat) een bedreiging gaan vormen en dat ze worden uitgeroeit.
Succes
Dan
Wie het kleine niet eert .........
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

11-10-2007 16:09

Hoi Dan,

Er zijn wel plekken op het Spaarne en de Nelw aar de krabben in mindere getale aanwezig zijn, maar de tendens is toch wel dat ze zich behoorlijk aan het verspreiden zijn.
Toen ik een 10 jaar geleden begon met afstandsvisserij op het zijkanaal C wist ik niet eens van het bestaan van die krabben af.
Nu kan je de meeste plekken niet meer bevissen vanwege die krengen en je kan er ook niks aan doen.

Het is gewoon waardeloos en vervelend... de enige manier is om meerdere stekken te bevissen en daar waar de krabben de sessie niet verstiren een tijd doorvissen. Totdat ze doorkrijgen dat er wat te vreten valt te halen... dan begint het van voor af aan opnieuw.

Zelfs sommige afgelsoten wateren beginnen nu ook last van krabben te krijgen... Nadat ik een vis had gezakt wilde ik hem er sochtends weer uithalen. Zat de onderkant van de ebwaarzak helemaal vol met kleine wolhandkrabben... 10-tallen....
Als die groter worden is het ook een kansloze missie om daar nog vis te vangen.
Gebruikersavatar
dan vlaspoel
Berichten: 102
Lid geworden op: 26-03-2002 01:00
Locatie: ijmuiden

11-10-2007 16:56

Toch niet dat ene water he?

Tis inderdaad dit jaar op z'n ergst je kan er niet meer omheen.
Maar is gaan denken over krabbenvallen? (van een hectare ofzo ,ha haha)
gr
Dan
Wie het kleine niet eert .........
Gebruikersavatar
dan vlaspoel
Berichten: 102
Lid geworden op: 26-03-2002 01:00
Locatie: ijmuiden

11-10-2007 17:00

Trouwens, heb ook nog eens zitten denken om een helikopterrig met een popup 25 cm boven de bodem te gaan vissen (liefst een dunne staaldraad of quicksilver) en zwaar lood moet meteen prikken.
Ik vermoed dat de karper op dit soort water ook minder voorzichtig zijn gaan azen ivm voedselnijd dus moet je hem wel zo kunnen haken.
Heb dit echter nog niet geprobeerd.
Dan
Wie het kleine niet eert .........
Peter Schuurmans
Berichten: 111
Lid geworden op: 02-07-2003 02:00
Locatie: HAARLEM

11-10-2007 17:08

Ja jongens het is een drama met die beesten. Ik ben al een tijd geleden gestopt met het karperen op groot water en vis alleen nog op afgesloten water. Onze beroepsvisser vist nu ook op wolhandkrabben en verkoopt ze aan de chinees. Ik weet nog dat ie enkele jaren terug op B 500kilo gevangen heeft. Ook mijn favoriete najaarsstek in Spaarndam is vergeven van die beesten.
Grtn
Peter
Gebruikersavatar
Remco de Jong
Berichten: 54
Lid geworden op: 16-07-2007 21:54
Locatie: Spaarndam

11-10-2007 17:41

he,

Ik heb een keer begrepen dat de karper vanuit de liede de mooienel en ringvaart in trekken.
Hebben jullie hier ervaring mee?
anders is de liede misschien nog een optie voor de winter..
k hoor het graag ..
Groetn Remco
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

12-10-2007 08:07

dan vlaspoel schreef:Toch niet dat ene water he?


Helaas wel... Het zou zonde zijn als je daar straks ook niet meer fatsoenlijk kan vissen...
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

12-10-2007 08:09

Remco de Jong1 schreef:he,

Ik heb een keer begrepen dat de karper vanuit de liede de mooienel en ringvaart in trekken.
Hebben jullie hier ervaring mee?
anders is de liede misschien nog een optie voor de winter..
k hoor het graag ..
Groetn Remco



Remco,

Zelf ook een beetje zoeken en proberen. Je kan niet verwachten dat iedereen hier zijn winterstekken prijs gaat geven natuurlijk en je bent al aardig op weg geholpen;)

Probeer een stuk op het kanaal te vinden waar de karper zich kan beschutten tegen de kou... waar ze uit de wind liggen, liefst tussen wat obstakels en waar ook nog eens wat voedsel te vinden is...
Gebruikersavatar
Remco de Jong
Berichten: 54
Lid geworden op: 16-07-2007 21:54
Locatie: Spaarndam

12-10-2007 11:03

ja zal Ik idd doen ,, ben genoeg opweg geholpen:P

bedankt in iedergevall .. ik ga nog wel een keer een rondje doen op de brommer,, kijken wat voor moois we nog meer tegen komen..
er zijn genoeg mooie stekken in de buurt,

gr ,Remco
Gebruikersavatar
taco van vuuren
Berichten: 123
Lid geworden op: 31-03-2002 01:00
Locatie: Velsen

20-10-2007 18:35

Hoi,

Het is werkelijk waar een groot probleem die krabben..
Dan.. ik heb jouw optie ook al eens in elkaar gezet maar die krengen
gaan gewoon op je lijn staan en lopen hem dan plat waarna het aas van de hair gegeten wordt.

Het is gewoon wachten tot die krengen weer weg..c.q. minder zijn.
Je bent nooit te oud om te leren !!